واحد مرکزی خبر نوشت:

وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم جی سالومون نوشت : اینکه قدرت های جهانی برای دومین بار طی یک هفته اخیر شاهد سپری شدن دومین ضرب الاجل خود در مذاکرات درباره مسئله هسته ای ایران بودند چشم انداز طولانی شدن فرایند دیپلماتیک درباره مسئله هسته ای ایران را افزایش داده است.

وال استریت ژورنال در پایگاه اینترنتی امروز خود نوشت: مسئولان بلندپایه آمریکایی در وین و واشنگتن می گویند پیشرفت در مذاکرات هسته ای همچنان در حال وقوع است و مذاکره کنندگان هیچگاه به این اندازه به توافق فراگیر نزدیک نبوده اند.

اوباما گفته است گفتگوها یا با یک توافق خاتمه خواهد یافت که براساس چارچوب حاصل شده در ماه آوریل است یا اینکه اصلا هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.

با این حال با توجه به اینکه مذاکرات پیشرفت کمی داشته است، کاخ سفید زمینه را برای سومین پیامد آماده کرده است ؛ ادامه مذاکرات و ادامه پایبندی به تفاهمی که در نوامبر 2013 حاصل شده است . این پیامد به اوباما اجازه خواهد داد از جایگزین های دموکراسی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران دوری کند. این به رییس جمهور آمریکا پوشش سیاسی کافی را خواهد داد زیرا این ایده از حمایت جمهوریخواهان با نفوذ از جمله باب کورکر و نیز اسراییل برخوردار است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید می گوید : دو حزب توافق دارند که رویکرد موجود به نفع آمریکا و شرکای مذاکراتیمان به گونه ای است که فشارها بر ایران برای توافق نهایی حفظ خواهد شد.  وی اضافه کرد، آمریکا تا زمانی که مذاکرات مفید است میز مذاکره را ترک نخواهد کرد.
اختلافات جدیدی در وین ایجاد شده است با این حال به نظر می رسد که مذاکره کنندگان در زمینه های دیگر از جمله زمان لغو تحریم ها و نیز بازرسی سایت های هسته ای و نظامی ایران در حال دستیابی به پیشرفت هستند.

مسئولان آمریکایی و اروپایی حاضر در مذاکرات می گویند مذاکره کنندگان ایرانی طی روزهای اخیر درخواست های خود را افزایش داده اند و خواستار آن هستند که تحریم ها تسلیحاتی و برنامه موشکی ایران به عنوان توافق گسترده هسته ای لغو شود.
یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی در وین گفت : دولت اوباما متمرکز به حفظ این تحریم ها به هر شکل ممکن است. تحریم های مربوط به تسلیحات و نیز تحریم های مربوط به موشک ها حفظ خواهد شد.

مسئولان آمریکایی می گویند ؛ جان کری وزیرخارجه آمریکا قصد دارد تا زمانی که یا توافق حاصل شود یا نتیجه گیری شود که دستیابی به توافق ممکن نیست در پایتخت اتریش بماند.
عدم موفقیت در دستیابی به توافق می تواند منجر به چالش های سیاسی کوتاه مدت برای دولت اوباما شود. مسئولان بلندپایه آمریکایی گفته اند درصورتی که توافق ایران پس از نهم ژوئیه حاصل شود این مسئله می تواند به جمهوریخواهان زمان بیشتری برای تقویت مخالفت با توافق ایران بدهد.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی گفت : فکر می کنم همه درک می کنند که اگر وین را ترک کنیم کنترل کمی بر مذاکرات خواهیم داشت.

باب کورکر عضو سنای آمریکا باردیگر از دولت آمریکا خواست برای رسیدن به ضرب الاجل نهم ژوئیه عجله نکند.
با این حال شماری از جمهوریخواهان از کاخ سفید خواسته اند که مذاکرات را تعلیق کند.

سناتور دیوید پردو نیز گفت : ایران با وقت تلف کردن دوباره به جهان این پیام را داد که در برچیدن برنامه تسلیحات هسته ای خود جدی نیست. اکنون زمان آن است که به جای انعطاف، سرسختی نشان دهیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    19 1
    تاخیر مذاکرات به ضرر ایران است شک نکنید انها هم جلوی غنی سازی را گرفتند هم ایران رو تحریم کردند ایران نباید با تمدید مذاکرات موافقت کند
    • حجت ملکی A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
      0 1
      تمدید مذاکرات برای ایران هیچ ضرری نداره، چون با تمدید مذاکرات دوباره تحریم ها تعلیق میشن
  • بی نام DE ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    34 3
    کثافتا. اگر تا حالا دردشون فعالیت های هسته ای ایران بوده که اون رفع شده. چقدر دندان تیز کرده اند برای فشار ایران؟؟؟ تحریم تسلیحاتی کشور در حالی که ایران در وضعیت دشوار ناامن منطقه می خواهد امنیت خود را حفظ کند، یعنی کمک به قطر و امارات و عربستان و داعش و القاعده برای حمله به ایران... درود بر ظریف که حاضر به مذاکره به هر قیمتی نیست.
    • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
      1 1
      برو بابا کجا ظریف حاضر بهمذاکره نیست؟؟ دلت خوشه ها