ایسنا نوشت:

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مهم‌ترین محورهای برنامه سیاست‌های جمعیتی کارگروه جمعیت وزارت بهداشت در سال جاری را تشریح کرد و گفت : این برنامه‌ها به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است و زمان بندی اجرایی آن نیز تا پایان سال 96 تعیین شده است.

دکترمحمد اسماعیل مطلق با اشاره به برنامه‌های کارگروه جمعیت وزارت بهداشت در حوزه ژنتیک، گفت: پیشگیری از بروز بیماری و مراقبت زوجین در معرض خطر برای 11 گروه بیماری ژنتیک در اولویت، استقرار پیشگیری و تشخیص ژنتیک 10 گروه بیماری ژنتیک در اولویت وغربالگری عامل خطر فامیلی و عامل خطر ژنتیک در زمان ازدواج از سیاست‌های این کارگروه درسال 94 است. همچنین توسعه و ارتقای خدمات مشاوره ژنتیک و آموزش آن از دیگر برنامه‌های در حال اجرای این حوزه است.

وی ضمن تشریح این سیاست‌ها در حوزه سالمندان، افزود: این برنامه‌ با همکاری سازمان بهزیستی اجرا می‌شود و شامل ارتقاء و استمرار برنامه خود مراقبتی (ترویج شیوه زندگی سالم)، ارتقای سلامت و تکریم سالمندان درخانواده، ثبت علل مرگ و تعیین راهکارهای آن است.

به گفته مدیرکل دفترسلامت ‌جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مدیران، ارائه دهندگان خدمات و جامعه در خصوص سیاست‌های جمعیتی، جمعیت مطلوب خانواده و فرزندآوری سالم، توسعه و تقویت خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری بخشی از برنامه‌های این کارگروه است.

وی در این باره ادامه داد: افزایش میزان رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی (توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای بسته خدمت پس از ازدواج ) و بهبود استانداردهای تجهیزات از برنامه‌های باروری سالم و جمعیت این کارگروه است که با همکاری شورای انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه قم اجرایی می‌شود.

وی همچنین درتشریح خدمات مراقبتی نوزادان سالم و بیمار و سلامت مادران نیز گفت: اجرای سطح‌بندی و ساماندهی خدمات مراقبت مادر و نوزاد، بررسی و ارزیابی شاخص‌ها و فرآیندهای مراقبت نوزاد و ارتقای نظام مراقبت از مرگ مادری و موربیدیتی شدید بارداری و زایمان نیز جزئی از سیاست‌های کارگروه جمعیت وزارت بهداشت در زمینه ارایه خدمات به نوزادان و بیماران است.

مطلق ادامه داد: همچنین ارتقا اجزا مراقبت‌های مادری ایمن در خارج بیمارستان، آموزش ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت در بیمارستان‌های دوستدار مادر و استمرار اجرای برنامه‌های سلامت مادران در شهر و روستا ازمحورهای این دو حوزه است که معاونت امور زنان در استانداری‌ها در این زمینه با وزارت بهداشت همکاری می‌کند.

مطلق درباره برنامه‌های این کارگروه در حوزه سلامت میانسالان که با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام می‌شود نیز افزود: نهایی‌سازی برنامه کشوری سلامت مردان و سلامت بانوان میانسال ایران (سبا و سما) و گسترش کمی و کیفی مراقبت‌های ادغام یافته سبا و سما برای زنان و مردان 30 تا 59 سال در کلیه نقاط اعم از روستا و حاشیه شهرهای 20 تا 50هزار نفر، بخشی از این سیاست‌ها است.

به گفته وی، اجرای مراقبت‌های سبا و سما برای کارکنان شاغل در دستگاه‌های دولتی و ادغام و ارزشیابی خودارزیابی سازمان یافته درمراقبت‌های ادغام یافته سبا و سما و توانمندسازی زنان ومردان 30 تا 59 سال در پویش‌های ملی اطلاع رسانی سالیانه هفته ملی سبا و سما در حوزه سلامت سالمندان نیز دراین باره اجرایی می‌شوند.

وی همچنین نظام مراقبت از سلامت دانش آموزان 6 تا 18 سال (سنجش و...)، پیشگیری از رفتارهای پرخطر (کم تحرکی، سیگار، چاقی و...)،مدارس مروج سلامت ،نظام مراقبت سلامت نوجوانان 6 تا 18سال غیردانش آموز واجرای برنامه مراقبت با همکاری دفترآموزش سلامت وزارت بهداشت را به عنوان برنامه‌های حوزه سلامت نوجوانان کارگروه جمعیت وزارت بهداشت اعلام کرد.

مطلق محورهای برنامه‌های حوزه سلامت کودکان را حفظ، ارتقا وترویج تغذیه با شیرمادر، مراقبت‌های ادغام یافته سلامت کودکان (کودک سالم و بیمار)، اجرای سند ملی ارتقای رشد و تکامل دوران خردسالی و اجرای نظام مراقبت مرگ کودکان و مداخلات مرتبط اعلام کرد. در این حوزه نیز وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه سلامت جوانان قرار است بسته خدمات مراقبتی به گروه سنی 18 تا 29 سال بر اساس بسته خدمتی ارائه شود و همچنین برنامه‌های خودمراقبتی نیز با رویکرد سبک زندگی سالم استقرار یابد، افزود: در این زمینه مداخلات آموزشی در زمینه پیشگیری ازحوادث حمل و نقل و ارتقای آگاهی جوانان در زمینه همسرگزینی مناسب و ازدواج سالم نیز بخشی از این برنامه است که با همکاری وزارت ورزش وجوانان صورت می‌گیرد.

به گفته وی مدت زمان در نظرگرفته شده برای اجرای این برنامه تا پایان سال 96 و محل تامین اعتبارات آن نیز وزارت بهداشت است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    3 1
    وضعیت خانه های سالمندان واقعا تاسف آوراست بعضی از آن ها حتی اطاق ها و سالن اجتماعات آن پنجره ندارد حالت زندان را برای آدم تداعی می کند
  • بی خانه IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    4 0
    یعنی واقعا در جریان نیستید؟ من پدرم سه پسر دارد ، من پسر بزرگ خانواده هستم، در خانواده پدری زندگی می‌کنیم در خرج روزانه خود مانده‌ایم... تازه از قشر متوسط جامعه هستیم... اگر پدرم تمام تلاشش را هم بکند نمی‌تواند برای یکی از ما ۳ تا هم کاری بکند... خودم نیز حقوقم حتی کفاف اجاره یک سقف را نمی‌دهد... شما کجای کارید؟