ایرنا نوشت:

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: وعده رییس جمهوری در عرصه سیاست خارجی محقق شد و دنیا به این نتیجه رسیده که باید با ملت ایران با تکریم رفتار کند.

سیروس ناصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: وعده دکتر روحانی در عرصه سیاست خارجی این بود که سطح مذاکرات بالا برود و آن چه شاهد بودیم این است که مذاکرات ایران با قدرت های بزرگ در سطحی بالا و در دوران بسیار طولانی انجام شد به طوری که چنین مذاکراتی در تاریخ مدرن بی سابقه است.

وی ادامه داد: دکتر روحانی وعده داد دنیا باید با ملت ایران با تکریم نگاه کند و نه تحریم و فشار و آن چه اتفاق افتاد این وعده کاملا محقق شد و خود این واقعیت روشن نشان می دهد که دنیا به این نتیجه رسیده که باید با ملت ایران با تکریم رفتار کند و از این جهت حتما این مذاکرات برای ایران برد و یک موفقیت بسیار اساسی و بی سابقه است.

ناصری اضافه کرد: این توافق برای طرف مقابل هم برد محسوب می شود که در نهایت توانست به این اشتباه خود پی ببرد که راهی که پیش از این در پیش گرفته بود جز ضرر هم برای خودشان و هم برای ایران ندارد و باید این مسیر متوقف شده و مسیر تفاهم را در پیش بگیرند.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان یادآور شد: برد دیگر برای آن ها رفع نگرانی های آن ها چه واقعی و چه کاذب است که این توافق، آن ها را برطرف می کند.

ناصری خاطرنشان کرد: آن چه دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان انجام دادند، کار بی نظیر و استثنایی است چرا که این مجموعه با قابلیت هایی که داشت، توانست در مقابل پنج قدرت بزرگ به اضافه آلمان ایستادگی کرده و با تفسیر دقیق مواضع و با بهره گیری از هوش و ذکاوت توافق پیچیده ای که منافع ملی ما در آن ملحوظ شده است، را به سرانجام برساند.

وی تاکید کرد: روشن است که با این توافق، روابط دنیا با ایران بهبود یافته و وضعیت فعالیت هسته ای و سایر فعالیت های اقتصای و سیاسی عادی می شود؛ با این حال مسلم است که این موضوع بلافاصله شکل نمی گیرد.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: بایستی موضع ما این باشد تا زمانی که وضعیت تعهدات دولت آمریکا با طی مراحل قانونی روشن نشود، ایران هم هیچ تعهدی را اجرا نمی کند. البته قاعدتا تاخیرهای قانونی برای شروع اجرا خواهیم داشت .

ناصری در عین حال اظهار داشت: هر دو طرف اراده لازم را برای اطمینان از اجرای توافق دارند اما باید این اراده را در عمل نیز نشان دهند.

به گزارش ایرنا هشت دور مذاکره تیم کذاکره کننده هسته ای کشورمان با نمایندگان کشورهای گروه 1+5 در آخرین مرحله با 18 روز مذاکرات فشرده منجر به بیانیه جمع بندی مذاکرات شد که روز گذشته(سه شنبه) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل در وین قرائت شد.

نتایج این مذاکرات، هفته آینده در قالب شورای امنیت سازمان ملل متحد جنبه الزامی می یابد و به این ترتیب ایران از شمول قطعنامه های ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =