واحدمرکزی خبر نوشت:

مارک هرتلینگ، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و کارشناس مسائل نظامی سی ان ان گفت توافق گام نخست است و می توان امید به افزایش همکاری و هماهنگی بین ایران و آمریکا در آینده داشت.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ هرتلینگ درباره دشواری های دولت آمریکا برای قبولاندن توافق اخیر با توجه به اظهارات روز فطر رهبر معظم ایران گفت قطعا تاثیر گذار خواهد بود. اوباما این را نیز باید درک کند که اختلاف عمده ای بین آیت الله العظمی (خامنه ای) و رئیس جمهور روحانی در خصوص کارهایی که برای مردم ایران باید کرد وجود دارد. همانطور که اشاره شد، این موضوع کار (دولت اوباما) را برای قبولاندن توافق به اعضای کنگره دشوار تر می کند.
وی افزود البته موضوع را از سوی دیگر نیز می توان دید؛ مردم ایران نیز سخنانی مشابه از نمایندگان کنگره آمریکا درباره خود می شنوند. آیت الله خمینی (خامنه ای) با چالشی عمده روبروست زیرا وی مدت های بسیار طولانی ما را (آمریکا) را شیطان بزرگ خوانده است و در واقع، دولت وی را شیطان معامله کرده است. وی باید به شکلی این پیام را به مردم برساند و اظهارات وی نیز در همین راستا بود.
هرتلینگ درباره فشار به کاخ سفید درباره لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت موضوع فراتر از چهار گروگان است؛ بایست به یاد داشته باشیم که بسیاری از ما با نیروهای ایرانی در عراق جنگیده ایم. نه فقط شاهد چهار گروگان (اشاره وی به شهروندان آمریکایی است که در ایران در بازداشت به سر می برند) هستیم که در این هفته در کانون توجهات بودند، بلکه نیروهای قدس را نیز باید در نظر داشت که با ما در عراق مبارزه می کرد. از این رو، از دیدگاه نظامی، چیزی که باید بگویم این است که توافق هسته ای، گام نخست در برخی همکاری های و هماهنگی ها با ایران در برخی سطوح است.
وی افزود می بایست این گام نخست را برداشت و من این را به همه گفته ام که در دهه هشتاد، رئیس جمهور ریگان رویکردی بسیار ابتکاری در قبال شوروی داشت، زمانی که وی با آنها بر سر مسائل تسلیحاتی به مذاکره نشست که در آن زمان نیز چنین کاری، نوعی پشت کردن به ارزش ها و یک توافق بسیار بد توصیف می شد. از این رو، می بایست گام نخست در مذاکرات برداشته شود تا به این ترتیب، امیدوار باشیم که دنیایی آرام تر را شاهد شویم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    0 0
    درسته
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    اش اش به همین خیال باش خیلی نسبت به ایرانی ها محبت داشتند