ایرنا نوشت:

مقامات اتحادیه اروپا و منطقه یورو از حصول توافق با مقامات دولت یونان برای آغاز مذاکرات سومین بسته کمک مالی به این کشور خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، در پی مذاکرات فشرده دیشب مقامات اتحادیه اروپا و منطقه یورو با دولت یونان در بروکسل، 'ژان کلود یونکر' رییس کمیسیون اروپایی، 'دونالد تاسک' رییس شورای اروپایی و 'یرون دایسلبلوم' رییس منطقه یورو لحظاتی قبل در نشست خبری حاضر شده و رسیدن به توافق برای آغاز مذاکرات به منظور اعطای سومین بسته کمکی به این کشور را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، 'تامی رویواس' نخست وزیر استونی در پیامی 'توئیتری' عنوان کرد: اروپا در مورد نقشه راه تصمیم گیری کرد و از این پس همه چیز به اجرای این نقشه وابسته است.

همچنین یونکر در گفت وگویی با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: از این پس مساله خروج یونان از منطقه یورو مطرح نیست.

این توافق، چراغ سبز سیاسی برای آغاز مذاکرات سومین بسته کمک مالی به یونان است که 82 تا 86 میلیارد یورو برای سه سال آتی برآورد می شود.

در پی اعلام این خبر، ارزش یورو واحد پول 19 کشور موسوم به منطقه یورو افزایش یافت. ارزش هر یورو در برابر هر دلار به 1.1154 رسید در حالیکه ارزش آن روز جمعه 1.1149 بوده است. هر چند انتظار می رود با توجه به آغاز بکار اخیر بازارهای بورس، ارزش یورو که در هفته های گذشته به دلیل تحولات یونان به شدت کاهش یافته بود، بیش از این نیز افزایش یابد.

توافق بین مقامات دولت یونان با مسئولان اتحادیه اروپا بعد از آن به دست می آید که سران بسیاری از کشورها نسبت به پیامدهای فاجعه بار خروج یونان از منطقه یورو هشدار دادند.

یونان از سال 2010 میلادی تاکنون، مبلغ 240 میلیارد یورو برای حل مشکل مالی خود البته مشروط به اجرای تمام خواسته های وام دهندگان، وام دریافت کرده است.

مذاکرات آتن و بروکسل برای حل بحران مالی این کشور هفته گذشته به بن بست رسید و دولت یونان خواسته های وام دهندگان را به همه پرسی گذاشت.

حدود 70 درصد بستانکاران این کشور نهادهای بین المللی و یا کشورهای حوزه پولی یورو هستند، دراین میان صندوق بین المللی پول 32 میلیارد یورو، بانک مرکزی اروپا 27 میلیارد یورو، دولت های منطقه پولی یورو جمعا 53 میلیارد یورو و مکانیسم ثبات مالی اروپایی 141میلیارد و 800 میلیون یورو از یونان طلب دارند. یونان همچنین به اندازه 100 میلیارد یورو نیز اوراق قرضه در بازارهای جهانی فروخته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =