چرا گاهی یک آهنگ مدام در ذهن تکرار می شود؟

فرآیند گیر افتادن آهنگ سمج در ذهن ما یک فرآیند غیر ارادی است و مطالعه مکانیزم آن بسیار دشوار است.به بیان دیگر چگونگی به دام افتادن آهنگ در مغز به طور کامل درک نشده است. برخی از دانشمندان نشانه هایی یافته اند که انسان های باستان دانش خود را با استفاده از آهنگ ها منتقل می کردند که ممکن است منشا این پدیده در انسان های امروزی باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بیتوته ، در طي ۲۰۰ هزار سال تمدن بشر، حقايق، تاريخ، فرآيندها و ساير اطلاعات به شکل لغات محاوره اي و شعر مبادله شده اند. اين يافته ها دانشمندان را به اين نتيجه رسانده که سخت افزار مغز انسان به گونه اي تعليم يافته تا اطلاعات موجود در کلمات محاوره اي و اشعار را رمز گشايي کند و به اين وسيله اطلاعات را به خاطر بياورد. امروزه براي بسياري از انسان ها به خاطر سپردن اطلاعات به شکل موزون و ريتميک آسان تر است.

تئوري سخت افزاري مغز بر اين اساس استوار است که موسيقي يک تجربه چند حسي است يعني در حالي که نت ها و شعر در حافظه ثبت مي شود، احساسات و عقايد هم به همراه آن ها ذخيره مي شوند. هنگامي که اين احساسات يا عقايد براي فرد يادآوري مي شوند، آهنگ نيز به ياد آورده مي شود. به اين فرآيند "يادآوري ناآگاهانه" مي گويند.
در يک پژوهش محققان قسمت هايي از آهنگ هاي مشهور را براي افراد مورد آزمايش پخش مي کردند و متوجه شدند که بخش مربوط به شنيدن در کورتکس مغز متن آهنگ را در ذهن تکميل مي کند و اين فرآيند پس از قطع آهنگ نيز ادامه مي يابد.
هر چه شما به يک آهنگ بيشتر گوش کنيد، احتمال اين که در ذهن شما به دام بيفتد بيشتر خواهد شد. افرادي که به اختلال وسواس فکري - عملي مبتلا هستند بيشتر در معرض اين پديده هستند. بر اساس يافته هاي مطرح شده در دهمين کنفرانس درک و شناخت موسيقي، بيش از ۹۰ درصد انسان ها هفته اي يک بار، و ۹۸ درصد انسان ها حداقل يک بار در زندگي اين پديده را تجربه مي کنند.

محققان دو عامل را براي گير افتادن يک آهنگ در ذهن شناسايي کرده اند:
1- تکرار
گوش دادن به يک آهنگ شايع ترين دليل به دام افتادن آن در ذهن است. اين عامل به زمان گوش دادن به آهنگ و دفعات تکرار آن بستگي دارد.

2-هم خواني
گاهي اوقات محيطي که در آن به موسيقي گوش مي دهيد به عنوان محرک عمل مي کند. هم خواني آهنگ با آنچه در اطراف شما روي مي دهد موجب مي شود که با قرار گرفتن در شرايط مشابه آهنگ را به خاطر بياوريد.
افراد وسواس، بيشتر دچار پديده به دام افتادن و تکرار آهنگ در ذهن مي شوند

ويژگيهايي که در تکرار يک آهنگ در ذهن موثرند

1- آهنگ:
به طور کلي آهنگ هايي با نت هاي طولاني و زيروبم هاي کوتاه تر بيشتر در ذهن مي مانند و خواندن آن ها حتي براي انسان هاي تعليم نديده نيز آسان است.

2- انسان ها
- عاشقان موسيقي:
رابطه اي محکم بين افرادي که اهميت زيادي براي موسيقي قائلند با توالي و تکرار آهنگ در ذهن برقرار است. افراد علاقمند به موسيقي بيشتر به آهنگ ها گوش مي دهند و همين امر موجب تکرار شدن بيشتر آهنگ در ذهنشان مي شود.

- شخصيت هاي وسواسي :
افراد وسواس (البته نه به شکل بيمار گونه) بيشتر دچار پديده به دام افتادن و تکرار آهنگ در ذهن مي شوند. در برخي موارد گزارش شده که داروهايي که براي کنترل اختلال وسواس تجويز مي شوند، به دام افتادن آهنگ ها را کاهش مي دهند.

- افراد خسته و مضطرب
آهنگ هاي سمج بيشتر به سراغ افراد بيکار، خسته و مضطرب مي آيند. در اين حالت ها سيستم دفاعي مغز آنقدر ضعيف است که يک آهنگ به راحتي مي تواند کنترل ذهن را در دست گيرد.

اما چه درمان هايي براي آهنگ سمج وجود دارد؟
- گوش دادن به يک آهنگ ديگر
- فکر کردن به چيزهاي ديگر: صحبت کردن با يک نفر، حل کردن جدول، گشتن به دنبال شي گمشده.
- و در نهايت گوش دادن به آهنگ سمج!

1919

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437215

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راه حل ساده A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    3 2
    هیچکار خاصی نمیخواد بکنید.فقط همون تیکه اهنگ رو با صدای نسبتا بلند یه دور بخونید وتمام.
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    7 1
    اه . خدا نکنه یه آهنگ گیر کنه تو مغز . مگه بیرون میاد.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    7 3
    مصرف بي رويه کار خيلي بديه.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    11 1
    به خصوص آهنگ های سبک نو بیشتر سمج هستن، مثل راک و متال.
  • کوروش درخشان IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    19 8
    حالا فکرش رو بکن این آهنگهای حامد زمانی که از سدا و صیما مرتب پخش میشن ... و ما مجبوریم تحمل کنیم...کرم گوش بشن .... خدا رحم کنه...
  • مکی RO ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    5 0
    تکرار یک آهنگ در واقع همان فکر سمج است که خودرابه اشکال مختلف در بیرون ذهن ودر درون ذهن نشان می دهد وهدف این تکرار ناخوداگاه محافظت وخود ایمنی انسان ازاضطراب اساسی است که در درون انسان جای دارد