پرونده ای برای واکنش ها به توافق هسته ای با ایران

توافق هسته ای ایران و ۵+۱ در هفته ای که گذشت به سرتیتر کلیه رسانه های دنیا تبدیل شد و هیچ روزنامه، وب سایت، خبرگزاری و مجله ای نتوانست به ابعاد مختلف و واکنش ها نسبت به این حادثه تاریخی نپردازد.

بعد از ۱۸ روز مذاکره فشرده و نفسگیر میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ بالاخره توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران به دست آمد. توافقی که بلافاصله به برکینگ نیوز تمام رسانه های خبری دنیا تبدیل شد و همچنان رسانه ها، مجلات و مراکز تحلیلی جهان ابعاد این موضوع را بررسی می کنند. 

باراک اوباما اما نخستین فردی بود که درباره این توافق اظهار نظر کرد. رئيس جمهور آمریکا بلافاصله پس از پایان قرائت بیانیه مشترک ظریف - موگرینی در سخنانی درباره این توافق تاریخی سخنرانی کرد. اوباما این توافق را بهترین و شاید تنها راه حل موجود برای حل موضوع هسته ای ایران خواند و تاکید کرد اگر کنگره بخواهد به این توافق رای ندهد آن را وتو خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو اما این توافق را اشتباهی تاریخی دانست. نخست وزیر اسرائيل همچنین به شدت از آمریکا و کشورهای اروپایی برای اینکه حاضر شدند چنین توافقی با ایران امضا کنند انتقاد کرد. 

رئيس کنگره جهانی یهودیان هم موضعی مشابه نتانیاهو نشان داد. «رونالد لاودر» رییس کنگره جهانی یهود در نخستین واکنش صهیونیست ها ضمن آشکار کردن خشم خود از توافق و پیروزی تاریخی ملت ایران، توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ جهان را کاغذ پاره ای غیرالزام آور خواند.

وزیر امور خارجه فرانسه هم این توافق را مفید دانست. فابیوس تاکید کرد توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی می تواند روابط بین المللی ایران را عادی سازی کند و به حل برخی بحران ها در خاورمیانه (غرب آسیا) کمک کند. لاوروف هم گه در مراسم پایانی حضور نداشت در سخنانی تاکید کرد با این توافق ایران حق برخورداری از برنامه صلح آمیز هسته ای خواهد داشت ضمن اینکه همه تحریم هایش هم برداشته خواهد شد. {واکنش لاوروف}

فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم ضمن ابراز خرسندی از حصول چنین توافقی اعلام کرد که فکر نمی کرده ۳۰ ژوئن ۳۴۸ ساعت به طول خواهد انجامید. {واکنش اشتاین مایر}  

رسانه های خبری دنیا هم خطوط خاص خود را در رابطه با این توافق دنبال کردند اما تقریبا هیچ رسانه ای نتوانست از میزان اهمیت این اتفاق سخن نگوید و از ای پی و گاردین گرفته تا فرانس پرس و بلومبرگ و حتی رسانه های منطقه ای به ابعاد مختلف این توافق پرداختند. {واکنش رسانه های دنیا}

'خاویر سولانا' رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در مقاله ای در روزنامه ال پاییس اسپانیا نوشت: توافق هسته ای با ایران، موفقیتی است که ارزش پشتکار مذاکره کردن طرفین را ثابت می کند. حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران ، روند مذاکراتی را به پایان رساند که ما اروپایی ها هنگامی که روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ، مذاکره کننده بود از آن حمایت کردیم. اتحادیه اروپا از همان آغاز در میز مذاکرات حضور داشت و این امر باید به ما احساس غرور بسیاری دهد. {واکنش سولانا}

رئیس جمهور روسیه هم در دسته کسانی بود که از حصول این توافق استقبال کرد. ولادمیر پوتین اظهار داشت که مذاکره کنندگان با این توافق هسته ای تصمیمی قاطع در جهت صلح و ثبات جهانی گرفته اند. پوتین همچنین تاکید کرد جهان حالا می تواند نفس راحتی بکشد. {واکنش پوتین}

فیلیب هموند هم ضمن ابراز خرسندی از به دست آمدن توافق هسته ای با ایران ابراز امیدواری کرد سفارتخانه های دو کشور هم به زودی باز شوند. {واکنش هموند}

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان هم از کسانی بود که این توافق را به تهران تبریک گفت. رئيس امارات که این پیام تبریک را با ارسال نمابری برای تهران مخابره کرده بود، ابراز امیداوری کرد، "این توافق در تحکیم امنیت منطقه و ثبات آن سهیم باشد.

اما مخالفان هم آرام ننشتند و بلافاصله به این توافق تاختند. پس از نتانیاهو که همچون همیشه در صدر اخبار مخالفت قرار داشت جمهوری خواهان تندروی آمریکا هم شروع به تاختن توافق جامع هسته ای با ایران کردند. تام کاتن توافق هسته ای با ایران را اشتباهی دردناک و خطرناک دانست. 

سناتور جمهوری خواه ایالت آرکانزاس آمریکا صبح سه شنبه با صدور بیانیه ای امضای توافقنامه هسته ای مدعی شد که لغو تحریم ها علیه ایران نشانه یک شکست تاریخی برای آمریکا به حساب می آید.

وی در نهایت افزود که اوباما بجای آن که با پیروی از قانون اساسی آمریکا با این مساله از طریق عقد یک معاهده با ایران برخورد کند خود سرانه و به تنهایی دراین مورد عمل کرده و حالا تهدید کرده است که هر اقدامی ا زسوی کنگره برای نظارت بر اجرای آن را وتو خواهد کرد.

کاتن در این بیانیه تهدید کرده است که در هفته های آینده به گونه ای 'خستگی ناپذیر' خواهد کوشید تا از دسترسی ایران به توانمندی های هسته ای جلوگیری کند و اطمینان دارد که مردم آمریکا با این توافق مخالفت خواهند کرد و کنگره آمریکا نیز در نهایت آن را از میان خواهد برد.

اما واکنش کشورهای حاشیه خلیج فارس به این توافق محتاطانه بود. خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این رابطه اظهارنظرهای مقامات عربی را کنار هم قرار داده و به این جمع بندی رسیده که حاشیه نشین های خلیج فارس سعی کردند موضع محکم و قاطعی در این باره اتخاذ نکنند. 

رئيس جمهور اسبق ایالات متحده هم از دیگر حامیان این توافق بود. جیمی کارتر در گفتگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت: اطمینان دارد که با چنین موافقتنامه ای هرگونه اقدام ایران در جهت نقض آن شناسایی خواهد شد. کارتر 90 ساله تصریح کرد این موافقتنامه برای ایران ، آمریکا و جهان خوب است و وی از این موافقتنامه استقبال می کند.

در مقابل اما معاون جرج بوش رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای ایران با 1+5 به شدت انتقاد کرد.

«دیک چنی» در این رابطه اظهار داشت: زمانی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد، کشورهای همسایه اش برای رسیدن به سلاح های هسته ای حرکت می کنند.

معاون جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا افزود: به مرور زمان کشورهای منطقه به این نتیجه می رسند که لازم است از خودشان در برابر سلاح های هسته ای ایران دفاع کنند.

دبیرکل سازمان ملل طی نامه ای به محمد جواد ظریف، ضمن تبریک به مناسبت دستیابی ایران و 1+5 به توافق نامه ای جامع، حمایت همه جانبه خود را از اجرای مفاد این توافق تاریخی و برداشته شدن تحریم های مرتبط در جهت حفظ منافع ملت شریف ایران ابراز کرد. {تبریک بان کی مون}

کاترین اشتون که در روزهای آخر شایعات زیادی در خصوص دعوت از او برای حضور و شرکت در مراسم پایانی شنیده می شد هم پس از اعلام خبر این توافق نسبت به حصول آن ابراز خرسندی کرد. اشتون در این باره تاکید کرد: گروه مذاکره کننده ایرانی در دولت روحانی از همان ابتدا به دنبال گفت وگوی سازنده و حل پرونده هسته ای بود و این اراده در آنها وجود داشت.

«کاترین اشتون» روز توافق را روزی تاریخی یاد کرد و گفت: گرچه عبارت «روز تاریخی» تکراری است و افراد زیادی از آن استفاده کرده اند اما بهترین و درست ترین توصیف همین است. {واکنش اشتون} اشتون همچنین تاکید کرد: مذاکرات فشرده و همه کارهایی که ما انجام داده ایم منجر به این توافق شد؛ من این توافق را به همه تبریک می گویم.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =