توافق وین ؛توافق خوبی خواهد بود چون .....

کری همچنان امیدوار است و مذاکرات را مثبت ارزیابی می کند؛ فابیوس می گوید که خیلی خیلی امیدوار است ؛لاوروف خودش را به وین رساند و... همه چیر دلالت بر رسیدن مذاکرات به روزها و یا بهتر باشد بگوییم به ساعت های پایانی اش دارد.

حالا دیگر کم کم همه پاسخ سئوال چه زمانی توافق می شود را می دانند اما سئوال بزرگ تری پیش آمده ؛ توافق خوبی است؟باور کنید بدون هیچ شک و تردیدی و با قاطعیت می توان گفت بله . آن هم به 4 دلیل و دستاورد کاملا مشخص:


1- برای اولین بار بعد از 12 سال مذاکره حق غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شده است فراموش نکنیم که ما چندين سال در جريان مذاکرات هسته اي به دنبال اين بودیم که طرف مقابل مذاکراتي (١+٥) حق غني سازي ايران را به رسميت بشناسد. درحالي که با پذيرش محدوديت در غني سازي پنج درصدي در برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) در عمل، داشتن اين حق براي ايران پذيرفته شد. آن هم سه ماه بعد از شروع مذاکرات توسط تيم جديد. همه اينها درحالي است که با عضويت ايران در ان پي تي (از ١٩٦٨) اين حق از کشور ما گرفتني نيست.


2-دوم این که همگي تحريم ها عليه ايران لغو گرديده و ايران از اين پس يك كشور تحت تحريم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا يك سري محدوديت هاي موقت پيش بيني گرديده اند كه آن ها هم پس از مدتي معقول و محدود رفع خواهند شد. اما كليه تحريم هاي اقتصادي، بانكي ومالي بطور قطعي لغو می شوند. شاید همین خبرهاست که کم کم پای بازرگانان اروپایی را به کشورمان باز کرده است .


3-نکته سوم و مهمترین آن بحث تحریم های تسلیحاتی است ايران از اين پس تحت تحريم هاي تسليحاتي نخواهد بود و طبق قطعنامه شوراي قطعنامه كه قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، اين تحريم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخي محدوديت هاي موقت براي زماني محدود اعمال مي گردد.

4-چهارم هم آن که قطعنامه شوراي امنيت آخرين قطعنامه شوراي امنيت در مورد برنامه هسته ای ايران خواهد بود و پرونده هسته اي ايران را از ذيل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد كرد. مدت زمان اجراي قطعنامه محدود بوده و در پايان اين مدت ملغي خواهد گرديد.
اما فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد چیست که خروج از آن باید برایمان مهم باشد ؟
طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد شورا قدرت زیاد و گسترده‌ای برای ارزیابی تصمیم‌های گرفته شده در وضعیتهای «تهدید صلح جهانی، تخطی از رویه‌های صلح، یا اعمال خشونت و زور» در سطح جهانی دارد. در چنین وضعیت‌هایی، کار شورا محدود به توصیه نمی‌شود و می‌تواند اقدامات جدی مانند استفاده از نیروهای مسلح نظامی برای نگهداری یا بازگرداندن صلح و امنیت جهانی انجام دهد. شورای امنیت پس از بیان دقیق کیفیت حقوقی یک وضعیت و قبول آن به عنوان تهدیدی برای صلح یا نقض صلح یا عملی تجاوزگرانه ابتدا تصمیمات موقتی اخذ می‌کند (تصمیم‌هایی که جنبهٔ غیرنظامی دارد) تا از پیچیده‌تر شدن اوضاع جلوگیری نماید. سپس در صورت نیاز، می‌تواند مجازات‌هایی از قبیل قطع کامل یا جزیی روابط اقتصادی، ارتباطات زمینی، هوایی، دریایی، دریایی، پستی، تلگرافی، بیسمی و دیگر وسایل ارتباطی و هم‌چنین قطع روابط دیپلماتیک را در نظر بگیرد و تمام دولت‌های عضو سازمان موظف‌اند آن‌ها را اجرا نمایند.
چنانچه شورای امنیت تشخیص دهد که اقدامات پیش بینی شده در مادهٔ ۴۱ (مجازات‌های دیپلماتیک و اقتصادی) در حد کافی نبوده می‌تواند از نیروهای نظامی، هوایی و دریایی یا هر وسیلهٔ دیگری که برای حفظ یا برقراری صلح و امنیت بین‌المللی لازم است (تصمیمات نظامی) علیه دولت یا دولت‌های تهدید کننده صلح، یا ناقض صلح، یا متجاوز استفاده نماید. این مورد اساس دخالت و اقدام نظامی سازمان ملل متحد در کره در سال ۱۹۵۰ در طی جنگ کره و استفاده از نیروهای چند ملیتی در عراق و کویت در سال ۱۹۹۱، اقدام نیروهای بین‌المللی علیه القاعده در افعانستان در سال ۲۰۰۱ و اقدام نیروهای بین‌المللی در لیبی در سال ۲۰۱۱ می‌باشد. تصمیمات متخذه تحت بخش هفتم، مانند تحریم اقتصادی با توافق اعضای سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد. هم‌چنین شورا می‌تواند طبق فصل ۷ منشور، افراد متهم به نقض قوانین بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی را در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه و تحت پیگرد قرار دهد
و در صورت توافق براي اولين بار است كه يك كشور ذيل تحريم هاي فصل هفتم موفق گرديده است با مذاكرات و ديپلماسي فعال از اين وضعيت خارج شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابای علی A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    چون فرزند هشت ساله ام علی، سخت بزرگ شد.....
  • ایرانی A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    این که خبر خوبیه... ولی ای کاش.. ای کااااااااش که فکری اساسی به حال فسادی که کشور رو فلج کرده هم بکنن.
  • امیر FI ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    همه این ها داستان و قصه است برای سرکار گذاشتن ماست. اگر شورای امنیت چنین اختیاراتی دارد که برای جلوگیری از به خطر افتادن صلح جهانی اقدامات مختلف نظامی و سیاسی انجام دهد و همه کشورهای عضو باید تبعیت کنند چرا مقابل تجاوز اسراییل به غزه و قتل عام مردم آنجا نایستاد؟ چرا امروز که خود سازمان ملل اسراییل را جنایتکار جنگی اعلام کرده ، به محاکمه اش نمی کشد ؟ از 200 بمب هسته ای او سوال نمی کند؟ چرا در مقابل بیش از 100 روز بمباران مردم یمن توسط عربستان و اعوان و انصارش اقدامی نمی کند؟ آیا مردم یمن مخل امنیت جهانی بودند و باید سرکوب می شدند؟ عربستان با کدام مجوز شورای امنیت یک کشور ثالت را 100 روز است که می کوبد و نه شورای به اصطلاح امنیت و نه دیگران نفس نمی کشند؟ کدام امنیت؟ کدام صلح جهانی؟ همش کشکه
  • علرضا A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    امیدواریم همینطور باشد
  • سرباز انقلاب A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    بسم االه الرحمن الرحیم .سلام علیکم.بر هیچ کس پوشیده نیست که مذاکرات از نقاط ضعف بسیاری برخوردار بوده است.ولی خوب است به برخی از مواردی که مرقوم داشته اید توضیحاتی را ضمیمه کنیم: خانم صدرالادبایییعنی برا شما و امثال افتخار می باشد که 12سال مذاکره کنیم تا حق غنی سازی ما را به رسمیت بشناسند آن هم تعداد بسیار کمی از کشور های دنیا در حالی که خودشان بزرگترین دارندگان تسلیحات اتمی در دنیا هستند؟مگر آن زمانی که حق غنی سازی را به رسمیت نمیشناختند چه خللی در حرکت ما بوجود آوردند؟ از طرفی همگان می دانند که لوزان قرار بود پیش نویسی باشد برای وین و در همان لوزان گفته اند که بعد از اقدامات ایران رد صورت لزوم قطعنامه ای برای لغو تحریم های هسته ای صادر خواهیم کرد و جالب است که آمریکا خواسته هایش
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    اخیییییییییییی. خانم صدر . خسته نباشید
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    ببینیم و تعریف کنیم.انشاالله همینطور باشه که شما میفرمایید.گذشت زمان همه چیز را نشان خواهد داد
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    توافق خوبی است قطعا اما تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما پیش بینی شده است ظاهرا سنای امریکا تصویب کرده که این طرح تا پایان دوره اوباما باشه بنابراین شاید خوب باشه ولی ماندنی نیست