۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰

محمود فاضلی

تحولات اقتصادی هفته گذشته یونان و احتمال تاثیر آن بر جامعه اسپانیا آقای «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا را مجبور کرد که مجدداً «کمیسیون امور اقتصادی» را تشکیل داده تا موقعیت ناشی از پاسخ منفی یونانی‌ها به توافق با اتحادیه اروپا را مورد بحث و گفتگو قرار دهند. وی همزمان با اعلام برگزاری همه پرسی از سوی نخست وزیر یونان خواستار برگزاری جلسه فوق شده بود. در این نشست علاوه بر وی، معاون نخست وزیر، وزرای اقتصاد، دارائی، کار، توسعه، صنایع و کشاورزی و مدیران اداره اقتصادی نخست وزیری اسپانیا شرکت داشتند. 

راخوی که در زمان برگزاری همه پرسی یونان (14 تیر 94) از مردم این کشور خواسته بود در همه پرسی «رای مثبت» دهند، اعلام داشت «موقعیت بسیار سختی که ایجاد شده می‌تواند بر اسپانیا و اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد. اگر اصلاحات را در سال‌های اخیر به انجام نرسانده بودیم، اثر آن می‌توانست برای ما بیش از این باشد. اما آنچه در یونان رخ می‌دهد بر یورو و اسپانیا تاثیر چندانی نمی‌گذارد. اتحادیه اروپا بیش از دویست میلیارد یورو به یونان وام داده و تنها راه باقی مانده برای این کشور انجام اصلاحاتی است که با ایجاد کارآفرینی و رشد در یونان منجر خواهد شد. از دیدگاه وی «عوام فریبی همیشه با واقعیت برخورد می‌کند و در نهایت تنها باعث می‌شوند تا ضعیف‌ترین و آسیب پذیرترین بخش‌های جامعه متحمل صدمه گردند». آقای پابلو ایگلسیاس رهبر گروه سیاسی پودموس در پاسخ به اظهارات نخست وزیر اعتقاد دارد «ماریانو راخوی خواستار آراء مردم به حزبی شد که حساب‌های دولتی را جعل نمود و حالا می‌خواهد درس عبرت به دیگران دهد. حداقل به خاطر احترام به حقوق حقه یونانی‌ها باید سکوت اختیار کرد.
آقای راخوی فرصت را مغتنم شمرده و حزب چپگرای سیرزای یونان را همانند با گروه سیاسی پودموس معرفی و از یونان خواست تا قدری نیز برای حصول توافق با اروپا همراهی کند. علاوه بر این وی خطاب به شهروندان کشورش تاکید داشت که «اسپانیائی‌ها باید آرام باشند و باید توجه نمایند که اقدامات اشتباه آنها باعث می‌شود تا یونان نتواند به وعده‌هایش عمل نماید». معاون نخست وزیر نیز هشدار داد که «اصلاحات صورت گرفته در اسپانیا به این کشور اجازه می‌دهد تا با توان کامل با چنین بحرانی روبرو شود. دولت این کشور انتظار رشد اقتصادی سالیانه برابر 4% را دارد». وزیر اقتصاد و رقابت اسپانیا نیز ابراز امیدواری کرد که «هنوز مهلتی برای مذاکره در دست داریم و لیکن باید آن مذاکرات بر اساس مقرراتی باشد که همگی در آن توافق داریم.
اخیرا گزارشات متعددی در خصوص نابرابری و بی‌عدالتی در شرایط مساوی در جامعه و رفاه جمعی در اسپانیا انتشار یافته است. در این گزارشات افزایش نابرابری در تمام سطوح قابل مشاهده بوده و تفاوت اسپانیا با کشورهایی که با آن قابل مقایسه هستند، بسیار زیاد است. این قببل گزارشات نتیجه گیری می‌کنند که این وضعیت به این خاطر ایجاد نشده که «وضعیت افراد با درآمد بالا، بهتر شده بلکه وضعیت کسانی که درآمد پائین دارند بدتر شده است». سیستم آموزشی فعلی «برای ایجاد عدالت بی تاثیر است». ساختار آموزشی به شایسته سالاری و برابری نمودن موقعیت دانشجویانی متعلق به خانواده های کم درآمد، صدمه وارد می‌آورد. همچنین اصلاح «جامع» در سیستم مالیاتی و سیستم تامین مالی که بتوانند خود را به مدل کشورهای پیرامون اسپانیا تطبیق دهند، مورد نیاز است تا «منجر به بهبودی تاثیر مالیاتی» و «رشد اقتصادی» گردد. خدمات دولتی بشکل دولتی- خصوصی مانند مدل شمال اروپا می‌بایست مدیریت شود.
مشکلات جامعه کنونی اسپانیا در حالی است که محبوبیت حزب مخالف در این کشور دائما رو به افزایش است. طبق گزارشات روزنامه‌های وابسته به قدرت در این کشور، اسپانیا آماده پذیرش دولت ائتلافی از سوی حزب سوسیالیست و گروه پودموس نیست. طبق ارزیابی داخلی، احزاب سوسیالیست، مردمی و پودموس اسپانیا در یک سطح محبوبیت بوده و بسیار مشابه همدیگر حرکت می‌کنند. بر این اساس جامعه اسپانیا به ائتلاف فیمابین احزاب سوسیالیست و «شهروندان» با 45% رای، اعتماد خواهد کرد در حالیکه ائتلاف میان حزب مردمی و شهروندان فقط 42% از آراء را در اختیار خواهد داشت. علاوه بر این چنانچه حزب سوسیالیست و پودموس با هم ائتلاف کنند از حمایت 37% برخوردار می‌شوند و تفاهم دشوار میان حزب مردمی و سوسیالیست‌ها نیز از 29% حامی در جامعه برخوردار خواهند بود. براساس نظرسنجی مرکز جامعه شناسی اسپانیا، شهروندان این کشور مهمترین مسائل و مشکلات خود را به ترتیب «بیکاری»، «فساد و آلودگی مالی»، «مسائل اقتصادی»، «سیاستمداران»، «بهداشت»، «مسائل اجتماعی» و «آموزشی» می‌دانند.
نخست وزیر سابق اسپانیا اخیرا به احتمال ایجاد «پوپولیسم در اسپانیا» اشاره نمود و به صورت مستقیم علیه رشد گروه سیاسی «پودموس» هشدار و مدعی شد «پوپولیسم اسپانیا نه تنها از ونزوئلا درس گرفته بلکه به رشد آن نیز در ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و بسیاری از دیگر نقاط کمک کرده است». به گفته وی «برای پوپولیسم اسپانیا آینده این کشور واجد اهمیت نبوده، بلکه می‌خواهد به عقب بازگردد. آنها می‌خواهند مقررات دیگری را بوجود آورند». طبق ادعای «ماریا آسنار» اولین شرط می‌بایست عدم برقراری توافق و پیمان با پوپولیست‌ها باشد. در یونان همه پرسی را به عنوان ابزار فشار و شانتاژ برقرار ساختند. آنها نمی‌خواستند از رفراندم به عنوان وسیله روشنگری سیاسی بهره ببرند». وی همچنین اعتقاد دارد:«چپگرایان افراطی در یونان سعی به متلاشی کردن اتحادیه اروپا نموده و می‌خواهند فضای یورو را به قهقرا بکشانند».
از سوی مخالفین داخلی، آقای پابلو ایگلسیاس رهبر حزب پودموس دائما تحت فشار و افشاگری است. اخیرا بعضی از رسانه‌ها ادعا کرده‌اند رهبران حزب پودموس از طریق بنیاد CEPS در ونزوئلا کمک‌های مالی از رژیم ونزوئلا در طول ریاست جمهوری هوگو چاوز و نیکلاس مادورو دریافت نموده است! مبالغی که در طول سالهای 2002 تا 2012 برابر 4 میلیون یورو تخمین زده شده است. علی‌رغم شایعات موجود، حزب پودموس طی انتخابات عمومی، بدنبال ایجاد مرحله پیش انتخاباتی درون حزبی و یافتن اطمینان از پیروزی ایگلسیاس، دبیر کل این حزب است. در این مرحله لیست‌های کنگره نمایندگان کنترل و با معرفی یک کاندیدا برای تمام اسپانیا، مانع از رقابت گروههای رقیب در داخل حزب می‌شود.
گروه دیگری معتقدند چهار سال پیش میدان مرکزی اسپانیا صحنه اعتراضات گسترده بود. از آن زمان تاکنون شرایط اقتصادی به شدت تغییر کرده است. نرخ بیکاری همچنان بسیار بالا است و بدهی دولتی در این کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال اقتصاد در اسپانیا انتظار می‌رود که امسال در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی رشد بیشتری داشته باشد و نظام بانکداری در این کشور امن‌تر باشد. آنچه تغییر کرده است فضای سیاسی است. حزب جدید چپگرای ضد تدابیر ریاضت اقتصادی پودموس در انتخابات اخیر منطقه‌ای در بیشتر مناطق از جمله مادرید و بارسلونا نتایج بسیار بهتری کسب کرده است و محبوبیت حزب راست گرای حاکم کنونی به رهبری ماریانو راخوی نخست وزیر این کشور را با تهدید روبرو کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =