واحدمرکزی خبر نوشت:

سناتور ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معتقد است آمریکا به جای جلوگیری از توانایی هسته ای در ایران، به مدیریت کردن این توانایی رضایت داده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ رابرت منندز در گفتگو با شبکه ی تلویزیونی « اِی بی سی » درباره مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه پنج بعلاوه ی یک صحبت کرد.
مجری گفت: در ایران درباره این توافق خوش بینی وجود دارد، آیا این خوش بینی باعث امیدوار شدن شما می شود یا اینکه باعث می شود شما مشوش شوید؟

رابرت منندز در پاسخ گفت: باعث تشویش می شود چون اینکه یک توافق چگونه باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که ما از هدف جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته ای به سمت مدیریت آن حرکت کردیم! کاری که ما درحال انجام دادن آن هستیم اساسا به عقب راندن تحریم ها است درحالیکه زیرساخت های هسته ای غیر قانونی ایران به عقب رانده نشده است بلکه تحریم ها در ازای راستی آزمایی به عقب رانده شدند.
مجری این شبکه گفت: به گفته ی مقامات دولت آمریکا، برنامه هسته ای ایران به مدت ده تا پانزده سال به تعویق انداخته خواهد شد. آیا چیزی بهتر از این خواهد بود؟
رابرت منندز در پاسخ گفت: به نظر من چنین چیزی بر مبنای نادرستی بنا شده است. ما مبنا را مورد آزمودن قرار ندادیم. آیا شما می توانید برخی از این زیرساخت ها را برچینید؟ ما در شروع کار می خواستیم که ایران نتواند زیرساخت های هسته ای اش را حفظ کند یا اینکه دست کم نتواند همه زیرساخت های هسته ای اش را حفظ کند. هنوز راکتور پلوتونیوم (اراک ) در ایران وجود دارد هر چند تغییراتی در آن ایجاد شده است. در آغاز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که راکتور پلوتونیوم(اراک) یا به وسیله ی آنها (ایرانی ها) برچیده خواهد شد یا اینکه ما(آمریکا) آن را نابود خواهیم کرد. غنی سازی اورانیوم در ایران در عمق یک کوه وجود دارد که برای یک برنامه صلح آمیز غیر نظامی رخ نمی دهد! ولی این برنامه غنی سازی باقی خواهد ماند هرچند دچار تغییراتی شده است و میزان غنی سازی آن کاهش یافته است. حتی رئیس جمهور اوباما گفته است که براساس این توافق احتمالی ، در دوازده تا سیزده سال آینده، آنها مسیری برای تولید بمب خواهند داشت البته اگر بخواهند چنین تصمیمی بگیرند. پرسش این است که در این توافق چه نوع راستی آزمایی و رژیم بازرسی وجود خواهد داشت؟آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند در هر زمان از هر مکانی بازدید کند؟ ما چه نوع از تخفیف تحریم ها را ارائه می کنیم؟
رابرت منندز افزود: من امیدوارم که رئیس جمهور آمریکا به صراحت برای ایران بگوید که ما در آینده نمی توانیم بپذیریم که ایران سلاح هسته ای داشته باشد. تمام، ختم کلام. این مبنایی بود که ما آن را آغاز کردیم و باید خاتمه هم اینگونه باشد.

مجری گفت: به نظر می رسد که شما از این توافقنامه حمایت نکنید؟
رابرت منندز گفت:من وقتی قضاوت خواهم کرد که همه عناصر توافقنامه را دیده باشم اما روشن است که ما باید یک مسیر دیگر را آغاز می کردیم. قضاوت من از توافقنامه بر مبنای آنچه که توافقنامه هست، خواهد بود.
ما باید اطمینان حاصل کنیم که در بلند مدت بازدارندگی وجود دارد چون اگر وجود نداشته باشد، در طی دوازده تا سیزده سال آینده، ما دقیقا به همان جایی باز خواهیم گشت که اکنون در آن قرار داریم و تنها فرقش این خواهد بود که ایران در جیب خود یکصد تا یکصد و پنجاه میلیارد دیگر پول خواهد داشت و تروریسم خود را در سراسر خاورمیانه ترویج خواهد داد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    از یه طرف میخوام باهاش مخالفت کنم، از طرفی با یاد آوری روز قدس و شعارهایی که یه عده از مردم ساده ی ایران راجع به نابودی اسرائیل و امریکا میدادن، به این اقا هم حق میدم. ایران اول میگه ما کشوری صلح طلبیم، بعد تو راهپیمایی یه آقایی میگه این نوزاد رو برای جنگ با امریکا و اسرائیل تربیت میکنم تا سربازی بشه که این ها رو از نقشه محو میکنه.
    • بدون نام ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      22 8
      چقدر كامنتت زيبا بود سخني كه از دل برايد لاجرم بر دل نشيند
    • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      5 34
      اگه یه خورده شرف داشتی یاد ظلمهایی که این شیطان بزرگ در حق ملت ایران کرده بود این طور وراجی نمیکردی . به امید نابودی شیطان بزرگ و ایادی آنها در خارج و داخل از جمله تو و گردانندگان خائن سایتهای زنجیره ای به اصطلاح معتدل و اصلاح طلب و چپ گرا. البته خائن کارش همینه دیگه.....
    • دانشجو IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      11 19
      شما هم خیلی تندروی می کنی ، خیلی چیزها رو نادیده می گیری. آمریکا دشمن ایران است و اگر دستش برسد پدر ایران را در می آورد. مثل کاری که با مصدق کرد. در نابودی ایران از صدام حمایت کرد. هر جا توانست برای ایران مشکل سازی کرد. تحریم، فشار، تهدید... ذر ضمن اسراییل هم باید به اشغال خاتمه بدهد و به مرزهای بین المللی برگردد و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. که عمرا این کار را بکند، به هر حال، بدون کمک آمریکا، اسراییل خودبخود مضمحل می شود.... هر وقت آمریکا و اسراییل دست از سر ایران برداشتند، ما هم کاری به ایشان نخواهیم داشت...
    • حجت IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      28 0
      ببین آقای دانشجو اگه تهدید اتمی امریکا به استالین بعد از جنگ جهانی دوم نبود، الان برای رفتن به دریای خزر باید ویزا می گرفتی چون اون حرومزاده ها حاضر نبودن شمال ایران رو تخلیه کنن و ما خیلی بدتر از گلستان و ترکمنچای شمال مملکت رو کاملا از دست می دادیم. اون دوستمون هم که از حمایت امریکا از صدام حرف می زنه بهتره کمی تاریخ بخونه صدام و کل کشورهای عرب منطقه تا استخونشون روسی بودن و همه تجهیزات جنگی اصلیشون رو شوروی می داد یک موشک امریکایی تو تهران نخورد و همه موشک ها اسکاد روسی بود. اینکه ما تعریف کردیم دشمنومن آمریکا باشه و از روس های حرومزاده بد نگیم یک چیز دیگه است
    • جواب بینام دوم و دانشجو A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      16 0
      ضمن تایید سخنان بی نام اول. دانشجو جواب شما در کتاب و سخنان استاد موسویان هست. بفرمایید مطالعه کنید. در جنایتهای اسرائیل و امریکا تردیدی نیست اما راهش چیست؟ به سخنان موسویان گوش کنید و کتابهای ایشون رو بخونید که مطلع شوید. بی نام. شما یک نمونه از شبه مسلمان تندرویید که با توهین و فحاشی و آرزوی مرگ و تهمت خیانت، یک نمونه ی خوب از آنها که جذب داعش و گروهای تروریستی هستید. آنها که با این لحن تند و خوی وحشی گری و تهمتهای ناروا و نادانی ، آبروی اسلام را برده و خیلیها را از این دین گریزان کرده و باعث بدنامی اسلام شده اند، جایگاهی جز جهنم ندارند.
    • بدون نام ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      12 0
      اقا شرف رو كه نميشه به زور به ديگران تحميل كني همش مي گن اينو داشته باش اونو داشته باش شما ادم باشرفي باش ان شالله مزدتو بگيري بذار ديگران بدون شرف باشن شرف مورد نظر شما
    • بدون نام ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      16 0
      فقط مي خوام توجه مخاطبين رو جلب كنم به ادبيات اقايي كه فكر مي كنه خيلي شرف داره نتيجه گيري با خودتون
  • جواب بی نام و دانشجو A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    5 0
    ضمن تایید سخنان بی نام اول. دانشجو جواب شما در کتاب و سخنان استاد موسویان هست. بفرمایید مطالعه کنید. در جنایتهای اسرائیل و امریکا تردیدی نیست اما راهش چیست؟ به سخنان موسویان گوش کنید و کتابهای ایشون رو بخونید که مطلع شوید. بی نام. شما یک نمونه از شبه مسلمان تندرویید که با توهین و فحاشی و آرزوی مرگ و تهمت خیانت، یک نمونه ی خوب از آنها که جذب داعش و گروهای تروریستی هستید. آنها که با این لحن تند و خوی وحشی گری و تهمتهای ناروا و نادانی ، آبروی اسلام را برده و خیلیها را از این دین گریزان کرده و باعث بدنامی اسلام شده اند، جایگاهی جز جهنم ندارند.