واحدمرکزی خبر نوشت:

فرید زکریا تحلیلگر سیاسی و مجری سی ان ان گفت دیدار هفته گذشته دولت افغانستان و طالبان آغاز فرایند پایان جنگ طولانی افغانستان بود و به نظر می رسد که مبارزه با تروریسم روش نظامی ندارد و در نهایت به مذاکره ختم می شود.

به گزارش سی ان ان، مذاکراتی که هفته گذشته میان دولت افغانستان و طالبان در اسلام آباد پاکستان برگزار شد احتمالا نوید دهنده آغاز روند پایان طولانی ترین جنگ آمریکا در منطقه است. درگیری در افغانستان پاییز امسال وارد پانزدهمین سال خود خواهد شد. در این نشست مسئولانی از پاکستان چین و آمریکا به عنوان ناظر حضور داشتند. پیش از این اقدامات و نشست هایی مشابه برگزار شده و ممکن است این نشست نیز بدون نتیجه باقی بماند. با این حال جنگ در افغانستان احتمال دارد که با دیدارهایی نظیر این و نه در میدان جنگ پایان یابد. وی گفت پذیرش گفتگو با طالبان برای بسیاری از مسئولان آمریکایی دشوار است. افرادی نظیر دیک چنی معاون رییس جمهور آمریکا سابق گفته اند که ما با شرارت مذاکره نمی کنیم ما آن را شکست می دهیم. با این حال افرادی نظیر جاناتان پاول رییس دفتر تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس در کتابی با نام تروریست ها پای میز مذاکره ، گفتگو را تنها را دستیابی به صلح معرفی می کند. این درحالی است که پاول خود یکی از مشاوران اصلی تونی بلر در پیوستن انگلیس به جنگ افغانستان به شمار می رفت. با این حال پس از یک دهه فعالیت به عنوان یکی از مشاوران اصلی تونی بلر وی به این نتیجه رسیده است که صلح تنها از طرق سیاسی قابل حصول است. دولت ها نگرانند که گفتگوهایشان با گروههای تروریستی موجب مشروعیت بخشیدن به روشهای وحشیانه این گروهها شود. با این حال پاول می گوید بیشتر دولت ها در نهایت به هر حال با تروریست ها گفتگو می کنند چه این گروهها در کنیا ، چه اسپانیا و یا گروه فارک در کلمبیا باشد، نتیجه متفاوت نیست.
استدلال پاول در این زمینه بسیار ساده است. تروریسم انعکاس یک مشکل سیاسی است که همواره باید به طور سیاسی با آن برخورد شود. پاول حتی گفتگو با داعش را رد نکرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =