وزیر بهداشت در ضیافت افطار کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع دانشجویان، ایجاد تقابل میان گروههای پزشکی را بداخلاقی دانست و به ترسیم وضعیت موجود در حوزه پرستاری و رویکرد این وزارتخانه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی در خصوص جایگاه پرستاران در تیم درمان اظهار داشت: پزشک، پرستار و گروه های پزشکی به عنوان واسطی بین خدا و مردم هستند که جان بیمار را نجات می دهند و نقش پرستار نیز در این حلقه بی بدیل است.

وزیر بهداشت با اشاره به فاصله رشته پرستاری با نقطه مورد انتظار، گفت: متاسفانه پرستار در بسیاری از موارد کارهای مربوط به بهیار را انجام می دهد و نوع بهره مندی از توان حرفه ای پرستار محدود به اموری می شود که می بایست برعهده بهیار و کمک بهیار باشد.

هاشمی افزود: در حال حاضر به بهیار نیاز داریم در حالی که دوره آموزشی کمک بهیار در برخی کشورها از جمله آمریکا 4 ماه و بهیار تا 12 ماه است اما باید توجه داشت که تربیت کمک بهیار برای ارتقا جایگاه پرستاری است و اینکه عده ای می گویند قرار است این نیروها جایگزین پرستاران شوند، صحت ندارد و بد اخلاقی می کنند.

هاشمی با بیان اینکه رو در رو قرار دادن گروه های پزشکی و سایر گروه ها در جامعه را از روی حسن نیت نمی بینم، اظهار داشت: ایجاد تقابل در بین گروه پزشکی از روی بی اطلاعی است و از این رو در مورد پرستاری آنچه در چارچوب اخلاق، شرع و قانون تشخیص دهیم و در توان داشته باشیم به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ادامه داد: معاونت درمان و معاونت پرستاری وزارت بهداشت می توانستند با سیاسی کاری خود را در معرض خطر قرار ندهند و همچنان‌که برای تعرفه های پرستاری در بخش خصوصی این تعرفه ها را به شورای عالی بیمه ارسال کردند، سایر تعرفه ها را نیز ارسال نمایند و به جای بدهکار شدن، خود مطالبه گر دستگاه‌های دیگر باشند ولی واقعیت این است که مجلس شورای اسلامی از 8 سال قبل تاکنون هیچ بودجه ای برای اجرای این مصوبه خود پیش بینی نکرده است و در طول 8 سال گذشته که وضع اقتصادی کشور به لحاظ درآمدهای نفتی هم مناسب بود اگر مجلس و یا دولتها علاقمند به اجرای این مصوبه بودند، لازم بود تامین اعتبار می کردند.

وزیر بهداشت یادآور شد: از معاونین خود درخواست کرده ام که تعرفه های خدمات پرستاری را برای سیر مراحل قانونی به شورای عالی بیمه ارسال و بیش از این باعث سو استفاده عده ای نشوند که مقاصد دیگری غیر از منافع مردم و کارکنان شریف حوزه سلامت و جامعه پرستاری را در ذهن دارند.

هاشمی تاکید کرد: آینده مشخص خواهد کرد که چه کسانی در پی استیفای حقوق مردم، پرستاران و تیم سلامت هستند و چه کسانی مسیر دیگری را دنبال می کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر جایگاه اثرگذار پرستاران در تیم درمانی از اینکه برخی افراد فضای موجود را غبارآلود می کنند انتقاد کرد و بروز بد اخلاقی هایی این چنین را از مشکلات جامعه امروز برشمرد.

هاشمی همچنین با اشاره به لزوم بهره گیری از ماه رحمت الهی و نزدیکی به خداوند و طلب گشایش امور از خداوند، برای یکایک همکاران پر تلاش خود در نظام سلامت آرزوی عاقبت به خیری کرد و گفت: بنده خدا بری از اشتباه نیست، ما هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم، باید در سایه همراهی و همدلی و توکل به خداوند در مسیر صحیح خدمت گذاری به مردم گام برداریم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    10 33
    طرح بهیار یکساله به سلامت بیماران آسیب میزند شما را به خدا آنرا متوقف کنید
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    5 7
    اقای محترم نکه پرستارا خیلی با سوادن
    • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
      3 6
      کمک پرستار از پرستار دانشجو ازاد بیشتر میداند......
  • بی نام DE ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    2 0
    آیا لیسانس هم میتواند شرکت کند
  • ستاره A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام‏ ‏من‏ ‏میخوام‏ ‏بهیاری‏ ‏بخونم‏ ‏ولی‏ ‏نمیدونم‏ ‏رشتش‏ ‏چیه‏ ‏من‏ ‏امسال‏ ‏دارم‏ ‏میرم‏ ‏پیش‏ ‏دانشگاهی‏ ‏تجربی‏ ‏واس‏ ‏بهیاری‏ ‏میشه‏ ‏بگین‏ ‏باید‏ ‏تو‏ ‏چه‏ ‏رشته‏ ‏وتو‏ ‏چه‏ ‏سنی‏ ‏وحداقل‏ ‏معدل‏ ‏چند‏ ‏باشه‏ ‏ممنون‏ ‏میشم‏ ‏اگه‏ ‏جواب‏ ‏بدین