واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم پاتریسیا زنگرل PATRICIA ZENGERLE نوشت:

هنگامی که کنگره آمریکا متن توافق هسته ای ایران را - در بهترین حالت روز یکشنبه - دریافت کند 82 روز برای تصمیم گیری در مورد رد احتمالی این توافق مهلت خواهد داشت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ماه مه به درخواست کنگره تن داد و پذیرفت تا زمانی که کنگره سرگرم بررسی متن توافق است تحریم های آمریکا را علیه ایران لغو نکند.

البته اوباما گفته است در صورتی که کنگره توافقنامه را رد کند، حکم کنگره را وتو خواهد کرد. کنگره برای زیر پا گذاشتن و بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور به رای منفی دو سوم نمایندگان هر یک از مجالس نمایندگان و سنا نیاز دارد و دولت آمریکا نیز تلاش می کند برای مهار این وضع تا جایی که می تواند نمایندگان دموکرات کنگره را به موافقت با متن توافقنامه ترغیب کند.

مسائلی که همزمان با آغاز بررسی متن توافقنامه توجه نمایندگان را بیش از هر چیز به خود جلب خواهد کرد بازرسی از مکان های مشکوک در ایران و موضوع تحریم علیه این کشور خواهد بود.

بازرسی: توافق هسته ای به بازرسان سارمان ملل اجازه می دهد از مکان های نظامی مشکوک بازدید کنند و به ایران 24 روز برای فراهم کردن دسترسی به این مکان ها مهلت می دهد.

نمایندگانی که خواهان بازرسی «هر زمان، هر جا» بودند اکنون می خواهند بدانند شرایط نوشته شده در متن توافقنامه چگونه می تواند از تخلف ایران جلوگیری کند. آنها نگران هستند فرصتی که به ایران داده می شود برای از بین بردن نشانه های مواد و فعالیت های ممنوعه کافی باشد. استیو اسرائیل Steve Israel نماینده دموکرات کنگره در این خصوص گفت:‌ «در 24 روز کارهای زیادی می توان انجام داد».

اوباما این هفته در یک نشست خبری ضمن رد این نظر گفت پنهان کردن تجهیرات هسته ای بسیار دشوار است و 24 ساعت برای اینکار به هیچ وجه کافی نخواهد بود. وی گفت: «این تجهیرات چیزی نیست که بتوان در کمد پنهان کرد».
تحریم تسلیحاتی: سوالات کنگره در مورد توافق هسته ای عمدتا در مورد لغو تحریم سلاح های متعارف علیه ایران (پس از پنج سال) و فناوری موشک های بالستیک پس از هشت سال بوده است.

بن کاردین Ben Cardin عضو ارشد و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در این مورد گفت: «پذیرش این شرایط برای ما دشوار است بنابراین باید این موضوع را بررسی کنیم». نمایندگان کنگره نگران هستند دسترسی تهران به سلاح های پیشرفته توانایی ایران را برای دامن زدن به درگیری های فرقه ای در منطقه و تهدید اسرائیل که متحد آمریکاست افزایش دهد. مخالفان این توافقنامه همچنین این انتقاد را وارد کرده اند که متن توافقنامه باعث توقف یا بازگشت پیشرفت های ایران در زمینه توسعه موشک های بالستیک نخواهد شد.
دولت اوباما می گوید توافق هسته ای تنها گزینه برای مهار حرکت ایران به سوی سلاح هسته ای بوده است. حامیان توافقنامه می گویند تحریم تسلیحاتی تهران و متحدانش را از دستیابی به سلاح محروم نکرده است.
تحریم: بر اساس توافق هسته ای تحریم های برقرار شده بر صنایع نفتی و تراکنش های مالی ایران می تواند تا پایان امسال لغو شود. بسیاری از نمایندگان کنگره دلیل دادن دسترسی ایران به 150 میلیارد دلار درآمد پیش از ثابت شدن پایبندی این کشور به توافقات را زیر سوال برده اند.
برد شرمن Brad Sherman نماینده دموکرات کنگره در این مورد گفت: «این یک سود هنگفت و زودهنگام برای حکومت ایران است». شرمن گفت نگران است پولی که در دسترس تهران قرار می گیرد به مقامات فاسد یا بشار اسد رئیس جمهور سوریه یا ستیزه جویانی که با متحدان آمریکا یا حتی خود آمریکا مبارزه می کنند برسد.
اما حامیان توافقنامه می گویند این توافق بهتر از گزینه های دیگر است و حتی اگر آمریکا آن را رد کند سایر کشورها علاقمند هستند حتی بدون وجود یک توافقنامه هسته ای تحریم های ایران را لغو کنند. اوباما نیز در نشست خبری خود اینطور استدلال کرد که ایرانی ها حتی اگر تحریم های آمریکا لغو نشود بابت لغو سایر تحریم ها 60 تا 70 میلیارد دلار به دست خواهند آورد. اما اگر بازرسی از مکان های مشکوک این کشور لغو شود آنها می توانند به سلاح هسته ای دست پیدا کنند.  این در حاالیست که ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را تکذیب می کند.

زندانیان: حتی آن دسته از نمایندگان که قصد دارند به متن توافق هسته ای رای مثبت دهند گفته اند از اینکه شرط آزادی امیر حکمتی تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، سعید عابدینی کشیش مسیحی، جیسون رضائیان رئیس دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران و رابرت لوینسون Robert Levinson مامور سابق اف بی آی در این توافقنامه گنجانده نشده است سرخورده هستند. مقامات دولت آمریکا در پاسخ گفته اند در هر دیداری که با مقامات ایرانی دارند موضوع آزادی زندانیان را مطرح می کنند اما در مذاکرات هسته ای اصراری به آزادی این افراد نداشتند زیرا در این گفتگوها باید روی موضوع هسته ای تمرکز می شد.

رای گیری شورای امنیت سازمان ملل: هر دو گروه نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات آمریکا از جمله رئیس و عضو برجسته کمیته روابط خارجی سنا مایل نیستند رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در مورد متن توافقنامه هسته ای پیش از دوره 82 روزه بازبینی این متن در کنگره در ماه سپتامبر برگزار شود. سناتور باب کورکر Bob Corker رئیس جمهوری خواه این کمیته در گفتگوی کوتاهی که به همراه اعضای دموکرات این کمیته با جو بایدن Joe Biden معاون رئیس جمهور آمریکا داشت گفت رای گیری شورای امنیت که قرار است روز دوشنبه برگزار شود «توهینی آشکار به مردم آمریکا خواهد بود». کاردین نیز با امضای نامه ای که در این خصوص نوشته شده است از اوباما خواست نشست شورای امنیت را به تعویق اندازد.

مقامات دولت آمریکا اصرار دارند نشست شورای امنیت سازمان ملل باعث نخواهد شد این نهاد بین المللی تصمیم خود را زودتر از کنگره به اجرا در آورد. به گفته این مقامات در صورتی که شورای امنیت قطعنامه ای در مورد توافقنامه هسته ای صادر کند این قطعنامه تا 90 روز اجرا نخواهد شد و بنابراین نمایندگان کنگره می توانند پیش از شورای امنیت نظر خود را در مورد توافقنامه به اجرا در آورند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =