روحانی:اول می گفتند 100 سانتریفیوژ، الآن 6000 سانتریفیوژ مستقر است/4/

حسن روحانی در ادامه گفت و گوی مستقیمش با مردم پس از توافق جامع هسته ای در برنامه جامع هسته ای هر چهار هدف ما محقق شد و 23 ماه مذاکره برای مراعات خط قرمزها بوده است.

به گزارش خبرآنلاين رئيس جمهور گفت: در برنامه جامع اقدام مشترک هر 4 هدف ما تحقق یافت.23 ماه برای مراعات خط قرمزها و برای اینکه به اهدافمان برسیم تلاش فوق العاده ای از طرف دیپلمات ها، حقوقدانان و اقتصادانان و دانشمندان هسته ای ادامه پیدا کرد.

وي در ادامه با اشاره به روند مذاکرات در اين 23 ماه گفت:​روزهای اول مذاکره، طرف مذاکره می گفت در دوران محدودیت (که امروز این دوران 8 سال تعریف شده ) ایران فقط 100 سانتریفیوژ می تواند داشته باشد. بعد از بحث ها و مذاکرات رسیدند به هزار سانتریفیوژ و بعد از مقاومت های فراوان ایران آخرین حرفی که گفتند عدد 4هزار سانتریفیوژ بود. اما امروز در شرایطی توافق انجام شده که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ باقی خواهد بود. بیش از پنج هزار سانتریفیوژ در نطنز و بیش از هزار سانتریفیوژ در فوردو کار خواهند کرد. به اضافه اینکه همه سانتریفیوژ های نطنز به غنی سازی خود ادامه خواهند داد.

رئيس جمهور ادامه داد: آنها می گفتند دوران محرومیت ایران 20 به اضافه 25 سال باشد. در ادامه مذاکرات گفتند بیست سال به اضافه 15 سال و در نهایت عددی که گفتند تغییر نمی کند این بود که این محدودیت به ده سال برسد. اما این روزها در روند مذاکرات این دوران محرومیت به 8 سال تقلیل پیدا کرد. آنها در توسعه و تحقیق می گفتند تحقیق فقط راجع به IR1برای ایران ممکن است اما این حرف مضحکی بود. چون این را داشتیم و همان موقع هم کار می کرد بعد گفتند IR2 و بعد گفتند از IR8 بیشتر نمی شود و ایران دو خواسته داشت. هم IR6 و هم ir8 . ما می خواستیم بتوانیم تزریق گاز یو اف سیکس را در ir6 اغاز شود.

ادامه دارد.....

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =