واحدمرکزی خبر نوشت:

نشست ویژه اعضای پارلمان انگلیس درباره نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با حضور وزیر امور خارجه انگلیس برگزار و درباره مسائل مختلف از جمله بازگشایی سفارت و چشم انداز روابط دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن ، فلیپ هاموند در این نشست چند ساعته که یک روز پس از اعلام نتیجه مذاکرات و بیانیه مشترک برگزار شد ، با تشریح ابعاد مفاد بیانیه مشترک ، مذاکرات را بسیار سخت اما نتیجه ان را تاریخی توصیف کرد .
وزیر امورخارجه انگلیس با بیان اینکه در روند مذاکرات شناخت بیشتری از ایران و جایگاهش در منطقه و جهان پیدا کرده است، گفت : بیانیه مشترک این ظرفیت را دارد که روند مبارزه با داعش را بهبود و حل مسائل سوریه ، عراق و یمن را سرعت بخشد .
وی همچنین گفت : توافق با ایران فرصتهای خوبی را برای کشورهای منطقه و جهان ایجاد خواهد کرد و هم پیمانان ما در منطقه هم باید واقع بینانه تر با این موضوع برخورد کنند .
هاموند با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب و سخنان رئیس جمهور مبنی بر حرام بودن سلاح هسته ای افزود : ما در روند مذاکرات مطمئن شده ایم که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و با به نتیجه رسیدن مذاکرات می توان مطمئن شد تمام راههای رسیدن ایران به سلاح هسته ای نیز بسته شده و با اجرای مفاد بیانیه مشترک جهان می تواند مطمئن باشد فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است .
وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست چند ساعته همچنین به پرسشها و درخواستهای متعدد نمایندگان پارلمان انگلیس پاسخ گفت ؛ از جمله این درخواست ها که چند نفر از نمایندگان احزاب مختلف مطرح کردند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و چگونگی جبران عقب ماندگی در روابط با ایران بود .
جان بارون یک نماینده عضو حزب محافظه کار گفت : رقبای ما مدتهاست که پی در پی هیئت های مختلف اقتصادی و تجاری به ایران اعزام می کنند تا از فرصتهای فوق العاده پس از توافق با ایران بهره ببرند اما معلوم نیست ما کجای این معادله قرار داریم ؟
وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ گفت : نخستین گام برای گسترش روابط با ایران بازگشایی سفارتخانه هاست که در حاشیه مذاکرات ، رایزنی هایی با مسئولان ایران در این باره شده است .
وی افزود: ما آمادگی داریم با حل باقیمانده مسائل سفارت خود را در تهران بازگشایی کنیم و با وزیر خزانه داری نیز درباره فرصت های خوب سرمایه گذاری در ایران که برخی از آنها از جذابیت های فوق العاده ای برخوردار است گفتگو کرده ایم و امیدوارم تا پایان سال جاری میلادی نیز با سفرم به تهران سفارت مان بازگشایی شود .
سر نیکولاس سوامز یکی از نمایندگان مجلس عوام در این نشست با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران برضرورت برقراری روابط فرهنگی با ایران و نیز همگام کردن برخی کشورهای عرب همسو با انگلیس برای همگامی در گسترش روابط با تهران تاکید کرد .
آندرو موریسون نماینده دیگر حزب محافظه کار هم با اشاره به ظرفیت های فراوان ایران در زمینه های مختلف گفت : باید هرچه زودتر برای ذوب کردن یخ روابط میان دو کشور اقدام کرد .
هاموند نیز در پاسخ به وی گفت : با برقراری روابط و فراهم شدن امکان رفت و آمد ، داد وستد و سرمایه گذاری در ایران و نیز فراهم کردن امکان صادرات ایران به انگلیس یخ روابط ذوب خواهد شد .
وی افزود : نمی توانم بگویم چقدر مهم است که امریکا قصد دارد محدودیت ها را از واردات خوراکی های ایران بردارد اما به طور قطع این اقدام تاثیر قابل توجهی در گسترش روابط خواهد داشت .
وزیر امور خارجه انگیس گفت : فراهم کردن زمینه تبادل کالا میان دوکشوراز جمله واردات فرش شاید موضوع کوچکی باشد اما قدم بزرگی برای برقراری ارتباط دو سویه از راه بازرگانی است .
هاموند در تائید صحبت های شماری از نمایندگان درباره ظرفیت ها و ویژگی های منصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه گفت : سن بیشتر جمعیت ایران کمتر از 35 سال است و این ظرفیت خوبی برای همکاریهای به ویژه دانشگاهی فراهم می کند که البته یکی از پیش نیازهای آن تسهیل صدور ویزاست که پیگیری خواهد شد .
وی افزود : ایران با جمعیت جوان و تحصیل کرده و نیز با منابع بلوکه شده ای که با برطرف شدن تحریم ها ازاد خواهد شد می تواند به سرعت زیر ساختهای لازم را ایجاد و با سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز به جهش اقتصادی دست یابد .
ادوارد ارگار یکی دیگر از نمایندگان حزب محافظه کار با بیان اینکه توافق با ایران این پتاسیل را دارد که وضعیت منطقه را تغییر دهد از وزیر خارجه انگلیس پرسید آیا دست انداز جدی برای دست یابی نهایی به توافق وجود دارد ؟ هاموند در پاسخ گفت : تنها دست انداز و سرعت گیر اصلی ، کنگره امریکاست و من اطمینان دارم این نیز مشکلی ایجاد نمی کند و اگر هم ایجاد کند رئیس جمهور امریکا اعلام کرده که ان را وتو خواهد کرد .
هاموند در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود ایا درباره مسائل حقوق بشر با ایران گفتگو خواهد کرد گفت : نباید این توافق به عنوان فرصتی برای نصیحت کردن ایران تلقی شود .
وی افزود : مهم این است که ایران از مانعی که بر سر راه پیشرفت او قرار داشت رها شده است و می تواند در شرایط جدید در حوزه های مختلف تجارت ، تحصیل ، سرمایه گذاری فعالیت کند .
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه با بیان اینکه آوردن ایران پای میز مذاکره و مشارکت ان در مسائل منطقه به سود همه است، گفت : نتانیاهو صریحا اعلام کرده است تلاش می کند این مذاکرات را به شکست بکشاند و از همه نفوذ اسرائیل در کنگره استفاده کند اما ما مطمئن هستیم که این اتفاق نخواهد افتاد و اسرائیل نیز بزودی متوجه خواهد شد که توافق با ایران به سود منطقه است .
وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به درخواست چند تن از نمایندگان مجلس عوام که خواستار میانجی گری انگلیس در روابط میان تهران وبرخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ریاض شدند گفت : عکس العمل عربستان سعودی درباره توافق با ایران برخلاف برخی دیگر از همپیمانانمان در منطقه مناسب بود .
وی با اشاره به گفتگوهای تلفنی خود با ولیعهد عربستان گفت : به او گفته ام و به دیگر همپیمانان خود در منطقه توصیه می کنم با ایران گفتگو و تفاهم کنند و ما به آنها اطمینان می دهیم نگران امنیت خود نباشند و بیشتر ریسک کنند تا ببینند با این توافق چه فرصت های خوبی نصیبشان خواهد شد .
کارولین لوکاس نماینده حزب سبز نیز بااستقبال از نتیجه مذاکره با ایران خطاب به هاموند گفت : شما درباره مسدود کردن راههای دسترسی ایران به سلاح هسته ای به نمایندگان اطمینان داده اید حال بفرمائید دولت انگلیس به جای صرف میلیاردها پوند برای نوسازی سلاحهای هسته ای خود چه برنامه ای برای نابودی این سلاحها دارد .
در این نشست همچنین شماری از نمایندگان مجلس عوام از جمله ریچارد بیکن رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران ، سر جرالد کافمن مسن ترین نماینده مجلس(پدر مجلس ) و تانیا ماتیاس از حزب محافظه کاران از هاموند خواستند در سفر قریب الوقوع به فلسطین اشغالی به نخست وزیر و دیگر مسئولان این رژیم بگوید در مواضعش در قبال نتیجه مذاکرات با ایران تجدید نظر کنند و بدانند این فرصتی برای صلح است نه دشمنی و درگیری .
جرمی کوربین نماینده مطرح حزب کارگر نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت نابودی زراد خانه های هسته ای و عضویت همه کشورها در پیمان ان پی تی گفت : اکنون که با ایران به توافق رسیده اید وقت ان است که موضوع خلع سلاح هسته ای و جهان عاری از سلاح هسته ای که ایران نیز بر ان تاکید دارد پیگیری شود .
وی همچنین از وزیر خارجه انگلیس خواست موضوع برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را با جدیت پیگیری کند .
الک سالموند رهبر پیشین حزب ملی اسکاتلند نیز با بیان اینکه دولت نباید به نغمه های شوم مخالف با نتیجه مذاکرات هسته ای با ایران توجه کند تصریح کرد : اکنون وقت ان است که برای آغاز دور جدید روابط با ایران برنامه ریزی شود .

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =