استیضاح وزیر کشور چقدر جدی است؟ / نمایندگان استان فارس بر سر دو راهی استعفا و استیضاح

نمایندگان استان فارس که در اعتراض به معرفی استاندار جدید خود یک شنبه هفته گذشته صحن مجلس را ترک و استعفا کردند، حالا به دنبال کلید زدن استیضاح وزیر کشور هستند.

عبدالله احمدي: در حالیکه هفته گذشته فضای عمومی مجلس متاثر از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بود، نمایندگان استان فارس در مخالفت با تصمیم دولت برای انتصاب استاندار جدید این استان از سمت خود استعفا داده و در پايان هفته نیز یکی از نمایندگان این استان در گفتگو با رسانه ها از تقدیم طرح استیضاح وزیر کشور به هیئت رئیسه مجلس با 50 امضاء خبر داد.

از آنجایی که به عقیده برخی مجلسی ها، اقدام نمایندگان استان فارس دخالت در کار دولت محسوب می شود، حال سئوال اینجاست که بالاخره اين نمايندگان قصد استعفا دارند يا استيضاح وزير؟ در صورت اعلام وصول استیضاح وزير کشور در صحن علی مجلس، این طرح چه میزان با استقبال ديگر نمایندگان مواجه خواهد شد و آیا فضای مجلس موافق این استیضاح در شرایط فعلی است؟ پاسخ سه تن از نمايندگان را در ادامه بخوانيد:

استیضاح وزیر کشور اتفاق نمی افتد

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که استضاح وزیر کشور جدی نیست و موضوع با پاردرمیانی هیئت رئیسه مجلس حل خواهد شد.

وی درباره استعفای نمایندگان  استان فارس نيز تصریح کرد: نمی توان این اقدام را تقبیح یا تشویق کرد. چراکه نماینده حقی دارد و می تواند از این حق استفاده کند. استعفا هم جزء حقوق نمايندگان است که بايد به راي مجلس گذاشته شود که در این گونه موارد، معمولا مجلس استعفاء را نمی پذیرد.

رئيس فراکسيون کارگري مجلس همچنین در خصوص برخي تحليل ها مبني بر اینکه این گونه اقدامات فشارآوردن به دولت تلقی می شود، تاکید کرد: به هرحال، مجلس جایی است که این اتفاقات در آن به طور طبیعی رخ می دهد اما شخصا به هیچ وجه موافق هیچ نوع فشاری بر دولت نیستم.

وی افزود: طبیعی است، نماینده فکر می کند که باید از راهی به مقاصد یا اهدافی که قبلا برای خود ترسیم کرده، دست پیدا کند. بنابراین سعی می کند در این مسیر، از ابزارهای متنوع استفاده کند که استعفا هم نوعی ابزار است.

محجوب همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا این مسئله می تواند به استیضاح وزیر کشور منجر شود، و در صورت این اتفاق، فضای مجلس موافق این استیضاح خواهد بود یا مخالف؟ تصریح کرد: بعید می دانم که اصلا چنین اتفاقی بیفتد اما در صورت رخ دادن آن، طبیعتا هیئت رئیسه پادرمیانی خواهد کرد.

استیضاح وزیر به دلیل عدم انتصاب استاندار دلخواه ما، منصفانه نیست

همچنین مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در خانه ملت درباره اقدام نمایندگان استان فارس می گوید: دولت مجری و مجلس قانون گذار است و اگر دولت در این مورد، خلاف قانون عمل کرده  نماینده می تواند از وزیر مربوطه سئوال کرده و موضوع را پیگیری کند.

وی در خصوص اینکه گفته می شود، وزیر کشور در جلسه رای اعتماد عنوان کرده است که در انتخاب ها و انتصاب هایش با نمایندگان مشورت می کند و به نظر می رسد  نمایندگان توقع رایزنی دولت با آن ها را داشته اند؟ گفت: بالاخره در این روند، واقعیت این است که یا نباید با کسی رایزنی کنند و از او  نظر بخواهند و یا اینکه اگر نظر خواستند، نباید خلاف آن عمل کنند. بنابراین بهتر این است که در این شرایط، دولت نظر کسی را نخواهد و کار خودش را انجام دهد.

وی ادامه داد: نمونه این اتفاقات، در استان ما آذربایجان شرقی هم گاهی در انتصاب بعضی از مدیریت ها رخ داده است که البته ما پیگیری نکرده ایم؛ ولی اگر دولت نظر خواست باید به آن نظر عمل کند.

پزشکیان همچنین در خصوص احتمال استيضاح وزیر کشور در ادامه اين ماجراها، تصریح کرد: این غیر منطقی است که بخواهیم وزیری را به دلیل اینکه استاندار مورد نظرما را منصوب نکرده و آوردن چند بهانه دیگر استیضاح کنیم. اين کار دور از انصاف است.

وی خاطرنشان کرد: حمله به علی مطهری به عنوان نماینده مجلس در شیراز و این که نماینده های استان فارس در آن زمان، عکس العملی نشان ندادند، هم منصفانه نبود.

همه به اصل تفکیک قوا پایبند باشیم

محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس نیز درباره این موضوع معتقد است که اصل تفکیک قوا در جمهوری اسلامی اصل بسیار مهمی است که همه باید به این اصل پایبند باشند و آن را مراعات کنند.

وی افزود: به این معنا که نه مجلسی ها باید در کار قوه مجریه دخالت کنند و نه دولت مانع وظایف و مسئولیت های قوه مقننه شود و این یک اصل کلی است که باید از طرف همه محترم شمرده شود.

تابش تصریح کرد: نمایندگان هم زبان گویای مردم و ناظر هستند و می توانند از اهرم هایی که قانون در اختیار آنها قرار داده است، استفاده کنند ولی آن ها نباید  در امور اجرایی دخالت کنند.

وی تصریح کرد: دخالت نمایندگان در امور دولت، سم مهلکی برای مجلس است و موجب وهن وظیفه و مسئولیت نمایندگان می شود. البته تعامل خوب است و در این امور دولت و نمایندگان باید بتوانند به تفاهم و تعامل با یکدیگر برسند.

با این حال، باید دید تلاش نمایندگان استان فارس برای استیضاح وزیر کشور که سخنان جنجالی وی درباره پول های کثیف پیش از این نیز وی را به مجلس کشانده بود، به چه سرانجامی خواهد رسید؟

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    104 5
    استعفا بدن بهتره
  • رضا IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    14 8
    آقا این نظر آقای تابش خیلی قشنگه فقط یه ایراد داره چرا پس در انتخاب استاندار یزد ایشان و تیمشان از هیچ فشاری دریغ نکردند؟
  • داود RU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    23 2
    ولی اگر دولت نظر خواست باید به آن نظر عمل کند از کی تاحالا کسی از کسی نظر خواست باید بش عمل کنه برادر من میخواد مشورت بگیره خودش تصمیم میگره یعنی درک این موضوع هم براتون سخته ؟
  • دئیج A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    24 1
    آیا بهتر نیست در این شرایط و اوضاع و احوال ، نمایندگان محترم به جای حاشیه سازی به فکر ایجاد سازو کار مناسبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و فراهم نمودن زمینه اشتغال و رونق اقتصادی کشور و درکل به فکر منافع ملی باشند تا منافع فردی و حزبی؟
  • رجب A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    11 0
    اینا باید صبر میکردن تا استاندار بیاد سر کار اگه به وظایفش عمل نمی کرد انوقت وزیر را استیضأمی کردن.
  • saeed IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    23 0
    اقا من از استان فارس هستم و بنظرم نماینده ای که به فکر منافع خودش و حزبش هست همون بهتر که استعفا بده.