مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در هفته تامین اجتماعی خبرهایی از بیمه ورزشکاران، ورود هلدینگ گردشگری به بورس و مرخصی زایمان زنان در بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید تقی نوربخش در نشست خبری خود به مناسبت هفته تامین اجتماعی گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال 88 اجرا شد که 7000 میلیارد تومان بار مالی برای ما داشت و تنها 900 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

او با بیان اینکه در سال 93 براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی اقدام به افزایش 25 درصدی حقوق مستمری‌بگیران شد ادامه داد: این افزایش درحالی بود که تورم 14.5 درصد بو و منافع این افزایش برای بیمه شدگان بسیار بیشتر از همسان‌سازی بود.

نوربخش گفت: فقط در ماه خرداد سال جاری حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان مصارف سازمان بوده است و از ابتدای سال تاکنون نیز 11 هزار و 500 میلیارد تومان پرداختی داشتیم. 84 درصد از منابع سازمان از محل حق بیمه تأمین می‌شود و ما تلاش کردیم با اتخاذ تدابیری پرداخت به مستمری بگیران حتی یک روز هم به تعویق نیفتد و معتقدیم سازمان تامین اجتماعی در خاکریز جنگ تمام عیار اقتصادی به خصوص در یک سال اخیر بوده است.

نوربخش در مورد نامه‌ای که 40 نماینده برای جدایی تامین اجتماعی از دولت امضا کرده اند گفت: بیمه‌هایی چون تامین اجتماعی صندوق‌های بین نسلی هستند که در این مکانیسم دولت‌ها مشارکت تضامنی دارند و اگر بر فرض نقش دولت حذف شود، در مقابل ضرر و سود این صندوق چه کسی مسئول خواهد بود؟ اگر دقت بیشتری بر مکانیسم صندوق‌های بیمه اجتماعی شود در می‌یابیم که نقش دولت غیر قابل حذف است.

او با اشاره به اینکه رایگان شدن خدمات درمانی مستمری‌بگیران در بیمارستانهای دولتی همچنان در انتظار موافقت وزارت بهداشت است ادامه داد: رایگان شدن خدمات درمانی مستمری بگیران تامین اجتماعی در بیمارستانهای دولتی باید توسط مراکز دولتی انجام شود.

نوربخش گفت: تامین اجتماعی آمادگی دارد به محض موافقت اصولی معاونت درمان وزارت بهداشت و آماده شدن بخشنامه اجرایی مربوطه، این طرح را برای بازنشستگان تحت پوشش اجرا کند.


بدهی دولت

مدیر سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی تجمیعی دولت به تأمین اجتماعی در سال 84، چهار هزار و 200 میلیارد تومان بوده است اما از سال 84 تا 92 به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است و این بدهی ناشی از افزایش تعهدات از سه مورد به21 مورد بوده که در بیشتر موارد منابع مالی آن درنظر گرفته نشده است. پیش بینی می‌شود این بدهی در سال 94، 15 هزار و 900 میلیارد تومان اضافه شود.

او گفت: در واقع رقم این تعهدات از سه مورد به 23 مورد رسیده است. در سال 94 بدهی دولت به تامین اجتماعی حدود 15 هزار و 900 میلیارد تومان شده است که این مبلغ 25 درصد بودجه ماست و اگر پرداخت شود، تاثیر قابل توجهی در روند ارائه خدمات خواهد داشت.

نوربخش درباره بدهی شهرداری به تامین اجتماعی گفت: کل طلبی که ما از شهرداری داریم، 10 درصد بدهی‌اش هم نمی‌شود. در حال حاضر شهرداری تهران 500 میلیارد تومان به ما بدهکار است و بر فرض هم اگر ما 40، 50 میلیارد تومان به شهرداری بدهی داشته باشیم، در حال پرداخت آن هستیم و در مقابل مطالبه‌ای که داریم مبلغ بزرگی نیست.

نوربخش ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی 6000 میلیارد تومان از اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبه دارد. اگر قرار باشد که به تعهداتمان عمل کنیم باید سازمان‌های دیگر هم تعهداتشان را در قبال ما عملی کنند. ما درباره بدهی‌های خود تابع بسیاری از مسائل اقتصادی هستیم و سعی کردیم آن را اعلام نکنیم، زیرا اگر فشار بیش از حد بر روی برخی کارگاه‌ها بیاوریم، ممکن است باعث تعطیل شدن خط تولید و بیکار شدن کارگران شود.ابزارهای قانونی برای این کار را داریم اما سعی می‌کنیم از آنها تا حد امکان استفاده نکنیم.


بیمه ورزشکاران

نوربخش از اجرای طرح بیمه ورزشکاران درصورت توافق وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت: در این صورت ورزشکارانی که این وزاتخانه معرفی کند می توانند از خدمات بیمه ای تامین اجتماعی استفاده کنند.


افزایش سن بازنشستگی

نوربخش درباره افزایش سن بازنشستگی که این ورزها مطرح می شود گفت: بر اساس قوانین بیمه‌ای باید با افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی هم افزایش ‌یابد که در سال 55 سن امید به زندگی 57 سال بود اما اکنون به حدود 74 سال رسیده است در حالیکه سن بازنشستگی از ابتدای شروع به کار صندوق تامین اجتماعی 60 سال بوده است .

او ادامه داد: امروز میانگین سن بازنشستگی حدود 47 سال است که یک علت آن به بازنشستگی‌های پیش از موعد برمی‌گردد و ما حتی بازنشسته با 36 سال سن هم داریم.

 

هلدینگ گردشگری

نوربخش گفت: هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی تشکیل شده و به زودی وارد بورس خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در یک تا دو سال اخیر افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین را شاهد بودیم ادامه داد: رقم این سرمایه‌گذاری از 3900 میلیارد تومان به 8000 میلیارد تومان رسیده است و دو شرکت تی‌پی‌کو و تاپی‌کو هم وارد بورس شده‌اند.

بیمه کارگران ساختمانی

نوربخش با بیان اینکه در قانون پیش بینی شده است که 15 درصد عوارض شهرداری ها برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یابد ادامه داد: ابهاماتی در این خصوص وجود داشت که با بخشنامه دوهفته گذشته وزارت کشور کلیه موارد مورد ابهام احصا شده است.
او گفت: مجموع اعتباری که سال 93 از محل عوارض به ما پرداخت شد 650 میلیارد تومان بود، در حالی که برای بیمه 800هزار کارگر ساختمانی 1400 میلیارد تومان هزینه کردیم.

او گفت: با وجود این مشکلات در سه ماهه اول 94، 200 هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش بردیم گفت: امید است با بخشنامه جدید وزارت کشور و تصمیم دولت برای ارتقای سهم عوارض شهرداری از 15به 20 درصد و همکاری نهادهای صنفی و شهرداریها شاهد افزایش مشمولان باشیم.


مرخصی زایمان زنان در بودجه سال آینده

او در مورد طرح 9 ماهه شدن مرخصی زایمان زنان کارمند گفت: این مصوبه دولت 340 میلیارد تومان بار مالی برای ما دارد که باید تامین شود و تصور می‌کنم در بودجه سال آینده پیش‌بینی بشود.


حادثه‌دیدگان انفجار ذوب‌آهن اصفهان

نوربخش با اشاره به اینکه سه نفر در حادثه انفجار ذوب‌آهن اصفهان جان خود را از دست دادند و شش نفر مصدوم شدند گفت: وزیر رفاه سریعا دستور داد که در عرض 72 ساعت علت حادثه مشخص شود و تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری و درمان آنها اقدام کرد. اکنون هم در حال پیگیری وضعیت جسمانی مصدومان حادثه هستیم.

232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =