از سال 1990 سرطان پروستات و پستان به‌طرز چشمگیری افزایش یافته و سرطان در کشورهای در حال توسعه، جایی که دسترسی به تست های غربالگری و درمان‌های گرانقیمت اندک است، چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

روزنامه سپید نوشت:

در سال 2013 در سراسر دنيا 9/14 ميليون مورد جديد سرطان و 2/8 ميليون مرگ ناشي از آن اتفاق افتاد. شاخص‌ترين نوع سرطان در مردان، سرطان پروستات بود که مرگ 293 هزار نفر را به دنبال داشت. در طول اين دوره ميزان ابتلا به سرطان پروستات بيش از سه برابر شده که تا حدودي به‌دليل رشد جمعيت و افزايش سن است. اين دو عامل در زنان هم افزايش ابتلا به سرطان پستان را در پي داشته است که موجب مرگ 464 هزار زن شده است. سرطان پستان در بين زنان همچنان شايع‌ترين نوع سرطان است و تعداد موارد جديد سرطان در همين دوره دو برابر شده است.

دکتر فيتزموريس، نويسنده مقاله، مي‌گويد: «سرطان همچنان يک تهديد جدي براي سلامت مردم سراسر دنياست. پيشگيري از سرطان، غربالگري و برنامه‌هاي درماني گران هستند و بسيار مهم است که کشورها بدانند کدام نوع سرطان بار بيماري بيشتري را به جامعه تحميل مي‌کند تا بتوانند منابع بيشتري را براي درمان آن اختصاص دهند.»

همچنان که موارد جديد سرطان افزايش مي‌يابد ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان هم تغيير مي‌کند. در سراسر دنيا سرطان پس از بيماري‌هاي قلبي- عروقي دومين علت اصلي مرگ است و ميزان مرگ‌هاي ناشي از سرطان از سال 1990 تا 2013، از 12درصد به 15درصد افزايش يافته است. در طول اين دوره سرطان ريه، معده و کبد همچنان 3 عامل عمده مرگ در هر دو جنس بوده‌اند.

کشورهاي ثروتمند غالبا سرطان را يک معضل مي‌دانند در حالي که کشورهاي فقير يا در حال توسعه آن را يک پايان. با وجود اينکه هنوز سرطان پستان در سراسر جهان شايع‌ترين سرطان در بين زنان است، از اوايل سال 2000 ميزان وقوع آن در کشورهاي پيشرفته ثابت مانده و يا رو به کاهش گذاشته است. در کشورهاي در حال توسعه برعکس، با وجود اين که ميزان وقوع آن کمتراست، اما رشد آن سريع‌تر از کشورهاي پيشرفته است.

اگر ميزان مرگ‌ومير در هر دو جنس مد نظر باشد، رتبه آن در هر دو گروه کشورهاي پيشرفته و کشورهاي در حال توسعه يکسان است، البته تفاوت‌هاي قابل توجهي هم وجود دارد. سرطان دهانه رحم در کشورهاي پيشرفته رتبه 18 است، درحالي که در کشورهاي در حال توسعه رتبه 8 را دارد و رتبه سرطان پروستات در کشورهاي در حال توسعه 13 است که قابل مقايسه با رتبه 6 در کشورهاي پيشرفته است. در جنوب صحراي آفريقا، سرطان دهانه رحم معناي عميقي دارد، زيرا اين نوع سرطان شايع‌ترين نوع درتقريبا 24 کشور اين منطقه وعمده‌ترين عامل مرگ زنان در 40 کشور اين قاره است.

دکتر ملاکو، نويسنده ديگر مقاله از دانشگاه مکله در اتيوپي، مي‌گويد: «کشورهاي جنوب صحراي افريقا با غربالگري و درمان مي‌توانند در مبارزه با سرطان دهانه رحم گام‌هاي بلندي بردارند. پيشگيري قسمت مهم تلاش ما براي نجات جان انسان‌هاست.»

هرچند سرطان يک واقعه جهاني است، اما کشورهاي سراسر دنيا با هم تفاوت‌هايي دارند. در چين اين سرطان معده و نه سرطان رحم که دومين علت عمده مرگ زنان بر اثر سرطان است. در کشورهاي امارت متحده عربي و قطر به‌جاي سرطان پروستات، سرطان لنفوم غير هوچکيني شايع‌ترين نوع سرطان در بين مردان است. سرطان دهان که در دنيا شيوع چنداني ندارد دومين سرطان شايع در هند و سرطان روده بزرگ و راست‌روده مهلک‌ترين نوع سرطان در بين زنان کشورهاي ژاپن، نروژ، پرتغال و اسپانيا است. مؤثرترين راهکارها براي مبارزه با سرطان بايد بر اساس نيازهاي هر منطقه طراحي شود. داده‌هاي مخصوص به هر کشور مي‌تواند پايه‌گذار سياست‌هايي باشد که کاهش اثرات سرطان را در حال و آينده هدف قرار داده‌اند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =