واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مقر سازمان ملل به قلم آندر ویولاز Andr VIOLLAZ نوشت:

شورای امنیت سازمان ملل قرار است دوشنبه قطعنامه ای را تصویب کند که راه را برای لغو تحریم های بین المللی که اقتصاد ایران را فلج کرده است، هموار خواهد کرد. این رای گیری که قرار است ساعت 9:00 صبح دوشنبه به وقت محلی (13:00 به وقت گرینویچ) انجام شود، فقط یک تشریفات رسمی است. در واقع پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل - انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا- به علاوه آلمان خودشان پیش نویس توافقنامه ای را که سه شنبه در وین امضا شد، و همچنین پیش نویس قطعنامه ای را که سازمان ملل قرار است درباره آن رای گیری کند، تهیه کرده اند. در این قطعنامه لغو تدریجی و مشروط تحریم ها در ازای تضمین اینکه جمهوری اسلامی ایران بمب هسته ای تولید نخواهد کرد، خواستار شده است.

تصویب این قعطنامه در شورای امنیت سازمان ملل به منزله تصویب رسمی توافق به دست آمده بین ایران و گروه پنج به علاوه یک توسط سازمان ملل است؛ توافقی که پس از 18 روز مذاکره پیاپی به سختی حاصل شد و به حدود دو سال مذاکرات سرنوشت ساز پایان داد.

نویسندگان قطعنامه «اجرای کامل توافقنامه در جدول زمانی تعیین شده» را خواستار شده است و از کشورهای عضو سازمان ملل نیز خواسته شده این روند را تسهیل کنند. در متن قطعنامه آمده است آژانس بین المللی انرژی اتمی باید « راستی آزمایی لازم و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را انجام دهد. » این تعهدات، کاهش تعداد سانتریفوژهای تولیدکننده مواد شکاف پذیر را شامل می شود. در این قطعنامه از ایران خواسته شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی « همکاری کامل» کند.

توافق هسته ای ایران با مانع کنگره آمریکا رو به روست

به محض اینکه شورای امنیت سازمان ملل گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را که مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران در حال حاضر کاملاً صلح آمیز است دریافت کند، مفاد معین هفت قطعنامه تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو خواهد شد. به موجب این قطعنامه ها، داد و ستد کالا یا خدمات که مربوط به فعالیت های هسته ای ایران است، ممنوع است. همچنین به موجب این قطعنامه ها، دارایی های مالی مقامات و شرکت های معین ایران مسدود، و این کشور در بخش تسلیحات متعارف و موشک های بالستیک تحریم شده است. البته این تحریم های تسلیحاتی - برای تسلیحات متعارف تا پنج سال، و در مورد موشک های بالستیک تا هشت سال- به قوت خود باقی خواهند ماند. سازمان ملل پس از ده سال پرونده هسته ای ایران را خواهد بست. اما در طول این ده سال توافقنامه هسته ای ایران معتبر خواهد بود.

اما اگر ایران تعهدات خود را نقض کند، شورای امنیت می تواند تقریباً به طور خودکار تحریم ها را دوباره علیه این کشور اعمال کند و تنها استفاده یکی از پنج عضو شورای امنیت از حق وتو برای درخواست بازگشت تحریم ها - به موجب ماده ای از توافقنامه که در طول اجرای آن معتبر است- لازم خواهد بود. اما قدرت های جهان اعلام کرده اند قصد دارند این ماده را تا پنج سال پس از انقضای توافقنامه ( در مجموع به مدت 15 سال) تمدید کنند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز با اعمال تحریم های اقتصادی به ویژه در بخش انرژی و مالی به اقتصاد ایران آسیب زده اند. این تحریم ها نیز قرار است به صورت تدریجی و مشروط برداشته شود.

اما توافقنامه وین هنوز باید یک مانع دیگر را پشت سر گذارد: این توافقنامه در حالی باید در کنگره آمریکا تصویب شود که اکثریت جمهوریخواه کنگره مخالف توافق هسته ای ایران هستند. قدرت های جهان امیدوارند ایران بتواند به کاهش دامنه بحران های منطقه که شورای امنیت سازمان ملل - همزمان با رویارویی با اختلافات شدید بین روسیه و قدرت های غربی- قادر به توقف آن نیست، کمک کند. اما آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز شنبه هشدار داد تهران همچنان با سیاست های مستکبرانه واشنگتن در خاورمیانه به شدت مخالف است و به حمایت از متحدان خود همچون سوریه ادامه خواهد داد.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =