واحد مرکزی خبر نوشت:

وال استریت ژورنال نوشت شهروندان ایرانی در مراسم روز قدس در ایران خواستار نابودی آمریکا و اسرائیل شدند.

وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم سهراب احمری نوشت: روز پنجشنبه دیپلمات های غربی در وین نتوانستند با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور به توافق برسند و یک ضرب الاجل دیگر هم از دست رفت. گفته می شود درخواست ایران برای لغو فوری تحریم ها و همچنین لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد دلیل به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای بوده است. اما یک روز بعد -جمعه- در تهران، ایران درخواست دیگری مطرح کرد و آن این بود که آمریکا و اسرائیل باید نابود شوند.

هزاران تن از حامیان دولت ایران روز جمعه مراسم روز قدس را گرامی داشتند، مراسمی که آیت الله خمینی (ره) در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه آن را بنیان نهاد. (قدس در عربی بیت المقدس نامیده می شود.) افراد شرکت کننده در مراسم روز قدس در ایران پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و کاریکاتور ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی -هم پیمان آمریکا و رقیب ایران در منطقه- را به نمایش گذاشتند که نشان می داد سر ملک سلمان در میان ستاره داود قرار دارد . همه افراد شرکت کننده در این مراسم شعار «مرگ بر آمریکا« سر دادند.

قدس روزی جالب برای همه اعضای یک خانواده محسوب می شود. پدری در مصاحبه ویدئویی با خبرگزاری نیمه رسمی فارس اعلام کرد: «فرزندان ما که کمتر از یک سال دارند سربازان فردا علیه اسرائیل هستند.» 

پسر نوپایی که او در آغوش خود داشت چفیه ای به سبک یاسر عرفات بر گردن داشت. مقامات ایرانی نیز در این مراسم حضور داشتند. نمایندگان دولت در این مراسم شامل حسن روحانی رویس جمهور میانه رو ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و برادرش صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، و امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند.

حسن روحانی در بیانیه ای در وب سایت خود اعلام کرد:« مسلمانان از جمله مردم فلسطین با اتحاد، مقاومت، جهاد و شهادت می توانند به اهداف والای خود دست یابند.» او به جزییات بیشتری درباره این اهداف اشاره نکرد اما شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس -که در اطراف او حضور داشتند- پارچه نوشته هایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود«مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل.»

آقای روحانی « رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی» -واژه ای که ایران برای واشنگتن بکار می برد - را عامل « تشدید تنش ها» در میان مسلمانان جهان دانست.

روزنامه کیهان نیز به این موضوع پرداخت. این روزنامه در نسخه انگلیسی خود نوشت انقلاب اسلامی سال 1979 ایران « افسانه بودن هولوکاست را نمایان کرد، رویدادی که صهیونیست ها و اربابانشان ادعا می کنند طی جنگ جهانی دوم در اروپا رخ داده است.»

این روزنامه همچنین پیش بینی کرد آمریکا « که در حال حاضر به عنوان تنها ابرقدرت در حال ارعاب بشریت است روزی خواهد رسید که به سختی می توان در نقشه جهان آن را یافت.»

خبرگزاری فارس گزارش داد یحیی راحیم صفوی مشاور ارشد نظامی رهبر معظم انقلاب به شرکت کنندگان در مراسم روز قدس گفت: « اتحاد مسلمانان و ادامه جهاد مسلحانه و مقاومت اسلامی ملت فلسطین تنها راه نجات و آزادسازی قدس شریف است.»

از سال 2013، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با رد قطعنامه های سازمان ملل متحد به ایرانی ها اجازه داد به غنی سازی اورانیوم بپردازند.

واشنگتن همچنین از درخواست برای روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران قبل از امضای توافق نامه هسته ای عقب کشیده و « دسترسی مدیریت شده» جایگزین انجام بازرسی ها در هر زمان و از مکان در ایران شده است. از آنجایی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و تیمش در گرفتن امتیازات از ایران با دشواری هایی مواجه شده اند، ممکن است بهتر باشد با گام های کوچک تر آغاز کنند و ببینند آیا ایران با پایان دادن به درخواست ها برای نابودی آمریکا و اسرائیل موافقت می کند یا خیر.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =