تغییر موضع دلواپسان مجلس/حمایت از تیم مذاکره کننده در دستور کار تندروها قرار گرفت

مواضع جدیدی که برخی نمایندگان موسوم به "دلواپس" درباره مذاکرات و احتمال به نتیجه رسیدن آن بیان کرده اند، متفاوت از مواضعی است که آن ها در ماه‌های اخیر اعلام کرده بودند.

به گزارش خبرآنلاین، با رسیدن مذاکرات به ساعات پایانی و امیدواری بسیاری از مسئولان کشور درباره به ثمر نشستن تلاش های دیپلمایتک محمد جواد ظریف و یارانش، منقدان دیروز توافق هسته ای که بارها نگرانی خود را از انجام این توافق ابراز کرده اند، به نظر می رسد این روزها همراهی بیشتری با تیم مذاکره کننده نشان می دهند .همان تیمی که اخیرا نیز مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام، از آن ها به عنوان فرزندان انقلابی، غیور، شجاع، امین و متدین نام برده بودند.

درهمین حال، سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز (21 تیرماه) در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص چشم انداز مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: ایران از ابتدای مذاکرات با منطقی قوی، اسناد و شواهد متقن و اعتقاد راسخ به مذاکره به عنوان تنها راه حل پرونده هسته ای، وارد مذاکرات شد و علی رغم فاصله های بسیار در موضوعات، به توافق ژنو و بیانیه لوزان رسید که بسیار موفقیت آمیز بود.

وی ادامه داد: پس ازبیانیه لوزان نیز دوباره مذاکرات به طور متراکم ادامه پیدا کرد و ما به یک توافق خوب نزدیک می شدیم که به یک باره آمریکایی ها بازی را به هم زدند و با طرح زیاده خواهی هایی که حتی بر خلاف بیانیه لوزان است، بازی به هم خورد ولی ما از خط قرمزهای مان عبور نمی کنیم.

نقوی حسینی با تاکید براینکه ما به اندازه کافی انعطاف نشان داده ایم، خاطرنشان کرد:ما به همان روشی که رهبری انقلاب اشاره کردند یعنی نرمش قهرمانانه، جلو رفتیم و این بار دیگر نوبت آمریکایی هاست که از زیاده خواهی دست بردارند چراکه در صورت پذیرش خواسته ایران، توافق ممکن می شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه انجام توافق را نیاز هردو طرف دانست و تصریح کرد که غربی ها بیشتر از ما به این توافق نیاز دارند و این مسئله را می توان در رفتار آن ها مشاهده کرد به طوری که ما می بینیم وزیرخارجه آمریکا دو هفته با پای شکسته در وین بست نشسته تا مذاکرات به نتیجه برسد.

نقوی حسینی در حالی امروز توافق ژنو و بیانیه لوزان را موفقیت آمیز می داند که پیش از این در تاریخ (21 اردیبهشت) یعنی درست دوماه قبل در برنامه تلویزیونی متن حاشیه در مناظره با غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده رشت با موضوع اینکه «آیا باید درباره مذاکرات هسته ای دلواپس بود یا نبود؟» گفت: بر اساس یک کار پژوهشی در صداوسیما، میان فکت شیت آمریکایی و اظهارات مسئولان ما اختلافات فاحش وجود دارد که باعث می شود ما دلواپس شویم.

وی افزود: کسانی که اعلام دلواپسی و دل نگرانی می کنند مسائلی را در مذاکرات می بینند که نگران دستاورد ملی کشور می شوند. وی ادامه داد: پس از صدور بیانیه لوزان دو عامل تهدیدهای صریح آمریکایی ها و ورود سنا به مذاکرات اضافه شد که نشان از فریب آمریکایی هاست.

کریمی قدوسی: ظریف مچکریم!

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد نیز که او نیز سابقه در گیری لفظی با وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را دارد و همواره دلواپسی خود از روند مذاکرات علنی و آشکار اعلام کرده است، امروز در گفتگویی با ايسنا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: ما از همین مقدار عزت، اقتدار و صحبت‌های آقای ظریف تشکر می‌کنیم.
وی با بیان این‌که «از شواهد و قرائن این‌گونه برداشت می‌کنیم که در ضرب الاجل مذاکرات آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا هرطور که شده به توافق برسند حتی اگر از خطوط قرمز خود عبور کنند»، اظهار کرد: یکی از این شواهد طولانی شدن مدت حضور وزیرخارجه آمریکا با پای شکسته در وین است. آمریکایی که با این وزیر خارجه از شرق به غرب عالم می‌رفت و مدام در تب و تاب اداره جهان و اداره مراکز و منافع ایجاد شده خود در اطراف عالم بودند الان بیش از ده روز است که وزیرشان از وین تکان نخورده و این نشان دهنده اهمیت این مذاکرات در مسائل راهبردی جهان است.

وی با تاکید بر این‌که «این‌ها سرانجام تسلیم رای و اراده ملت ایران می‌شوند»، تصریح کرد: هرچه قدر تیم مذاکره کننده با منطق و اقتدار پشت میز مذاکره حضور پیدا کند و از طرفی هم از خودش یک آرامش خاطر و اعتماد به نفس بالایی نشان بدهد طوری که آنان احساس کنند دست جمهوری اسلامی در برابر دست خالی آمریکایی‌ها پر است، در این شرایط طرف مقابل آرام آرام نرمش نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این‌که «تیم مذاکره کننده نباید عجله کند که حتما در این ضرب الاجل ۳ یا ۴ روزه به جمع بندی برسد»، خاطرنشان کرد ما توافقی می‌خواهیم که پرونده هسته‌ای ما از روی میز برداشته و برای همیشه بسته شود.

کریمی قدوسی با تاکید کرد که «ما همیشه از موضع اقتدار و منطق تیم مذاکره کننده نه تنها حمایت کردیم بلکه توصیه هم کرده‌ایم که این‌گونه باشند».

با این حال، باز هم باید منظر ماند و دید که با انجام توافق و به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات، منتقدان چه واکنش هایی به این تصمیم نشان خواهند داد؟

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی از ازدبیل A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    82 1
    کاش طریق اعتدال و تدبیر همه رو سر عقل بیاره. ان شا الله خیره، امیدوارم توافق پیش رو آغاز حرکت اعتدالی ایران در صحنه بین الملل باشه و نهایتا منجر به پیشرفت و توسعه کشور عزیزمان در کنار امنیت و آرامش برای همه کشورها از جمله همسایگانمان بشه.
  • مصطفی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    136 3
    یعنی رو را برم . . . . انتخابات مجلس نزدیکه‌ها
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      79 3
      اره نزدیکه ولی مردم حافظشون اینقدرها هم ضعیف نیست
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    126 3
    زور نزنین. با این تغییر موضعها هم رای نمیارین. خداحافظ مجلس
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      45 4
      نمایندگان جبهه پایداری همگی اسفند ماه خدانگهدار
  • آرش IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    27 65
    تاثیر حمایت های رهبری است. رهبری متشکریم به امید ایرانی آباد و متحد.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    38 2
    امیدوارم که از سر صدق باشه
  • قاسم آبادان A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    34 2
    حالا دیگه برای اینگونه اظهار نظرها خیلی دیر شده .بسیاری از این به اصطلاح "دلواپسان" نه تنها برخلاف نظر رهبری و مردم حمایت و همراهی نکردند که متأسفانه با اظهاراتی مغایر با آموزه های دینی و شئون اخلاقی در مسیر مذاکرات کارشکنی و سنگ اندازی فراوانی نیز انجام دادند.در هر صورت مردم فراموش نخواهند کرد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    89 2
    فردای مذاکرات : ظریف یک اصولگراه هستما دلواپسان ظریف را به روحانی معرفی کردیم. از اول هم ما باظریف موافق بودیم وبخاطر پیشرفت در مذاکرات فقط کمی تاقسمتی میخواستم دست ظریف را بشکنیم.