همشهری آنلاین نوشت:

 فلینت لورت، اکنون استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ست.
در كارنامه او اما سابقه فعاليت در مهم‌ترين نهادهاي دولتي آمريكا ازجمله در اختيار داشتن رياست بخش خاورميانه شوراي امنيت ملي اين كشور به چشم مي‌خورد. او همچنين كارشناس ارشد ضدتروريسم وزارت امور خارجه آمريكا بوده و سابقه فعاليت ۸ساله به‌عنوان تحليلگر سازمان اطلاعات مركزي آمريكا را نيز دارد.

پس از خروج از دولت آمريكا او چند سفر به تهران داشت و كتاب «عزيمت به تهران» او درباره شكست سياست‌هاي آمريكا در قبال تهران بسيار مورد توجه قرار گرفت. در شرايطي كه مذاكرات هسته‌اي ايران با1+5به حساس‌ترين مرحله خود رسيده با او گفت‌وگو كرديم. لورت با اشاره به اتفاق‌هاي روزهاي اخير از سوي هيأت آمريكا و بازي‌سياسي آنها در وين اعتقاد دارد كه آمريكا نياز مبرمي به توافق هسته‌اي دارد و همه مقام‌ها و سياستمداران آمريكا بايد اين مسئله و اهميت راهبردي اين توافق را درك كنند.محمد کرباسی با او گفتگوی انجام داده که می خوانید:

بگذاريد اول با اقدام اخير دولت آمريكا و پا پس كشيدن آنها از برخي تعهداتي كه پيش از اين قبول كرده بودند، شروع كنيم. بسياري اين اقدام را عقبگردي در مذاكرات توصيف كردند. چنين اقدامي چرا در اين شرايط صورت گرفت و آمريكايي‌ها به‌دنبال چه بودند؟
پس از توافق لوزان، باراك اوباما براي راضي نگه‌داشتن مخالفانش و جمهوريخواهان اعلام كرد كه همچنان تحريم تسليحاتي ايران را باقي نگه مي‌دارد. واقعيت اين است كه دولت آمريكا از چنين روش‌ها و حربه‌هايي براي آرام كردن مخالفان داخلي توافق هسته‌اي استفاده مي‌كند. او مي‌خواهد با اين ژست‌ها بگويد كه در مقابل ايران مقاومت كرده و امتيازهاي كمي داده است. برخي متحدان نگران آمريكا هم مشمول همين ماجرا هستند.

واقعيت اين است كه در مقابل ايران، دولت آمريكا مجبور به دادن امتيازاتي شده و اوباما به همين‌خاطر مجبور است محاسبات سياسي جديدي داشته باشد تا در داخل بتواند اوضاع را آرام نگه دارد. به همين‌خاطر است كه رئيس‌جمهور آمريكا تلاش مي‌كند كه ظاهر را حفظ كند و ژست آن را بگيرد كه در مذاكرات قدرتمند بوده و امتيازهاي كمي داده است. به‌نظرم اما دولت آمريكا با چنين مانورهاي سياسي دارد اقدام‌هاي كوته‌بينانه‌اي انجام مي‌دهد كه مي‌تواند باعث ضرر آمريكا در بلندمدت شود. اين چنين اقدام‌هايي مي‌تواند باعث شود كه روند مذاكرات مختل شود و به همين‌خاطر اين چنين كارهايي هر چند با هدف داخلي است اما اقداماتي سازنده نيست.

واقعيت اين است كه پنجشنبه با حرف‌هاي كري پس از مذاكره با اوباما مذاكرات دچار يك سكته شد. فكر نمي‌كنيد چنين كارهايي از طرف هيأت آمريكا همه‌‌چيز را پس از هفته‌ها تلاش در مخاطره قرار مي‌دهد؟
دقيقاً همينطور است. من هم با نظرتان موافق هستم كه ضرر اين اقدام‌ها بسيار زياد است. ايران متعهد به مذاكرات است و اين چنين كارهايي مي‌تواند تهران را كاملاً برنجاند و مذاكرات را در خطر جدي قرار دهد. اگر مذاكرات هسته‌اي شكست بخورد دولت آمريكا گزينه‌هاي بسيار كمي براي مقابله با مسائل بسياري در جهان ازجمله تروريسم در اختيار دارد.

به‌نظرم بخشي از سياستمداران آمريكايي كه مخالف مذاكرات هستند نمي‌خواهند آمريكا در چنين مسيري باشد و بار ديگر بر اقدام‌هاي اشتباه گذشته پافشاري مي‌كنند. به همين‌خاطر است كه مي‌گويم اقدام‌هاي دولت اوباما مانند جرياني كه پنجشنبه اتفاق افتاد اصلاً هوشمندانه نبوده است. آمريكا در چنين شرايطي نمي‌تواند دست به بازي سياسي بزند.

ايران مي‌خواهد توافقي خوب به‌دست آورد اما آمريكايي‌ها هم به‌شدت به اين توافق نياز دارند. اگر نياز نداشتند وزير امور خارجه آمريكا با يك ركوردشكني از زمان كسينجر اين مدت طولاني در وين نمي‌ماند. حالا در اين شرايط دولت آمريكا ترجيح مي‌دهد يك توافق با ايران داشته باشد يا دنبال مسائل داخلي و بازي سياسي برود؟

حرفتان كاملاً درست است. دولت آمريكا به توافق هسته‌اي با ايران نياز دارد. مسئله نگران‌كننده اما اين است كه مقام‌هاي واشنگتن چقدر حياتي بودن اين توافق براي آمريكا را درك كرده‌اند؟ بگذاريد اين را با يك مثال بگويم. زماني شما فكر مي‌كنيد چه خوب است چيزي را داشته باشم و زماني پيش مي‌آيد كه مي‌گوييد من به آن چيز نياز دارم. تنها زماني كه شما احساس مي‌كنيد به چيزي «نياز» داريد، همه تلاش خود را براي رسيدن به آن مي‌كنيد. برخي سياستمداران در آمريكا هنوز فكر مي‌كنند كه رسيدن به توافق با ايران «خوب» است اما واقعيت اين است كه آنها بايد بفهمند كه به توافق با ايران «نياز» دارند. با درك اين مسئله آنها به جاي اين بازي‌هاي سياسي روي رسيدن به توافق تمركز مي‌كنند. متأسفانه اقدام‌هاي هيأت آمريكا نشان مي‌دهد كه آنها هنوز به اين درك نرسيده‌اند و مسائل سياسي داخلي را به تمركز روي مذاكرات ترجيح مي‌دهند.

شما سابقه زيادي در فعاليت در كاخ سفيد و شوراي امنيت ملي آمريكا داريد. در چنين شرايطي چه پيش‌بيني مي‌‌كنيد؟
اوباما به‌دنبال توافق است اما بايد اولويت‌هاي لازم به اين مسئله را بدهد و حياتي‌بودن آن براي آمريكا را درك كند. به‌نظرم آنها هنوز عمق نياز آمريكا به توافق هسته‌اي با ايران را درك نكرده‌اند و به همين‌خاطر تن به بازي‌ها و بلوف‌هاي سياسي مي‌دهند. اگر اين حياتي‌بودن توافق هسته‌اي را درك كنند و بر اين اساس اراده و تلاش لازم را داشته باشند رسيدن به توافق امكان‌پذير است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    1 0
    اصلا اسم این آقا اولین بار هست برده میشه معلومه که چجور شخصیت میتونه داشته یکی مایکل مور ولی همه میدونن واقعیت چیز دیگیه ای هست.