واحدمرکزی خبر نوشت:

جان کری و ارنست مونیز در گفتگو با فاکس نیوز:ما درباره روند دسترسی به هرجا و هرزمان گفتگو نکرده ایم.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صداوسیما،جان کری گفت:من هرگز در چهار سال گذشته درباره بازرسی از هر زمان و هر مکان گفتگو نکرده ام .وی (ارنست مونیز) نیز این کار را این مذاکرات انجام نداد.
جان کری درباره صحبت های اوباما که گفته بود ما هر چیزی را که مشکوک ببینیم،بازرسی خواهیم کرد،گفت:این درست است.حقیقت این است در کنترل تسلیحاتی از هیچ کشوری در هیچ جایی در این جهان بازرسی هر زمان و هرمکان انجام نمی شود.چنین استانداردی در بازرسی های کنترل تسلیحاتی وجود ندارد.روندی در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که ما برای آن مذاکره کرده ایم وبا توانایی منحصر به فردی توانستیم آن را خاتمه دهیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگز نتوانست در این زمینه به توافق برسد.ما مکانیسمی ایجاد کردیم که با آن می توانیم به سازمان ملل متحد برویم.یک کشور می تواند این اقدام را در پیش گیرد و موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد.در صورتی که آنها به ما دسترسی ندهند،ما توانایی بازگشت همه تحریم ها را داریم و یا هر تحریم هایی را که بخواهیم اعمال می کنیم. این هرگز در گذشته وجود نداشته است.ما هرگز درباره بازرسی ها از هر جا و هرمکان گفتگو نکردیم.این دسترسی مدیریت شده و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.هرکسی این مسئله را درک می کند و جامعه اطلاعاتی قبل از امضاء این توافق برای ما روشن ساخت که ما خواهیم توانست بدانیم آنها (ایرانی ها)در حال انجام چه کاری هستند.
ارنست مونیز گفت:من گفتم دسترسی در هر زمان و هر مکان روند و فرصت خوبی برای حل مسئله است.مطلب دوم این است اگر این روند تا اتمام دوره یعنی بیست و چهار روز طول بکشد باز هم بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهند توانست نمونه های محیطی را بگیرد.زمانی که فعالیت هسته ای انجام شود پاکسازی محل غیرممکن است. ممکن است دیوار را رنگ کنید و هرکاری انجام دهید اما من بسیار مطمئن هستم که می توانیم مدرک مربوط به فعالیت هسته ای را بیابیم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =