در آخرین ساعات باقیمانده تا مهلت نهایی مذاکرات هسته ای، هنوز چیزی روشن و واضح نیست و کسی نمی داند خبرهای خوب چه زمانی می رسد. علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگوی ویژه برداشت و تحلیل خود را از مذاکرات ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کامران نجف زاده که بیشتر ترجیح می داد در میزگردهای اجتماعی وارد شود، دیشب به میزگرد سیاسی خود، علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را به صورت حضوری و علی علوی خبرنگار واحد مرکزی خبر را از مقابل هتل کوبورگ وین، محل مذاکرات به صورت تلفنی دعوت کرده بود.

او در ابتدا از علوی پرسید: کار گفتگوها به کجا رسیده؟
علوی گفت:
فکر می کنم امروز خبرها خیلی کم به بیرون درز می کرد، آقای ظریف یک ساعت قبل در بالکن بود، خبر طلایی داد در این شرایطی که شرایط گفتگوها و توافق مشخص نیست. من از آقای ظریف پرسیدم امشب مذاکرات تمام می شود؟ گفتند نه امشب تمام نمی شود. تمامی خبرنگاران که بودند، وقتی جواب "نه" را شنیدند، گفتند که خسته شده اند ولی ظاهرا خبری درباره سرانجام مذاکرات در اختیار ما نیست و جلسات پشت سر هم برگزار می شود.


الان آقای ظریف در جلسه است؟
علوی:
نه، معاونان در جلسه هستند. آخرین دیدار آقای ظریف با آقای لاوروف همتای روسی خود بود و ایشان وقتی در حال خروج از هتل بود گفت شانس برای توافق است و معاونان روی جمع بندی متن مذاکرات کار می کنند.

چه زمانی به جمع بندی می رسند؟
علوی:
نمی دانیم چه ساعتی است و شواهدی در دست نداریم بیانیه مشترک چه ساعتی قرائت شود. اتفاقا این نیز سئوالات ما است که مذاکره کنندگان کشورمان نیز می گویند خود ما نیز خبر نداریم گفتگو کی پایان خواهد یافت. همه اینجا با حساسیت فوق العاده می بینند خبر جدیدی خارج می شود یا نه.ما تا یک محدوده ای در کنار هتل تردد داریم. امروز جواب تلفن و پیامکهای ما را کسی نمی داد و مشخص بود مذاکرات ادامه دارد. اکثر خبرنگاران دوباره هتل های خود را تمدید کردند.


مگر زمان تمدید دوشنبه تمام نمی شود؟ امروز هم که زمان تمام شد ولی کاخ سفید گفته احتمال تمدید می رود. شما تایید می کنید؟
علوی:
کاخ سفید بیانیه داده امشب اگر مذاکرات نتیجه ندهد، یک مهلت کوتاه مدت تمدید می کنیم ولی ما از مذاکره کنندگان مکررا شنیده ام نتیجه مذاکرات برای ما مهم است و اسیر زمان نمی شویم.


رئیس جمهور فرانسه هم گفته فقط یک شکاف باقی مانده، منظور او چیست؟
علوی:
طرفهای مختلف وقتی از مشکلات حرف می زنند، ما نمی دانیم منظور چه مشکلاتی است. من شنیدم روی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، بحث وجود دارد


بروجردی در ادامه این میزگرد به سئوالات نجف زاده پاسخ داد.

شواهد می گویند جمع بندی نهایی شده. نظر شما در این باره چیست؟
بروجردی:
اگر نهایی شده بود اعلام می شد. فکر می کنم بسیاری از گره ها باز شده و با توجه به عزم جزم در حصول یک توافق مشترک، مسئله بسیار جدی است. این که وزیرامور خارجه آمریکا در وین مستقر شده و سایر وزرای خارجه کشورهای 1+5 چندین بار تردد کرده اند، مسئله قابل حل فرض می شود و حصول توافق نهایی را قریب الوقوع می دانند. بنابراین فکر می کنم به یک توافق قابل قبول نزدیک می شویم.


مشکل کجاست؟
بروجردی:
وقتی در خط مقدم، اخبار بسته است، طبیعی است ما در تهران بسته تریم. ولی با توجه به نکاتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و 10 سال را به عنوان زمان محدودیت توافق کرده بودند، ایشان فرمودند ما قبول نداریم. خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری بر تیم مذاکره فرض است دنبال کند. خود این کافی است برای پایین آمدن زمان، مذاکرات را مدت طولانی چالشی کنند.


اگر جمع بندی شد و متن به پایتخت ها رسید، تایید این متن در تهران چطور است؟
بروجردی:
جریان تصمیم گیری این است که توافقی صورت گرفته، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای که لغو قطعنامه های سابق در آن تصریح شده بر این توافق صحه بگذارد. باید این مرحله آمدن متن به تهران اتفاق بیفتد، توافق تایید شده شورای امنیت طبیعی است اعضای 1+5 آم را به کشور خود ببرند. موضع کنگره از ابتدا مخالفت بود. ظاهرا یک مهلت یک ماهه دارند. در ماه دوم نیز در اختیار کنگره است و فرض در این است که دوماهه بررسی کنند. با توجه به تصمیم چندین بار اعلام شده اعضای کنگره، چون 2.3 آرا را می خواهد، اگر به دست بیاورند که بسیار ضعیف است، از اختیار رئیس جمهور آمریکا خارج است و نمی تواند این متن را رد کند. فرض محتمل این است که آنها 2.3 آرا را به دست نیاورند. در این صورت رد کنگره را رئیس جمهور اوباما رد می کند و این توسط دولت آمریکا مصوب می شود و می تواند به طرف مرحله اجرا برود. در جمهوری اسلامی ایران نیز در مجلس آنچه مصوب کردیم، ارائه به مجلس بود. به این معنی که بررسی کنیم. علی الاصول در یک جلسه غیرعلنی مجلس باید حضور یابند و روند تحولات را توضیح دهند و روند را برای نمایندگان توضیح دهند. مجلس نیز مسئله بررسی و تطبیق را با خطوط قرمز به عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذاشته. اگر تعارضی نداشت عملا به مرحله اجرا می رود. اگر داشته باشد مجلس نقطه نظرات خود را به دولت در میان می گذارد.


مرندی، تحلیل گر و کارشناس مسایل خارجی نیز به صورت ارتباط تصویری روی خط برنامه آمد تا به یک سئوال جواب بدهد.

در سه روز گذشته لحن آمریکایی ها تند شده بود ولی چند ساعتی است لحن آنها ملایم شده، چرا این تغییر لحن را داریم؟
مرندی:
برای همه روشن است و تحلیل گران غربی نیز می گویند آمریکایی ها بشدت نیاز به تفاهم دارند. این به خاطر تحولات دنیا و منطقه است. چین و روسیه به شدت در حال قدرتمندتر شدن هستند. در اوکراین مشکل دارند. در یونان و اروپا بحران اقتصادی دارند.انحصار گاز روسیه به نفع آنها نیست.
به خاطر سیاستهای بد آمریکا در حمایت از تندروها، وهابی ها و تکفیری ها در منطقه که باعث از بین رفتن امنیت منطقه شده، کل دنیا به این نتیجه رسیده تنها ایران کشوری است که در منطقه ثبات دارد و می تواند ثبات منطقه را حفظ کند. کشورهایی مانند عربستان نیز بستر ثبات آینده شان روشن نیست. همه اینها روشن می کند آمریکایی ها نمی توانند میز مذاکره را ترک کنند.


در ادامه باز هم علاالدین بروجردی پاسخگوی سئوالات بود.

دیروز نتانیاهو نطق تندی داشت و آمریکا و غربیها را متهم کرد همه چیز را به ایران وا داده اند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟
بروجردی:
مطلع هستید از آغاز این مذاکرات رژیم صهیونیستی به آمریکایی ها یعنی کنگره و دولت فشار وارد می کرد و هم کشورهای منطقه عربی این کار را می کردند. این مخالفت از روز اول وجود داشت. آنها اصل توافق را به ضرر خود می دانند و معتقدند وجود هرگونه چالش بین ایران و آمریکا به نفع آنهاست و بخشی از ظرفیت ایران صرف تحریمها و فشار آمریکا می شود. در زمانی که نشانه های رسیدن به توافق ظاهر شد، به خصوص اینکه آمریکاییها احساس نیاز و تشنگی بروز دادند و تلاش کردند رژیم عربستان و صهیونیستی تا این اتفاق نیفتد. یک کاریکاتوری را (نشریه) هاآرتص کشیده بود که نسبت به جان کری توهین آمیز بود. آقای دکتر ظریف سوار گاری بود و در مقابلش جان کری بود. این نشاندهنده ضدیت آنها برای توافق است. این توافق موجب می شود اولا بسیاری از ارتباطات معطل مانده و متوقف ایران با غرب فعال شود. بازار بسیار مهم سرمایه گذاری انرژی، بازار 80 میلیونی ما، رقابت بین بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ما، باعث می شود فضای جدیدی برای اقتصاد ایران باز شود و آنها علاقمند نیستند. می گویند ایران همچنان فعال است و حساب مذاکرات را از منطقه جدا کرده و در روی دوم سکه مسایل هسته ای اش را دارد حل می کند و در روی اول، در منطقه فعال است.

 

دو نگاه درباره قانون حفظ دستاوردهای هسته ای هست. برخی می گویند این مسایل دست و پاگیر است و برخی می گویند به شدت برای رسیدن به جمع بندی خوب مفید است. نگاه شما چیست؟
بروجردی:
آنهایی که می گویند دست و پاگیر است، در متن دقت نکرده اند. متن، فنی و هوشمندانه و برای کمک به دولت طراحی شد. مجلس یک مرکز مهم تصمیم گیری در نظام است. اگر به پیشینیه مجلس نگاه کنید ما در مجلس هفتم 4 مصوبه داشتیم که در تحولات هسته ای از نداشتن این دانش و تسلط بر آن، نقش مهمی را ایفا کرد. رویکرد مجلس به عنوان بخشی از نظام، کمک به این موضوع است. ما نگاه بدبینانه نداریم. همین که مصوبه ابلاغ شد نشان می دهد به دولت کمک می کند تا اگر تعارضی وجود داشت، به دولت منعکس می کنیم و دولت نیز این نگاه را دارد.

جمع بندی نهایی را لطف کنید:
بروجردی:
این تصور که برخی دارند با توافق مشکلات اقتصادی حل می شود، حتما اینگونه نیست. خیلی از گره ها باز می شود. مسئله سوئیس و انتقال پول ما با دنیا مهم است. این مشکل رفع می شود ولی اینکه انتظار داشته باشیم یک تحول فوق العاده اتفاق می افتد و هر گونه فعالیت بازار و مسکن .و ... را به هسته ای گره بزنیم، منطقی نیست. سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی را باید دنبال کنیم. باید از فضای باز توافق باید حداکثر استفاده را کنیم ولی نباید گره بزنیم همه چیز را به این نکته. باید قبول داشته باشیم در این مصاف 12 ساله با آمریکا و غرب با ما، برنده جمهوری اسلامی است. از زمانی که جک استراو اعلام کرد ما اجازه 2 سانتریفیوژ را نمی دهیم تا الان که مسلط بر این دانشیم، نشان می دهد ما برنده ایم. در چهارچوب این توافق، همه مراکز ما محفوظ است و باید با رویکرد هوشمندانه ای، دستاوردها را برای برداشتن قدمهای بلند بعدی حفظ کنیم.

23149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =