بخشایش اردستانی: مذاکرات مثل چای باید دم بکشد/ توافق به لحاظ روانی برای مردم ما بسیار خوب است

با اینکه مذاکرات ایران با گروه 1+5 در وقت اضافه به سر می برد و همه منتظر توافق نهایی هستند، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احتمال تداوم مذاکرات تا شهریورسخن می​گوید.

احمد بخشایش اردستانی در گفت و گو با خبرآنلاین در پیش بینی از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی تصریح کرد: مذاکرات بسیار جدی در حال پیگیری است. به دلیل اینکه انگیزه طرفین بسیار زیاد است. هم انگیزه اوباما و جان کری بسیار زیاد است و هم  آقای روحانی و ظریف انگیزه بسیاری برای به سرانجام رساندن گفت و گوها دارند.

وی افزود: آنچه مسلم است، اوباما در آخرین لحظه، معمولا فشاری به ایران می آورد تا ببیند می تواند امتیاز بیشتري بگیرد یا نه. البته این فشار هم ناشی از کارشکنی متحدین منطقه ای آن یعنی رژیم هاي اسرائیل و سعودی است. چرا که عربستان نمی خواهد با انجام این توافق، ایران دست برتر را در منطقه داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مشکل اسرائیل نیز این است که می گوید هنوز توافق انجام نشده در ایران شعار "مرگ بر اسرائیل" سر می دهند و نگران تهديد حذف فیزیکی و نابودي از صفحه روزگار است. به همين دلیل به آمریکا فشار می آورد.

نماینده مردم اردستان در خانه ملت همچنین درباره فضای مذاکرات تصریح کرد: امیدوارم که دو طرف 90 درصد امشب یا فردا به تفاهم برسند و مسئله تمام شود. ولی اگر به توافق نرسیدند، شاید بعد از یک دوره استراحت، شهریورماه، دوباره مذاکرات را از سر بگیرند. چون رویه مذاکرات مثل دم کردن چای داخل قوری است و باید ابتدا صبر کنیم و بگذاریم دم بکشد، بعد بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی همچنین در خصوص آثار مثبت توافق احتمالي مذاکرات وین تاکید کرد: مذاکرات که به نتیجه برسد، نقطه عطفی برای ایجاد ارتباط در زمینه های دیگر می شود. ما در منطقه پرنفوذ هستیم، بنابراین آمریکایی ها برای مشکلات منطقه ای شان با ما تعامل می کنند.

 بخشایش اردستانی تاکید کرد: این توافق، شاخصی برای ارزیابی طرف مقابل می شود که ما مثلا برویم با آمریکا رابطه دیپلماتیک ایجاد کنیم و سفارتخانه باز کنیم. این مسئله می تواند رخ دهد و این تابو پس از 36 سال شکسته شود. به دلیل اینکه ما در حال حاضر نیز با بسیاری از کشورهای غربی ارتباط داریم و سفارت آن ها در کشور ما باز است. ولی در نوع رابطه، روش خود را دنبال می کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با بیان اینکه این توافق به لحاظ روانی نیز برای مردم کشور ما بسیار خوب است، ادامه داد: مردم  احساس می کنند تحریم ها باعث شده است که زندگی آن ها گران اداره شود و اگر این توافق انجام شود، آن‌ها آرام می شود. این به نفع جامعه است. مردم خوشبین هستند و از اینکه توافق شود، خوشحال هستند. چون می دانند که با رفع تحریم ها، در خوشبینانه ترین حالت نرخ تورم اگر کاهش پیدا نکند، افزایش هم نخواهد داشت.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =