رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگوی اختصاصی با روزنامه نیوررک تایمز گفت: رئیس جمهوری بعدی در آمریکا می تواند این توافق را محدود کند او همچنین در این گفتگو به حمله شیمیای صدام علیه ایران اشاره کرد و گفت آمریکا در جریان این حملات بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر،رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگوی اختصاصی با روزنامه نیوررک تایمز گفت: رئیس جمهوری بعدی در آمریکا می تواند این توافق را محدود کند او همچنین در این گفتگو به حمله شیمیای صدام علیه ایران اشاره کرد و گفت آمریکا در جریان این حملات بود.

 توماس فریدمن خبرنگار نیویورک تایمز از اوباما پرسید به نظر می رسد زمانی که ما مورد مشکوکی پیدا کردیم ، آنها بیست وچهار روز فرصت دارند ؟
اوباما گفت چند مسئله است که باید توضیح دهم. اول اینکه اینها مکانیسم خاصی از بازرسی و راستی آزمایی است که به طور مفصل توضیح داده شده و فرمول بندی شده است که ما مثل آن را قبلا ندیده ایم.


خبرنگار گفت البته برای سایتهای اثبات شده.
اوباما گفت نه فقط درباره سایتهای اثبات شده بلکه کل زنجیره تدارکات را شامل می شود، معادن اورانیوم آنها، تاسیسات تولید سانتریفوژ، جایی که آنها قطعات خود را می سازند، تمام این زنجیره تا سایتهای اثبات شده ادامه پیدا می کند. معنای آن این است که اگر آنها بخواهند مکانیسم مخفیانه ای ایجاد کند، بسیار دشوار می شود. زیرا ما حساب می کنیم آنها چه مقدار اورانیوم استخراج می کنند. اگر مقادیر جور در نیاید، آنها به مشکل مواجه می شوند. اگر آنها قطعات یدکی سانتریفوژ بسازند و ما نبینیم این قطعات کجا می روند، آنها به مشکل می خورند. بنابراین منحرف کردن منابع سمت برنامه ای مخفی تحت این رژیم بازرسیها بسیار دشوار می شود. علاوه بر این سایتهای ثابت که ما به آنها توجه داریم، آژانس بین المللی انرژی اتمی این ظرفیت را دارد که اگر با سایتی مشکوک برخورد کرد، از جمله با سایت نظامی مشکوکی مثل پارچین روبرو شود، می تواند به ایرانیها بگوید که باید از آنجا بازرسی کند. شاید ایرانیها بخواهند مذاکره کنند که این کار چگونه انجام شود اما اگر آنها بخواهند دست آخر مخالفت کنند و به آن سایت دسترسی منطقی فراهم نکنند، در آن صورت به طور بالقوه توافق را نقض کرده اند و تحریمها می تواند دوباره و فورا برقرار شود. این کار شامل جمع آوری نمونه خاک نیز می شود. به همین شکل ما مکانیسمهایی داریم .

خبرنگار پرسید این نگرانی وجود دارد که آنها ممکن است در این فاصله آن سایت را تغییر دهند.
اوباما گفت به همین علت است که ما ارنست مونیز را در کنار خود داشتیم و او بسیار کمک کرده است. او به ما اطمینان داد اگر ما مکانیسمهای خوبی داشته باشیم و بتوانیم از خاک نمونه برداری کنیم ، این مشکل حل می شود، شاید فیزیکی که من در دبیرستان خوانده ام به اندازه دانش فیزیک ارنست مونیز نباشد اما خاطرم هست که به این راحتی نمی توان مواد رادیواکتیو را مخفی کرد. همین قضیه درباره این احتمال که ایران ممکن است موادی را وارد کند که می تواند در برنامه هسته ای استفاده شود اما کاربردی دوگانه دارد، صدق می کند. ما مکانیسمهای بی سابقه ای را فراهم کرده ایم که بتوانیم هر کدام از این واردات را بررسی کنیم و از آنها بخواهیم به ما نشان دهند از این مواد و وسایل چگونه استفاده می شود تا مطمئن شویم برای کار دیگری استفاده نمی شود.

اگر بشنوید منتقدی بگوید این رژیم بازرسیها صد در صد بی نقص نیست و ایران می تواند آن را فریب دهد، من خواهم گفت به لحاظ تئوری هیچ چیزی صد در صد بی نقص نیست. اما اگر استاندارد و معیار این باشد که چه مکانیسمی بهترین و موثرترین و شدیدترین مکانیسم است به طوری که برای ایران بسیار بسیار دشوار باشد که آن را فریب دهد، در آن صورت این همان مکانیسم مطلوب است. به علاوه این مکانیسم بسیار سختگیرانه تر از همه چیزهایی است که برای مثال درباره کره شمالی انجام شد. آژانس و جامعه بین المللی درسهای زیادی از بازرسیهای قبلی و تجربیات قبلی خود کسب کرده است و این درسها را توانسته ایم در این توافقنامه بگنجانیم.

خبرنگار نیویورک تایمز گفت من کار خود را به عنوان روزنامه نگار در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه شروع کردم. بنابراین من هیچ تجربه ای جز دشمنی میان ایران و آمریکا ندارم. از انقلاب سال هزار و نهصد و هفتاد و نه تا کنون ، شما به عنوان تنها رئیس جمهور آمریکا هستید که نزدیکترین ارتباط را با رهبری ایران داشته است و وزیر خارجه شما با آنها مذاکره کرده است. شما چه چیزی یاد گرفته اید که نمی دانستید و کنگره باید بداند و رؤسای جمهور آینده باید بدانند؟
اوباما گفت من فکر می کنم چیزی که جان کری در تعاملاتش با ظریف وزیر خارجه ایران یاد گرفته است و البته این مسئله به رئیس جمهور روحانی هم باز می گردد، این است که وقتی شما میخ توافقی را می کوبید ، به نظر می رسد آنها از آن توافق واو به واو پیروی می کنند البته شاید این فکر هم در ذهن آنها باشد که دنبال نقص و مفری در توافق هم باشند به همین علت شما باید میخ توافق را خوب بکوبید و محکم کاری کنید. اما این تصور که هر چه شما روی کاغذ با آنها توافق کنید، آنها آن را نادیده می گیرند و سعی می کنند آنچه را به دست آورده اند، به جیب بزنند و بالا بکشند، این چیزی نیست که ما در دو سال گذشته که توافق موقتی برقرار بود ، از آنها دیدیم. به نظر من محدودیتها و موانعی وجود دارد که آنها هنگامی که قرارداد و سندی دارند، احساس می کنند باید طبق آن محدودیتها عمل کنند. این چیزی است که ما یاد گرفته ایم. ما همچنین یادگرفته ایم در داخل ایران آرا ونیروهای مختلفی وجود دارد . شاید آنهایی که در داخل ایران میانه رو خوانده می شوند، ممکن است با ارزشهای ما سازگار نباشند ، بنابراین نمی توان انتظار داشت آنها به یک باره درباره مسائل جهانی مثل حقوق بشر مثل ما فکر کنند .

در هر حال جهت گیریهای بهتر یا بدتری وجود دارد که ایران می تواند در رابطه با منافع ما و متحدان ما اتخاذ کند. و ما باید ببینیم چگونه می توانیم جهت گیریها و رویکردهای بهتر را تشویق کنیم. مسئله آخر، البته شاید این چیزی نباشد که من یاد گرفته باشم اما تایید و ثابت شده است و آن اینکه حتی در برخورد با دشمنان و حریفتان ، باید این ظرفیت را داشته باشید که گاهی خود را جای آنها هم بگذارید. اگر به تاریخ ایران نگاه کنید، واقعیت این است که ما در سرنگونی رژیمی منتخب و دموکراتیک در ایران نقش داشته ایم. ما در گذشته از صدام حسین در جنگ میان ایران و عراق حمایت می کردیم در حالیکه می دانستیم صدام از تسلیحات شیمیایی در آن جنگ استفاده می کند. در نتیجه آنها ذهنیت و تعریف خود را از دغدغه های امنیتی دارند که شاید ما با آن موافق نباشیم.

البته این مسئله به هیچ وجه نمی تواند حمایت از تروریسم و فعالیتهای مخل ثبات را که ایران در آن مشارکت دارد، توجیه کند اما به نظر من وقتی ما بتوانیم کشور و فرهنگ آنها را در چارچوبهای مشخصی ببینیم ، به طور خاص در چارچوبهای تاریخی نگاه کنیم به جای اینکه بخواهیم در چارچوبی عمومی تر و گسترده تر نگاه کنیم، در آن صورت دست کم امکان حرکتهایی فراهم می شود، همانطور که رونالد ریگان و دیگران با شوروی درباره توافقنامه تسلیحاتی گفتگو کردند. شما باید قبول کنید که درست است این نظامی بد و نامطلوب است اما در همین نظام افرادی هم با دیدگاهها و خاطرات خاص تاریخی هستند که ما باید آنها را درک کنیم و احتمالا تلاش کنیم با آنها ارتباطاتی برقرار کنیم . همین مسئله درباره نیکسون و کیسنجر که به چین رفتند صدق می کند که در نهایت منافع استراتژیک بسیار مهمی برای آمریکا داشت.

خبرنگار گفت چهارصد نفر از حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری آمریکا ثبت نام کرده اند. آیا هیچ شانسی وجود دارد که این حزب از این مسئله استقبال کند به ویژه که میان آنها رقابت وجود دارد.
اوباما گفت من تردید دارم که تعداد زیادی از مقامات کنونی جمهوریخواه از این توافقنامه حمایت کنند. خطوط حزبی وجود دارد که آنها باید در تبلیغات انتخاباتی روی آن تکیه کنند و این مسئله درباره اعضای جمهوریخواه کنگره نیز وجود دارد. البته همه آنها این طور نیستند وباید ببینیم برخی مثل راند پل چه نظری دارد. اما به نظر من اگر رئیس جمهور بعدی جمهوریخواه باشد و البته من هر کاری بتوانم انجام می دهم این اتفاق نیفتد، اما اگر این اتفاق بیفتد، رئیس جمهور جمهوریخواه آینده در مقایسه با زمانی که من رئیس جمهور شدم، در موقعیت قویتری برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران قرار خواهد داشت.

او در موقعیتی خواهد بود که احتمالا خواهد دید نود و هشت درصد از ذخیره مواد هسته ای ایران از آن کشور به خارج منتقل شده است و احتمالا مطلع خواهد شد که اکثریت سانتریفوژهای ایران برچیده شده است، او احتمالا مطلع خواهد شد که دیگر هیچ راکتور آب سنگینی در ایران وجود ندارد، او مطلع خواهد شد که جامعه بین المللی این قرارداد را امضا کرده اند، او از همه آنچه که ما از رژیم بازرسیها یادگرفته ایم مطلع خواهد شد و او همچنان در موقعیتی خواهد بود که کل زرادخانه نیروهای مسلح و سرویسهای دیپلماتیک و اطلاعاتی ما را در اختیار دارد تا در صورتی که ایران فریبکاری کند، با آن برخورد کند.

بنابراین او در موقعیتی قویتر قرار خواهد داشت. البته آنها فعلا به این مسئله اقرار نمی کنند. البته همه این یک فرضیه است زیرا من امیدوارم که رئیس جمهور بعدی دموکرات باشد اما به نظر من اساس این توافقنامه ، دیدگاههای فراحزبی ومشترک میان هر دو حزب است و تلاشهای هر دو حزب آن را شکل داده است. ما نمی توانستیم بدون حمایت دو حزبی کنگره تحریمهای مورد نظر را علیه ایران وضع کنیم بنابراین لازم است به نقش بزرگ آنها در این قضیه اذعان کنیم. وقتی ما این توافق را اجرا کنیم، ثابت خواهد شد که این توافقنامه نه فقط برای ما بلکه برای جهان خوب است.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    چرا به نظر من اوباما هم باشعوره هم منطقیه هم دوست داشتنی؟؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      آره واقعا هم منطقیه هم با شعور هم صلح دوست. خون بچه های یمن و فلسطین که از دستای ایشون میچکد، گواه این موضوع است.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      و هم حامی داعش و عربستان و اسراعیل کودک کش بی رحم
    • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      71 9
      ایشون خیلی باهوش تر از بوش هست. بوش احمق بود و نمی تونست مکرش رو مخفی کنه.
    • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      34 86
      بچه های یمن رو دوست عزیز ما داریم می کشیم ما داخل مناطق طرفدار عربستان شدیم
    • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      18 23
      متاسفم برای این طرز فکرت
    • فاطمه A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      69 26
      خون بچه های امام حسینم لابد از دست امریکا میچکید. این اعراب جاهل چه قبل از اسلام چه بعد از اسلام با خودشون درگیری داشتن خدا حتی با بهترین بنده هاشم نتونست اونارو هدایت کنه لازم نیست شما سنگ اونارو به سینه بزنی که به خدا قسم اگر کسی کاری باهاشون نداشت الان صد تا کافر مثل صدام به ایران حمله میکردن الان خون من وتو از دستشون میچکید. نگران هیچی نباشید چه من غلط بگم چه شما مهم این است که روزی حق اشکار میشه و همه ی ستمگران نابود
    • بی نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      41 11
      الهی در قیامت باهاش محشور بشی و همنشینت باشه
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      8 10
      با این همه سند و مطلب و مصاحبه هنوز یه عده باور ندارن امریکا از القاعده و النصره و داعش استفاده ابزاری کرده و میکنه انکس که نفهمد و نخواهد که بفهمد اون موقع میفهمد که دیگه خیلی دیره که بفهمد. البته شاید همون موقع هم نفهمد
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    84 23
    نظر ایشون در مورد رییس جمهور آینده آمریکا و دست بالایی که برای برخورد با ایران داره خیلی شبیه به سناریوی لیبی هست.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      42 11
      این همه کشور تو دنیا هست که دارن بدون استرس جنگ تحریم زندگی میکنند. چرا ما باید همیشه این استرس رو داشته باشیم؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    بخدا این اوباما خیلی نازه باید سفت بغلش کرد. ببینید چقدر معصوم و مظلومه و داره اقرار میکنه. بخدا اگه می تونست خودش رو تیکه تیکه میکرد. گرگ نقششو خوب داره بازی میکنه برای یه عده ای که داخل خودمون متاسفانه حقایق رو وارونه می بینند
  • دانشجو IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    113 6
    ما بدعهد نیستیم آقای اوباما و این چیزی است که کشور شما تازه دارد به آن پی می برد. شاید هم نظام ما از نظر شما نامطلوب باشد. اما همانطور که خودتان گفتید دولت شما نقش بدتری در تاریخ ما داشته در قضیه مصدق و صدام که خودتان اذعان کردید. در ضمن این توافق برای ما نیز نه بر اساس اعتماد که بر اساس راستی آزمایی خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    40 52
    این چی میگه؟ اکثریت سانتریفوژهای ایران برچیده شده است؟ یک رئیس جمهور در امریکا نمی تواند به راحتی دروغ بگوید، آیا این ادعای برچیده شدن اکثریت سانتریفیوژها درست است؟
    • بی نام GB ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      9 3
      منظورش از برچیده از کارایی افتادن مسلما که درست هم هست سانتریفیوژ ها هستند سر جاشون ولی قابلیت اونها محدود میشه برای مدتی معلوم 8و10 یا 15 سال که نیاز کشور غنی سازی اونها نیست مهم تحقیق و توسعه است که باعث میشه بعد از مدت محدودیت ما دوباره از صفر شروع نکنیم و همین مهمه
    • دانشجو IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      17 4
      ما به اندازه نیازمان سانتریفیوژ و اورانیوم داریم و خواهیم داشت. به هر حال ایشان هم برای مصرف داخلی باید یک سری مسائل را برجسته کند تا مشکلی برای این توافق پیش نیاید...
    • بی نام A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      7 16
      20 هزار به 5000 یعنی برچیده شدن
    • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      9 0
      در توافق به ميزان مورد نياز ايران ساتريفيوژ نگه خواهيم داشت و استفاده خواهيم بيشتر از اون را براي مقاصد تحقيقاتي ساخته بوديم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    مرگ بر اوباما
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    نظرت درباره حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای ایرباس ایران و شهادت 290 مسافر چیه؟
    • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      25 8
      اون جا کسی کشته شد؟ مسافران ما کشته شدند کودکان بیگناه مسافر "کشته: شدند
    • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      11 6
      تازه اون هواپیمای کسافربری فقط یک نمونس ، فرقشم اینه که هموطن های بیگناه و مسافر ما کشته شدن توی جریاتن سفرات کسی کشته شد؟
    • بدون نام ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      39 7
      نظر شما درباره قتل عام يمني ها توسط امارات و عربستان كه شش هزار نفر شدن چيه
    • یونس A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      55 10
      نظر شمادرباره سرنگونی مصدق،کاپیتولاسیون،حمله به نطنز،حمله به ناو های سهند و سبلان،استفاده از سفارت برای جاسوسیکه حتی ثابت شث شده در اروپا هم به همین شکله و آمریکا پایبندی به قوانین بین المللی نداره محور شرارت خواندن ایران و توهین به مردم ما پس از همکاری هایی که در جنگ با افغانستاب باهاشون داشتیم چیه؟
    • بدون نام ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      21 13
      نظر شما درباره شبانه روز مرگ حواله كردن براي يه كشور سيصد مليوني چيه مثلا اين به گوش امريكاييها برسه ميان ما رو بغل مي كنن
    • م ح IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      17 8
      تو گروگانگیری سفارت آمریکا کسی کشته نشد... ولی 290 نفر انسان بی گناه با هواپیمای مسافربری...
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    47 76
    تو بهترینی... بهترین....
  • بی نام ID ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    36 58
    کاش مصاحبه را مامل منتشر می کردید ومی دیدید که اوباما به صراحت می گوید قادر به حفظ تحریم ها نبودیم یعنی ما امتیازاتی دادیم برای رفع چیزی که دیگر قادر به ادامه اش نبودند
    • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      49 9
      خیر اینهم جزیی از توجیهات اوباما برای خیل عظیم مخالفان برقراری رابطه با ایران است واگرنه با قدرت این تحریم ها ادامه می یافت به این نشان که هیچ کشوری حاضر نیست جز ایران شراکت تجاری خود با آمریکا را جهت تجارت با ایران خدشه دار کند
    • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      11 1
      نمی‌گه قادر نبودیم عزیز من، می‌گه اگه به جای بستن راه ساخت بمب، خواستار برچیده شدن کل سیستم هسته‌ای ایران می‌شدیم، اون وقت جامعه‌ی بین‌الملل با ما همکاری نمی‌کرد و تحریمها رو رعایت نمی‌کرد و نظام تحریمها از هم می‌پاشید. در واقع در جواب دلواپسان آمریکایی و صهیونیست اینو می‌گه که به چیزی کمتر از برچیده شدن کل تکنولوژی هسته‌ای از ایران راضی نیستند.
    • بی نام ID ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      10 6
      برای آنها همه چیز برای توجیه داخل است اما اینجا همه چیز گلو بلبل است مردمی که اصلا یک برگ توافق رانخوانده بودند اومدند بیرون قر کمر دادند این نشان می دهد ما اصلا حرفهایمان برای مصرف داخل نیست تا دیروز امریکا سمبل نظم و راستگویی بود امروزه روز برای مصرف داخلی رئیس جمهورشون می آد برای ملت خودش دروغ می گه به قول رامبد چقدر با حالیم ما
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    115 9
    اوباما: آمریکا میدانست صدام از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده میکند... آمریکا خیلی چیزهای دیگری را هم می داند که به روی خود نمی آورد....
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    87 32
    دیپلماسی ما تا قبل از دیپلماسی تیم ظریف باینری بود یعنی یا صفر یا یک، البته با کل دنیا صفر بودیم بجز غزه و لبنان و سوریه....... این که نشد سـیــاسـت...... پس تعاملات با جامعه جهانی چی میشه؟ میخواید از ایران کره شمالی دوم رو بسازید؟ اعمال و کاراتون تو 30 سال گذشته که اینو نشون میده ....درها رو بستید انتظار دارید دنیا هم از ایران نترسه...هم خدا رو میخواید هم خرما رو.... از تجربیات گذشته تون درس بگیرید دیگه بدتر از این نشیم
    • بی نام ID ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      21 20
      آهان پس می شه بفرمایید این حوزه نفوذی که آقای اوباما برای ایران تصویر می کند و قوتی که ایشان از ایرانبه تصویر می کشد و می گوید تحریم ها هم دیگر اثر نداشتهمه نشان از صفر بودن ما داشت؟؟ راستی برای چی امریکا آمد با ایران به نظر شماصفر مذاکره کرد؟؟یعنی دنیا دیوانه شده ؟؟ چقدر خودباختگی در میان روشنفکران بیداد می کندکسانی که حتی اذعان دشمن به قوت ما را قبول ندارند و همه را ذبح ظریف کرده اند
  • بی نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    مرگ بر امریکا
    • مریم IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      18 25
      منفی دادی که چی بگی؟ مرگ بر بمب اتمی و مرگ صدها هزار انسان در چند لحظه
    • بی نام A1 ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      7 16
      تو کامنت های امریکایی ها " مرگ بر ایران " بیشترین لایک رو داره واقعا که دوستان دشمن نما
    • شایان A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      12 11
      مگه نمیدونی اربابشون آمریکاست بایدم منفی بدن خبر چاپ کن اگه بی طرفی که نیستی این همه آدم کشته شدن مثل مرغ سر بریده بال بال میزدن آدم فکرشو میکنم گریش میگیره اونوقت این آقا خیلی راحت داره میگه ما میدونستیم ای تف به شرف و تاریخه نداشتدتون بی ریشه هایه آدمکش هزاران برابر بدتر از داعشی هستید که خودتون ساختید چون همیشه ارباب خیلی وحشی تره
    • بدون نام ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      15 19
      مرگ بر كسي كه مرگ سيصد مليون رو مي خواد
    • بدون نام ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      9 7
      شايان تو بيشتر به داعشي ها مي خوري
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    70 7
    چه اعتراف تلخی
  • سعید RO ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    70 52
    سیاست امریکا همیشه قابل تقدیره ما نباید بی احترامی کنیم مثه تیمی که جلوی یه تیم قوی شکست خورده ...باید احترام بگذاریم نه اینکه فحش و بد بیراه بگیم باید تلاش کنیم به اندازه ی اونا قوی بشیم .....
    • یونس A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      13 8
      سیاست آمریکا استوار و قوی و مشخصه،به همین دلیل به اهدافشون هم میرسند،اما این لزوما به معنای خوب بودن سیاست های آنریکا نیس موفقیت به هر قیمتی ارزشمند نیست،البته موفقیت هرکس بستگی به اهدافش داره،ولی در کل با جنگ،کودتا ها،نارو ها و فریب ها و حتی تحریم های آمریکا، نمیشه گفت که سیاستشونقابل تحسینه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    97 17
    با وقاحت تمام میای میگی که ما از حمله شیمیایی صدام خبر داشتیم ؟ فکر نمیکنی بابت این مسئله باید از دولت و مردم ایران عذر خواهی کنی ؟
    • آرش A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      13 11
      ایشان به قول معروف دست پیش را می گیره تا پس نیفته. تمام اسناد و مدارک و اعتراف خود مقامات آمریکایی نشان می دهد که آمریکا نه تنها از استفاده صدام از سلاح شیمیایی اطلاع داشت بلکه خودش و دیگر همدستانش مثل انگلیس و فرانسه و آلمان ، آنها را در اختیار صدام وحشی می گذاشتند. به خطرات رامسفیلد مراجعه کنید تا بدانید که آمریکا برای چه صدام را به ایران ترجیح می داد ، انهم در اوج بمباران های شیمیایی صدام همین امروز آمریکا در عراق و افغانستان و یمن از طریق عربستان و غزه از طریق اسراییل از گلوله های مرکب از اورانیوم ضعیف شده استفاده می کند که در دراز مدت حکم همان سلاح اتمی را دارد. یعنی عجالتا آمریکا از سلاح هسته ای استفاده می کند و هیچکس هم از او سوال نمی کند
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    125 8
    این توافق زمانی صورت گرفته که میانه روترین دولتها تو ایران و امریکا مستقرن. نگران بعدشم
  • م IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    68 40
    دوستان عزیزیم جالبه ایشون درتمام صحبتشون گفتندرژیم.دکترظریف درمصاحبه ای که بافریدزکریاداشتندوقتی اززبان ایشون کلمه رژیم رودرموردایران شنیدندسخت برآشفتند وخواستارتصحیح این کلمه شده بودند.درواقع اوباماهم باگفتن این کلمه هویتی برای دولت ونظام قائل نیستند.این یعنی اینکه من هروقت اراده کنم قادرم یک رژیم راساقط کنم.البته کلمه بارحقوقی داره وایشون حقوق خونده وازبارحقوقی کلمه آگاه هستند.من دلواپس نیستم ولی از هرکسی هم که بخوادنظربدبه مملکتم داشته باشه متنفرم وجانم راهم حاضرم دراین راه بدهم
    • بی نام A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
      7 13
      درستشم همینه. اوباما خوب نیست اما از امثال بوش بهتره. باید بین بد و بدتر ، بد رو انتخاب کرد.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
      2 1
      رژیم را بیشتر در مورد بازرسی ها به کاربرده و فقط یک جا از ساقط کردن رژیم دموکرانیک دولت مصدق یاد کرده. البته این ترجمه فارسی است.
  • نوید A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    29 56
    مرگـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بر آمریکا
    • بدون نام ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      33 16
      مرگ بر تندروي خوارجي داعشي
    • نانا IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      13 2
      مرگ برظالمین عالم حالا می خوادهرجاباشه حتی تو ایالات متحده امریکا...
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
      1 0
      یادش بخیر اون مسئولی که شعار مرگ بر رو در سخنرانی های خودش ممنوع کرده بود
  • رحيم A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    13 3
    سياستهاى امريكا رو است چون افكار عمومى انرا نظارت مى كند برخلاف روسيه كه در زبان چيزى مى گويند ولى درعمل خلاف ان را اجرا مى كنند نمونه هاى زيادى براى مصداق وجود دارد تلاش ما بايد اين باشد كه تفكر اسرائيلى ايران هراسى رو از اين مملكت دور كنيم كنار گذاشتن تفكر جهان هراسى از طرف ايران امروز بايد با جهان تعامل داشت وعضوى از جامعه موثر جهانى بود چه خوشمان بيايد وچ....
  • محسن A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    18 13
    اوباما فرد روشن فکری است.
  • بدون نام ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    29 12
    درود بر ايران دورد بر امريكا زنده باز صلح و دوستي مرگ بر جنگ و جنگ طلب
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    14 7
    مگه اون زمان اوباما ریئس جمهور بود که معذرت خواهی کنه؟ اگه اینجوری ما هم باید از بوش تشکر کنیم که صدام رو انداخت بیرون.در ضمن رابطه ژاپن و امریکا رو ببینین، مثل رابطه حالا ما و عراق.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    23 5
    میتونست صلح نکنه و در اسراییل و یهود محبوبتر بشه پس نشون میده عاقل و صلح طلب است۰۰
  • محمد A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    12 13
    اول این که چرا مصاحبه رو کامل نزاشتید رو سایت که تو قسمت مهمی از اون اوباما گفته بود تا چند وقت دیگه ما قادر نبودیم تحریم ها رو حفظ کنیم و تحریم ها خود به خود شکسته می شد و در ثانی باید به این نکته نامه رهبر توجه داشت که برخی دولت های مقابل در توافق به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. بنابر این طبق گفته ایشان راستی آزمایی کار اشتباهی است.
  • bahador A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    8 8
    از توافق فوق العاده خوشحالم چون مطمئنم سودش خیلی بیشتر از ضررش خواهد بود ولی واقعا از سیاست های امریکا بدم میاد. مخصوصا اوباما با اینکه مطمئنم از امثال جورج بوش بهتره ولی در خوشبينانه ترین حالت هم نمیتونی از حرفاش بی طرفی و منطق و احترام رو حس کنی.شاید خیلی ها دقیقا عکس من فکر کنن ولی من همیشه در صحبت های اوباما متوجه نوعی تحقیر و تو مشت داشتن ایران میشم.همیشه در تلاشه ایران رو به بدترین شکل و تروریست پرور معرفی کنه.خیلی راحت به ظلم هایی که به ایران کردن اشاره میکنه و ایران رو خطری برای دنیا معرفی میکنه.واقعا آیا میشه کارهایی که آمریکا با ما کرد و احیانا ما با آمریکا در یک کفه ی ترازو قرار داد؟ بگذریم انشاالله توافق نقطه شروعی باشه که دنیا طور دیگه ای به ما نگاه کنه نه اونطوری که دشمن میخواد
  • سعید RO ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    13 7
    تیترتون ناقصه و بیشترم کامنتای خاصی رو نشون میدین/ اوباما مگه اون وقت رییس جمهور بوده؟ داره میگه دولت آمریکا این خطاهارو کرده زمانی از صدام حمایت کرده که میدونست سلاح شیمیایی استفاده کرده یا دولت آمریکا دولت دمکراتیک دکتر مصدق رو سرنگون کرده.خوب بجای تحسین صداقتش میایین اوبامارو ناسزا میگین؟ اینا که اینقدر با آمریکا بدند چرا با روسیه که اونم از صدام با فروختن موشک و سلاح حمایت کرد بد نیستند؟ روسیه مگه نمیدونست صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرده؟ چرا با اون قطع رابطه نمیکنند یا فرانسه و آلمان که خودشون سلاح شیمیایی هم بهش دادند؟ بنظرم اوباما واقع نگر ترین رئییس جمهوریه که آمریکا به خودش دیده و خواهد دید.فکر نکنم این فرصت تکرار بشه....
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      3 2
      صداقتش ستودنيه
  • ایرانی خوشحال A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 8
    دولت ما هوشیارانه توافق کردند و اقتدار و عزت ایرانو حفظ کردند دستشون درد نکنه ولی امریکا مثل روسیه قابل اعتماد نیست ، .باید منتظر بهانه های جدید امریکا و دوباره دوئل مرد دیپلماسی ایران باشیم و به امید پیروزی های بیشتر
  • اصلان A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    14 11
    اوباما باهوش ترین رئیس جمهور امریکاهست...تنها کسی که توانست بدون شلیک یک گلوله ایران را پای میز مذاکره بیاره و از منافع این مذاکرات هم خودش و هم ایران بهره مند شدند ... ما هم یاد گرفته این دیپلماسی و احترام متقابل خیلی قشنگ تر از شعار مرگ بر این و آن و غر زدن به دنیا است
  • بی نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    15 5
    ببخشید آقای اوباما این که گفتین" آمریکا میدانست صدام از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده میکند" فکر نمیکنین فراتر از این هم بود ؟ مگر اروپا و آمریکا به صدام سلاح از جمله بمب شیمیایی نمیداد؟ واقعا ما مظلومیم اون قربانیان شیمیایی سردشت مظلومن...
  • منصور IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    19 19
    ان شاءالله خدا رسوات کنه پرچه هستی اما از رو نمی ری. دوست اسرائیل کودک کش
  • بی نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    26 20
    بدبخت ما که باید با کفار حربی ضد دین و ضد پیامبر بشینیم حرف بزنیم.کسانی که حامی عربستان ظالم و اسرائیل کودک کش هستند.امام زمان نابودتون کنه الهی
  • معمار IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    20 13
    جناب کدخدا چه با غرور و تفرعن صحبت از ظلمهایی که به سر ما در آوردند می کنند
  • بی نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    16 9
    و هزاران جنایت دیگه ای که باعث و بابی اون دولت ایالات متحده آمریکا بوده خدایا داری می بینی پس خیالی نیست
  • بی نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    23 18
    اونایی که کعبه آمالشون آمریکاست خوشحال باشن اربابشون داره اعتراف می کنه
    • بدون نام ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      15 11
      امريكا بهشته مگه ما چيمون از اقازاده ها كمتره بله كعبه امال منه
  • بی نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    11 10
    چشممون روشن، آقا آخر کاری که خرش از پل گذشت اعتراف کرده
  • بی نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    5 6
    خوب حالمونو گرفتی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    7 5
    از 03:15:42 تا 03:41:46 همه کامنتها رو یک نفر گذاشته. کاملا مشخصه. ارباب من کسی جز خدا نیست. ولی گمراهی ناشی از غفلت شیطانی رو از امثال شما حس میکنم.
    • بدون نام ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      3 6
      رو چه حساب و سندي جنابعالي به اين نتيجه رسيدي
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    7 5
    اوباما رييس جمهور قابل احترامي است و هميشه مذاكره و گفتگو را بر گزينه هاي ديگركه توانايي انجامش را دارند ترجيح مي دهد و اين فرصتي بود كه براي ما ايجاد شد
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    19 10
    اقا شد يكبار بيان بگن كل اين انرژي اتمي چند يعني با داشتن اون چي ميشه بيكاري از بين ميره صادرات چند برابر ميشه بيماراي سرطاني براي هميشه راحت ميشن يا بهتر بود اين سرمايه ووقت را تو گاز مشترك با قطر صرف ميكرديم كه حداقل تو ده سال ٣٥٠ ميليارد از سهم مارو برداشت نميكرد
    • بدون نام ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      17 8
      فعلا ازش بت ساختن مثل هولوكاست شده كسي حق پرسش و كنكاش درباره توجيه پذير بودن اون نداره
  • حقیقت گو IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    4 9
    جالبه که توی غرب خصوصا امریکا، سیاستمداران خیلی راحت به اشتباهات گذشته شون از جمله جنگ طبی ها، حمایت از کودتاها، نقض حقوق بشر و... اعتراف می کنن اما حاضر نیستند مسئولیت رفتار فعلی و تاثیرات منفی که همین الان سیاست هاشون داره روی دنیا میگذاره رو بپذیرن. الان به نظرم بزرگترین اشتباه غرب باز گذاشتن دست عربستان و اسرائیل در منطقه ی خاورمیانه برای انجام هر نوع جنایتیه. احتمالا یکی از روسای جمهور چهل پنجاه سال آینده ی امریکا به این اشتباهات اعتراف خواهد کرد. البته اون موقع دیگه تاریخ مصرفش گذشته
  • بدون نام ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    7 8
    از خبر انلاين تشكر مي كنم كه تحليلهاي (كامنتها)مخالفان سرسخت توافق رو كامل منتشر مي كنه رمز پيروزي يك تفكر اينه رمز محبوبيت سايت شما اينه به اميد روشن شدن هرچه بيشتر اذهان عمومي و بلوغ فكري مردم عزيزم و نابودي افراطي گري