رئیس سازمان انرژی اتمی در خلال سخنان امروزش در مجلس به سوالاتی که علی لاریجانی از سوی نمایندگان مطرح می کرد، پاسخ داد و این سوالات را «فنی» خواند.

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی در ادامه سخنانش در جمع نمایندگان مجلس، به برخی ابهاماتی که درباره توافق وین مطرح شده است، پاسخ داد و توضیح داد که محدودیت خاصی در این توافق به ایران تحمیل نشده است. اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:

  • ممکن است بگويند، تحقيق و توسعه کمي محدود شده است. آن ها گفته اند اگر ماشين هاي شما ارتقا پيدا کنند شما زود به بمب مي رسيد. من اينجا اندکي محدوديت را مي پذيرم. اما اين محدوديتي نيست که بتواند برنامه ما را محدود کند. اين يک محدوديت غير آزار دهنده است.
  • مي گويند در اين 10 سال آي آر 8 شما قديمي شود. من مي گويم 8 سال طول مي کشد که ما اين آي آر 8 ما به توليد انبوه برسد. اين 8 سال طول مي کشد که به ماشين تجاري تبديل شود. اين ها ماشين هاي آينده ما خواهد بود. توصيه مي کنم که نمايندگان بروند نطنز را ببينند. اگر بخواهيم 50 هزار تا آي آر 8 بگذاريم مي توانيم 5 ميليون سو بهره برداري کنيم. ما مي توانيم با نطنز 5 الي 6 نيروگاه را جوابگو باشيم. ما همه اين ماشين ها را داريم. من مي خواهم عرض کنم که در دنيا چه مي کنند. يورنکو به مدت 45 سال روي 6 ماشين کار کرده است که تنها 3 تاي آن ها را به کار برده است. روسيه طي 50 سال روي 8 نسل کار کرده و فقط 3 نسل را به کار گرفته است. ما روي 8 نسل به طور همزمان کار کرديم ولي تمرکز ما روي آي آر 8 و 6 است. دور انديشي با در نظر گرفتن تجاري سازي در حال پيشروي است.
  • {در پاسخ به سوال رئیس مجلس مبنی بر اینکه آیا در برجام توافق شده که سوخت ايران خارج شود؟} سوختی که مصرف شد را ما خارج مي کنيم. ما سوخت بوشهر را هم خارج مي کنيم. به شرطي که ضايعات آن را پس نگيريم. اين را براي سال ها در استخرهايي نگه مي دارند تا تشعشعاتش کم شود. بعد از آن هم بايد 5 کيلومتر زمين را بکنند و بگذارند آنجا. ما مي خواستيم اين سوخت را چه کنيم؟ زير يک کيلو پلوتونيوم چه ارزشي دارد. ما گفتيم که سوخت را مي دهيم اما ضايعاتش را پس نمي گيريم.
  • {در پاسخ به سوال دیگر رئیس مجلس مبنی بر اینکه «آیا اين محدوديت براي تحقيق و توسعه نيست که براي 8 سال يک زنجيره آي آر 8 داشته باشيد؟»} براي اينکه يک سانتريفيوژ از ابداي خلق تا توليد انبوه آن 8 سال براي کشورهاي پيشرفته طول مي کشد. براي اينکه اين سانتريفيوژ را زنجيره هايي از آن درست کنيد. از يکي و دوتايي تا 30 تايي و 50 تايي ادامه مي دهيد. با يه همچين زنجيره 20 تايي مي توانيد 80 درصد شاخصه هاي توليد انبوه را استخراج کنيد. 15 درصد ديگر را در زنجيره بزگتري که فرايند توليد را افزايش مي دهيد. ما اين محدوديت را پذيرفتيم که تا 10 سال زنجيره هاي ما 30 تايي باشد. براي اين است که ما از انتهاي سال 8 ما شروع به توليد آي آر 8 و آي آر 6 توليد خواهيم کردو سالانه 200 عدد توليد مي کنيم.
  • بايد رآکتور اراک را اول تمام کنيم. اگر ما از فردا روزي کار را شروع کنيم نزديک به 6 سال طول مي کشد که به سر انجام برسد. ما چه ضرورتي دارد که به سراغ ساخت يک رآکتور ديگر برويم. ما بعد از 6 سال رآکتور اراک را خواهيم داشت. راکتور بعدي را 9 سال بعد از آن خواهيم ساخت. مي دانيد ساخت رآکتور چقدر هزينه دارد؟ يک همچين رآکتوري در بازار مي دانيد چقدر مي ارزد؟
  • {در پاسخ به سوال بعدی رئیس مجلس مبنی بر اینکه «آيا فردو براي 15 سال غني سازي نخواهد داشت؟»} فردو در ماه 15 کيلو غني سازي مي کند. مثلا فردو در سال 200 کيلو و نطنز مي شود 2 تن. نياز ما سالانه 30 تن است. ما نمي توانيم 3000 تا ماشين نصب کنيم. درحالي که در نظنز ما مي توانيم 50 هزار ماشين نصب کنيم. بنابراين عددي نيست که بشود محل توليد باشد. فردو از اول براي تحقيق و توسعه بود. ما در آنجا تاسيسات مهم و گرانقميمت را گذاشته ايم. به دلايلي فردو از برنامه ريزي اوليه به سمت مرحله توليد بردند. در بهترين شرايط 50 هزار ماشين در نطنز و 1500 ماشين در فوردو است.

ادامه دارد....

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    29 4
    خلاصه کلام این بود امتیازات داده شده به غرب روغن ریخته بوده که نذر امامزاده شده است.
  • مصطفی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    7 1
    واقعا همینطوره،امتیازاتی که ما دادیم بسیار محدود بوده،اگر بخوایم منطقی نگاه کنیم هیچ کدوم از این محدودیت ها جلوی پیشرفت مملکت رو نمیگیرن.