پیش بینی نمایندگان مجلس از نتیجه مذاکرات + جدول

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پیش بینی خود از نتیجه مذاکرات به موضوعاتی همچون تاثیر مستیقم رفع تحریم ها بر اقتصاد کشور و همچنین نقش موثر ایستادگی و قاطعیت تیم مذاکره کننده در گفتگوها اشاره کردند.

به گزاش خبرآنلاین، در حالی‌ که همه منتظر اعلام قریب الوقوع خبر خوش هسته ای هستنند، بازار گمانه زنی ها از نتیجه احتمالی مذاکرات وین نیز داغ داغ است و همه منتظرند تا از هتل کوبورگ سوئیس اخبار امیدوار کننده ای به گوش برسد.

در همین حال برخی نمایندگان مجلس نیز نظر خود را در رابطه با گفتگوهای هسته ای ایران و گروه 1+5 اعلام کردند که این نظرات و اعلام مواضع، در جدول زیر می آید:

 

نام نماینده

نام کمیسیون

 سئوال

 پاسخ

محمدرضا تابش

برنامه و بودجه

پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات چیست؟

  

متن توافقنامه در حال نهایی شدن است و امیدواریم که اگر حادثه غیر مترقبه ای پیش نیاید، ظرف امروز یا فردا توافق نهایی به امضای طرفین بگذرد و اعلام شود.

مردم چه دیدگاهی نسبت به مذاکرات هسته ای دارند؟

مردم بسیار خوشبین و امیدوار هستند که مذاکرات به نتیجه برسد تا به یاری خداوند طعم پیروزی در مذاکرات را بچشند

 

نام نماینده

نام کمیسیون

سئوال

پاسخ

محمدرضا محسنی ثانی

امنیت ملی و سیاست خارجی

پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات چیست؟

  

برای ما مهم این است که در مذاکرات آنچه به عنوان خواست مردم و نظام است، تحقق یابد.دستاورد این مذاکرات در حال حاضر این است که افکار عمومی دنیا و جامعه بین المللی در این مدت با منطق جمهوری اسلامی ایران آشنا شده است و درک کرده که ایران به دنبال مذاکره است و به دنبال حقوقی است که ان پی تی نیز کاملا آن را تائید کرده است  داده است. ایران با حضور در این گفتگو توانسته اجماع تحریم ها را از بین ببرد و یقینا وضعیت به صورت گذشته بر نمی گردد و می توانیم در روند توسعه هسته ای خود گام های بلند تری را برداریم.

  

  

مردم چه دیدگاهی نسبت به مذاکرات هسته ای دارند؟

امیدواری مردم بسیار زیاد است وآنها به تیم مذاکره کننده اطمینان دارند و امیدوارند که مذاکره کنندگان توانسته اند از اصول و ارزش ها و حقوق آن ها به خوبی دفاع کنند و همین که در عرصه بین المللی در جایگاه قدرت و عزت قرار دارد ، باعث خرسندی مردم است.  

 

نام نماینده

نام کمیسیون

سئوال

پاسخ

حجت الاسلام محمدرضا آشتياني

  

فرهنگی

پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات چیست؟

  

فکر نمی کنم که کسی با اصل مذاکرات مخالف باشد، و هر کسی هر گرایش و روش سیاسی داشته باشد، هم اصل مذاکرات را درست می داند و هم از آن حمایت می کند و این حمایت ها هم موثر است به این معنا که مذاکره کنندگان وقتی ببینند یک پشتوانه قوی از مردم دارند ، می توانند محکم تر حرف بزنند، بایستند و دلشان گرم باشد.

تلاش می کنند تا کار را به نتیجه برسانند.

اما مهم این است که خط قرمزهایی را که رهبرانقلاب مشخص کردند رعایت شود که اخیرا هم شنیده ایم واقعا تیم مذاکره کننده خیلی سفت و سخت بر سر مواضع خود ایستاده است و غربی ها قصد ترک جلسه را داشته اند اما زمانی که مواضع محکم اقای ظریف را می بینند، برمی گردند و مذاکرات دوباره از سر گرفته می شود و باید منتظر نتیجه بمانیم.

بنابراین با اصل مذاکره حوزه، مراجع  و همه موافق هستند و آن را تائید می کنند.

 

نام نماینده

 نام کمیسیون

سئوال

پاسخ

حسین نجابت

 انرژی

پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات چیست؟

  

در دو هفته اخیر و بعد از فرمایشات رهبری، هیئت مذاکره کننده ما خیلی محکم روی مواضعش ایستاد . اول امریکا کمی عقب نشینی کرد وپذیرفت که پی ام دی جدا بشود و در یک پروژه دیگر دیده شود و به بحث هسته ای وصل نشود. توسعه هم وضعیتش با قیوداتی، بهتر شد اما وقتی جان کری گزارش داد به کاخ سفید، و آنجا مثل اینکه نپسندید و دوباره دبه در آوردند.

آمریکایی ها خیلی خوب این کار را انجام می دهند یعنی راحت زیر قول شان می زنند و به دنبال یک قرار داد به قول خودشان خوب هستند، خوب هم از  نظر آن ها یعنی اینکه منافع آن‌ها صد درصد تامین بشود و ما باید به صورت متوازن امتیاز بگیریم. آن ها نمی پذیرند که تحریم های ظالمانه علیه ما را بردارند.

به نظر می رسد که اگر تیم هسته ای همچون دو هفته گذشته عمل کنند و محکم بایستند ، چون آمریکایی ها نیاز به این تفاهم بیشتر از ما دارند، حتما عقب نشینی خواهند کرد.

ما نباید وارد بازی رسانه ای آن ها شویم.چون آن ها جنگ روانی را با کار رسانه ای ترکیب می کنند و سعی می کنند  اهداف خود را پیش ببرند.البته تیم مذاکره کننده ما تا کنون با تیزهوشی وارد بازی آن ها نشده است.ما نباید هیچ ضرب العجلی را بپذیریم چون ما عجله نداریم. نباید از مذاکرات خارج شویم. البته مذاکره باید منطقی باشد و داده‌ها و ستاده‌ها در آن متوازن باشد.

 

نام نماینده

نام کمیسیون

سئوال

پاسخ

حسن آصفری

 امنیت ملی و سیاست خارجی

پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات چیست؟

  

تنیجه مذاکرات قابل پیش بینی نیست اما بحث تمدید مذاکرات مطرح می شود. به اعتقاد ما در بحث تمدید مذاکرات، ظاهرا نظر دو طرف هم در این مسئله باید وجود داشته باشد.

ولی استراتژی غرب بر این است که پرونده هسته ای ایران مفتوح باقی بگذارد و بتواند در پشت دیوار مذاکرات، جلوی فعالیت و توسعه هسته ای کشورمان را بگیرد اما چه توافقی بشود و چه توافقی نشود ما باید استراتژی و سناریوی اقتصاد مقاومتی را که مورد تاکید رهبری است، دنبال کنیم و مطمئنا می توانیم سطح روابط مان را با کشورهای دنیا توسعه بدهیم و گام های موثری در این زمینه برداریم و بتوانیم از منابع داخلی  نهایت استفاده را داشته باشیم.

 

نام نماینده

نام کمیسیون

 سئوال

پاسخ

حمیدرضا فولادگر

صنایع و معادن

آثار نتیجه مذاکرات هسته ای بر اقتصاد کشور چیست؟

نمی شود گفت که صدر درصد   توافق انجام می‌شود یا نمی‌شود ولی به نظر من در بحث اقتصادی نباید سرنوشت کشور را گره می زدیم به مذاکرات که حالا اگر مذاکرات طول کشید، بر وضعیت کشور اثر بگذارد دولت یازدهم که در سال 92 مذاکرات را شروع کرد و به تواهم نامه ژنو دست یافت، نمی توانست پیش بینی کند که ممکن است مذاکرات 2 سال طول بکشد؛ خیلی ها معتقد بودند که مذاکرات چیزی نیست که معلوم شود در مدت کوتاه جواب می دهد. ولی ما باید مسیراجرای سیاست های تولید ملی، اقتصاد مقاومتی را می‌رفتیم که

اگر مذاکرات نتیجه بدهد یا ندهد ما باید از تولید حمایت کنیم و بنیان اقتصادی مان را تقویت کنیم.

چون اگر نتیجه بدهد ما هنوز بنیان های اقتصادی مان آنقدر قوی نیست که وارد بازار جهانی شویم. الان فرض کنید که توافق انجام شده

مگر تولیدما چقدر قوی و رقابت پذیر است که بتواند در این گشایش اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشد؟

 اگر هم بر فرض، به نتیجه نرسد و تداوم همین تحریم‌ها باشد که باز هم راه حل، همان  اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است.

 

نام نماینده

نام کمیسیون

سئوال

پاسخ

هادی قوامی

اقتصاد

آثار نتیجه مذاکرات هسته ای بر اقتصاد کشور چیست؟

 اگر مذاکرات ان شاء الله به نتیجه برسد با توجه به اینکه از نظر روانی هم انتظاراتی به وجود آمده است، تاثیر خوبی دارد برای متغیرهای انتظاری مثل تورم و فعالیت های اقتصادی که می تواند تاثیر مثبت داشته باشد یعنی هم تورم را کاهش بدهد و هم نوسانات و بی ثباتی های ارزی  را به ثبات برساند و حتی کاهش دهد. این توافق،

انتظارت را نسبت به آینده و سرمایه گذاری را افزایش می دهد و توجه همه را معطوف می کند به اینکه  بروند دنبال سرمایه گذاری در رشته فعالیت هایی که ظرفیت های آن در کشور وجود دارد که این مسئله می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

اما اگر خدای ناکرده به نتیجه نرسد، طبیعتا آثار انقباضی تورم و تعمیق بیشتر رکود انتظار می رود.

 

  

  

  

مردم چه دیدگاهی نسبت به مذاکرات هسته ای دارند؟

اکثریت مردم از تیم هسته ای حمایت می کنند.

 و تیم مذاکره کننده را تیم امینی می دانند که مدافع حقوق ملتند و به این تیم اعتماد خوبی دارند که این حمایت در راهپیمایی روز قدس امسال هم تجلی پیدا کرد. یعنی علت اینکه مردم، در آن حضور گسترده داشتند به دلیل این بود که بگویند محکم پشت سر مذاکره کننده ها هستند.

 

نام نماینده

 نام کمیسیون

سئوال

 پاسخ

اسماعیل جلیلی

برنامه و بودجه

پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات چیست؟

 

مجموعه اقداماتی که صورت گرفته تا به امروز روند مثبتی است به خصوص با پایداری که تیم مذاکره کننده ایرانی نسبت به چارچوب های اقدام مشترک اولیه در طول مذاکرات بوده نشان می دهد که این روند مثبت است .

یعنی در هر صورت چه توافق صورت بگیرد، چه تمدید بشود و چه صورت نگیرد، مجموعه عملکرد تیم مذاکره کننده ما در هر سه حالت مثبت ارزیابی می شود.

مذاکرات، اثر روانی مثبتی در جامعه بر جای گذاشته و این اتمام حجتی است بر جامعه جهانی که دائما ما را متهم می کردند که بر اساس اقدامات نا متعارف عمل می کنیم ولی با مشروح مذاکرات و گزارش هایی که از آن بیرون آمده است، مشخص شد که مجموعه اقدامات ما اتفاقا نامتعارف نبوده است و نشان می دهد که ایران با رویکرد شفاف سازی به دنبال بهره گیری صلح آمیزاز این دانش است.

 

 

 

آثار نتیجه مذاکرات هسته ای بر اقتصاد کشور چیست؟

اگر توافق صورت بگیرد، قطعا با رویکردی که ایران در بحث توافق دارد و آن هم حذف تحریم های اقتصادی، بانکی و مالی است حتما اثر مثبتی در بهبود فضای کسب و کار کشور، در سهم بری ما از بازارهای بین المللی، حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور، تعامل میان موسسات مالی و اعتباری، بنگاههای اقتصادی حاصل می شود که حتما اثر مثبتی بر اقتصاد ما خواهد داشت.

اما اگر به توافق نرسد، شدت فشارها بیشتر می شود که  اثر منفی در حوزه اقتصادی خواهد داشت. آن وقت باید استراتژی های مدیریت اقتصادی در کشور برای استحکام بخشی به حوزه اقتصاد به خصوص با رویکرد تمرکز جدی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی برای درون زا کردن و تکیه بیشتر بر تولید داخلی و نگاه به بازارهای بیرونی  مد نظر قرارگیرد.

29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    39 3
    برخی از آقایان همچنان سعی در عقده گشایی دارند. آقایان دفاع از تیم مذاکره کننده ایرانی ربطی به این دو هفته ندارد آقا دو سال است از این عزیزان با لقب فرزندان ملت یاد می کند شما کجائید؟