بازتاب توافق هسته ای در رسانه های دنیا/ یک رویداد تاریخی اتفاق افتاد، نقطه عطفی در تاریخ مدرن ایران

توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 کانون توجه رسانه های دنیا قرار گرفت و بسرعت به صدر و تیتر اول اخبار تمام رسانه های صوتی ، تصویری و نوشتاری تبدیل شد و همه ی این رسانه ها بر یک نکته تاکید داشتند و آن این که این توافق یک اتفاق مهم تاریخی است.

به گزارش ایرنا، رسانه ها روز سه شنبه با پخش زنده نشست پایانی مذاکره کنندگان و کنفرانس خبری محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق جامع و نهایی در وین را پیروزی دیپلماسی در یک مناقشه پیچیده و دشوار بین المللی دانستند.

 

**رادیو فرانسه

پایگاه اینترنتی رادیو فرانسه در این باره نوشت که توافق هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ، نشان از پیروزی ارادۀ سیاسی است

این رادیو گزارش داد: توافق میان تهران و کشورهای عضو گروۀ ١+٥ در بارۀ برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه ١٤ ژوئیه (٢٣ تیرماه) در وین اعلام شد، از نظر بسیاری از کارشناسان پیش از هر چیز، نشان پیروزی ارادۀ سیاسی است.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی سه شنبه شب افزود: این مذاکرات نشان داد که وقتی ارادۀ سیاسی وجود دارد و دولت ها می خواهند برای رفع مشکلات راه حل سیاسی بیابند، می توانند بر دشواری ها فائق آیند و از همین رو امضاء این توافق پیش از هر چیز پیروزی دیپلماسی است.

این رسانه به نقل از کارشناسان افزود: آنچه حصول این توافق را ممکن ساخت نیاز دو طرف به بیرون رفت از موقعیتی است که تا کنون بستر روابط آنها را تشکیل می داد.

 

*توافق در صدر رسانه های یونان

دستیابی به توافق هسته ای ایران با گروه 1+ 5 در صدر اخبار رسانه های گفتاری و سامانه های خبری کشور یونان قرار گرفت و این توافق را یک رویداد مهم تاریخی قلمداد کردند.

تلویزیون دولتی «ارت» در اخبار شامگاهی خود گزارش داد: تلاش های نمایندگان سیاسی ایران بویژه دکتر «محمدجواد ظریف» و بقیه تیم مذاکره کننده همراه وی که با درایت قوی و اراده ای مصمم در تمام طول مذاکرات با حسن نیت تلاش کردند، باعث شد که مذاکرات چند ماهه و شاید چندین ساله ایران با گروه 5+1 به یک نتیجه تاریخی برسد.

شبکه تلویزیون خصوصی «مگا»، شبکه تلویزیون خصوصی «انتنا» و دیگر شبکه های تلویزیونی این کشور نیز توافق بدست آمده را یک توافق تاریخی قلمداد کرده و گزارش دادند که برای همه کشورهای جهان مفید خواهد بود.

این رسانه ها، رسیدن به این توافق را مرهون تلاش ها و سیاست عالی وزیر امور خارجه کشورمان و تلاش وزیران خارجه کشور آمریکا و کشورهای اروپایی شرکت کننده در این مذاکرات نامیده و گزارش دادند که در طول مذاکرات، اراده و خواست سیاسی برای رسیدن به این توافق باعث شد که این رویداد تاریخی بدست آید.

سامانه خبری «کاتی مرینی»، «تانیا»، «اوگی» و تعداد زیادی از دیگر رسانه های این کشور با درج مطالب مشابهی گزارش دادند که تمام کشورها از این توافق تاریخی بهره مند خواهند شد و آثار و نتایج آن به نفع کل کشورهای جهان خواهد بود.

تمام رسانه های گفتاری و نوشتاری یونان با اشاره به تاریخی بودن این توافق، گزارش دادند: از دستیابی به این توافق سران تمام کشورهای جهان بجز عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خوشحال و خرسندند و از این توافق استقبال کردند.

 

*رسانه های روسیه و توافق

توافق جامع در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران که امروز سه شنبه در پایان مذاکرات موفق ایران و گروه 1+5 در وین به دست آمد، در راس اخبار رسانه های نوشتاری، صوتی و تصویری و خبرگزاریهای روسیه قرار گرفت.

شبکه دوم تلویزیون سراسری روسیه در بخش های خبری امروز خود بطور منظم و مشروح مذاکرات هسته ای وین را نشان می داد.

شبکه روسی خاطرنشان کرد: مساله هسته ای ایران که جهان بیش از 10 سال پیگیری می کرد سرانجام حل شد.تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سند توافق مربوطه را امضا کردند.

در این گزارش با بیان این که روسیه از توافق جامع استقبال کرد، به نقل از بیانیه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفته شد: با دستیابی به توافق جامع جهان نفس راحت کشید.

خبرگزاری ایتارتاس هم چند ساعت به عنوان مهم ترین خبر خود دستیابی به توافق جامع در مذاکرات ایران و گروه 1+5 را منتشر کرد.

در این گزارش خاطرنشان شد: روند مذاکرات برای حل و فصل مساله برنامه هسته ای ایران پس از چندین سال روز 14 جولای در وین به پایان رسید.

رسانه روسی یادآوری کرد: طرف های ایرانی و گروه 1+5 طی مراسمی در پایتخت اتریش برنامه اقدامات مشترک متشکل از یک سند اصلی و پنج سند ضمیمه شامل مسایل فنی را تایید کردند.

'علاوه بر آن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران که در آن شرایط برای توافق جامع تایید می شود برای ارائه به این مرجع بین المللی آماده شده است.'

خبرگزاری ریانووستی هم در گزارش خود نوشت: ماراتن هسته ای پس از 11 سال سرانجام با موفقیت به آخر خط رسید و طرف های مذاکره کننده به توافق جامع دست یافتند.

در این گزارش گفته شد: روسیه از شرایط توافق جامع خرسند است و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با استقبال از این توافق آن را برای جامعه جهانی مهم خواند.

روزنامه رسمی 'راسیسکایا گازتا' نیز امروز در بخش اخبار آنلاین خود نوشت: توافق جامع رویدادی که جامعه جهانی سالها در انتظار آن بود سرانجام تحقق یافت.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرد: سند توافق جامع از یک سند اصلی 15 صفحه ای و پنج سند ضمیمه با مجموع صفحات یکصد برگ تشکیل شده است.

روزنامه پرشمارگان 'کامرسانت' هم در بخش اخبار آنلاین خود نوشت: ایران و شش میانجی بین المللی عضو گروه 1+5 به توافقی تاریخی در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران دست یافتند.

این روزنامه روسی به نقل از یک دیپلمات ایرانی در وین نوشت: تمام تلاش های ما که با دشواری هایی همراه بود سرانجام به ثمر نشست و به توافق دست یافتیم.

 

*رسانه های اسپانیا

رسانه های خبری اسپانیا نیز در گزارش های گسترده و مختلف، توافق هسته ای ایران و گروه 1+ 5 را تاریخی خواندند و نوشتند که دوران جدیدی در خاورمیانه آغاز شده است.

روزنامه 'ال پاییس' در گزارشی با عنوان «ایران و آمریکا به یک توافق هسته ای تاریخی دست یافتند»، نوشت: ایران و شش قدرت بین المللی سه شنبه در وین زمینه هسته ای به توافق رسیدند.

ال پاییس ادامه داد : این توافق افزون بر این که به 35 سال رویارویی بین واشنگتن و تهران پایان می دهد، می تواند تعادل ژئوپلیتیکی در منطقه ای را که با خشونت های افراطی متزلزل شده ، بازسازی و دوباره شکل دهی کند.

این روزنامه همچنین به سخنرانی تلویزیونی 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران اشاره و تصریح کرد: روحانی در تلویزیون ملی کشور ایران حضور یافت تا از فصل جدیدی در روابط ایران با جهان خبر دهد.این همان وعده ای بود که وی دو سال پیش به ایرانی ها داده بود و اعتبار سیاسی خود را در گرو آن گذاشت.

از سوی دیگر ، روزنامه 'ال موندو' در گزارشی با تیتر «ایران به یک توافق تاریخی با کشورهای غربی دست یافت» ، نوشت: شش قدرت جهان و ایران ، به یک توافق کامل در رابطه با برنامه هسته ای دست یافتند .

ال موندو به نقل از 'فدریکا موگرینی' رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: پس از دو سال مذاکرات، اکنون به یک توافق رسیدیم .

این رسانه اشاره کرد که هدف این توافق، اثبات ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران است و تحریم ها نیز به طور تدریجی لغو خواهند شد.

خبرگزاری 'افه' و روزنامه 'آ ب ث' در گزارشی مشترک با عنوان «ایران به یک توافق تاریخی با قدرت های غربی دست یافت» ، نوشتند تهران و کشورهای 1+5 ، توافقی را برای کنترل هسته ای ایران امضا کردند تا که نشان دهد که برنامه هسته ای ایران اهداف نظامی ندارد .

افه و آ ب ث همچنین به نقل از رئیس جمهوری ایران نوشتند: این توافق به معنی پایان یک روش قدیمی از انجام سیاسی نسبت به ایران است و نقطه شروعی برای همکاری و روابط جدید کشور با جهان است .

روزنامه 'لا وانگواردیا' نیز در گزارش خود تحت عنوان «ایران و قدرت های جهانی یک توافق هسته ای تاریخی را به امضا رساندند» ، به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت: ایران و شش قدرت جهانی ، به توافقی تاریخی دست یافتند که به معنی تسکین تحریم هایی که در طول 12 سال بر ایران تحمیل شد بوده است؛ افزون بر اینکه برنامه هسته ای کشور را محدود می سازد.

لا وانگواردیا در ادامه اظهارات این دیپلمات تصریح کرد: همه کارهای سختی که انجام دادیم به ثمر رسید و ما یک توافق را به امضا رساندیم . خداوند به ملت ما برکت بدهد.

 

*آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشیتدپرس از مخالفت گسترده جمهوری خواهان و تردید دموکراتها پس از اعلام توافق هسته ای با ایران خبر داد و به نقل از 'استیو ایزرائیل' عضو یهودی مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات٬ نوشت: من از آغاز٬ تردید داشتم و هنوز به ایرانیان شک دارم.

این خبرگزاری افزود: این توافق را در پاییز به رای خواهیم گذاشت و وظیفه خود می دانم که خط به خط موافقت نامه را با دقت بخوانم تا مطمئن شوم که این توافق٬ نگرانی هایم را برطرف می کند.

'جان بینر' رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان نیز گفت: اگر این توافق٬ معامله ای بد باشد که من فکر می کنم این طور باشد٬ ما هر کاری خواهیم کرد تا جلوی آن را بگیریم.

سناتور 'باب منندز'٬ عضو کمیسیون روابط خارجی سنا نیز گفت نگران است که معامله اخیر٬ تبدیل شدن ایران به 'کشوری در آستانه هسته ای شدن' را به رسمیت بشناسد.

'منندز' که نماینده ای دموکرات است، گفت: می ترسم خطوط قرمزی که ترسیم کرده بودیم٬ به خطوط سبز تبدیل شده باشد و ایران تنها موظف به محدودیت فعالیت های اتمی اش باشد و نه توقف آنها و در عوض٬ جامعه جهانی موظف به لغو تحریم ها شده باشد.

'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا٬ امروز (سه شنبه) تاکید کرد که اگر کنگره به این توافق نامه رای منفی بدهد٬ وی رای کنگره را وتو خواهد کرد. در این صورت٬ طبق قانون٬ دو سوم از آرای هر دو مجلس برای لغو وتوی رییس جمهوری مورد نیاز خواهد بود.

'میچ مک کانل' رهبر اکثریت در سنای آمریکا نیز توافق هسته ای با ایران را دارای کاستی هایی می داند و می گوید هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات حق دارند که نگران باشند.

سناتور 'بن کاردین' عضو دموکرات در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا نیز تاکید می کند: وقتی پای ایران در میان باشد٬ هیچ اعتمادی وجود ندارد. ما باید مطمئن شویم که فرآیند راستی آزمایی به صورت جامع و بلندمدت انجام می شود و اگر ایران بخواهد از تعهداتش سر باز بزند٬ تحریم ها قابلیت بازگشت خواهند داشت.

 

**توافق هسته ای٬ نتانیاهو را منزوی کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با مواضع رژیم صهونیستی در قبال توافق هسته ای با ایران٬ نوشت: توافق روز سه شنبه٬ نخست وزیر اسراییل را منزوی کرد.

آسوشیتدپرس نوشت: نتانیاهو امروز در جمع خبرنگاران با چهره ای برافروخته و خشمگین گفت که توافق هسته ای با ایران 'یک اشتباه بزرگ تاریخی' بود.

وی تاکید کرد که تل آویو خود را به مفاد این توافق محدود نخواهد کرد.

با وجود ظاهر جدی نتانیاهو٬ بسیار سخت است که بتوان تصور کرد حرف های او به واقعیت تبدیل شود. به نظر می رسد لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا بخت زیادی برای موفقیت نداشته باشد و هرگونه اقدام نظامی تل آویو نیز قطعا به انزوای بیشتر اسراییل منجر خواهد شد.

برای نتانیاهو که سالهاست درباره 'خطر ایران هسته ای' در محافل سیاسی جهان سخنرانی می کند٬ توافق امروز٬ احتمالا بزرگترین شکست حیات سیاسی اش در سه دهه اخیر بوده است.

این رسانه در ادامه با اشاره به تلاش نخست وزیر رژیم صهونیستی در سال های اخیر برای ایجاد 'ائتلاف پشت صحنه' با برخی کشورهای عرب علیه ایران نوشت: عربستان سعودی امروز در قبال توافق هسته ای٬ سکوت اختیار کرد٬ اما مصر آن را یک رخداد مهم نامید و امارات متحده عربی و کویت هم از این توافق استقبال کردند.

در مقابل٬ حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران٬ امروز در سخنرانی خود پس از توافق هسته ای٬ هرگونه منافع مشترک میان عرب ها و اسراییل در مسئله هسته ای ایران را مردود دانست و گفت: ملت های منطقه و کشورهای همسایه٬ بهوش باشند که فریب رژیم صهیونیستی را نخورند.

اسراییل مدت هاست که تهدید می کند گزینه نظامی علیه ایران جدی است٬ اما در عمل هیچ اقدام نظامی نمی کند؛ زیرا هم از ماهیت و خطرهای درگیری نظامی همه جانبه آگاه است و با مخالفت متحدانش رو به رو می شود.

این رسانه افزود: امروز و با توافق هسته ای٬ زیان و خطرات هرگونه درگیری نظامی تل اویو با توجه به حمایت بین المللی از این توافق برای خودش بیشتر از همیشه خواهد بود.

 

*توافق از نگاه روزنامه مانی هند

روزنامه مانی کنترل هند نوشت: پاراگ تاکار،کارشناس اقتصادی معتقد است این تفاهمنامه با کاهش قیمت نفت ،سود زیادی را عاید شرکت های تولید کننده رنگ و روان کننده های روغنی و افزایش سهام این شرکت ها دربورس می شود.

این کارشناس هندی گفت:تاشش ماه آینده و تا زمانی که ایران نفت بیشتری استخراج کند، کاهش قیمت نفت و به دنبال به نفع شرکت های هندی خواهد بود.

تاکار در ادامه افزود:با پایین آمدن قیمت نفت، ما باید شاهد کاهش قیمت سوخت در کشور نیز باشیم زیرا هزینه های وارداتی شرکت های نفتی هند کاهش می یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت که با رفع تحریم واردات نفت از ایران ، پالایشگاههای هند نفت بیشتری از ایران وارد می کنند و این امر باعث پایین آمدن هزینه های شرکت های هواپیمایی خواهد شد.

 

*شبکه های تلویزیونی افغانستان

توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 در برنامه های خبری و تفسیری شبکه های تلویزیونی افغانستان بازتابی گسترده داشت.

شبکه های تلویزیونی «طلوع نیوز»، «تمدن» و «آینه» و «خورشید» از توافق هسته ای ایران و 1+5 به عنوان یک توافق تاریخی در قرن بیست و یکم نام بردند.

شبکه «طلوع نیوز» با دعوت از صاحب نظران سیاسی به بررسی انگیزه های دستیابی به این توافق پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که دلیل اصلی رسیدن به این توافق چیست؟

«عارف رحمانی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان گفت: واقعیت این است که نه امریکا و نه ایران، توان آن را نداشتند تا بازی را باخت - باخت به پایان برسانند. امریکایی ها مقروض هستند و با مشکلات متعددی در خاورمیانه مواجه هستند و ایران هم بعد از روی کار آمدن دکتر حسن روحانی خواستار تعامل با دنیاست.

«داود مرادیان» رییس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در این باره ابراز عقیده کرد: روسای جمهوری ایران و امریکا برای رسیدن به توافق، واقع بینی را مد نظر قرار دادند. شاید بتوان گفت که این توافق، بازتاب واقعیت های داخلی دو کشور است.

 

*استقبال گاردین از توافق

روزنامه گاردین نوشت، شماری از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی سرشناس ایران گفتند که اهمیت توافقنامه وین بیشتر از قطعنامه پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق و نقطه عطفی در تاریخ مدرن ایران است.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس پس از امضای توافقنامه تاریخی هسته ای در وین، با تنی چند از شخصیت های سیاسی بنام ایران مصاحبه و نظر آنها را درباره این مساله جویا شد.

'الیاس حضرتی' مدیر مسوول روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز به گاردین گفت: این توافقنامه بسیار اهمیت دارد زیرا نشان داد که با وجود بی اعتمادی متقابل، ایران توانست 22 ماه مذاکرات فشرده با قدرت های بزرگ دنیا را پیش ببرد. همه مردم، گروه های سیاسی و رهبر معظم پشتیبان مذاکره کنندگان بودند. تنها شمار کمی از افراد با آنها مخالف بودند.

'حمیدرضا جلایی پور' استاد دانشکاه تهران و عضو ارشد حزب اصلاح طلب جبهه مشارکت ایران نیز در گفت وگو با گاردین اعلام کرد، روحانی به وعده انتخاباتی اش در رابطه با سر و سامان دادن به پرونده هسته ای ایران عمل کرد. یکی از دلایل رای میلیونی مردم به وی در انتخابات 2013 همین وعده بود.

'این توافقنامه، فی نفسه، مثبت است زیرا نشان داد که یک موضوع پیچیده را می توان از طریق گفت وگو و شکیبابی حل و فصل کرد. این توافقنامه از این لحاظ که نشان دهنده تلاش جمعی است، حایز اهمیت می باشد، این نه تنها دولت که مردم نیز برای دستیابی به آن تلاش کردند. این توافقنامه، نمونه نادری از تلاش مشترک نیروهای مختلف سیاسی برخوردار از حمایت مردمی در طول دهه گذشته است.'

'صادق زیبا کلام' که گاردین از وی به عنوان مفسر برجسته مسایل سیاسی یاد کرد، به این روزنامه گفت: مردم در سال های آتی از این توافقنامه به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مدرن ایران یاد خواهند کرد. با این توافقنامه، مسایل اقتصادی بهتر خواهد شد اما، در جبهه سیاسی، مسایل پیچیده تر و دشوار تر خواهد شد.

گاردین به نقل از 'صادق خرازی' نماینده سابق ایران در سازمان ملل نوشت: این توافقنامه تنش های منطقه ای را کاهش خواهد داد و فرصتی تازه برای یافتن راهی برای خروج خاورمیانه از آتش جنگ فراهم خواهد کرد.

وی افزود: مذاکرات طولانی هسته ای برای اولین بار نشان داد که ایران از موضع قدرت گفت وگو می کند. این توافقنامه همچنین نشان از پارادایم جدیدی در جهان دارد و به واسطه آن، آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند از مرحله جنگ سرد خارج شود. این توافقنامه همچنین به جنگ سرد بین ایران و آمریکا پایان می دهد و این امکان را به آنها می دهد تا واقع بینانه تر یکدیگر را بشناسند.

گاردین افزود، سید 'رضا اکرمی' از شخصیت های محافظه کار ایران نیز گفت، این توافقنامه به دنیا نشان داد که ایران کشوری منطقی و مطیع قانون است و نیات هسته ای اش نیز کاملا صلح جویانه است.

به نوشته گاردین، 'غلامحسین کرباسچی' شهردار پیشین تهران در رابطه با این توافقنامه گفت: اهمیت راهبردی این توافقنامه بیشتر از آتش بس سال 1988 است که به جنگ 8 ساله با عراق پایان داد.

کرباسچی افزود: این(توافق) فرصتی تازه برای ایران و جهان است. اکنون، جهان می تواند شریکی جدید در زمینه اعاده صلح و امنیت برای منطقه ما پیدا کند. ایران نیز فرصتی برای انجام اقدامات محسوس به منظور حل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها پیدا خواهد کرد.

 

*توافق هسته ای درصدر اخبار لبنان

رسانه های لبنانی به ویژه شبکه های خبری مانند المنار ، المیادین ، الجدید ، ام تی وی و او تی وی، ضمن انتشار مستقیم خبرهای توافق هسته ای در وین با حضور کارشناسان به بررسی این تحول تاریخی پرداختند.

پایگاه های اینترنتی روزنامه های مهم مانند السفیر، النهار، الاخبار و همچنین پایگاه های اطلاع رسانی مانند العهد هم از شبکه های تلویزیونی عقب نماندند و عنوان اصلی اخبار خود را به روز پایانی ماراتن مذاکرات هسته ای و سرانجام توافق هسته ای اختصاص دادند.

رسانه های لبنانی که باید درانتظار تحلیل و تفسیر آنها از توافق هسته ای و به ویژه تاثیر آن بر تحولات منطقه و لبنان بود، در نخستین واکنش ها این تیترها را برگزیدند:

** السفیر: ایران با یک توافق تاریخی وارد باشگاه هسته ای جهان شد

** الاخبار: پیروزی دیپلماتیک ایران... توافق هسته ای متولد شد

** الجمهوریه: مذاکرات به نتیجه رسید... دستیابی به توافق تاریخی هسته ای

** الجمهوریه: جهان وارد مرحله بعداز توافق هسته ای شده است

** البناء: باشگاه هفت قدرت بزرگ جهان با حضور ایران در وین شکل گرفت

** پایگاه العهد: جهان به ایران هسته ای اعتراف کرد

** المنار: پیروزی بزرگ هسته ای

** الجدید: توافق تاریخی بین تهران و کشورهای بزرگ

** المیادین : روزی تاریخی

** ال بی سی: توافقی تاریخی بین ایران و قدرت های جهانی

 

*توافق هسته ای در رسانه های جنوب شرق آسیا و استرالیا

برخی رسانه های منطقه جنوب شرق آسیا و استرالیا سه شنبه شب با استقبال از توافق ایران و دولت های عضو گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، این توافق را پیروزی ایران دانستند.

تارنمای شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا نوشت: 12 سال رویارویی ایران و قدرت های بزرگ و بیش از یک دهه مذاکرات ایران با گروه 1+5 پایان یافت.

این تارنما نوشت: این توافق یک پیروری برای حسن روحانی رئیس جمهوری عملگرای ایران است که دو سال پیش در ایران قدرت اجرایی را در دست گرفت.

'ای بی.سی' همچنین این توافق را از دیدگاه رژیم اشغالگر قدس منفی دانست و نوشت: بنیامین نتانیاهو این توافق را یک توافق بد و اشتباه تاریخی خواند.

تارنمای 'سیدنی مورنینگ هرالد' نیز نوشت: لحظه تاریخی دستیابی به توافق جامع هسته ایران و گروه 1+5 رسید. موضوعی که هم راستگرایان در آمریکا را دیوانه می کند و اسرائیل نیز از این امر مستثنی نیست.

به نوشته این تارنما، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به اندازه ای خیالش از مذاکرات راحت بود که به کلیسایی در وین رفت و روز دوشنبه نیز حسن روحانی رییس جمهوری ایران در توئیتی عنوان کرد این توافق حاصل شده است.

سیدنی مورنینگ هرالد نوشت: بر اساس این توافق نامه، تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو می شوند. هنر این توافق این است که چگونه جمهوریخواهان در کنگره آمریکا و محافظه کاران ایران با آن برخورد می کنند.

این روزنامه استرالیایی واکنش رژیم صهیونیستی را نیز مورد اشاره قرار داد و نوشت که حتی پیش از اینکه مواد این توافق انتشار یابد، 'میری رگو' وزیر کابینه رژیم صهیونیستی آن را 'مجوز کشتن' عنوان کرد، اما برخی آن را پیروزی دیپلماسی بر جنگ عنوان کردند.

روزنامه استار مالزی نیز با اشاره به سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری پس از قرائت بیانیه مشترک محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، نوشت که روحانی معامله هسته ای با قدرت های بزرگ را فصل جدیدی از همکاری با جهان خارج پس از سال ها تحریم دانست.

به نوشته استار، ایران تاکید کرد به تعهدات خود تحت این توافقنامه احترام می گذارد .

خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) نیز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران معتقد است توافق هسته ای افق های جدیدی در برابر بحران های غیر ضروری باز کرده است.

به نوشته آنتارا، رئیس جمهور ایران تاکید دارد مذاکرات موفق آثار تعامل سازنده را نشان می دهد.

تارنمای رادیو نیوزیلند نیز با چاپ تصویری بزرگ از وزیر امور خارجه ایران در حالی که لبخند بر لب داشت، نوشت مذاکرات ایران و گروه 1+5 به پایان رسید.

شبکه خبری استرالیا نیز نوشت: قدرت های بزرگ جهان پس از بیش از دو هفته مذاکرات فشرده در وین و پس از مدت ها انتظار به یک توافق هسته ای دست یافتند.

به نوشته تارنمای این شبکه، این توافق پس از نزدیک به یک دهه در حالی حاصل شد که تا همین اواخر حدس زده می شد دیپلماسی بین قاره ای با شکست مواجه شده است.

 

 

*توافق هسته ای و رسانه های تاجیک

رسانه های تاجیکستان نیز اعلام کردند که ایران و گروه «پنج به اضافه یک» همه اختلاف نظر ها را پشت سرگذاشته و در مورد برنامه هسته ا ی ایران به توافق رسیدند.

این رسانه ها با بازنشر اخبار رسانه های جهانی و با اشاره به بخشی از جزئیات توافق هسته ای به تاثیر این رویداد مهم بر اقتصاد جهان پرداخته و گزارش کردند که خبر امضای توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

'تاج نیوز' تاجیکستان اعلام کرد که در پی این توافق؛ همه تاسیسات هسته ا ی ایران به فعالیت خود ادامه خواهند داد. ایران تاسیسات هسته ای خود را حفظ کرده، به تحقیق در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می دهد. رآکتور آب سنگین اراک را به فناوری جدید مجهز ساخته و تحریم های تسلیحاتی ایران نیز لغو و به جا آن محدودیت های به مدت پنج سال برقرار می شود.

به نوشته نشریات تاجیکستان ؛ از سوی دیگر ناظران حق نخواهند داشت که هر وقت خواستند وارد تاسیسات هسته ای ایران شوند بلکه ناظران باید اول دلیل بازرسی خود را اعلان کنند و آن زمان به آنها اجازه ورود به تاسیسات داده خواهد شد.

 

*بلومبرگ

پایگاه خبری 'بلومبرگ' نوشت: امضای توافق نامه هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، موجی از شادی و آرامش خاطر را در میان مردم ایران در پی داشت.

این پایگاه خبری آمریکایی ادامه داد: انتظار می رود با به امضا رسیدن این توافق نامه مهم، سال ها تحریم های سخت اقتصادی علیه ایران پایان یابد.

بلومبرگ به انعکاس برخی از نظرات شهروندان تهرانی و شادی و آرامش عمومی در ایران پرداخت و به نقل از 'امیر تهرانی' معلم 34 ساله زبان انگلیسی در تهران نوشت، 'سال هاست که ما در انتظار چنین توافقی بودیم.'

تهرانی گفت: من امیدوارم فشاری که ما در زندگی و برای برآوردن هزینه های معاش با آن رو به رو هستیم، کاهش یابد.

پایگاه خبری بلومبرگ نوشت: دیپلمات های ایرانی و پنج قدرت جهانی بعد از گفتگوهای بسیار طولانی بر سر فعالیت های هسته ای ایران روز سه شنبه به توافق نهایی رسیدند.

این پایگاه خبری آمریکایی افزود: با امضای این توافق، تحریم های اقتصادی علیه ایران رفع خواهد شد و جمهوری اسلامی خواهد توانست دانش هسته ای خود را حفظ کند و آن را توسعه دهد.

 

*روزنامه تلگراف

روزنامه انگلیسی 'تلگراف' در نوشتار امروز خود درباره اعلام جمع بندی مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) که روز سه شنبه 23 تیرماه (14 ژوییه) در وین اعلام شد، نوشت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا علاوه بر پروژه های داخلی و بین المللی خود بیش از همه بر دستیابی به توافق هسته ای با ایران تمرکز کرده و با عزمی جدی و پشتکاری فوق العاده در پی این توافق بوده است. در واقع، توافق هسته ای ایران، همتای خارجی طرح بیمه همگانی اوباما در داخل آمریکاست و میراث وی برای همه دنیاست. حل و فصل مناقشه هسته ای ایران حداقل طی یک دهه آتی، راه را برای تشنج زدایی بیشتر هموار می کند و نمونه مدرن سفر «ریچارد نیکسون» رییس جمهوری سابق آمریکا به پکن و دیدار وی با «مائوتسه تونگ» رهبر سابق چین است.

تلگراف نوشت: این امید وجود دارد که وقتی ایران - به نوشته این روزنامه - به جریان اصلی نظام بین الملل باز گردد، بتوان این کشور را متقاعد کرد که به گونه ای سازنده به مجموعه ای از مسایل خاورمیانه نیز بپردازد.

نویسنده این مقاله درباره عملکرد عربستان سعودی در قبال افراطی گری در منطقه نوشت: عربستان که سال ها دوست آمریکا بوده است، در توقف جریان افراطی ناموفق بوده و بسیاری عقیده دارند که به این جریان دامن زده است. شاید (با وجود توافق هسته ای) موازنه جدیدی برقرار شود و به گفته یکی از چهره های دانشگاهی، اگر عربستان بتواند بدون اینکه متحد آمریکا باشد، دوست این کشور باشد؛ ایران می تواند بدون اینکه دوست آمریکا باشد، متحد آن باشد.

 

*فرانس پرس

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: در نگاه اول محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عنوان یکی از وفاداران نظام جمهوری اسلامی ایران و 'جان کری' همتای آمریکایی وی اشتراک چندانی با هم ندارند، ولی با وجود همه اختلاف ها نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

به گزارش این خبرگزاری از وین، ظریف و کری به رغم ماه ها مذاکره دشوار و فشرده برای رسیدن به توافق جامع هسته ای گاه سرد و اخمو و رقبای فریبکار به نظر می رسیدند. هر چند دیگر اکنون به اندازه ای صمیمی شده اند که یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت، ظریف و کری درحالیکه به ندرت لطیفه ای تعریف می کنند، از فضای خشک و رسمی مذاکرات خارج می شوند، روابط آنها در سطح دادوستد باقی مانده است ولی احترام زیادی برای هم قائل هستند. موضوعی که تعجبی ندارد، به ویژه با در نظرگرفتن اینکه کشورهای آنها طی سه دهه قبل رابطه دیپلماتیک نداشته اند.

 

*توافق تاریخی سرخط تمامی رسانه های انگلیس

توافق هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک،پس از مذاکراتی سخت و ماراتن گونه در وین ، روز سه شنبه به سرخط تمامی رسانه های انگلیس مبدل شد و از آن به عنوان یک 'توافق تاریخی ' یاد کردند .

شبکه انگلیسی 'بی بی سی' با اشاره به تفاهم صورت گرفته میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، از نتایج بدست آمده در وین به عنوان یک 'توافق تاریخی ' یاد کرده است.

'بی بی سی' گفت: قدرت های جهانی پس از سال ها مذاکره با تهران، به یک توافق با ایران در خصوص محدود کردن فعالیت های هسته ای اش ، به ازای لغو تحریم های بین المللی علیه آن دست یافتند .

این شبکه خبری عنوان کرد: این توافق از سوی ایران و سایر طرف های مذاکره کننده مورد استقبال قرار گرفته است.

این شبکه خبری با اشاره به اظهارات فدریکو موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز جلسه مذاکرات نهایی ایران و 1+5 برای جمع بندی مذاکرات هسته ای، به نقل از موگرینی نوشت: تصمیماتی که امروز می گیریم راه را برای فصل جدیدی در روابط بین الملل باز می کند.

شبکه خبری اسکای نیوز در گزارش مشروحی در مورد مذاکرات هسته ای وین، گفت: شش قدرت جهانی با ایران در ارتباط با برنامه هسته ایش سرانجام به یک توافق دست یافتند.

اسکای نیوز همچنین به سرخوردگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از نتایج مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: نتانیاهو از این توافق به عنوان یک 'یک اشتباه در ابعادی تاریخی ' یاد کرده است.

تارنمای روزنامه تایمز، تیتر ' ایران و غرب بعد از مذاکرات ماراتن گونه به یک توافق تاریخی هسته ای دست یافتند '، برای مذاکرات وین انتخاب کرده است.

این روزنامه افزود: این توافق تاریخی که سبب ایجاد محدودیت هایی برای برنامه هسته ای ایران خواهد شد، در حالی بدست آمد که طرف های مذاکره کننده، مذاکرات فشرده یازده ساعته ای را در روز دوشنبه گذشته داشتند.

تایمز اضافه کرد: هدف از این توافق، محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران برای مدت یک دهه، در مقابل حذف تحریم های اعمال شده علیه این کشور که سبب وارد شدن ضربه به اقتصاد آن از جمله صادراتش شده است، می باشد.

تارنمای روزنامه دیلی تلگراف نیز صبح روز سه شنبه در خبری فوری از محل مذاکرات در هتل کوربوگ وین، نوشت: 'توافق هسته ای ایران در وین بدست آمد.'

دیلی تلگراف همچنین ضمن پرداختن به ابعاد مختلف مذاکرات و نیز توافق های بدست آمده به استقبال فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس از این توافق اشاره کرد و نوشت: هاموند گفت که هدف اصلی این توافق هسته ای با ایران 'ایجاد یک پویایی در منطقه ' است.

تارنمای روزنامه گاردین نیز تیتر 'توافق هسته ای ایران : توافق تاریخی در وین' را برای تفاهم ایران و گروه پنج به علاوه برگزیده است.

روزنامه گاردین با اشاره به اظهارات صبح امروز موگرینی و ظریف در وین ، اظهارات باراک اوباما در ارتباط با این توافق و نیز متن کامل بیانیه مشترک این مذاکرات را منتشر کرده است.

تارنمای روزنامه ایندیپندنت نیز در خبری مشروح ضمن پرداختن به ابعاد توافق صورت گرفته میان ایران و قدرت های جهانی و اظهارات مقامات درگیر در مذاکرات هسته ای وین، به خشم و هذیان گویی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به این توافق اشاره کرده است.

این روزنامه نوشت: نتانیاهو می گوید که 'این توافق راه را برای ایران برای رسیدن به سلاح های هسته ای باز می کند.'

 

ایران و دولت های عضو گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم کردند.

بیشتر روزنامه های انگلیس در روزهای گذشته به نحو عجیبی تلاش کرده بودند، مذاکرات هسته ای وین را نادیده بگیرند که البته با توجه به اینکه برخی از این روزنامه ها در اختیار 'روپرت مرداک' یهودی است، دور از انتظار نبود.

 

*النهار

روزنامه لبنانی النهار نوشت: در حالی که جهان از توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 استقبال کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را یک « خطای بزرگ» خواند.

در پایگاه اینترنتی النهار آمده است که وزیر انرژی ترکیه توافق هسته ای را تحولی بی نهایت مثبت توصیف کرده است.

این روزنامه لبنانی افزود: لوران فابیوس با وجود موضع پاریس در جریان مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرده است که شرکت های فرانسوی بتوانند به سهمی عادلانه در بازار آینده ایران دست یابند.

النهار خاطرنشان کرد که فابیوس از نخستین مسافرانی است که به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

 

*گزارش خبرگزاری های غرب از جشن هسته ای در ایران

خبرگزاری های فرانسه و رویترز٬ شامگاه سه شنبه و از جشن هسته ای و پایکوبی مردم در خیابان های تهران خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: ایرانیان پس از شامگاه که هنگام پایان یافتن روزه در ماه رمضان است٬ به خیابان های تهران ریختند تا توافق تاریخی در وین را جشن بگیرند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه٬ اندکی پس از غروب آفتاب٬ یکی از گزارشگران این خبرگزاری٬ شاهد جشن مردم و به صدا در آمدن صدای بوق خودروها در خیابان ولیعصر تهران بود.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: زنان و مردان جوان ایرانی امشب به خیابان های تهران آمدند و به رقص و پایکوبی پرداختند.

رویترز نیز از به صدا در آمدن بوق خودروها به معنای جشن هسته ای خبر داد.

این خبرگزاری نوشت: میلیون ها ایرانی٬ روند مذاکرات هسته ای را با دقت پیگیری کرده اند و در مدت گفت و گوها٬ دست یابی به توافق و لغو تحریم ها را انتظار می کشیدند.

رویترز با اشاره به اینکه جوانان 'وو وو زلا' (ساز و نقاره) می نواختند٬ نوشت: پلیس تهران اگرچه در صحنه حضور دارد٬ اما با شکیبایی ناظر جشن مردم بوده است.

خبرنگار رویترز٬ همچنین از خرید شیرینی توسط مردم و پخش آن در خیابان ها خبر داد.

این خبرگزاری همچنین نوشت برخی از مردم پرچم ایران و تصاویر حسن روحانی٬ رییس جمهوری این کشور را در دست دارند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ابراهیم ... A1 ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 0
    یعنی تو روزنامه های کشورهای عربی همسایه خبری نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حاج رمضون A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    2 0
    زنده باد ایران
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    9 1
    بهترین و جامع ترین توصیف از توافق هسته ای را آقای دکتر ظریف در مصاحبه با رسانه های خارجی چه زیبا بیان کرد : پایان یک بحران ساختگی یا the end of a manufactured crisis
  • بی نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 1
    انگار خارجیا خوشحال ترن احتمالا چیزی بهشون ماسیده
  • بی نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 2
    ماه رمضان تموم شد و ما چیزی ازش نفهمیدیم از بس هی دنبال توافق بودیم: