واحدمرکزی خبر نوشت:

ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهوری روسیه و آمریکا در گفت وگویی تلفنی نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین را عالی ارزیابی کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، این گفت وگوی تلفنی عصر روز چهارشنبه ( به وقت محلی) و به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت.

پوتین و اوباما خاطرنشان کردند که موفقیت تلاش های چند ساله برای یافتن راه حل سیاسی-دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران با همکاری سازنده ایران، دولت های عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا امکانپذیر شد.

دو طرف اعلام کردند که توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران در راستای منافع جامعه جهانی است و به تحکیم نظام منع انتشار سلاح های هسته ای و کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه کمک می کند.

'در این رابطه بر نقش مذاکرات آمریکا و روسیه در تامین ثبات و امنیت جهان تاکید شد.'

در ادامه گزارش گفته شد: در گفت وگوی تلفنی بر عزم متقابل دو طرف برای ادامه تلاش های مشترک به منظور اجرای کامل توافق های وین و برخی مسایل مهم بین المللی ازجمله مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید شد.

ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه پس از 11 سال مذاکره در مورد برنامه هسته ای ایران در وین به توافق رسیده و برنامه جامع اقدامات مشترک را تایید کردند.

روسای جمهوری روسیه و آمریکا همچنین چهلمین سالروز ماموریت فضایی مشترک سایوز- آپولون را به یکدیگر تبریک گفتند.

مأموریت فضایی مشترک پروژه آزمایشی آپولو-سایوز نخستین مأموریت فضایی مشترک بین آمریکا و شوروی و نخستین همکاری فضایی بین المللی بود.

این مأموریت در 24 تیر 1354 (15 جولای 1975) آغاز شد و در طی آن، فضاپیمای آمریکایی آپولو و فضاپیمای روسی سایوز در مدار زمین به هم متصل شدند و فضانوردان آنها باهم عملیات مشترکی را به انجام رساندند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =