توضیحات ظریف در مجلس آغاز شد:طرح صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران فرو پاشید/1/

محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی حاضر و درباره توافق اخیر وین توضیح داده شد.

به گزارش خبرآنلاين، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان آغاز شد.
در جلسه علنی صبح امروز پارلمان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حضور دارند و قرار است گزارشی از روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گروه 1+5 و توافقات فی‌مابین توسط ظریف و صالحی ارائه شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نمایندگان مجلس گفت: طرح صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران فرو پاشید. آنچه به اثبات رسید عزت و سربلندی ایران بود. ثابت شد ایران در سخت‌ترین شرایط مقاومت می‌کند اما از خطوط قرمز اصلی خود عدول نمی‌کند. بر آمریکا ثابت شد با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری تسلیم ایران را باید به خواب ببینند. هیچ کس هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کند.
به اعتراف دوست و دشمن آن چیزی که به اثبات رسید سربلندی توام با حکمت ملت و رهبر فرزانه ما بود. در این مذاکرات طولانی بر همگان ثابت شد که ایران با 6 کشور به ظاهر قدرتمندت مذاکره می کند ولی باج نمی دهد. این مذاکرات ثابت کرد که ایران حاضر است فشارها را تحمل کند ولی از خطوط خود عدول نکند. به آمریکا ثابت شد که به قول رهبر، تسلیم ایران را به خواب ببیند.
وی همچنین گفت: غنی سازی، تحقیق و توسعه و هیچ کدام از تاسیسات هسته ای ما به هیچ وجه از بین نمی رود. روشن نمودیم که تسلیحات نظامی و دفاعی ما ربطی به برنامه هسته ای ندارد. نشان دادیم که آمریکا و غرب باید پاسخگوی جنایت های منطقه باشیم. بالا و پایین پریدن و عصبانیت رژیم صهیونیستی از این توافق طبیعی است.
ظریف ادامه داد: به این برنامه جامع اقدام مشترک می شود به جهت های مختلف به آن نگاه کرد. ولی باید به این توجه کرد که در هر مذاکره یک داده داریم و یک ستانده. باید دیه که داده و ستانده بود چه چیزی است.
وزیر امور خارجه همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن امتیازی که برای بسیاری از کشورها "ورود ممنوع" بزرگ است امتیاز گرفته است و آن رفع ظالمانه تحریم‌ها است که از ابتدا غیرقانونی و نامشروع بوده است. برادران و خواهران گرامی ما هیچگاه ادعا نکرده و نمی کنیم که برنامه جامع اقدام مشترک کاملاً به نفع ایران است. تاکید می کنم که مذاکره یک بده بستان است و تا زمانی که هر دو طرف به خواسته های خود نرسند هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد. اما این انعطاف‌ها همگی هدفمند است همچون کشتی‌گیری که در مثال مقام معظم رهبری برای برنده شدن در زمان و مکان مناسب برای دستیابی به امتیازهای بزرگتر دست به امتیاز کوجکتر می‌زند. اما دستی که نهایتاً به علامت پیروزی بالا می‌رود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور بیان داشت: شما بنگرید فردای توافق ریدمن در مصاحبه اختصاصی از اوباما می‌پرسد 6 قدرت در یک طرف و ایران در یک طرف، چرا ما نتوانستیم از این اهرم طوری استفاده کنیم که زیرساخت های غنی سازی ایران را به طور کامل برچینیم و از بین ببریم؟.
ظریف ادامه داد: امروز در دنیا هیچ کس نمی گوید که ایران تسلیم شد. اگر صحبت از تسلیم است تسلیم قدرت های بزرگ در برابر خواست این مردم بزرگ است. برای نتانیاهو و تندروهای آمریکایی کابوس وحشتناکی است که نه تنها سطرح ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی به یک باره شکست خورده است. مسیر ایران با روندی معقول ادامه پیدا می‌کند. با توجه به ضرورت برنامه هسته‌ای ما پیگیری شده است و جالب آنکه در همین مسیر از شورای امنیت هم خارج شده و تحریم‌های ضالمانه را فرو می‌شکنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه برادر من دکتر صالحی که بنده و تمام هیئت مدیون تخصص و بزرگواری ایشان هستیم توضیحات فنی را طرح خواهند کرد.
ظریف همچنین گفت: در مورد تحریم‌ها؛ تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه‌های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه و حمل و نقل که به بهانه هسته‌ای توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا وضع شده است در ابتدای توافق به طور کامل لغو و متوقف می‌شود. تحریم تحصیل دانشجویان در رشته‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای که به مردم تحمیل شده بود به طول کامل لغو خواهد شد. برای اولی بار پس از سه دهه تحریم ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری رفع شده و امکان ارتقای ایمنی پروازهای ایران فراهم خواهد شد. ده ها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و... که از چند سال گذشته به دلیل تحریم ظالمانه آمریکا در خارج از کشور مسدود شده است به خزانه این مرز و بوم باز خواهد گشت. محدودیت فروش نفت منتفی می شود. بار دیگر صادرات فرش و خشکبار پا خواهد گرفت. فعالیت‌های بانکی و بیمه خدمات فاینانس خدمات تجارت وام های بلاعوض وام‌های ترجیحی فلزات گرانبها الماس صنایع پتروشیمی صنایع کشتیرانی و حمل و نقل و دیگر صنایع کشور از زیر یوغ تحریم‌های ظالمانه خارج می‌شوند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی و کشتیرانی شرکت ملی نفت ایران ایران ایر و سایر نهادها بانک ها و موسسات کشورمان و در مجموع حدوئد 800 شخصیت ایرانی حقوقی و حقیقی از زیر تحریم آزاد خواهند شد. برای اولین بار آمریکا ممنوعیت فعالیت شعبات شرکت‌های آمریکایی در ایران را لغو خواهد کرد. آمریکا و اروپا متعهد شده‌اند از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای علیه ایران اجتناب کنند و از اعمال تحریم‌های گذشته تحت عناوین جدید خودداری کنند.
ظریف همچنین گفت: در حوزه همکاری بین‌المللی، قطعنامه شورای امنیت که تا دیروز این همکاری‌ها را غیرقانونی می‌دانست امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق می‌کند. تولید سوخت هسته‌ای تحقیق و توسعه فناوری‌های هسته‌ای پیشرفته و بسیاری از حوزه‌های دیگر حوزه‌های همکاری با ایران اعلام شده است. بر اساس برجام روز گذشته کلیه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران لغو شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است بلکه پس از ماه‌ها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت‌ها حتی جزئی از توافق با 1+5 یا برجام به حساب نمی‌آید و لذا رعایت نشدن آنها به معنی نقض توافق نیست.
وزیر امور خارجه رد ادامه بیان داشت: تامین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترکی که ایران نیز یکی از اعضای آن است تسهیل خواهد شد. تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل نیز مستثنی شده است. زمانی به اهمیت این تغیرات اساسی نسبت به قطعنامه‌های سابق پی خواهید برد که توجه کنید تنها تا چند ماه قبل اکثریت اعضا به دنبال حفظ تمامی تحریم‌های 35 گانه اشاعه‌ای تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات خطرناک در قطعنامه‌های قبلی بوده‌اند ولی با مقاومت فرزندان شما مردم انقلاب در خارج از چارچوب توافق رضایت دادند. ما موضع خود را به صورت شفاف در بیانیه ایران که دیروز پس از تصویب قطعنامه صادر و به عنوان سند شورای امنیت ثبت گردید منعکس گردید.

 

مشروح سخنان ظريف متعاقبا منتشر خواهد شد. 

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    3 0
    زنده باد ظریف مچکریم روحانی
  • همیشه ایرانی A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    3 0
    درود برشما دکتر ظریف و تمام همکارنتان. بعد از 8 سال دوره سیاه و تاریک احمدی نژاد شما و همکارانتان پنجره امید را به روی ایرانیان گشودید. هرچند که بعضی از این به ظاهر نمایندگان ملت قدردان شما نیستند اما بدانید مردم ایران و تاریخ به نیکی از شما یاد خواهد کرد.