توافق هسته​ ای چه تاثیری بر روابط تهران آنکارا دارد؟/ گفت​گوی روحانی و اردوغان برای افزایش همکاری​ها

رئیس جمهور ترکیه معتقد است که توافق ایران با 1+5 بر روابط با همسایگانش موثر خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاين، روابط تهران- آنکارا که در دولت يازدهم با پيام تبريک رجب طیب اردوغان به مناسبت پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري آغاز شد، با حضور احمد داوود اوغلو وزير خارجه اين کشور در مراسم تحليف روحاني، سفر ظريف به ترکيه و سفر اردوغان به تهران و امضاي چندين سند همکاري، ادامه يافت؛ در روزهاي آينده نزديکتر نيز خواهد شد. مذاکرات روساي جمهور دو کشور درباره ارتقاي همکاري هاي منطقه اي ايران و ترکيه بويژه در زمينه مبارزه با تروريسم، شاهد اين مدعاست.

شب گذشته رییس جمهوری در گفت و گویی تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، ضمن تبریک عیدسعید فطر و با اشاره به توافق ایران با 1+5 اظهار داشت: این توافق در رابطه ایران با همسایگانش بویژه ترکیه تاثیرگذارخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی با بيان اينکه «ما تحریم های ظالمانه را پشت سر گذاشتیم و توانستیم به راه حل های قابل قبولی دست پیدا کنیم»، درخصوص همکاری تهران - آنکارا برای کمک به ثبات منطقه نیز گفت: در امور منطقه ای چشم امید مردم منطقه به همکاری های ما دوخته شده است و ما می توانیم با همکاری یکدیگر به یک راه حل برد- برد درمنطقه دست پیدا کنیم.

رییس جمهوری افزود: دراین ارتباط ضرورت دارد تعاملات فیمابین برای ریشه کنی تروریسم افزایش یافته و با مسئله تروریسم در منطقه که می تواند ثبات کشورها را بهم بزند، مقابله کنیم.

در این مکالمه تلفنی همچنین رییس جمهور کشورمان از همکاری های طرف ترکیه ای در سال های گذشته در زمینه مسئله هسته ای قدردانی کرد.

رییس جمهوری ترکیه نیز در این گفت و گوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر وموفقیت های به دست آمده در مذاکرات هسته ای اظهار داشت: ما آماده همکاری درمسائل منطقه ای هستیم و ازطریق تعامل نزدیک دستگاه های مختلف دو کشور خواهیم توانست به این امر مهم کمک کنیم. اردوغان به توسعه روابط دو کشورهم اشاره کرد وگفت: باید توسعه روابط را پیگیری کنیم و ازطریق همکاری به تعمیق آن کمک نماییم.

تا دو ماه ديگر اجلاسيه سالانه سازمان ملل برگزار مي​شود و بعيد نيست که اين بار نيز ديدارهاي ديپلماتيک دو جانبه اي ميان دو کشور در حاشيه آن برگزار شود. چه آنکه قدم‌زدن محمدجواد ظریف و احمد داوود اغلو در کنار رودخانه هادسون نیویورک دو سال پيش هم، در فضاي رسانه اي به تغيير رويکرد ترکيه در قبال ايران تعبير شد. تغييري که بيشتر مصرف داخلي براي ترکيه در آستانه انتخابات رياست جمهوري براي حزب عدالت و توسعه ترکیه داشت و از سوي ديگر حاکي از توجه آنها به نقش ايران در بهبود شرايط بود.

محمدجواد ظریف همان سال در سفري به ترکیه و ملاقات با داوود اغلو، توافقنامه اطلاعاتی و امنیتی را به تصويب رساند. بعد از امضای توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و قدرت‌های جهانی، ترکیه در صدد ترمیم روابط آسیب‌دیده خود و تنش‌زدایی برآمد. امضای چندین تفاهم‌نامه سیاسی با ایران در خصوص جنگ سوریه و همچنین افزایش تبادلات اقتصادی با ایران در پی کاهش تحریم‌های اقتصادی که به موجب امضای تفاهم‌نامه مزبور امکان‌پذیر شده‌بود، از اين جمله بود. تفاهم هسته‌ای لوزان نیز که مرحله بعدی پیشبرد مذاکرات اتمی ایران بود، با واکنش مثبت مقامات ترکیه‌ای روبرو شد و اکنون نيز آنها به گسترش روابطشان با تهران، اميدوارند.

172727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    5 8
    حمایت ترکیه از داعش رو هم امیدواریم در نظر بگیرن.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    4 6
    اردوغان که علنا داره از داعش حمایت میکنه