واحد مرکزی خبر نوشت:

کارشناس سیاسی فرانس بیست و چهار تاکید کرد توافق هسته ای با ایران می تواند موازنه منطقه را برهم بزند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، پس از کوبا آمریکا این بار روابط خود با ایران را از سر می گیرد. در این شرایط این سوال پیش می آید که آیا اوباما در اواخر دوران ریاست جمهوری خود در تاریخ ثبت خواهد شد؟
جیمز آندره گفت این مسئله به نتیجه این توافق بستگی دارد. باراک اوباما از سال دوهزار و نه برای دستیابی به این توافق در حال مانور دادن است. اوباما در سال دوهزار و نه در سخنرانی اعلام کرد آماده دست دادن با تمامی کشورهایی است که با غرب دشمنی دارند. پس از آن آمریکا با برخی کشورها مانند میانمار و کوبا ارتباط برقرار کرد. اما روابط آمریکا و ایران بسیار پیچیده تر بود. در سال دوهزار و ده این دولت باراک اوباما بود که سخت ترین تحریم ها را علیه ایران وضع کرد.

پس از آن حسن روحانی رییس جمهور ایران به قدرت و رسید و در نهایت نیز این توافق تاریخی حاصل شد. اما سوال کنونی این است که سرانجام ایران با این توافق چه خواهد کرد؟ زیرا در حقیقت دو گزینه وجود دارد؛ این توافق می تواند پیروزی مطلق برای باراک اوباما باشد. این بدان معناست که ایران به طور قطع برنامه های نظامی را ادامه نمی دهد و نظارت ها موثر خواهد بود. از سوی دیگر پس از لغو تحریم ها صد و پنجاه میلیارد دلار دارایی ایران مسترد خواهد شد و این مبلغ برای توسعه کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این بهترین شرایطی است که می تواند برای باراک اوباما پیش بیاید. اما در مقابل اگر ایران از این پول را به دست آورد و از آن برای کمک مالی به نیروهای مسلح در خاورمیانه مانند حزب الله استفاده کند به طور قطع تاریخ قضاوت خوبی از این تصمیم اوباما نخواهد داشت.
اما به طور قطع هم اکنون این توافق پیروزی بزرگی برای اوباما محسوب می شود و وی در اواخر دوران ریاست جمهوری خود توانست مذاکرات را تکمیل کند.

مجری برنامه در ادامه گفت همان طور که می دانیم قدرت گرفتن دوباره ایران شیعه به شدت اسرائیل را نگران کرده است اما در مقابل عربستان سعودی به عنوان رقیب سنی ایران در واکنش به توافق بسیار میانه رو عمل کرده است.
جمیز آندره در این باره گفت عربستان از این توافق استقبال کرد. به طور واقعی هیچ جنبه سیاسی در این بیانیه وجود ندارد. ما می دانیم از دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس این توافق خبر خوشایندی نیست. حتی عربستان سعودی به شدت با توافق با ایران مخالف بود زیرا این توافق برتری منطقه ای عربستان سعودی و همکاری این کشور با آمریکا را زیر سوال می برد.

این چرخشی در دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه است. تا کنون متحدان آمریکا کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس بودند اما این بار از طریق ایران گشایشی به سوی محور شیعه شامل ایران، عراق و سوریه صورت گرفته است. به طور قطع این خبر خوشایندی برای عربستان سعودی نیست. واضح است که عربستان سعودی نمی خواهند واکنش پر هیاهویی داشته باشد. در واقع مشارکت این کشور با آمریکا بر محور دفاعی استوار است. عربستان سعودی بیشترین میزان سلاح را از آمریکا می خرد و از واکنش خشونت بار در مقابل این توافق سودی نمی برد.
این توافق حقیقتا می تواند موازنه منطقه را آن هم در شرایطی که آمریکا به دنبال خروج از خاورمیانه است برهم زند.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    7 0
    نفرین بر آل سعود