ادای احترام صالحی به مذاکره کنندگان پیشین/ رهبری پذیرفتند با آمریکا مذاکره کنیم/1/

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس سخنانش را با درود به ارواح شهدای هسته ای آغاز کرد.

اهم اظهارات رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه مي آيد:

  • مذاکره با جنود شيطان کار ساده اي نيست. اما اين ملت توانست با توکل به خدا و ائمه و با پيروي از رهنمودهاي رهبري اين کار را بکند. بنده به خودم مي بالم که اينجا ايستاده ام و اين مسئله را بيان مي کنم. من که از روز اول به عنوان نماينده ايران در آژانس تا به امروز در جريان اين پرونده بوده ام.
  • آنچه که بنده امروز مي خواهم بيان بکنم به عنوان شاهد است. بنده که 44 سال است که در اين فناوري هستم اين موضوع را بيان مي کنم. افتحار من اين است که بخش عظيمي از مديران سازمان انرژي اتمي به عنوان معلم در خدمتشان بوده ام. بنده آمده ام که دستاوردي که به دست آمده است را به لحاظ شرعي و عرفي و قانوني مسئوليت آن را مي پذيرم.
  • زنگ تغيير در وين زده شد. براي اولين بار يک کشور در حال توسعه توانسته است در جايگاه يک کشور توسعه يافته قرار بگيرد. کشورهايي که 90 درصد اقتصاد جهان و شايد بتوانيم بگوييم 100 درصد قدرت نظامي را در اختيار دارد، امروز ايران در مقابل اين ها ايستاده است.
  • مذاکرات 1+5 سال ها طول کشيد. جناب آقاي دکتر روحاني، جناب آقاي دکتر لاريجاني، جناب آقاي دکتر ظريف، جناب اقاي دکتر جليلي و هم اکنون جناب اقاي دکتر ظريف همگي تلاش کردند. هرکس خشتي روي خشت گذاشت و خشت نهايي را دوستان عزيز فعلي. وقتي رهبري ديدند که سال ها اين مسئله ادامه دار شده است، پيشنهاد شد و ايشان پذيرفتند که مسسير جديدي که مذاکره با آمريکا بازشد. و قرار شد مسئوليت اين مسير هم به فرد کارداني که مي بينيم سپرده شود. الحمدلله نتيجه آن را هم مي بينيد.
  • در لوزان در محورهاي فني به توافقاتي رسيديم. در بين لوزان و وين دبه ها در آوردند. سعي کردند پيکره اي که در لوزان تراشيده شده بود بيشتر از آن بتراشتند تا بتوانند به آن چيزهايي که از دست دادند دوباره برسند. آيا آمريکا با آن همه امکانات و مشاوره فني يک دفعه مورد غفلت قرار بگيرد؟ بله اينگونه شده است. به خصوص با توکل به خدا که داشت. برکت اين عزيزان نمايان شد و شد اينکه شد. بنده عرض مي کنم و جلسه علني است و من بايد با احتياط صحبت کنم. در وين گام ها بلند تري از لوزان برداشتيم.
  • آن ها گفتند بايد راه توليد سلاح هسته اي ايران را ببنديم. پس محدوديت هايي را ايجاد کنيم که جلوي توليد سلاح هسته اي گرفته شود. مگر ما به دنبال پيمودن راه سلاح هسته اي بوديم؟ هرچقدر مي خواهند مانع در اين راه بگذارند. طبق فتواي رهبري توليد سلاح هسته اي حرام است. پس اگر راه توليد هست تا آنجا که مي توانيد مانع بتراشيد. از ديد آن ها اين محدوديت ها ايجاد شد که از ظاهر هم اين محدوديت ايجاد شد.
  • يکي از اين راه ها اين بود که ذخاير اورانيوم غني شده آن ها به حد اقل برسد. ذخيره ما الآن 7 تن است. براي بوشهر به 30 تن داريم. ما تا امروز تمام چالش ما اين بود که فناوري هسته اي را به هر قيمتي که شده است تثبيت کنيم که جايگاه ايران را تثبيت کنيم. آن موقع هزينه و فايده مبناي عمل ما نبود. آن موقع تثبيت مبناي عمل بود. آن موقع هزينه کرديم و از نظر اقتصاددان ها قابل توجيه نبوده باشد. ما 30 تن مي خواهيم 7 تن توليد کرديم. ما اگر مي خواستيم توليد کنيم حد اقل 7 تا 8 سال آينده طول مي کشد. اين همان زمان مي شود.
  • وقتي ما بخواهيم در عرصه تجاري سازي وارد شويم بايد به سمت نسل جديد برويم ولي آي آر 6 و آي آر 8 در دسترس ما نيست.
  • اصلا فرض کنيم که همين امشب به اندازه 190 هزار سو امکان توليد داشته باشيم. ما تا چه مدتي مي توانستيم اين قابليت را حفظ کنيم. براي مدت محدودي مي توانستيم اين کار را بکنيم. چند سالي است که سازمان انرژي در حال اکتشاف فضايي است. ما در فاصله 8 تا 10 سال به گونه اي خواهد شد که بتوانيم مواد مورد نياز 190 هزار سو را تامين کنيم. اما اين فاصله 8 الي 10 سالي که در پيش داريم ، در وضعيتي قرار خواهيم گرفت به توليد منابع اوليه به استمرار بخشيدن. آن ها مي گويند اين محدوديت است اما من مي گويم محدوديت نيست.
  • براي ساخت سلاح هسته اي گفتند که اجازه نداريد رآکتور آب سنگين اراک را ادامه کار بدهيد. ما هم گفتیم که اصلا ما قصد تولید سلاح نداشته ایم و محدودیتی در این زمینه، اصلا برای ما محدودیت به شمار نمی رود.

    براي ساخت سلاح هسته اي گفتند که اجازه نداريد رآکتور آب سنگين اراک را ادامه کار بدهيد. ما قصد ساخت بمب نداريم. بازتوليد اراک محدوديت بود. اگر قرار نيست به سمت بمب برويم، 10 کيلو گرم يک کليوگرم بشود چه محدوديتي است. ما به دنبال غني سازي بالاي 20 درصد نيستيم. اين محدوديت است اما وقتي پلوتونيوم ندارم چه محدوديتي است؟

  • ادامه دارد....
  • 2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =