باید منتظر باشیم پس از اعلام توافق دوباره متن هایی متفاوت از دو هیئت منتشر شود. مخالفان داخلی هم حتما بنای تحلیل خود را بر متن آمریکایی متمرکز خواهند کرد.

سعید جعفری پویا - وین

فکت شیت از آن کلمات و مفاهیمی است که بعد از توافق ژنو در ادبیات سیاسی ایران هویدا شد. طرف آمریکایی بالافاصله پس از توافق آذر ۹۲ با انتشار متنی از سرفصل توافقات ایران و ۵+۱ سعی در شفاف سازی و اطلاع رسانی درباره آن توافق تاریخی نمود.

آن تفسیر البته کاملا در جهت منویات و علایق آمریکایی ها تنظیم شده بود. به این ترتیب که هر آنچه آمریکا و غرب در آن توافق به دست آورده بودند پررنگ و هر امتیازی که ایران کسب کرده تقریبا مورد اشاره قرار نگرفته بود. آن رویه سبب شد که مخالفین داخلی دست مایه فراوانی برای حمله به تیم مذاکره کننده ایرانی پیدا کنند. دلواپسان که آن زمان هنوز اسمی برای خود انتخاب نکرده بودند تمام اساس انتقادات خود را بر مبنای همین فکت شیت قرار دادند و البته موافقان هم تا مدتی ماده خامی نداشتند تا از دست آوردهای ظریف و همکارانش دفاع کنند.

فکت شیت منتشره آمریکایی شاید دروغ نبود ولی همه حقیقت هم نبود. این متن چون به همه توافقات اشاره نمی کرد جا را برای استفاده یکسویه برای منتشر کننده باز می کرد.

فکت شیت ایرانی

این تجربه باعث شد تا دیپلمات های ایرانی مدت ها پیش از تفاهم لوزان اندیشه انتشار سریع فکت شیت ایرانی را در سر داشته باشند. حتی پیش از اینکه سخنرانی ظریف و موگرینی در دانشکده پلی تکنیک لوزان آغاز شود متن فارسی فکت شیت به دست خبرنگاران ایرانی رسید و سر فصل توافقات بدون کوچکترین دروغی روی خروجی خبرگزاری های داخلی قرار گرفت. طرف آمریکایی هم پس از چند ساعت فکت شیت خود را منتشر کرد. متنی که به بیان دکتر ظریف نه تنها همه حقیقت نبود که دروغ هایی هم در آن وجود داشت. این ابتکار تیم وزارت خارجه باعث شد هم طرفداران تیم بتوانند به خوبی از عملکرد ظریف و یارانش دفاع کنند و هم مخالفان کمتر از گذشته بتوانند به تفاهم صورت گرفته بتازند. البته که دلواپسان باز هم مبنای خود را متون غربی قرار دادند. آنها که همیشه و در همه حال معتقدند کل جماعت غربی قابل اعتماد نیستند و هر آنچه می گویند دروغ است، در این موارد خیلی خوب و سریع مبنای تحلیلی خود را اسنادی می دانند که آمریکایی ها منتشر کردند.

جنگ فکت شیت ها در راه است

حالا با نزدیک شدن به خط پایان ماراتن طولانی شده، باید شاهد نزاع حقیقی فکت شیت ها هم باشیم. آخرین اخبار حاکی از آن است هر دو هیئت در حال آماده سازی متن فکت شیت خود هستند تا بالافاصله پس از توافق آن را منتشر کنند. البته هفته قبل یکی از رسانه های غربی خبری منتشر کرد که قرار است ایران و آمریکا فکت شیت مشترکی منتشر کنند. هیئت ایرانی از این پیشنهاد استقبال کرده و اظهار داشته، ایران بنای کارش شفافیت است، در نتیجه باکی ندارد که متنی مشترک منتشر کند. اما ظاهرا پس از گذشت اندک زمانی هیئت آمریکایی از انجام این امر منصرف شده اند. چرا که طبیعی است طرف آمریکایی کار به مراتب سخت تری در فضای داخلی خود در پیش دارد و راضی کردن دلواپسان آمریکایی به مراتب دشوارتر از مخالفان ایرانی است. در نتیجه حتما هیئت آمریکایی پس از اعلام توافق خلاصه ای از توافقات را در اختیار رسانه های انگلیسی زبان قرار خواهد داد. متنی که البته تنها بر موضوعات مطلوب آمریکایی ها متمرکز خواهد بود. این در حالیست که ظاهرا قرار است ایران کل متن توافق را منتشر می کند چرا که باور دارد چیزی برای پنهان کردن ندارد و توافقی که به دست می آید آنقدر خوب است که دلیلی برای انتشار گزینشی آن مشاهده نمی شود.

بر این اساس باید منتظر باشیم پس از اعلام توافق دوباره متن هایی متفاوت از دو هیئت منتشر شود. مخالفان داخلی هم حتما بنای تحلیل خود را بر متن آمریکایی متمرکز خواهند کرد. متنی که البته برای مخاطب آمریکایی و نمایندگان تندروی کنگره تهیه شده نه برای مخاطبان داخلی و ایرانی. در نتیجه اصلا نباید از انتشار دو متن متفاوت تعجب کنیم. حتی شاید بد هم نباشد متن آمریکایی خیلی به نفع غرب و به ضرر ایران باشد چرا که هر چه این فکت شیت تندتر باشد جا برای کشتن توافق کمتر می شود و احتمال اقناع سناتورها برای پذیرش توافق جامع با ایران بیشتر می شود. فکت شیتی که البته همه حقیقت نیست.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    انشالا روزهای خوب در راه باشد.
    • جواد A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      40 10
      اگر از دلواپسان بپرسید که به آمریکا اعتماد دارید میگوبند نه اما برای مخالفت با تیم دکتر ظریف فقط به گفته آمریکایی ها استناد می کنند.
    • بی نام US ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      28 40
      به همین خیال باش دو زار بده آش... هر روز بدتر از دیروز
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    خیلی استدلال مسخره ای بود فکت شیت امریکایی ها همان خواهد بود که اجرا خواهد شد و فکت شیت ایران صدا خفه کن دلواپسان.
    • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      51 26
      خدا خیرت بده. گل گفتی
    • ایلیا A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      24 17
      دقیقا همینو میخواستم بگم اون دوستانی که میگن قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت مهمه، میدونن که آمریکا از طرف خودش هم تحریم هایی وضع کرده دیگه؛ درسته؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      14 29
      احسنت... حقیقت همونه
    • سعید A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      37 10
      مت توافق اون چیزیه که اجرا خواهد شد و فکت شیت هر دو طرف متنی برای دلواپسان غیر منطقی امثال شما در دو کشور
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    86 11
    ما با تمام وجود پشتیبان تیم هسته ای هستیم درود بر دکتر ظریف و تمامی همکاران زحمت کش ایشان
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    29 19
    اینوبهش میگن فرار به جلو.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    59 10
    در صورت توافق فقط یک سند رسمی وجود خواهد داشت و اونهم قظعنامه سازمان ملل متحد در مورد لغو همه تحریمهاست ، بقیش دیگه باد هواست .
  • علی A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    24 64
    داداش میشه بگی روی کدوم سیاره زندگی میکنی؟ انگار واقعا اون گفتگوی خبری با ظریف رو ندیدی اره؟ انگار نشنیدی که خود ظریف گفت ما هیچ فکت شیتی منتشر نکردیم و چیزی که به اسم فکت شیت روی سایت منتشر شد، فکت شیت نبود. این که دیگه عین جمله خود ظریف هستش لابد این هم از خودمون در اوردیم؟ بعدشم که آقایاگه درست بگم صالحی گفتن که دیگه لازم نیست فکت شیت رو به مردم نشون بدیم اون عزیزی که این متن رو نوشته خیلی خوب بلده خودش رو به نشنیدن بزنه. واقعا که چطور میتونیم ادعای دین یا میهن پرستی داشته باشیم در حالی که اینقدر راحت منافع ملت و حقایق رو به بازی میگیریم....گرچه احتمال زیاد این نظر رو هم سانسور میکنید و قرارش نمیدین. آخرش شما میمونید و ذلت تن دادن به زورگویی های آمریکا..
    • مجید GB ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      35 27
      علی آقا شما زیاد عصاب خودت رو خورد نکن ولی دقیقا فکر کن که منافع ملت رو میفروشن ای زحمت کشای مذاکره کننده یا رحمت جیب بعضی ها که می خوان همیشه تو تحریم باشیم
  • محمد A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    20 32
    شایدم اصلا توافقی نشه که دلواپسان بخوان دنبال فکتشیت آمریکایی باشن
  • جواد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    25 8
    چی شد؟« چرا که هر چه این فکت شیت تندتر باشد جا برای کشتن توافق کمتر می شود و احتمال اقناع سناتورها برای پذیرش توافق جامع با ایران بیشتر می شود. فکت شیتی که البته همه حقیقت نیست.» بچه جون باسواد بهشت رفته جهان فهم دل آرام آمریکایی ها به فکت شیت خودشان عمل می کنند و اگر سانتیمتری دولت آمریکا خلاف کند چوب تو آستینش می کنند. فکر کردی مثل ایران است که مجلس مصوبه بگذراند و آقای حقوق دان آن را ایلاغ نکند و توافق هم تمام بشود؟سیستم حکومتی آمریکا اگر شیر تو شیر بود الان در حال بلعیدن تمام جهان نبودند البته مطمئن به انتشار نظرم در این سایت نیستم
  • محمد A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    15 7
    متن آمریکا اهمیتی نداره ؟ چی میگین شما اتفاقا چیزی که اهمیت داره همونه نه فکت شیتی که هنوز ایران بنا به دلایلی منتشرش نکرده از توافق لوزان
    • یونس A1 ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
      3 3
      توافق لوزان،بله،اجرکم عندالله توافق لوزان،من دیگه حرفی ندارن
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    10 9
    یعنی آمریکا که قراره توافق رو توی کنگره تصویب کنه یه فکت شیت دروغ میده بیرون، و ایران که کاملا انگیزه و توان و اراده ی این رو داره که بخشی از حقیقت رو منعکس نکنه میاد تمام واقعیات رو میده بیرون‌ احسنت به تحلیلتون ما که امیدواریم توافق به دست بیاد مهم نیست چی از دست میدیم و تحریمها برداشته شه حتی اگه تدریجی باشه، اما دیگه خواهشا از این جور گزارشای کاملا جهت دار منتشر نکنین
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    18 3
    اصلا ایران فکتشیت ارائه کرد سری قبل که بهش استناد بشه؟؟
  • بی نام US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    27 9
    انگارهمه بایدبرای رضایت اقلیت دلواپسا کارکنند پس رضایت اکثریت چی؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    5 1
    راه داره فکتشیت رو بی خیال شید این دفعه؟
  • علی A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    11 1
    توافق نامه یک متن بیشترنداره.نویسنده محترم سفسطه نکن. دردنیای امروزنمیشه متن توافق نامه روپنهان کرد.
  • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    8 1
    به نظر نویسنده مطلب فرق بین "تفاهم" و "توافق" را یکی دانسته و لذا نتیجه می گیرد که می توان یک برنامه کاری "فک شیت " را با یک توافق بین المللی شامل 100 صفحه با تمام جزییات را سانسور و بخشی را جهت رضایت مخالفان منتشر و بخش دیگر را سانسور کرد. متن تفاهم قابل تفسیر و حتی تغییر است ولی برای رسیدن به توافق ابتدا تفاسیر و برداشت ها از یک موضوع مورد کنکاش قرار گرفته و حاصل یک پروسه با تمام جزییات که مورد قبول طرفین است بصورت متن حقوقی ارائه می شود . لذا فکت شیت فقط ذر مرحله حصول تفاهم ارائه می شود نه در مرحله توافق . لذا اساس بحث بر مبنای استدال اشتباه بنا شده و ناصحیح می باشد
  • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    4 3
    دلتون خوشه ها
  • بدون نام ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    6 1
    اينطور كه شنيدم قرار دو طرف يك بيانه مشترك joint statement منتشر كنند نا مشكلات فكت شيت پيش نياد