تسنیم نوشت:

درخواست آمریکا برای رأی کنگره پیش از شورای امنیت با دیواری از مخالفت از جانب ایران، روسیه و حتی نزدیک‌ترین متحدین اروپایی آمریکا مواجه شد که به صورت موفقیت‌آمیزی استدلال کردند نخست باید اقدام شورای امنیت صورت پذیرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای می‌نویسد علی‌رغم خواسته‌ نمایندگان کنگره آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل پیش از رأی‌گیری آنها درباره قطعنامه رفع تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد. مسأله‌ای که موجب آزردگی خاطر نمایندگان کنگره شده و دردسرهای دولت اوباما برای قبولاندن توافق هسته‌ای به کنگره را بیشتر خواهد کرد.
مایکل گوردون و دیوید سینگر می‌نویسند: "در جریان مذاکرات پشت درب‌های بسته در وین برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، جان کری اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل نباید پیش از بازبینی کنگره درباره برداشتن تحریم‌ها رأی‌گیری کند."

"اما وی با دیواری از مخالفت از جانب ایران، روسیه و حتی نزدیک‌ترین متحدین اروپایی آمریکا مواجه شد که به صورت موفقیت‌آمیزی استدلال کردند نخست باید اقدام شورای امنیت صورت پذیرد."

روز گذشته (یکشنبه) دولت اوباما متن نهایی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای را تحویل کنگره داد تا در عرض شصت روز نسبت به بازبینی آن اقدام کند. "آقای کری و رئیس‌جمهور اوباما اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با نتایج آن تصمیم هستند که تلاش‌های آنها برای بدست آوردن حمایت نمایندگان حزب خودشان را پیچیده‌تر کرده است."

گوردون و سینگر می‌نویسند که حتی رهبران حزب دموکرات نیز از اینکه رأی شورای امنیت پیش از بازبینی کنگره انجام می‌گیرد ابراز نگرانی کرده‌اند. "نگرانی آنها این است که این امر نشانگر نیت جامعه بین‌المللی برای برچیدن تحریم‌ها - در صورت پایبندی ایران به مفاد توافق - پیش از رأی‌گیری نمایندگان کنگره آمریکا است."
کری که خود پیشتر سناتور ایالت ماساچوست بود، درباره درخواست‌های همکاران پیشنش می‌گوید: "خودبینی برخی افراد است که می‌گویند فرانسه، روسیه، چین، آلمان و بریتانیا بهتر است کاری که کنگره به آنها می‌گوید را انجام دهند."

کری همچنین در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفته بود: "اگر کنگره به توافق نه بگوید، ایران دیگر هیچ محدودیتی نخواهد داشت. هیچ تحریمی بر جای نخواهد ماند. دوستان ما در این کار ترک‌مان خواهند کرد."

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: "این استدلال‌ها تاکنون جمهوری‌خواهان را قانع نکرده است، این نمایندگان مدتی طولانی‌ است که خواهان تحریم‌هیا سخت‌تر بوده و ایده رأی‌گیری در شورای امنیت پیش از کنگره را توهینی به نقش آمریکا به عنوان نظر دهنده نهایی درباره ایران قلمداد می‌کنند."

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =