ظریف: شورای امنیت هفته آینده غنی سازی هسته ای ایران را به رسمیت می شناسد

وزیر امور خارجه مذاکرات هسته ای را دارای ابعاد مختلف ، ویژگی ها و امتیازاتی دانست که در آینده بیان می شود و گفت: هفته آینده شورای امنیت با قطعنامه ای برنامه غنی سازی هسته ای ایران را به رسمیت می شناسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف صبح چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران افزود: در ابتدا خدمت مردم بزرگوار ایران و مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان سلام عرض می کنم. در این مقطع زمانی مردم ایران با مقاومت و ایستادگی این امکان را به ما دادند که از حقوق آن ها با استعانت از خداوند متعال و با توسل به ائمه اطهار(ع) دفاع کنیم و ذره ای از دین خود را به مردم و انقلاب اسلامی ادا کنیم.

ظریف با تشکر از مردم در بخش دیگری از صحبت های خود، ادامه داد: لازم می دانم در همین ابتدا درود و سلام خود را به امام راحل (ره)، امام شهدا و تمام شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای هسته ای که نمود مقاومت و ایستادگی مردم بزرگ ایران هستند، اعلام کنم.

وی اضافه کرد: در این مذاکرات ما از شرایطی شروع کردیم که شورای امنیت با قطعنامه های ظالمانه، برنامه هسته ای صلح آمیز را به عنوان یک نگرانی مطرح کره بود و از مردم ایران خواسته بود از حقوقشان دست بکشند.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هفته آینده شورای امنیت، برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می شناسد و این جز با مقاومت و ایستادگی مردم و جز با نشان دادن این که حربه تحریم فشار و زورگویی بر این مردم کارساز نیست،میسر نبود.

ظریف تصریح کرد: مردم در برابر تحریم ایستادگی می کنند اما در برابر گفت و گو و احترام نرمش قهرمانانه نشان می دهند.

وی با اشاره به ابراز نارضایتی رژیم صهیونیستی از جمع بندی مذاکرات هسته ای افزود: همان طور که دیدید آن ها در همه رسانه های دنیا سعی کردند نارضایتی خود را از این امر نشان دهند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: همچنین من از تمام زحمات جناب آقای علی اکبر صالحی، دوستان و همکاران ایشان و سازمان انرژی اتمی که در به ثمر رساندن این صنعت مهم نقش پراهمیتی را ایفا کرده اند نیز سپاسگزارم. همچنین سپاسگزاری خود را از آقایان عراقچی، روانچی و همکاران آن ها و برادران و خواهران اصحاب رسانه که در این مدت اخبار درست را منتشر کردند، اعلام می کنم.

**حرکت برنامه هسته ای از تقابلی به تجاری

وی ادامه داد: ما به یک توافق جامع دست پیدا کردیم که این توافق طی روزهای آینده به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحده خواهد رسید و بعد از آن مراحل اجرایی آن شروع خواهد شد و در تمامی این موارد خط قرمزهای تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و مسوولین نظام به دقت رعایت شده است.

وزیر امور خارجه با بیان این که مذاکرات بسیار دشواری را پشت سرگذاشتیم، یادآور شد: مذاکره ذاتا یعنی داد و ستد؛ یعنی گفت و گو و تلاش برای رسیدن به یک مفاهیم مشترک و به یک نکات مشترک که در این زمینه توفیق های خوبی نصیب ما شد به خصوص در حوزه هسته ای و رفع تحریم ها.

ظریف تصریح کرد: برنامه هسته ای از یک برنامه تقابلی به یک برنامه علمی و اقتصادی که در سندی که دیروز به تصویب رسید به سمت تجاری شدن حرکت می کند.

وی تاکید کرد: ما در آینده طبق برنامه خودمان با پیشرفته ترین ابزارهایی که در اختیار داریم که براساس علم، دانش و فناوری دانشمندان عزیز خود ما ایجاد شده و همزمان با استفاده از بهترین دستاوردهای فناوری دنیا به سمت غنی سازی تجاری و برنامه های هسته ای پیشرفته و در بالاترین حد تکنولوژی پیش خواهیم رفت.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: تحریم های ظالمانه از روی این مردم برداشته خواهد شد، کلیه تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در ابتدای توافق لغو خواهد شد.

ظریف ادامه داد: براساس یک روند متناظر اقدامات ما پس از لغو همه تحریم ها شروع خواهد شد تا در یک زمانی که با فاصله شاید چهار ماه از امروز یا قدری بیشتر یا کمتر- بستگی به مقدار روند داخلی در آمریکا طول بکشد- شاید به زمانی برسیم که تمامی اقدامات دو طرف به نتیجه برسد و شروع به روند اجرایی شود که همه این نکات در در برنامه جامع اقدام مشترک مشخص شده است.

ظریف گفت: برنامه جامع اقدام مشترک در دست ترجمه است. قسمت هایی از آن ترجمه شده و بر روی تارنمای وزارت خارجه موجود است و بقیه این برنامه که با ضمائم آن بیش از 100 صفحه سند است، کلمه به کلمه اش را مذاکره کردند و روی کلمه به کلمه اش بحث و گفت و گو و دعوا شده و روی آن به نتیجه رسیده اند که همه در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت و مردم خوب ما ببینند که چه قدر تلاش شده است.

وی ادامه داد: در مذاکرات ما با 6 طرف و به اضافه اتحادیه اروپا، یعنی هفت طرف بین المللی مذاکره می کردیم، آن ها هرکدام دیدگاه هایی و به قول خودشان خط قرمزهایی داشتند و ما هم دیدگاه های خودمان را داشتیم و اگر این سند را نگاه کنید خواهید دید دیدگاه های ما در این سند کاملا روشن و مشخص منعکس شده است و با یک برنامه هماهنگ به پیش خواهیم رفت.

 

**تشکر از مذاکره کنندگان سابق

رییس دیپلماسی کشورمان یادآور شد: من اینجا لازم می دانم از تمام کسانی که در حوزه هسته ای و در حوزه سیاست خارجی کشور تلاش کردند از ابتدای انقلاب کسانی که این میزان توان و قدرت برای این نظام آفریدند، بیش از همه مردم و بیش از همه مقاومت و ایستادگی مردم، ولی تمام دست اندرکارانی که در مذاکرات بودند ، دوستانی که در دوره های گذشته مسوولیت مذاکرات را به عهده داشتند؛ جناب آقای دکتر لاریجانی، جناب آقای دکتر جلیلی و سایر دوستان سپاسگزاری کنم .

ظریف افزود: همه ما با دیدگاه ها و گرایش های مختلف در یک سمت و سو حرکت کردیم و آن احقاق حقوق این مردم بزرگ و حفظ دستاوردهای این ملت بزرگوار است.

وی تاکید کرد: امیدوارم اکنون که با هدایت رهبر معظم انقلاب و با حمایت های ریاست جمهوری و سایر مسوولین عالی نظام کشور به این موافقت دست پیدا کرده، در سال همدلی و همزبانی در جهت استفاده از این پیشرفت و استفاده از این دستاورد برای رسیدن به اهداف بالاتر و عالی تر نظام و کشور تلاش کنیم و دست در دست هم با توجه به زمینه هایی که این توافق فراهم می کند برای توسعه، آبادانی، پیشرفت و بهبود وضعیت معیشتی مردم و همزمان گسترش علم و فناوری در حوزه های مختلف به ویژه حوزه هسته ای تلاش کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه پس از 18 روز مذاکره فشرده در راستای برنامه جامع اقدام مشترک مرتبط با موضوع هسته ای کشورمان، بامداد امروز از وین به مشهد مقدس رفتند و پس از زیارت مرقد مطهر امام هشتم شیعیان(ع)، صبح امروز به تهران بازگشتند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دکتر ممنونیم از این همه استقامت،رشادت،بزرگی و متانت. ایران به شما می نازد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    از تمام زحمات شما متشکریم. افتخار کشور ایران بزرگ هستید.
  • فرهادددددددددددد IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    واقعا خسته نباشين شما به جهان ثابت كردين كه هيچ وقت يك ايراني را نبايد تهديد كرد.
  • بی نام SE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 0
    غنى سازى چند درصدى؟