تاثیر توافق هسته ای در ایران ، خاورمیانه و غرب از نگاه رسانه ها

توافق ایران و 1+ 5 همچنان در کانون و صدر اخبار رسانه های صوتی ، تصویری و نوشتاری خارجی قرار دارد و کارشناسان و ناظران سیاسی و اقتصادی در صدد واکاوی و بررسی تاثیر این توافق در ایران، خاورمیانه و غرب هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا ، رسانه های غربی پس از توافق هسته ای روز سه شنبه هفته گذشته در وین اعلام کردند که شرکت های نفتی، اقتصادی و سرمایه گذاری در زمینه های مختلف پس از توافق ایران و کشورهای 1+5 برای سرمایه گذاری در کشورمان ابراز علاقه کرده و بازار رقابتی میان آنها برای حضور موثرتر در زمینه های مختلف ایجاد شده است.

بلافاصله پس از اعلام توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، بسیاری از دولت ها، نهادهای اقتصادی و شرکت های تجاری بزرگ علاقمندی خود را به گسترش روابط بازرگانی با ایران اعلام کرده اند. در این میان رقابت شرکت های نفتی بسیار تنگاتنگ است تا جایی که بسیاری از شرکت های معتبر دنیا در این راه گام برداشته اند.

در حالی که با توافق هسته ای ایران و غرب، قیمت نفت سقوط کرد، شرکت های نفتی بزرگ دنیا به سرعت آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران اعلام کردند.

شرکت نفت و گاز اِنی ایتالیا، در بیانیه ای گفت که سرمایه گذاری در ایران را مد نظر قرار می دهد، به شرط اینکه تهران 'قراردادهای بهتری مطابق با استانداردهای جهانی' به این شرکت ارائه کند.

یکی از سخنگویان شرکت نفتی شل هم گفت که این شرکت با رعایت کامل توافق هسته ای به رابطه با ایران 'علاقمند' است و مایل است بداند 'چه نقشی در توسعه قابلیت های ایران از نظر انرژی می تواند ایفا کند.'

این شرکت ماه پیش گفته بود که بعضی از کارکنانش اخیرا با مقامات ایرانی در تهران دیدار کرده اند.

الکسی پوشکوف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه هم امروز پس از توافق هسته ای گفت که اکنون ایران قابلیت و امکان بیشتری دارد تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران بهتر کند، از جمله در صنایع نفت و گاز.

 

*بزرگان نفتی

شرکت 'شلومبرگر' که از بزرگ ترین شرکت های خدمات نفتی در جهان به شمار می رود اعلام کرده که به محض لغو تحریم ها، ورود دوباره به ایران را مد نظر قرار خواهد داد.

منابع خبری آمریکا نوشتند : 'پال کیبزگارد' مدیر اجرایی این شرکت روز جمعه 26 تیرماه اعلام کرد زمانی که تحریم ها لغو شدند و فعالیت در ایران مجاز شد، این شرکت بازگشت به این کشور را بررسی خواهد کرد.

شرکت آمریکایی - فرانسوی شلومبرگر جزء آخرین شرکت های غربی بود که ایران را ترک کرد. بر اساس قوانین آمریکا، مشارکت شرکت های این کشور در حوزه نفت و گاز ایران از سال 1995 ممنوع شده است اما این شرکت به خاطر اینکه در خارج از ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، توانسته بود در پروژه های ایران حضور داشته باشد.

این رسانه ها به نقل از رویترز نوشتند : شلومبرگر در نیمه اول سال 2013 تمامی پروژه های خود را در ایران تکمیل و از کشور خارج شد. با این حال برخی منابع غیر رسمی بر این ادعا بودند که این شرکت هنوز روابط خود را با شرکت ملی نفت ایران حفظ کرده است.

درآمد این شرکت از پروژه های ایران در سال 2012 به 418 میلیون دلار رسید که برابر سه درصد از کل درآمدهای شلومبرگر در آن سال بود. با این حال وزارت دادگستری آمریکا پس از شش سال تحقیق، این شرکت را به خاطر نقض تحریم ها علیه سودان و ایران، به پرداخت 237 میلیون دلار محکوم کرد.

شرکت شلومبرگر فروردین امسال پذیرفت که از طریق دفاتر این شرکت در تگزاس، تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران و سودان را عمدا نقض کرده است.

بر اساس توافق جامع هسته ای که اخیرا میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، قرار شده که بخشی از تحریم ها علیه ایران برداشته شود و راه برای ورود دوباره شرکت های غربی به حوزه انرژی ایران باز شود.

بی بی سی نیز در این زمینه اعلام کرد: شرکت های نفتی بزرگ دنیا به سرعت از آمادگی خود برای سرمایه گذاری در صنعت نفت وگاز ایران خبر دادند و همزمان این کشور وعده بازسازی ناوگان هوایی و ریلی را داده است.

شبکه خبری بی بی سی انگلیس افزود: سال‎ها پس از تحریم اقتصادی و به دنبال توافق هسته ای، بسیاری از شرکت‎های و نهادهای بین المللی خود را برای ورود به بازار ایران آماده می کنند.

در ادامه گزارش آمده است: پس از باز شدن قفل پرونده اتمی، امید به رونق اقتصادی در ایران افزایش یافته و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود تحریم ها به زودی برچیده می شود و قرار است میلیارد ها دلار پول ایران بازگردانده شود.

آن طور که رییس کل بانک مرکزی ایران گفته، درزمان حاضر رقم کل پول بلوکه شده ایران 29 میلیارد دلار است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران می گوید: آمادگی برای افزایش صادرات نفت اولین قدم بعد از توافق خواهد بود.

بی بی سی گفت: بازسازی ناوگان هوایی یکی ازاولویت های اصلی دولت ایران است و حسن روحانی رییس جمهوری هم بر آن تاکید کرده است.

بنا به اعلام وزیر ترابری روسیه این کشور در حال مذاکره با ایران برای صادرات هواپیمای مسافری از نوع سوخو است، ولی شرکت روسی رقابت سختی با اروپایی ها و آمریکایی ها پیش رو خواهند داشت.

از سوی دیگر، آژانس اعتباری صادرات بریتانیا که در حال بررسی برای از سرگیری مبادلات تجاری با ایران است، از افزایش درخواست ها برای همکاری با این کشور خبر داده است و این موارد وقتی اجرایی خواهد شد که محدودیت های تبادل مالی رفع شود.

پبش از این، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و یونان خواستار از سرگیری روابط تجاری با ایران شده اند.

 

**نفتکش دو میلیون بشکه ای در راه آسیا

رویترز گزارش داد یک نفکش غول پیکر ایرانی برای اولین بار بعد از توافق هسته ای وین با دو میلیون بشکه نفت راهی آسیا شد.

پایگاه اینترنتی بی بی سی فارسی به نقل ازرویترز نوشت: برای اولین بار بعد ازتوافق هسته ای ایران وقدرت های جهانی، یک نفتکش غول پیکر ایرانی با دو میلیون بشکه نفت خام آب های ایران را به مقصد آسیا ترک کرد.

بنا براین گزارش نفتکش استارلا تحت مدیریت ' شرکت ملی نفتکش ایران' با ظرفیت کامل، ازحدود هشت ماه پیش درآب های ایران شناور بوده است.

این منبع خبری درادامه افزود: ایران وکشورهای 1+5 به عنوان نمایندگان جامعه جهانی روز سه شنبه گذشته توافق کردند که تحریم های هسته ای ایران به ازای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور درروندی که ممکن است چند ماه طول بکشد، رفع شود.

رویترز گزارش داده است که نفتکش استارلا که از خلیج عمان عبور می کند، به سوی مقصدی درسنگاپور درحرکت است. این گزارش اطلاعاتی درباره این که محموله این نفتکش فروخته شده یا نه، ارائه نکرده است.

این پایگاه خبری درادامه به نقل ازبیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نوشت: این کشور قصد دارد بعد ازرفع تحریم ها، درطی دوماه 500 هزاربشکه و بعد از شش تا هفت ماه یک میلیون بشکه به تولید نفت خام خود اضافه کند.

تحریم های نفتی آمریکا واروپا صادرات نفت ایران درسال های اخیر را به کمتر از نصف یعنی حدود یک میلیون بشکه رسانده است.

درحالی که انتظار می رود بازگشت کامل ایران به بازار نفتی ماه ها طول بکشد، گفته می شود میلیون ها بشکه نفت درنفتکش های ایرانی ذخیره شده است.

بنا بر تخمین مرکز تحقیقات وپیش بینی تامسون - رویترز، ایران بیش از40 میلیون بشکه نفت ومیعانات گازی را به دلیل محدودیت های موجود، درنفتکش های شناور روی آب ذخیره کرده است.

 

*گردشگران انگلیسی

منابع گردشگری انگلیس اعلام کردند: بلافاصله پس از توافق تاریخی هسته ای ایران وگروه پنج به علاوه یک دروین، شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش قابل توجهی داشته است .

روزنامه گاردین روزجمعه درگزارشی به نقل از 'مایکل پولمن'، مدیر بازاریابی یک موسسه توریستی انگلیس، که طی ده سال گذشته گردشگران غربی را به ایران می برده است، نوشت: پس از توافق وین و تنها ظرف یک هفته گذشته، شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش قابل توجهی را داشته است.

این روزنامه انگلیسی افزود: وی گفته است که پیش ازاین در سال 2013 میلادی نیز شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش داشته است اما انتظار می رود که این میزان اکنون دست کم 30 درصد افزایش یابد.

گاردین به نقل از پولمن نوشت: زمانی که روابط سرد میان ایران و غرب آب شد، ناگهان مردم احساس امنیت کردند که به ایران سفر کنند.

پولمن می گوید که واکنش گردشگران خارجی پس از سفر به ایران قابل توجه است. آن ها همگی می گویند که ایران از این پس مقصد جدیدشان برای گردشگری خواهد بود. اماکن زیبای ایران از یک سو ومردمان خوب ایرانی نیز ازسوی دیگر آن ها را شگفت زده کرده است.

گاردین همچنین به نقل از‘دیوید مک گوینز، ازموسسه گردشگری ‘سفر به ناشناخته ها' نوشت : زمانی که آقای روحانی انتخاب شد، یک تفاوت آشکاری در تقاضاها برای سفر به ایران صورت گرفت. ما بلافاصله شاهد افزایش شمار تقاضاها برای بازدید از ایران بودیم وناگهان ایران به عنوان یکی از کشورهای معروف برای گردشگران تبدیل شد.

این روزنامه انگلیسی افزود: مک گوینز در پاسخ به این سووال که آیا ایران برای سفر کردن امن است گفت: این کشور بسیار امن است؛ من خودم طی دو سال اخیر بالغ بر پنج الی شش بار به ایران سفرکرده ام وما تاکنون با هیچ کس مشکل نداشتیم. به جرات می توانم بگویم که ایران یکی از کشورهای دوست داشتنی و دارای مردم خون گرمی است که تاکنون دیده ام.

گاردین ادامه داد: ‘مایکل پولمن' نیز با ‘مک گوینز' هم عقیده است و در خصوص امنیت درایران می گوید: من درایران بسیار احساس امنیت می کنم؛ برغم اتفاقاتی که درحال حاضر در سوریه و عراق می افتد که آنجا نمی توان احساس امنیت کرد، اما ایران کشوری کاملا تحت کنترل است؛ 90 درصد مردم آنجا شیعه هستند و هیچ اختلاف فرقه ای میان سنی وشیعه وجود ندارد. شما زمانی که در خیابان های ایران قدم می زنید احساس امنیت می کنید؛ حتی من بیشتر از آنکه در بسیاری از جاهای شهر لندن احساس امنیت کنم، در ایران احساس امنیت می کردم.

گاردین همچنین دراین گزارش افزود : در حالی که ایران دارای میراث غنی فرهنگی است که تاکنون به چشم غربی ها نخورده است؛ حالا پس از توافق هسته ای تاریخی وین انتظار می رود که شمار گردشگران به این کشور افزایش یابد. دولت حسن روحانی قرار است ضوابط اخذ ویزای ایران برای اتباع خارجی را تعدیل کرده و همزمان دست کم دویست هتل برای گردشگران پیش بینی کند.

این روزنامه به نقل از‘مسعود سلطانی فر'، معاون رییس جمهوری ایران نوشت: روزهای درخشانی برای صنعت گردشگری ایران پس از توافق وین وجود دارد.

گاردین به نقل از وی افزود : هیچ حوزه ای به اندازه حوزه گردشگری از قِبل این توافق متأثر نخواهد شد. خبر توافق هسته ای ورفع تحریم ها هیچ مجموعه ای را به اندازه فعالان گردشگری خوشحال نکرده است.

به نوشته این روزنامه، آقای سلطانی فر پیش تر اعلام کرده بود که ایران قرار است بازه زمانی برای ویزای گردشگری را از پانزده روز به یک ماه افزایش دهد و همچنین از سال آینده اخذ ویزای گردشگری به صورت الکترونیک خواهد بود.

گاردین عنوان کرد : درهمین حال سازمان جهانی یونسکو درماه گذشته شهر باستانی شوش وروستای زیبای میمند را به عنوان بخشی ازمیراث فرهنگی جهانی ثبت کرد. این دو مکان هجدهمین ونوزدهمین آثار باستانی ایران به شمار می آیند که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

این روزنامه در تشریح برخی از آثار باستانی ایران نوشت : پرسپولیس، پایتخت یکی ازبزرگ ترین امپراتورهای دنیا که بسیار دیدنی است؛ شهر اصفهان؛ شهر شیراز، شهر عشق وشعر؛ شهر همدان که در آن پدرعلم پزشکی، ابن سینا در آن خاک شده است؛ والبته تهران، پایتخت ایران که به تفریحگاه های اسکی اش معروف است.

 

*تایلند و افزایش همکاری های اقتصادی

وزارت بازرگانی تایلند روز جمعه ابراز امیدواری کرد که توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم های ناعادلانه علیه ایران به تجارت و اقتصاد جهانی و مناسبات تجاری تهران - بانکوک کمک کند.

'چوتیما بونیاپرافاسارا' دبیر کل دائم وزارت بازرگانی تایلند پیش بینی کرد که پس از توافق هسته ای و لغو تحریم های ناعادلانه علیه ایران همکاری های اقتصادی بانکوک - تهران ارتقا یافته و میزان صادرات این کشور به ایران 'به عنوان یکی از واردکنندگان سنتی محصولات تایلند' افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به سیاست اقتصاد باز ایران، این کشور می تواند کالاهای بیشتری از جمله کامیون های حمل بار و برنج از تایلند وارد کند. واردات برنج از زمان تحمیل تحریم ها علیه ایران کاهش یافته و لغو تحریم ها می تواند فرصت بیشتری برای واردات ایران از تایلند را فراهم کند.

به نوشته تارنمای روزنامه 'نیشن'، این مقام تایلندی در ادامه خاطر نشان کرد: ایران درخواست هایی برای برخی کالاها دارد و این می تواند به رشد صادارت 1.2 درصدی کمک کند. این امر نیازمند لغو تحریم هایی است که انتظار می رود تا ماه سپتامبر انجام شود.

'دوآنگکامول جیامبوتر' سخنگو و بازرس کل وزارت بازرگانی تایلند نیز گفت که تجارت بین ایران و تایلند با توجه به اعمال تحریم ها در سطح پایینی قرار گرفته است.

به نوشته نیشن، با توجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران، صادرات کالاهای تایلندی به ایران عمدتا از طریق کشورهایی از جمله امارات انجام می شد.

براساس این گزارش، وزارت بازرگانی تایلند در جهت توسعه صادرات کالاهای خود به ایران قرار است سال آینده در برنامه ای تحت عنوان 'هفته تایلند' نسبت به افزایش فعالیت هایش اقدام کند.

این وزارتخانه تایلندی همچنین درصدد است جلساتی با مقامات رسمی و شرکت های خصوصی ایرانی برگزار کند و همچنین هیاتی را از ایران با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه دعوت کند.

در حال حاضر چندین شرکت تایلندی در ایران و در بخش های حفاری، محصولات شیمیایی و محصولات دریایی فعالیت می کنند.

براساس آمار وزارت بازرگانی تایلند، ایران یازدهمین شریک تجاری این کشور در خاورمیانه است و ارزش تجارت بین دو کشور سال گذشته حدود 357 میلیون دلار گزارش شد. ارزش تجارت دو کشور در پنج ماهه سال جاری نیز به حدود 140 میلیون دلار رسید.

صادرات تایلند به ایران در پنج ماهه امسال حدود 89 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته حدود 15 درصد کاهش داشته است. ارزش واردات تایلند از ایران نیز در پنج ماهه امسال به 50 میلیون دلار رسید.

ارزش صادرات تایلند به ایران سال گذشته 322 میلیون دلار ثبت شد، در حالی که میزان واردات این کشور از ایران 35 میلیون دلار بوده است.

تایلند محصولاتی از قبیل چوب و محصولات آن، میوه های کنسرو شده، محصولات کائوچویی و سبزیجات خشک شده و منجمد، نوشیدنی ها، قطعات خودرو و باطری به ایران صادرت و استیل، آهن، مواد شیمیایی، میوه و سبزیجات، محصولات پزشکی، گیاهی، سوخت و سنگ معدن از ایران وارد می کند.

 

*سرمایه گذاران کویتی

بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری و صاحبان صنایع در کویت برای فعالیت در ایران و مشارکت در اجرای پروژه های کلان اعلام آمادگی کردند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به موقعیت های کم نظیر سرمایه گذاری در ایران و حجم ناچیز مبادلات تجاری دو کشور که حدود 400 میلیون دلار تخمین زده می شود، سرمایه گذاران کویتی در صددند از مزیت های بازار ایران بهره بگیرند.

مدیران اجرایی چند شرکت بزرگ صنعتی در مصاحبه با روزنامه پرشمار الرای کویت اظهار کردند که لغو تحریم ها در چارچوب اجرای توافق وینف فرصت بزرگی برای شرکت های کویتی فراهم می سازد تا با حضور در بازار ایران و استفاده از مزایای موجود، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را افزایش دهند.

تجار و صاحبان سرمایه در کویت تاکید کردند: این توافقنامه تاثیر مثبت و قابل توجهی در بهبود فضای اقتصادی و افزایش حجم مبادلات ایران با کشور های منطقه خواهد داشت.

دست اندرکان بازار اقتصادی و صنعتی کویت همچنین ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی دو کشور همسایه و مسلمان، تصریح کردند با توجه به وجود راه های متعدد انتقال کالا از جمله دریایی و زمینی، انتظار می رود مبادلات تجاری دو کشور در آینده ای نزدیک افزایش یابد و کویت نیز همچون امارات و عمان روابط تجاری و اقتصادی گسترده ای با ایران داشته باشد.

 

*آغاز رقابت برای تسخیر بازار ایران

رادیو فرانسه گزارش داد: آیا اروپایی ها تحریم هایشان را زودتر از کنگره آمریکا برخواهند داشت؟ این سئوالی است که اروپایی ها در تهران از خود می کنند؛ آنها از یک تعرض وسیع سرمایه گذاران آمریکایی بسوی تهران وحشت دارند.

شبکه اینترنتی را دیو فرانسه فارسی در گزارشی به شرح زیر نوشت:

ژرژ مالبرونو، روزنامه نگار فرانسوی که این روزها در تهران بسر می برد، طی گزارشی از این شهر، از تحرکاتی خبر می دهد که دیپلمات ها و کارگزاران اقتصادی کشورهای غربی را به سوی تهران کشانیده است تا هر کدام سهمی از این بازار بزرگ را نصیب خود کنند.

به روایت مالبرونو، سفر اصلی لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، برای روزهای 6 و 7 ژوئیه پیش بینی شده بود وقتی معلوم شد که مذاکرات تمدید شده است، تاریخ سفر را 20 ژوئیه اعلام کردند و اکنون می گویند در آینده نزدیکی انجام خواهد شد.

در واقع امضای قرارداد روند حرکت بسوی تهران را آنچنان تسریع کرده است که هم اکنون مسوولان دیگر اروپایی حضور خود را در تهران اعلام کرده اند.

دوشنبه آینده وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم این کشور زیگمار گابریل، با 65 نفر از صاحبان صنایع این کشور به تهران وارد می شود تا مأموریت خود را به سرانجام برسانند.

به عقیده ژرژ مالبرونو، وضعیت برلن با پاریس این تفاوت را دارد که آلمان ها هیچگاه روابط اقتصادی شان را با تهران قطع نکردند. بخصوص که بانک موسوم به لاندر توانست خود را از شر تصمیمات تحریمی آمریکایی ها دور نگاه دارد.

در اواخر ژوئیه و اوایل اوت لوران فابیوس خود را به تهران خواهد رساند تا بر روابط تلخ و شیرین میان دو کشور که نزدیک به 10 سال طول کشیده بود نقطه پایان بگذارد.

رادیو فرانسه فارسی توضیح داد: مالبرونو عقیده دارد که این سرمایه گذاران چندان هم منتظر توافق وین نشدند تا خود را به بازارهای ایران با ٨٠ میلیون جمعیت و داشتن مقام چهارم ذخایر نفت و مقام دوم ذخایر گاز جهان برسانند.

پس از شرکت نفت توتال و نیز پژو و رنو که نقش مهمی در صنعت اتومبیل ایران دارند، چندین اتاق بازرگانی و نیز نمایندگان ایرباس و نمایندگان شرکت راه آهن فرانسه همین اواخر در تهران بودند.

این آخری ها حتی اوایل ژوئیه یک قرارداد هفت میلیون یورویی هم با راه آهن ایران امضا کردند.

ژرژ مالبرونو فرستاده ویژه روزنامه فیگارو در تهران، از قول یکی از صاحبان صنایع ایران نقل می کند که وجود سرمایه گذاران فرانسوی در ایران موقعی مؤثر خواهد بود که بانک های فرانسوی قادر باشند با حضور فعال خود منابع مالی مورد نیاز آنها به قصد سرمایه گذاری را تأمین کنند.

فرانسه در بازارهای ایران آنچنان تأخیر دارد که برای جبرانش وقت زیادی لازم است، در حالیکه حجم صادرات فرانسه به ایران 500 هزار یوروست، آلمان ها سهمی معادل 2 میلیارد و نیم دارند.

رادیو فرانسه فارسی اضافه کرد: آیا اروپایی ها تحریم هایشان را زودتر از کنگره آمریکا برخواهند داشت؟ این سووالی است که اروپایی ها در تهران از خود می کنند. آنها از یک تعرض وسیع سرمایه گذاران آمریکایی به سوی تهران وحشت دارند.

همین هفته آینده یک اکیپ کارشناسان آمریکایی در تهران خواهند بود تا پروژه گسترش یک ترمینال فرودگاه اصلی پایتخت را آغاز کنند، این در حالی است که از ژانویه گذشته یک کمیسیون اقتصادی ایران و آمریکا در واشنگتن برپا شده است تا امنیت مالی 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران را تضمین کند.

رادیو فرانسه فارسی در پایان افزود: مالبرونو عقیده دارد که لوران فابیوس، برای رساندن صدای فرانسه به گوش ها، در این مسابقه بزرگی که در اطراف بازار نان و آب دار ایران براه افتاده است، با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.

 

**آلمان

ساعتی پس از توافق هسته ای، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان که معاون آنگلا مرکل صدراعظم این کشور هم هست در بیانیه ای اعلام کرد که 'صنایع آلمان علاقه شدیدی به عادی سازی و تقویت روابط اقتصادی با ایران دارند.به همین دلیل این وزارتخانه سفر به ایران را در آینده نزدیک مد نظر قرار داده است.پ'

در همین حال اتحادیه صنایع آلمان پیش بینی کرد در چند سال آینده صادرات آلمان به ایران چهار برابر شود.

این اتحادیه گفته است که شرکت های آلمانی با رقابت سخت شرکت های چینی، کره ای و شرکت های منطقه مواجه هستند که در سالهای اخیر خلا شرکت های اروپایی را پر کرده بودند، اما شرکت های توانمندی مثل فولکس و زیمنس و هزاران شرکت کوچک دیگر آماده اند تا دوباره صدرنشین صادرات به ایران شوند.

 

**فرانسه

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم اعلام کرد که اصلا بعید نیست که به زودی به ایران سفر کند و اظهار اطمینان کرد که موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته ای، شانس شرکت های فرانسوی را در تبادلات اقتصادی با ایران کم نخواهد کرد.

در همین حال شرکت خودروسازی پژو فرانسه اعلام کرد که مذاکراتش با ایران خودرو در مراحل پیشرفته ای است و انتظار می رود که به سرعت هم پیشرفت کند.

ژان کریستف کمار مدیر بخش خاورمیانه پژو گفته است که این مذاکرات درباره 'تولید کامل خودرو با استفاده از آخرین طراحی ها و موتورهای این شرکت است.'

او گفت که این پروژه یک 'جهش نسلی' برای ایران به همراه خواهد آورد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شعیب A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    6 1
    انصاف آن است که خودروسازی فرانسه به طور کامل از ایران اخراج شود و طلب آنان سالها بعد پرداخت شود. مگر آلمان یا ژاپن چه کم دارد که صنعت خودرو ما به طور کامل در آغوش فرانسه است؟