واحد مرکزی خبر نوشت:

المانیتور نوشت مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی وارد مرحله دشوار و نهایی خود شده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم لورا روزن درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین نوشت: مذاکره کنندگان روز سه شنبه در وین با سر آمدن ضرب الاجل هفتم ماه ژوئیه ، زمان را متوقف و اعلام کردند طی ساعات یا روزهای آتی مذاکرات هسته ای را ادامه خواهند داد زیرا در تلاش برای غلبه بر اختلاف نظر ها بر سر موضوعات دشوار و حساس باقیمانده با هدف نهایی کردن توافق هسته ای ایران هستند. اما همچنین نشانه هایی درباره ادامه اختلافات داخلی در میان شش قدرت جهانی درباره تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد و روسیه تأکید می کند باید اجازه صادرات تسلیحات به ایران داده شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به هنگام ترک وین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد :« این مذاکرات از اهمیت زیادی برخوردار است. چگونه ما می توانیم بر روی موضوع تحریم تسلیحاتی به این زودی ها تصمیم گیری کنیم.»
وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و چین نیز وین را ترک اما اعلام کردند در صورت لزوم بار دیگر به پایتخت اتریش باز خواهند گشت.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش همچنان با مذاکرات خود در وین ادامه می دهند . وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد واشنگتن مدت زمان توافق نامه موقت را تا روز دهم ژوئیه تمدید کرده است.

ماری هارف مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد:« ما صراحتا درباره کیفیت توافق بیشتر از موضوع زمان نگران هستیم اما در عین حال می دانیم که نمی توان در زمانی کوتاه تصمیمات دشواری اتخاذ کرد.»
او همچنین گفت:« ما در هر زمینه به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم اما این مسئله بسیار فنی است و برای همه کشورهای درگیر در آن اهمیت بسیاری دارد. ما با ادامه مذاکرات گام های فنی لازم را بر می داریم. از این رو طرح اقدام مشترک را تا روز دهم ژوئیه تمدید می کنیم.»

این که آمریکا مدت زمان توافق نامه موقت هسته ای را تمدید کرد نشان می دهد که واشنگتن قصد دارد ضرب الاجل کنگره را نادیده بگیرد زیرا اگر دولت اوباما تا روز پنجشنبه متن توافق نامه نهایی را در اختیار کنگره قرار می داد، اعضای کنگره 30 روز فرصت بررسی آن را داشتند اما با تمدید مذاکرات، کنگره شصت روز فرصت بررسی متن توافق نامه نهایی را دارد البته اگر توافقی حاصل شود. تحلیل گران می گویند ممکن بود ایران بر این باور باشد که آمریکا در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل کنگره برای رسیدن به توافق عجله داشته باشد و منتظر بود ببیند آیا آمریکا درباره موضوعات باقیمانده انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می دهد یا خیر. اما آمریکا نشان داد که عجله ای برای دست یابی به توافق ندارد.

ایلان گلدنبرگ مقام سابق دولت اوباما در امور خاورمیانه در روز هفتم ژوئیه در صفحه توئیتر خود نوشت:« آنها می خواهند تا روز نهم ژوئیه به مذاکرات ادامه دهند از این رو، ایرانی ها نمی توانند از ضرب الاجل کنگره به عنوان یک اهرم استفاده کنند.»

اما فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد مذاکره کنندگان قصد دارند « به مدت چند روز » مذاکرات را ادامه دهند . او همچنین گفت احتمال دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای حتی قبل از نهم ژوئیه نیز وجود دارد.
موگرینی در گفتگو با خبرنگاران در وین گفت:« ما طی چند روز آینده به مذاکره ادامه خواهیم داد . این به معنای تمدید مذاکرات نیست.»

اما مشخص نیست پس از رایزنی های گروه پنج بعلاوه یک ، وزرای خارجه شش قدرت جهانی درباره موضوع تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اجماع رسیده اند یا خیر.
علی واعظ تحلیل گر ارشد مسائل ایران در گروه بحران بین الملل می گوید اگر اختلاف نظرها درباره تسلیحات متعارف سبب عدم دست یابی به توافق نامه نهایی شود باید بگوییم که یک فاجعه رخ داده است.

واعظ همچنین گفت راه حل این مشکل این است که لحن سازمان ملل متحد را درباره صادرات تسلیحات به ایران غیر الزام آور کنیم « از این رو بر اساس قطعنامه شورای امنیت، کشورها از فروختن تسلیحات به ایران خودداری می کنند نه این که لزوما این کار را ممنوع کنند.»

یگ تحلیل گر سیاست خارجی ایران - در حالی که خواست نامش فاش نشود - درباره مواضع حساس مورد بحث در مذاکرات هسته ای اعلام کرد:« در این مرحله، ایران از ارائه درخواستی که تهران را در موضع مقصر قرار می دهد، نفعی نمی برد زیرا مذاکرات وارد مرحله حساسی شده است. اما ایران با مطرح کردن این موضوع که تحریم تسلیحاتی به مذاکرات هسته ای ارتباطی ندارد در پی آن است که بین آمریکا و روسیه اختلاف بیندازد. ایران می خواهد بگوید آمریکا و روسیه بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف نظر دارند نه ایران و گروه پنج بعلاوه یک.»

این تحلیل گر افزود:« به نظر من طرف ها در حال بررسی این گزینه هستند که چگونه می توان با صدور قطعنامه ای جدید این موضوع را حل و فصل کرد. و اختلاف نظرها نیز بر سر همین موضوع است. » او خاطرنشان کرد حسن روحانی رئیس جمهور ایران قرار است در روز نهم ژوئیه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کند، درست در زمانی که انتظار می رود خبر دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی اعلام شود.

یک دیپلمات سابق روسیه اعلام کرد انتظار ندارد مسکو خواستار لغو فوری تحریم تسلیحاتی ایران شود اما احتمالا خواستار رسیدن به اجماع با آمریکا و دیگر قدرت ها به منظور برداشتن مرحله به مرحله این تحریم با گذشت زمان است.
این دیپلمات سابق روس اعلام کرد:« همچنان به جادوی فرمول مرحله به مرحله روسیه ایمان دارم که بسیاری اوقات طی برگزاری مذاکرات موثر واقع شده بود.» او افزود:« فکر می کنم طرف ها بتوانند بر سر این موضوع به تفاهم برسند و بتوانند راه حلی برای نگرانی هایی بیابند که به صور مستقیم به موضوع اشاعه ربطی ندارد و در آینده و بر اساس رویکرد گام به گام این موضوع را حل کنند .»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =