ایسنا نوشت:

«ساخت‌وساز در حریم و فضای مورد تأیید تفاهم‌نامه برای ایجاد درِ ورودی مسیر دسترسی عمارت «عشرت‌آباد» حاکی از هماهنگی نکردن و اطلاع بخش مهندسی آن نهاد از تعهدات سپاه محمد رسول‌الله (ص) است، پس امیدواریم با حساسیت عمومی ایجاد شده در حفظ این عمارت تاریخی، دستور دهید برای رعایت قوانین و مقررات مربوط به خصوص رعایت حریم مصوب، اقدام مقتضی به عمل آید.»

محمدرضا یزدی در مقام معاون حقوقی و امور مجلس سپاه، برای نخستین‌بار و پس از خبرهای منتشر شده در طول حدود 9 ماه گذشته از سوی رسانه‌های مختلف، بالاخره یکی دو روز گذشته از سوی این نهاد نسبت به ساخت‌وساز‌های در حال انجام در محدوده «عشرت‌آباد» که تاکنون سه بار از سوی دستگاه‌های قضایی حکم توقف گرفته و نسبت به آن‌ها هیچ واکنشی رخ نداده، حرف زد.

این‌ها حرف‌هایی است که در نهایت به نظر می‌رسد قصد دارد همه اتفاقات را به گردن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیندازد و این نهاد را از هر اتفاق و کار غیر قانونی مبرا کند؛ حالا اما مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، در جواب به این مقام سپاه مجبور به یادآوری همه اتفاقات و اقدامات انجام شده توسط این اداره کل شده است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، در نامه‌ای خطاب به سردار یزدی این‌گونه توضیح داد: «رسالت هر دو نهاد، حراست از ارزش‌های والای ایران اسلامی است، یقیناً همانگونه که امنیت، اقتدار و آرامش ایران مرهون خون پاک شهدا و رشادت‌های دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرزندان این مرز و بوم در نیروهای مسلح است، صیانت از میراث فرهنگی نیز به عنوان ریشه‌های هویتی و تاریخی که ضرورتی لاینفک برای حفظ غرور، روحیه خودباوری و انسجام ملی برای مردمان این سرزمین کهن و به ویژه کلان‌شهر تهران محسوب می‌شود، وام‌دار تلاش میراث بانان و فرهنگ دوستانی است که با افتخار به ایران اسلامی خدمت می‌کنند.»

خسروآبادی در ادامه، آن‌چه را برای «عشرت‌آباد» رخ داده، مرور کرد:

- «عمارت کلاه فرنگی «عشرت‌آباد» در سال 1364 به شماره 648 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در پرونده ثبتی این بنا حریم آن از شمال تا خیابان مجاور ساختمان بهداری لشگر، از شرق تا خیابان پارک موتوری، از جنوب تا خیابان اصلی جنگل و از غرب خط فرضی امتداد خیابانی که در جنوب شرقی باشگاه افراد قرار دارد، اعلام شده است و پس از اعلام مسئولان آن نهاد مبنی بر روزآمد کردن این حریم روی نقشه‌ها و دقیق کردن آن در پنجم خرداد امسال در ابلاغیه شماره «7466/942500» (پیوست 1) به نهادهای مربوط برای آگاهی و اقدام ابلاغ شد.

- این عمارت در سال 1355 توسط دفتر فنی حفاظت آثار باستانی به طور کامل و شامل کاشی‌کاری، ارسی‌ها، استحکام بخشی سقف‌ها و ... مرمت شد. پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 67 فرماندهی نیروی هوایی سیاه پاسداران انقلاب اسلامی علیرغم اعتراض سازمان میراث فرهنگی اقدام به احداث ساختمان فرماندهی سپاه در مجاورت این بنای ثبت ملی کرد.

سازمان میراث فرهنگی در سال 76 تا 77 تصمیم به مرمت مجدد بنای عمارت کلاه فرنگی گرفت که به دلیل همکاری نکردن نهاد بهره‌بردار تعمیرات نیمه‌کاره رها شد. همچنین در سال 86 طرح مرمت کلاه‌فرنگی «عشرت‌آباد» توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ارائه که زمینه اجرای آن در تفاهم‌نامه‌ای فراهم شد، اما متأسفانه با این ساخت‌و‌ساز متوقف شد.

- پیرو بازدید 13 دی‌ماه 1392 آقای احمد مسجدجامعی (رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران) از عمارت مذکور، تفاهم‌نامه‌ای بین شورای اسلامی شهر تهران، معاونت هماهنگ‌کننده سپاه محمد رسول‌الله (ص)، شهرداری منطقه 7 و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در زمینه همکاری نهادهای مذکور با هدف انجام پروژه نجات‌بخشی عمارت کلاه فرنگی، ارائه طرح مرمت و احیا با کاربری موزه‌ای و همچنین ایجاد مسیر دسترسی بازدید عموم با توجه به قوانین و مقررات سپاه محمد رسول‌الله (ص) از اتوبان شهید صیاد شیرازی منعقد شد (پیوست 2).

پیرو این تفاهم‌نامه، جلسه‌ای در 27 فروردین سال گذشته با حضور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان زیباسازی تشکیل و برای نجات‌بخشی و مرمت عمارت کلاه فرنگی مبلغ پیش نیاز به میزان 30.000.000.000 ریال (30 میلیارد ریال) تعیین و قرار شد (پیوست 3) هر یک از ارگان‌های مرتبط سهم خود را از مبلغ پیش‌نیاز و همچنین محدودیت‌ها، الزامات و پیشنهادات تعیین و اعلام کنند و شهرداری تهران و این سازمان پیش‌بینی لازم را در بودجه سال 93 به عمل آوردند.

- ساخت و ساز در حریم و فضای مورد تأیید تفاهم‌نامه برای ایجاد در ورودی مسیر دسترسی عمارت کلاه فرنگی «عشرت‌آباد» حاکی از هماهنگی نکردن و اطلاع بخش مهندسی آن نهاد از تعهدات سپاه محمد رسول‌الله (ص) است؛ بنابراین امیدواریم با حساسیت عمومی ایجاد شده در حفظ عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد، دستور دهید برای رعایت قوانین و مقررات مربوط به خصوص رعایت حریم مصوب اقدام مقتضی به عمل آید.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =