سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران حل موارد اختلافی در متن توافق جامع را نیازمند « تصمیم سیاسی طرف مقابل» دانست و گفت: ما آماده ایم تا هر زمان لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم.

معاون وزیر امور خارجه عصر سه شنبه در گفت و گویی با رسانه های تصویری افزود: هیچ ضرب الاجلی برای ما مقدس نیست . ما آماده ایم تا هرزمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.

وی با اشاره به جلسات دوجانبه بین ایران و 1+5 و نیز جلسات داخلی 1+5 گفت: کار سخت است و موضوعات به مرحله ای رسیده که از حساسیت بالایی برخوردار است ولی تلاش می کنیم اختلافات موجود کمتر شود و اگر مقدور باشد به یک توافق برسیم.

عراقچی در این باره که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند بر خلاف قطعنامه های 1929 و 1747 خرید و فروش سلاح های متعارف جزو ممنوعیت کاری شماست، گفت: اساس قطعنامه های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اظهارداشت: خواسته ما این است که در پی این توافق باید موضوع تحریم ها به طور کلی کنار گذاشته شود و طرف های غربی و مقابل ما آمادگی داشته باشند از تحریم ها دل بکنند. نمی شود توافقی داشت که در کنارش نظام، رژیم و ساختار تحریم وجود داشته باشد حتما باید این رویکرد عوض شود.

وی افزود: حتما باید این رویکرد عوض شود. ما در خصوص تحریم های اصلی مورد نظرمان که تحریم های اقتصادی و مالی است، به یک توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم های دیگر مثل تحریم های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد.

عراقچی اضافه کرد: این تحریمی است که از نظر عملیاتی و اجرایی برای ما کمترین بهانه را دارد. تحریمی که بیشترین برکت را برای ما داشت تحریم های تسلیحاتی است که باعث شد صنعت دفاعی و ساخت تسلیحات ما رشد فوق العاده ای داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: تحریم تسلیحاتی فی نفسه موضوع مهمی نیست ولی اینکه بخواهد تحریمی به عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود.

وی در خصوص اختلافات گفت: اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد. در مرحله بعدی اختلافات دیگری است که از اهمیت کمتری برخوردار است شاید هفت تا 10 مورد باقی مانده باشد. در برخی جزییات فنی و تکنیکی هنوز اختلافاتی هست و پرانتزهایی است که مانده که اگر بشمارم نمی دانم چند تا بشود.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای گفت: مهم این است که تعداد اختلافات کمتر و کمتر و انگشت شمار شده است. اینها بین وزرا در حال بحث است. البته اینکه کم و انگشت شمار شده و همچنان مانده است نشانگر اهمیت آنهاست. اگر اهمیت کمی داشت زودتر از آن حل می شد.

عراقچی ادامه داد: موضوعاتی است که برای همه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است اعم از ما و آنها و اینکه چگونه به راه حل بینابینی رسید هنوز بحث ها ادامه دارد.

معاون وزیر خارجه درباره نگارش متن توافق گفت: نگارش متن توافق توسط معاونان صورت می گیرد و وزرا خودشان وارد این کار نمی شوند.

عراقچی گفت: متون توافق آنقدری که مقدور بوده همه را تمام کرده ایم و بخش هایی از توافق و ضمایم آن که هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم گیری هایی است که باید در سطح وزرا گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر وزرا در هر کدام از اینها به تصمیم برسند ما بلافاصله عبارات مربوطه را در مذاکره توافق کرده و وارد متن می کنیم. متن اصلی توافق تقریبا کامل تر شده شاید چند پاراگرف بیشتر نمانده که تصمیم گیری سیاسی آن گرفته شود.

معاون ظریف گفت: ضمیمه مربوط به برنامه هسته ای بسیار جدی بین آقای صالحی و مونیز و طرف های مقابل بحث می شود پیشرفت های خیلی خوبی در آن حاصل شده و تقریبا به مراحل پایانی نزدیک می شود. ضمیمه مربوط به تحریم ها تقریبا بالای 95 الی 96 درصد تمام شده شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده باشد.

وی گفت: ضمیمه مربوط به همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران تقریبا کامل است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: در مورد تمدید مذاکرات ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم. ما هیچ ضرب الاجلی را قائل نیستیم برای ما ملاک این است که به توافق خوبی که مدنظرمان است برسیم. اگر دیگران برای خودشان ضرب الاجل دارند مشکل ما نیست. ما آمادگی داریم هر چقدر لازم باشد در وین بمانیم و این کار را به سرانجام برسانیم ولو اینکه مذاکرات روز به روز تمدید شود.

عراقچی اضافه کرد: از نظر ما بحث تمدید مثل دفعات گذشته که چند ماه تمدید کنیم برویم و بگردیم منتفی است ما آمادگی داریم اینقدر در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: بعضی از طرف های ما با ضرب الاجل هایی که به خودشان مربوط است مواجه هستند که باید اینها را رعایت کنند، باید قوانین مربوط خود را مدام تمدید کنند و اقداماتی در آن خصوص انجام دهند. مشکل ما نیست. آنچه به ما مربوط می شود نه مقید به فردا هستیم نه پس فردا و نه هیچ تاریخ دیگری. هر چقدر لازم باشد خواهیم ماند تا وقتی که به مطلوب ما و ملت است برسیم.

 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    2 0
    این ابر قدرت ها بد یاد گرفته اند. تحریم، تحریم. خجالت هم نمی کشند. اصلا بد از انقلاب آمریکا دید که از قافله مبادلات اقتصادی با ایران جا مانده است. به همین دلیل همیشه بیشتر تحریم کرد که بقیه کشورها هم سود نکنند. حالا آلمان و ژاپن و ایتالیا و استرالیا به آمریکا فشار می آورند که تحریم ها برداشته شود چون با وجود تحریم ها فقط روسیه و چین از ایران سود می کنند...
  • بی نام BE ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    1 1
    دمتون گرم،خدا پشت و پناهتون،آبروی ما رو حفظ کردید،حقوق ما رو هم حفظ کنید
  • حسین A1 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 1
    احسنت بر دلاور مردان غیور....
  • بی نام IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    1 1
    خداقوت......
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    2 1
    خدا پشت و پناهتان