تسنیم نوشت:

بر اساس پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا ، ۷ قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه ایران زمانی لغو خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش مربوط به راستی آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را تایید کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آمریکا در حالی پیش نویس قطعنامه مربوط به لغو تحریم های ایران را به شورای امنیت ارائه کرده است که دیپلمات ها بر این باورند که رای گیری در خصوص این قطعنامه هفته آینده انجام خواهد شد.
سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته، توضیحاتی را در خصوص پیش نویس این قطعنامه ارائه کرده است.
بر اساس توافق هسته ای حاصل شده در وین، ایران موافقت کرده است تا در ازای لغو تحریم ها، محدودیت هایی را در برنامه هسته ای خود اعمال کند. غرب بارها تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده ولی جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را بی پایه و اساس دانسته و آنها را رد کرده است.
بر اساس این پیش نویس 7 صفحه ای که به رویترز آن را مشاهده کرده است، 7 قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران زمانی لغو خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش مربوط به راستی آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را تایید کند.
در پیش نویس این قطعنامه به این مساله اشاره شده است که تحریم های تسلیحاتی و فناوری موشک های بالستیک و تحریم های هدفمند همچنان علیه ایران حفظ خواهد شد.
پیش نویس این قطعنامه حاکی است: کشورها می توانند این فناوری و سلاح های سنگین مثل تانک، ناوهای جنگی و بالگردهای نظامی را در صورت تصویب شورای امنیت در اختیار ایران قرار دهند.
بر اساس توافق وین، تحریم فناوری موشک بالستیک علیه ایران به مدت 8 سال و تحریم تسلیحاتی نیز به مدت 5 سال علیه ایران اعمال خواهد شد.
بر اساس این پیش نویس، 36 فرد و شرکت ایرانی از فهرست تحریم های بین المللی خارج خواهند شد. هم اکنون 43 فرد و 78 شرکت ایرانی در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند.
در پیش نویس این قطعنامه از کلیه کشورها خواسته شده است تا از طریق بازرسی همه محموله ها بر اجرای توافق هسته ای ایران نظارت کنند.
ایران و قدرت های جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین وآلمان سه‌ شنبه 23 تیر پس از 18 روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، سرانجام بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق نهایی دست یافتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    6 0
    پس از گزارش آژانس؟