'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا گفت: توافق خط قرمزهای ما را رعایت کرده است و من هر مصوبه ای در کنگره که مانعی بر سر راه این توافق باشد را وتو خواهم کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  ایرنا،رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه این اظهارات را پس از قرائت بیانیه مشترک 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 وین، طی سخنانی در واشنگتن مطرح کرد.

اوباما تصریح کرد: ما به سنت رهبری آمریکا بازگشته ایم، همانطور که کندی رییس جمهوری پیشین در برابر مردم آمریکا ایستاد و گفت از سر ترس، مذاکره نکنید ولی هرگز هم از مذاکره نترسید. وی در آن زمان از لزوم مذاکره با شوروی صحبت می کرد. خطر جنگ بین دو ابرقدرت آن زمان احساس می شد و امروز خطر در منطقه ای حساس وجود دارد؛ حساس ترین منطقه در جهان.

اوباما مدعی شد: امروز به دلیل اینکه آمریکا از روی اصول مذاکره کرد، توانست جلوی گسترش سلاح هسته ای ایران را بگیرد.

این ادعای اوباما در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و نیست.

اوباما تصریح کرد: این توافق تمام خط قرمزهای ما و پارامترهای ما را رعایت کره است.

وی افزود: ایران دو سوم از سانتریفیوژهای خود را باید (در تاسیساتی) ذخیره کند و آنها باید تحت نظارت های بین المللی باشد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: ایران طی 10 سال آینده میزان غنی سازی خود را کاهش داده و 90 درصد از اورانیوم با غنای بالای خود را باید کنار گذارد.

اوباما همچنین گفت: ایران نمی تواند پلوتونیوم تولید کند. ذخیره اورانیوم ایران تحت نظارت قرار می گیرد و 98 درصد از اورانیوم غنی شده را کنار می گذارد.

وی تصریح کرد: ایران امروز در موقعیتی است که همه تاسیساتش تحت نظارت قرار دارد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: آژانس با ایران به توافق رسیده است که بتواند دسترسی پیدا کند و تحقیقات خود را درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران تکمیل کند.

اوباما بار دیگر با بیان برخی ادعاهای قبلی، مدعی شد: ایران در حالی که به تعهداتش عمل می کند، کم کم تحریم هایی را که ما به خاطر برنامه هسته ای این کشور اعمال کردیم، لغو خواهد شد؛ هم تحریم های آمریکا و هم سازمان ملل.

رییس جمهوری آمریکا مدعی شد: لغو تحریم ها تدریجی است. ایران باید اول به تعهداتش عمل کند تا تحریم ها لغو شود. ایران باید طی 10 سال آینده به این توافق عمل کند تا تحریم های بیشتری لغو شوند و تمامی این توافقات در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل قید خواهد شد.

اوباما اظهار داشت: بنابراین ایران انگیزه خواهد داشت به تعهداتش عمل کند و اگر تخطی کند با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد. جامعه بین الملل از این توافق نیز حمایت می کند.

ربیس جمهوری آمریکا افزود: کنگره آمریکا فرصتی دارد جزئیات این توافق را بررسی کند. دولت من اطلاعات لازم را بطور کامل می تواند به کنگره بدهد. وقتی مردم و کنگره آمریکا این توافق را بررسی کنند، لازم است ببینند که گزینه های دیگر چیست؟ بدون این توافق ما چه دنیایی می داشتیم؟ بدون این توافق ما سناریویی نداشتیم که دنیا همراه ما شود تا ایران را تحریم کنیم؟

اوباما اظهار داشت: برخی فکر می کردند دولت ایران تحت چنین فشاری تسلیم می شود اما دنیا حاضر نخواهد بود از تحریم های نامحدود حمایت کند تا ایران را تحت فشار بگذارد. بدون این توافق، توافقی بر سربرنامه هسته ای ایران وجود نمی داشت و ایران می توانست سانتریفیوژ های بیشتری را تولید و آزمایش کند.

رییس جمهوری آمریکا برای قانع کردن مخالفان از جمله رژیم صهیونیستی که از اعلام نتایج مذاکرات ایران و 1+5 خشمگینانه اظهار نظر کرده و آن را 'توافقی بد' خواندند، مدعی شد: قبل این توافق، ایران می توانست تاسیساتی را درست کند که به اندازه کافی پلوتونیوم برای بمب هسته ای تولید کند و ما بازرسی هایی نداشتیم اگر می خواست برنامه هسته ای اش ابعاد نظامی داشته باشد.

اوباما همچنین گفت: به عبارتی دیگر، بدون هیچ توافقی محدودیت درباره برنامه هسته ای ایران وجود نمی داشت و چنین گزینه ای این احتمال را تقویت می کرد که دیگر کشورهای منطقه نیز احساس کنند که باید دنبال برنامه هسته ای خودشان بروند.

وی مدعی شد: این امر یک مسابقه تسلیحاتی را در حساس ترین منطقه دنیا به وجود می آورد و موجب می شد که آمریکا گزینه های کمتری پیش رو داشته باشد.

اوباما تصریح کرد: من شش سال است که رییس جمهوری و فرمانده کل نظامیان آمریکا بوده ام. بارها و بارها این تصمیم را بررسی کرده ام که آیا به اقدام نظامی متوسل شوم یا خیر؟ این تصمیمی بزرگ برای یک رییس جمهور در کشورهای مختلف است.

رییس جمهوری آمریکا اذعان کرد که در چندین نوبت از زور استفاده کردم و هر کجا که لازم باشد و به نفع منافع ملی ما باشد، این کار را انجام می دهد. اما قویا معتقدم بدون راه حل دیپلماتیک من یا رییس جمهور آینده آمریکا مجبور می شد با یک تصمیم بزرگی روبرو شود که آیا از نیروی نظامی استفاده کند؟

اوباما با بیان اینکه 'بدون توافق احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می شد' مدعی شد: ما اکنون چیزی را از دست نداده ایم.

وی افزود: اکنون می توانیم بسنجیم که آیا این موضوع به شکل صلح آمیزی قابل حل است یا خیر؟

رییس جمهوری آمریکا که کشورش بیش از همه به این تفاهم نیاز داشت، در سخنانی مدعی شد: اگر ایران توافق را نقض کند، می توانیم همه گزینه ها را بسنجیم و همه گزینه هایی که امروز در دست ماست 10 سال آینده هم وجود دارد.

وی در عین حال مدعی شد: یقین دارم هر کس در سال های آینده رییس جمهوری آمریکا بشود، در موقعیت بسیار قوی تری خواهد بود زیرا ایران فاصله زیادی با تولید سلاح هسته ای دارد و بر برنامه هسته ای این کشور با دقت نظارت می شود.

اوباما ادامه داد: به نظرم غیر مسئولانه بود که این توافق را ادامه ندهیم. لازم است مردم آمریکا و نمایندگان کنگره بتوانند این توافق را بررسی کنند، جزئیات بسیار مهم است، ما از بهترین دانشمندان هسته ای برای تدوین و بررسی این توافق کمک گرفته ایم.

رییس جمهوری آمریکا گفت: ایران بیش از 35 سال دشمن قسم خورده آمریکا بوده است، بنابراین من از ورود و بررسی جزئیات این توافق توسط کنگره استقبال می کنم.

وی تصریح کرد: اما به کنگره آمریکا یادآوری می کنم شما نمی توانید با دوستان تان به چنین توافقی برسید. ما با شوروی پیمان منع گسترش سلاح هسته ای بستیم. وقتی شوروی خود را به نابودی آمریکا متعهد می دانست و همان قراردادها باعث امنیت بیشتر کشور ما شد. مطمئنم توافق امروز بر اساس منافع ملی آمریکا و متحدانش است.

اوباما اظهار داشت: من هر قانون کنگره را که مانع اجرای موفقیت آمیز تعهدات شود وتو می کنم. ما نباید به چرخه اجتناب ناپذیر درگیری تن بدهیم. وقتی هزینه های پشت کردن به این گزینه ها اینقدر بالاست وقت سیاست ورزی نیست. حرف تند و موضعگیری های تند جواب نمی دهد.

وی تصریح کرد: دیپلماسی، رهبری که قدرت های بزرگ دنیا را متحد کرده راه بهتری را برای راستی آزمایی ایجاد کرده است تا اطمینان حاصل شود که ایران به دنبال سلاح هسته ای نمی رود. این به این معنا نیست که این توافق همه اختلافات ما را با ایران حل می کند.

اوباما در عین حال گفت: ما نگرانی دوستانمان را در حاشیه خلیج فارس و اسرائیل را داریم و به همین دلیل چنین قدمی را بر می داریم.

وی افزود: ما در عین حال همچنان تحریم های خود را علیه ایران حفظ خواهیم کرد؛ تحریم هایی که به نقض حقوق بشر ایران و سیاست آن در خاورمیانه مربوط می شود.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش می کنیم امنیت اسرائیل را بالا ببریم و کاری که ما در این باره کردیم بیش از هر دولت دیگری در ایالات متحده بود. همانطور که برای افزایش همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس نشست کمپ دیوید را برگزار کردیم تا بتوانیم به توانایی آن ها در مبارزه با سلطه گری ایران و داعش کمک کنیم. باید دید می توان در این منطقه که اینقدر رنج مصیبت دیده است، در مسیر دیگری حرکت کنیم.

وی گفت: بارها و بارها من به مردم ایران به روشنی گفتم که ما همیشه آماده تعامل با شما هستیم، تعاملی بر پایه احترام؛ با آن که اختلافات ما جدی است. اوباما اظهار داشت: ما باید راه جدیدی رو در پیش بگیریم؛ شکیبایی و راه حل صلح آمیز مسائل که ایران بتواند بیشتر با دنیا تعامل داشته باشد و در نظام اقتصادی جهان ادغام شود، این توانایی را به مردم ایران دهد تا پیشرفت کنند.

رییس جمهوری آمریکا افزود: این توافق فرصتی می دهد برای حرکت در مسیر جدید و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: راه طولانی برای رسیدن به این نقطه پیمودیم. سال ها ایران را تهدید کردیم، ماه ها مذاکره سخت کردیم، امروز می خواهم از همه اعضای کنگره از هر دو حزب تشکر کنم که اجازه دادند تحریم هایی را علیه ایران اعمال کنیم.

اوباما افزود: کشورهای دیگری نیز همراه ما بودند می خواهم از آن ها تشکر کنم. از فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا بخاطر اتحادشان در این کارزار تشکر می کنم.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مزدک EU ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    اوباماست
  • امیر DE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    چاییدی
  • bahador A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    جهان خواران... انشاالله امروز شروعی تازه برای ملت ما باشه و روزی ایران آنقدر قوی باشه که انقدر از طرف دشمن مورد ظلم قرار نگیره.با وجود اشتباهات زیادی که مسئولان قبلی داشتند ولی واقعا رفتار هایی که از طرف ابرقدرت ها با ما شد ظالمانه بود.چقدر مردم و کشور ضرر کردند.همون قدر که مسئولانی که باعث به وجود آمدن این شرایط شدند رو نمیبخشم از این ابرقدرت ها هم متنفرم.ذره ای بویی از انسانیت نبردن.خدایا خودت پشت این ملت باش.مرگ بر دشمنان این مرز و بوم
  • شایان A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    لازم نیست مجلستون مصوبه تعیین کنه تا یکسال بعد همه توافقتون کلا وتو میشه زیاد عجله نکن آقایه او با ما