با کشف قسمت‌هایی از مغز که مسئول احساس معنویت و تعالی است،‌ مرز بین مغز جسمانی و روح بشر کم‌رنگ می‌شود. آیا این کشف می‌تواند جدال قدیمی علم‌گرایان و معنویت‌گرایان را در رابطه روح و جسم پایان بخشد؟

بهنوش خرم‌روز:‌ در طول تاریخ علم و فلسفه، اغلب مغز علمی را از مفهوم معنویت و روح جدا می‌دانسته‌اند. تا جایی که علم‌گراها عملکردهای انسان را به مغز نسبت می‌دادند و معنویت‌گراها وجود روحی جدا از جسم را مسلم می‌دانستند. اما مطالعات جدید این مرز را برداشته‌اند.

به نظر می‌رسد حتی مسئول احساس تعالی و معنویت هم،‌ قسمت‌های خاصی از مغز باشد، چرا که مطالعه جدیدی در ایتالیا برای اولین بار نشان داده که برداشتن قسمت‌های خاصی از مغز،‌ می‌تواند احساس آرامش درونی را بالا ببرد.

به گزارش نیچر، عصب‌شناس شناخت‌گرایی به نام کازیمو یورگسی از دانشگاه یودین به اتفاق همکارانش مطالعه‌ای را بر روی افرادی که مبتلا به تومور مغزی بودند انجام دادند تا احساسات آن‌ها را قبل و بعد از عمل برداشتن تومور بررسی نمایند.

طی سه تا هفت روز بعد از جراحی، کسانی که در قسمت پشتی مغز، در قشر آهیانه تومور داشتند، احساس تعالی بیشتری را گزارش کردند. اما در مورد بیمارانی که در قسمت‌های جلویی مغز تومور داشتند، چنین احساسی را گزارش نکردند.

به گفته یکی از همکاران مطالعه،‌ سالواتوار اگلیوتی که او هم عصب‌شناس شناخت‌گرا در دانشگاه اسپینزای رم است،‌ احساس تعالی همیشه با فیلسوف‌ها و فلسفه همراه بوده و این اولین باری است که یک مطالعه علمی این قدر به این مفهوم نزدیک می‌شود. وی می‌افزاید:‌ «ما به سراغ یک پدیده پیچیده رفته‌ایم که به نظر می‌رسد جوهر انسانیت و جزیی از بشر بودن است.»

این پژوهشگران دو بخش از مغز را شناسایی کرده‌اند که وقتی تخریب می‌شوند، احساس معنویت در فرد بالاتر می‌رود:‌ یکی سمت چپ قسمت تحتانی لوب آهیانه و دیگری سمت راست شکند زاویه‌ای. این دو قسمت که در بخش‌های پشتی مغز قرار دارند،‌ مسئول ادراک ما از بدن‌هایمان در ارتباط فضایی با دنیای خارجی هستند. به گفته این پژوهشگران،‌ نتایج مطالعه آن‌ها ارتباط بین تجربه عرفانی و معنوی و احساس جدا شدن از جسم را تایید می‌کند.

پژوهشگران دو بخش از مغز را شناسایی کرده‌اند که وقتی تخریب می‌شوند، احساس معنویت در فرد بالاتر می‌رود:‌ یکی سمت چپ قسمت تحتانی لوب آهیانه و دیگری سمت راست شکند زاویه‌ای.

یورگسی در این باره می‌گوید: «شگفت‌انگیزترین قسمت ماجرا، سرعت تغییر بود. کشف ما نشان می‌دهد برخی رگه‌های شخصیتی پیچیده از آن چه تاکنون خیال می‌کردیم ساده‌تر هستند.»

علم معنویت
در این مطالعه با 88 بیمار مبتلا به تومور مغزی در ناحیه‌های متفاوتی از مغزشان، مصاحبه شده است. از این افراد، 20 نفر تومور خوش‌خیم داشتند و در عمل جراحی هیچ بخشی از مغزشان برداشته نشد. همه این 88 نفر قبل از عمل جراحی خود در مورد عقاید و عادات مذهبی شان مورد مصاحبه قرار گرفتند و سپس به یک سری سوال بله یا خیر جواب دادند که میزان احساس معنویت را در آن‌ها ارزیابی می‌کرد. این سوال‌ها که در یک پرسشنامه تنظیم شده بودند، سه مولفه مهم احساس تعالی را می‌سنجیدند:‌ گم کردن خود در یک لحظه، احساس ارتباط و اتصال با سایر افراد و طبیعت، و اعتقاد به یک قدرت برتر.

برای مثال: "من گاهی آن‌قدر مسحور کاری که انجام می‌دهم می‌شوم که در یک لحظه احساس گم شدن می‌کنم،‌ انگار از زمان و مکان جدا شده باشم". و یا: "من گاهی احساس می‌کنم آن‌قدر به طبیعت متصلم که حس می‌کنم همه چیز بخشی از یک موجود زنده است و از هم جدا نیستند".

سپس پژوهشگران به دقت قسمت‌هایی از مغز بیمار که طی عمل جراحی از بین رفته بود را مشخص کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که قسمت‌های گسترده‌ای از مناطق لوب‌های پیشانی و آهیانه‌ای مغز با اعتقادات مذهبی مرتبطند. اما معنویت و احساس تعالی دقیقا به همان مناطق مربوط نیست. در گذشته هم عصب‌شناسان دیده بودند که برخی بیماران بعد از آسیب مغزی دچار تغییر در احساس معنویت می‌شوند اما همیشه از آن فاصله گرفته بودند و به آن نپرداخته بودند.

ریک وندن‌برگ عصب‌شناس دانشگاه لیون در بلژیک در مورد این مسئله می‌گوید:‌ «ما همیشه از این تغییر فاصله گرفتیم، نه به این دلیل که اهمیتی ندارد، بلکه به این دلیل که خیلی شخصی و خصوصی است.» به اعتقاد وندن‌برگ،‌ این مطالعه جدید بسیار جذاب است اما مانند اغلب مطالعات پیشگام،‌ سوالات فراوانی را بدون جواب می‌گذارد. به نظر او باید این نتایج را با احتیاط تفسیر کرد چون احتمال این که مسئله‌ای مثل معنویت را بتوان تنها در دو قسمت مغز جای داد خیلی کم است.

اندازه‌گیری دشوار
احتمالا دشوارترین قسمت این مطالعه،‌ نحوه اندازه‌گیری احساس تعالی بوده است. به گفته ریچارد داویدسون، عصب‌شناس دانشگاه ویسکانسین مادیسون،‌ خیلی مهم است که بدانیم این مطالعه بر پایه تغییراتی در اظهارات شخصی افراد صورت گرفته است که گاهی موارد عجیب و غریبی هم در آن‌ها وجود دارد. وی می‌افزاید:‌ «در آینده این مسئله مهم خواهد بود که چرا آسیب قشر لوب آهیانه مغز باعث تغییر در این مقیاس می‌شود.»

وندن‌برگ نیز در این باره می‌گوید: «احساس تعالی یک مفهوم انتزاعی است و افراد نسبت به معانی کلمات نگرش‌های متفاوتی دارند.» به اعتقاد وی، ‌استفاده از گزارش‌های فردی بیماران همیشه راه دقیقی نیست. از این دیدگاه، برای ارزیابی معنویت و احساس تعالی در مطالعات بعدی، استفاده از رفتارهای خاص و افکار و احساسات مخصوصی که این رفتار را شکل می‌دهند،‌ ‌گام بعدی خواهد بود.

خود یورگسی می‌خواهد در مطالعات آینده سایر جنبه‌های معنویت را بررسی کند و ببیند که این تغییرات برای چه مدتی در بیمار باقی می‌مانند. وی همچنین می‌خواهد قسمت‌های کشف شده مغز در این مطالعه را در مغز افراد سالم تحریک کند و ببیند می‌توان از این طریق، تغییرات فوری در احساس تعالی افراد ایجاد کرد یا نه. به اعتقاد وی روزی خواهد رسید که بتوان با تحریک بخش‌های خاصی از مغز بیماران عصب‌شناختی یا روان‌شناختی، احساس تعالی و معنویت را در آن‌ها افزایش داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فیلم ساز IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    36 20
    lمنبع معرفی کنید
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
      11 15
      وای شماها انقدر ضد علم هستید که به این کامنت هم منفی می دید :
    • رضا A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
      5 2
      اگه به مطلب درست تگاه کنید میبینید که لینک منبع داره . به گزارش نیچر http://www.nature.com/news/2010/100210/full/news.2010.66.html
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۴
    13 22
    عالی
    • نحیف A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
      10 32
      فردوسی 1000 سال قبل این نظریه را اثبات کرده بود و در شاهنامه در داستان بیژن و منیژه به اون اشاره کرده. حالا چهار نفر اونور آب شاهنامه را خوندن و نظریه را به اسم خودشون چاپ کردن. متاسفم برای ما ایرانیا.
  • هانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    9 15
    عالی بود
  • داراب IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    20 10
    سلام آیا روح را از بدن جدا کردن یک واقععیت است یا تخییل متشکرم.
    • مهدی A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      10 4
      نگاه کن دوست عزیز.اساس انسان روحه ولی چون ما متعلق به این دنیا هستیم روح مستقیما نمی تونه آثار خودشو روی پدیده های مادی بزاره چون با عالم مادی نقطه وصلی نداره پس اساسا باید یه چیزی باشه که نطقه وصل بعد روحی و مادی انسان باشه یعنی یه چیز مادی باشه که بتونه نقش روح فی ذاته و از طریق ارتباط با روح رو بازی کنه و این همون ذهنه.تمام فعالیت های معنوی انسان قطعا درگاه مادی دارن و دانشمندان می تونن قسمت های از مغزو به اونا نسبت بدن
    • نصوير A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
      5 1
      من با نظر مهدي جون موافقم اينكه روح بايد نقطه اتصالي داشته باشه و علم چيز مادي است و مثل فلسفه عمل ميكنه و فكر ميكنم احتمال بيحد كم و يا شايد هرگز نتونه روح كه وراي اونه درك كنه .
  • علی.م IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    48 61
    نخندید ولی بنظرم روح وجود نداره چون بوضوح قابل لمس نیست برام... میگم روحم کجاس ک من ازش خبر ندارم
    • احسنت A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
      30 23
      بی نام یعنی این نظری که دادی رو باید طلا گرفت دمت گرم خال زدی ماشاالله
    • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
      15 20
      اشتباه مثبت دارم، عواطف انسان سرچشمه از روح انسان است كسي كه عاشق ، خوشحال يا ...ناراحت و هرچي اينا از روح بيش تر حال ندارم بنويسم
    • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      12 4
      مگه فکر و خیالت قابل لمسه میشه گفت فکر نداری ؟وقتی که میخوابی و در عالم رویا به جاهای مختلف سفر میکنی نشانه وجود روحه دیگه شاید در اینده متوجه بشی که اینجا اومدی یا این شخص را جایی دیدی اما یادت نمیاد کجا و چگونه چون با روحت سفر کردی
    • حسن IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
      8 0
      به نظر من شما عقل هم نداری,چون عقلتو نمیبینی که
  • ش.ش IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    52 38
    روح یک حقیقت زیباست چه بسا اگر از اسرارش مطلع میشدیم ارزو میکردیم زودتر از پیله جسم بیرون بیاییم .قفس تن چو شکستی دگر ازاد و رهایی ...
  • شهروز IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
    23 4
    جالب هست این خبر ولی باور کردنش سخته حالا من نمی دونم ممکن این افراد جراحی شده ضمیر نا خود آگاه را از دست داده باشند یعنی یک جنبه روانی هست نه اینکه روح
  • علی جوادی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    46 36
    این خبری که جایگاه روح در مغز مشخص شده یک دروغ بزرگ است. بزرگترین دانشمندان با بررسی علمی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که حس و درک و هوشیاری انسان فقط و فقط مغز است نه روح.
  • رضایی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    39 40
    فلاسفه قدیم چه غرب چه اسلامی از آنجا که همگی قبل از وقوع علوم جدید مثل شبکه عصبی و ژنتیک بودنئ مسائل احساسی و معنوی (معنایی) که داریم را در جسم نمی یافتند و بنابر این علاوه بر جسم موجودیت دیگری قائل بودند که روح نام نهادند و طی هزاران سال هر کسی فکر می کرد به جز جسم دارای یک بخشی بنام روح نیز است . اما امروه وقتی اثبات می شود کلیه عناطر معنایی و مجردات مثل کم رویی شجاعت حالات روانی خوشحالی و.. همگی در ژن ها و سلول های مغزی موجودیت دارند بنا بر این می توان نتیجه گرفت که اینها قسمتی از بدن هستند (و بعضا ارثی هستند) و جسم محسوب می شود بنا بر این روح وجود ندارد حتی بعضی ها که خواب را اثبات روح می دوند باید بدانند که خواب نیز عناصر تصویری ذهن است که از مغز سرچشمه می گیرد و متخصصان پی برده اند.
  • محمد A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    48 63
    از دیدگاه من . چیزی تحت عنوان روح در انسان و دیگر جانداران وجود ندارد . چرا که هیچ دلیلی برای وجود آن نمی بینم . مرگ ساده است . قلب انسان دیگر یمیار نمی کند - خون به مغز نمی رسد و این یعنی مرگ. منشا احساسات - ترس - ایمان - اعتماد بنفس و .... همه و همه مغز است و بر اساس آنچه مشاهده کرده و برداشتی که از محیط داشته ایم به وجود امده اند.
    • امیر حسن IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
      35 10
      سلام. بهتره به استدلال های بو علی سینا در اثبات این مسئله یک نگاهی بندازی دوست عزیز.
    • مهدی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
      20 8
      به نظر می رسه شما به تعریف و مفهموم مورد نظر از روح آشنایی نداری. بله همانظور که گفتید مغز به منزله ابزار فرماندهی است که جسم از طریق مغز کنترل می شود چه به صورت ارادی چه غیر ارادی. اما روح به حقیقت وجودی انسان اشاره دارد و اینگونه نیست که مثلا در بدن انسان و در مکانی قابل اندازه گیری و سنجش باشد. اینکه شما پس از مرگ این بدن طبیعی و مادی نیست و نابود نمی شوی به روح شما ارتباط دارد. بیشتر مطالعه بفرمایید.
  • ناشناس IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    44 34
    دوستان اگرما روح نداشته باشیم خوب به چه دردی میخوریم پس باید برای همیشه به نیستی بریم؟ اگر به خدایی اعتقاددارین این مطلب رو بخونین کره زمین: فکر میکردن بی انتهاست اما بعد از کشف سیارات دیگه دیدن که زمین محدود بوده اما جهان باز هم بی انتهاست قانع نشدن و حقم داشتن فکر میکردن صد ها میلیارد ستاره هست و پایانی ندارن اما وقتی کهکشان ما رو کشف کردن و دیدن که صدها میلیارد کهکشان مثل مال ما وجود دارن و تازه فهمیدند که اون همه ستاره که فکر میکردن پایان نداره دیدن که اون صدها میلیارد ستاره درون کهکشان جای گرفتن معلوم هم نیست که در آینده کشف کنن پدیده ای رو که این صدها میلیارد کهکشان درون اون پدیده جمع شدن خدایی که همه اینها ساخت دستشه ایا ما با وجود چنین خدایی بعد مرگ دیگه نابود شدنی هستیم؟
  • atena A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    37 12
    تمام دوستان محترمی که فکر می کنند روح وجود نداشته و همه حالات انسانرو قابل تقلیل به فرآیندهای مغزی می دونند باید توجه داشته باشند که یکسان دونستن حالات ذهنی و عملکرد مغزی هم به لحاظ فلسفی و هم از نظر علم تجربی دچار اشکالات فراوانیه که پیشنهاد می کنم حتما نقد نظریه اینهمانی ذهن و مغز رو بخونن... در ضمن برداشت بیشتر مردم از روح صحیح نیست. اینطور نیست که ما یک روح و یک جسم کاملا مستقل و بی ارتباط به هم داشته باشیم مرحوم ملاصدرا معتقد بودند جسم و روح هردو مراتبی از یک وجود اند و روح زاییده شده از تکامل جسم است جسمانیه الحدوث... برای آشنایی با نظر اسلام و اصلاح برداشت عامیانه از روح حکمت متعالیه ملاصدرا رو پیشنهاد می کنم. فلسفه ذهن کیت مسلین هم برای شناخت انواع نظریات پیرامون ذهن مفیده.
  • حسینی A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    4 1
    با سلام : دوستان عزیز به موارد مندرج در پیام های بعدی توجه فرمایید.
  • مهرداد US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    36 18
    روح و جهان اخرت قطعا وجود داره و بهترین دلیل اثبات این موضوع گذشته از امدن صدو بیست و چهار هزار پیامبر اینه که هیچوقت مجموعه ای شبیه جهان که با این نظم عجیب و دقیق که شاهدش هستیم خود به خود بوجود نیامده و خداوند برای موجودیت هر مخلوقی هدف معینی تعیین کرده و جزا و پاداش خوبی ها و بدی های هرکس در جهان اخرت به فرد داده میشود. ولی اگر یک ثانیه به این موضوع که خدایی وجود ندارد و روح یک توهمی است که از مغز سرچشمه میگیرد تمرکز کنی قطعا به پوچی و نیستی هر چه موجود هست پی خواهید برد
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    17 5
    مغز و روح تناقض و منافاتي با هم ندارند. كشفيات دانشمندان نشان مي دهد كه فعل و انفعالات مغز نمي تواند به تنهايي موجب بروز رفتارهاي بشر شود. بلكه اين فعل و انفعالات نتيجه و معلول يك تصميم از يك مرجع بالاتر است كه موجب تغييرات مغزي مي شود. حالا اسمش روح ست يا چيز ديگر مشخص نيست منتها هر قسمت مغز براي انجام كار يا بروز احساسات خاصي ايجاد شده است كه اگر پزشكان آن را دستكاري مصنوعي كنند همانند فرمان روح كه به صورت طبيعي باعث تغييرات مغز مي شود، عمل مي كند. در واقع مغز وسيله تشخيص اطاف است و روح وسيله قضاوت درباره اطراف و تصميم گيري. در نتيجه مغز تحت كنترل روح قرار مي گيرد. منتها اگر نقصي وارد شود مثل آلزايمر روح ديگر نمي تواند از طريق آن بخش عملي را فرمان دهد.
  • محمد رضا IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    17 6
    به نظر من اگر همه چیز مادی است و زنده بودن یعنی پمپاز خون حال اگر مرده ای را به پمپی حتی قوی تر از قلب وصل کرده وبا خون هم گروهش سیراب سازیم انوقت باید زنده شده وهمان انسان قبلی شود در صورتیکه چنین عملی نه تنها در انسان بلکه در هیچ موجود دیگری شدنی نیست این خروج روح است که سبب مرگ جسم می شود نه اینکه مرگ جسم سبب خروج روح می شود
    • امين A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
      10 11
      دوست عزيز اين ديگه چه استدلاليه مگه به همين سادگيه كه با پمپاژ خون مرده اي دوباره زنده بشه.وقتي سلول هاي بدن ميميرن ديگه با خون رساني زنده نميشن كه،مثل اين ميمونه كه به يه مرده اي هي غذا بدي تا زنده بشه.
  • بی نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    9 0
    باور کنید روحم از این موضوع خبر نداشت هرچند توی مغزم بود
  • هادی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    7 0
    تیتر زدید مکان روح در مغز مشخص شد اول بگویید مراد از روح چیست؟ و چون مکان داشتن لازمه ی ماده است ثابت کنید روح مادی می باشد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    1 2
    حیوانات ک روح ندارند فقط انسانه پس پیونت سگ بوده ن انسان
  • مسعود IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    7 8
    داداش روح هست یا نیست چه فرقی میکنه؟ همه یروز میمیریم میریم میفهمیم همه چیزو...زندگی اونقدر چیزای قشنگ داره که کشف نشده که خیلی مهمتر از روح و مرگ و قیامت......انسانیت داشته باشیم کافیه مطمینم اگه خدا باشه هم همینطوری میسنجه...خدا نگهدارتون باشه
  • داود IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    2 4
    باسلام خدمت دوستان انجنان که درموردروح بحث شدبا استدلال های که دربالاشدنمی شودروح را اثبات کردمثلابیماری که به یک داروحساسیت داده رفته توشوک وفقط باونتیلاتور زنده است وهر لحظه دستگاه خاموش شود مطمئنن می میرد خوب اینجا مسلم است که روح درمرگ اوتصمیم گیرنده نمی تواند باشد درموردحالات مغزوابعادمعنوی دیده شده اکثرکسانی که داروهای اعصاب وروان مصرف می کنندگرایش مذهبی بالا دارندچون بیشتراز مرگ می ترسندوبعضی ها هم خودکشی می کنند بخصوص کسانی که افسردگی دارندمثال دیگر کسی که داروی قلبی خود را عمداقطع می کندوسکته منجر به مرگ می کند درهمین حال اگرامکانات درگولدن تایم مرگ سلولها باشه بیمار برمی گردد اینجا هم مسلما روح نقشی نداردولی واقعا روح چیست کجاست هنوز بطورکامل ناشناخته است
  • م IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    0 0
    عالی بود.یه سوال داشتم میشه یه طریقی ثابت کنید که تو بدن روح هست یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی دوست دارم بدونم.اگه میدونین جواب بدین لطفا.....
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    5 0
    اینایی که در موردش صحبت شده رو میتونیم بگیم احساس خوب احساسات در مغز هم آنالیز میشند ولی جنبه روحیم دارند. تو بیماران روانی هم دیده میشه که بعضی خیلی از لحاظ معنوی قوی هستند و احساس معنویت شدید دارند. کلا قسمتهایی از مغز رو بردارند طرف نسبت به بعضی چیزها بی تفاوت میشه بسته به جایگاه برش که در بیماری صرع مقاوم از این روش استفاده میشه.
  • محمد A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    11 1
    1ـ فرض کنید یک ربات آدم نما با کامپیوتر و ... بسازید. عین آدم محبت می کنه. عین آدم فکر می کنه. فکر می کنید اون چیز که شما از خودتون درک می کنید توی اون ربات به وجود می آد؟ نه. فقط نظم سیگنال های الکترونیکی در صورت آن ربات خنده می آورد یا مسئله ای را حل می کند. این چیزی که شما از خودتون درک می کنید و در هیچ رباتی به وجود نمی آد روح شماست که مادی نیست. 2ـ این روح به دنیای مادی از طریق مغز شما مرتبط شده است. می توان با دستکاری مغز دریچه ارتباط روح با دنیای مادی را تغییر داد. حتی اصول، عقاید و ... . ولی نگران نباشید قرار نیست روح هیچ مجنونی بابت تصمیماتی که در زمان جنون گرفته شده است مورد مجازات اخروی قرار بگیره. 3ـ ماورای طبیعت با تفکر فلسفی قابل درک است و نه صرف علوم تجربی.
  • حامد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    14 1
    دوستان ارتباط روح با مغز مثل ارتباط امواج صوتی و تصویری با گیرنده یعنی تلویزیون است، یعنی مثلاً روح همان امواج هست و مغز هم تلویزیون وتاوقتی که تلویزیون سالم باشد تصاویر ارسالی گرفته و پخش می‌شود اما زمانی مشکلی برای تلویزیون بوجود بیاد دیگه قادر به پخش صدا و تصویر نیست و این مثال جواب کسانی هست که میگن اگر انسان روح داره چرا وقتی یک ضربه ای به مغزش میخوره حافظه یا عقل خودش روازدست میده، شما اگریکی از قطعات مربوط به گرفتن تصویر رو از تلویزیون جدا کنی یا به هر شکلی خرابش کنی دیگه تصویری نشون میده؟ وباز این مثل برای کسانی هست که میگن اگر روح وجود داره چرا دیده نمشه، ببینم آیا شما امواج تصویری تلویزیون و یاامواج موبایل رو میبینید، نه به هیچ وجه قابل دیدن نیست،اماوجود دارد.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
    1 0
    به نظرم ملاک علمی بودن باید بر اساس مشاهده و تجربه باشد چون انسان ها فقط با مشاهده و آزمایش می توانند به توافق برسند. انسان های قرون گذشته با توجه به علم موجود فرضیاتی را برای تبین پدیده ها مطرح می کردند و چون از کارکرد مغز و نورون با خبر نبودند آگاهی و شعور را محصول موجودی غیر مادی می دانستند اما در عصر حاضر با پیشرفت در زمینه نوروساینس و علوم شناختی این فرضیه قابل دفاع نیست مثلاً ابن سینا معتقد بود روح غیر مادی است چون اگر هر قسمت از بدن قطع شود باز می توان گفت من اما او توجه نداشت که سایر اندام بدن به نسبت مغز کارکرد اندکی در زمینه معرفت دارند . و سخن آخر این که علم تجربی می تواند پیش فرض های ذهنی ما را به چالش به کشد
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
    0 0
    به نظرم ملاک علمی بودن باید بر اساس مشاهده و تجربه باشد چون انسان ها فقط با مشاهده و آزمایش می توانند به توافق برسند. انسان های قرون گذشته با توجه به علم موجود فرضیاتی را برای تبین پدیده ها مطرح می کردند و چون از کارکرد مغز و نورون با خبر نبودند آگاهی و شعور را محصول موجودی غیر مادی می دانستند اما در عصر حاضر با پیشرفت در زمینه نوروساینس و علوم شناختی این فرضیه قابل دفاع نیست مثلاً ابن سینا معتقد بود روح غیر مادی است چون اگر هر قسمت از بدن قطع شود باز می توان گفت من اما او توجه نداشت که سایر اندام بدن به نسبت مغز کارکرد اندکی در زمینه معرفت دارند . و سخن آخر این که علم تجربی می تواند پیش فرض های ذهنی ما را به چالش به کشد
  • یزدانی فر A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    2 0
    انسان از ذرات ریز زیر اتمی تشکیل شده و تشکیل یک جسم را میدهد..واین ذرات آنقدر ریزتر میشن که از مرز فیزیک عبور کرده و وارد بعد معنوی می شوند..و تشکیل یک غالب رقیق تری بنام روح می دهند بنابراین حوزه فرکانسی قابل رویت ما محدوده و فرکانس پایینی داره ولی حوزه زیر اتمی و فرکانسی روح بالاست بهمین دلیل قابل رویت نیست روح فرکانس بسیار بالایی داره..ولی بین این دو پدیده غیر هم فرکانس ارتباطی هست که می تواند در سیستم عصبی اتفاق بیفتد.
  • بی نام A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    1 0
    یک انرژی شبیه برق باعث فعل و انفعالات مغزی و اتصال روح به مغز است و این انرژی برای هر فردی درجات شدت مختلفی بین چند وات دارد موقع خواب این انرژی به کمترین حد خود میرسد تا روح بتواند جدا شود افرادی هستن که این انرژی رو دم صبح موقع بیدار شدن در مغز خود حس میکنند
  • شاهین A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    1 0
    شما میگی سنگ روح داره اما پلاستیک روح نداره در صورتی که همه چیزهایی ک بدست انسان ساخته میشه مواد اولیش از طبیعت گرفته شده که طی تغییرات شیمیایی و فیزیکی اونو تبدیل به موارد ساخته دست انسان میکنن بهتر بگین همه چیز دارای ماهیتی هستن مثل سنگ ماهیت جامد داره یا دود ماهیت گاز داره یا اب ماهیت مایع داره اون چیزی که باعث ماهیت این موارد میشه روح حالا اگه یه اتمو بشکافیم به موارد ریز تر و ریزتری میرسیم یک نوع انرژی که با توجه به گفتهای استیون هاوکینگ خود ماده از انرژی بوجود میاد .حالا انسانو در نظر بگیرین غذا میخوره تبدیل به اجزای بدنش و اسپرم میشه و تولید مثل میکنه و این غذاها هم منشاش از همین سه حالت مایع جامد گازن این چیزایی که گفته شد خیلی خلاصس و قطعا برای خوانند سوالاتیو ایجاد میکنه