تسنیم نوشت:

کمیسیون اتحادیه اروپا با انتقاد از موضع‌گیری‌های اخیر دولت یونان در عین حال با خروج این کشور از منطقه یور مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" در گزارشی به برخی از جدیدترین اظهار نظرهای مقامات اروپایی درباره یونان و اقداماتی که اتحادیه اروپا باید بعد از نه یونانی ها به سیاست های ریاضتی در همه پرسی اخیر این کشور انجام دهد پرداخت.
بعد از نه یونانی ها به برنامه های ریاضتی وام دهندگان بین المللی در همه پرسی روز یکشنبه و کناره گیری وزیر دارایی این کشور، گروه یورو امروز (سه شنبه) نشستی را در بروکسل برگزار خواهند کرد تا درباره موضع گیری هایی که در آینده باید در قبال یونان اتخاذ کنند با هم مشوت کنند.
"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنرانی در پارلمان اروپایی از یک طرف به یونانی ها اطمینان داد که آن ها به اروپا تعلق دارند و نباید تصور کنند که کسی اجازه دارد آن ها را بیرون کند و از طرف دیگر وی می خواهد برای دولت یونان این مسئله را شفاف سازی کند که مناسبات باید بر اساس درک و احترام متقابل باشد.
وی تاکید کرد که ما به رای یونانی ها احترام گذاشته و آن ها را درک می کنیم.
یونکر همچنین تصریح کرد که از نخست وزیر یونان انتظار دارد که سه شنبه شب توضیحاتی را ارائه دهد. پیشنهادات تروئیکای اروپایی که درباره آن رای گیری شده است در حال حاضر دیگر معتبر نیستند. البته نه یونانی ها به این سیاست ها نه به اروپا و یورو نیست. حالا باید دولت یونان لطفا توضیح دهد که می خواهد چکار کند. توپ حالا در زمین یونان قرار دارد.
"یونکر" که امروز صبح به دعوت رئیس پارلمان اروپایی در پارلمان این کشور سخن می گفت اولین بار بود که بعد از همه پرسی یونان زبان به اظهار نظر گشود و با خروج یونان از منطقه یورو مخالفت کرده و اظهار داشت: من مخالف خروج یونان از منطقه یورو هستم. اما این بدین مفهوم نیست که عمیقا اقدامات یونان در روزهای اخیر را رد نمی کنم.
وی افزود: سازمان ها و نمایندگان آن ها را به عنوان تروریست قلمداد کردن طرز رفتار در اروپا نیست. دولت یونان با ترک مذاکرات غیر اروپایی رفتار کرد.
نخست وزیر فرانسه نیز در اظهار نظری اظهار داشت که اروپا همه اقدامات لازم را انجم می دهد تا بتواند یونان را در منطقه یورو نگه دارد.
"گونتر اوتینگر" کمیسر امور دیجیتال اتحادیه اروپا نیز همچنان درباره دستیابی به راه حلی برای بحران یونان ابراز امیدواری کرده و اظهار داشت: ما یک بار دیگر تاکید می کنیم که دولت یونان امروز با پیشنهادات اصلاحی ارزشمندی به بروکسل بیاید.
وزارت دارایی آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که یونان و دیگر احزاب مذاکره کننده با این کشور بار دیگر گفتگوها را آغاز کرده و در پایان به یک نتیجه سازنده ای دست پیدا کنند.
این در حالی است که "کلمنس فوئست"، رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا (ZEW) کوتاه آمدن کشورهای منطقه یورو در برابر یونان را خطرناک ارزیابی کرده و اظهار داشت: اگر ما در برابر یونانی ها کوتاه بیاییم اساس اقتصادی منطقه یورو را نابود می کنیم. در منطقه یورو قواعد آشکاری وجود دارد. کمک ها تنها در برابر شروطی خاص انجام می شود.
وی افزود: اگر اروپا در برابر یونان سخت گیری نشان ندهد این مسئله می تواند تاثیرات دومینویی در منطقه یورو داشته باشد. به این ترتیب کشورهای آلمان، فرانسه و دیگر کشورها در معرض این تهدید قرار می گیرند که نیروهای ضد اروپایی در این کشورها سریعا قدرت بگیرند.
"یوکلید ساکالوتوس"، وزیر دارایی جدید یونان نیز خواستار ادامه مذاکرات یونان با وام دهندگان بین المللی شد.
از محافل دولتی یونان نیز به گوش می رسد که نخست وزیر این کشور در یک تماس تلفنی از رئیس بانک مرکزی اروپا درخواست کرده است که برای بازگشایی بانک های یونان به این کشور کمک کند.
"گونتر اوتینگر" هم در گفتگو با نشریه "بیلد" اظهار داشت که کمیسیون اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه یورو حالا باید از این مسئله جلوگیری به عمل آورند که یونان به دلیل اوضاع مالی بحرانی دچار کمبود دارو، مواد غذایی و نفت و گاز شود. البته وی تاکید کرد که پول اتحادیه اروپا برای تامین بودجه آتن وجود نخواهد داشت.
اوتینگر همزمان درباره باقی ماندن یونان در منطقه یورو ابراز شک و تردید کرده و گفت: یک کشور ورشکسته که یک ارز موازی را ایجاد می کند با منطقه یورو مناسب و سازگار نیست. اگر آتن از پیشبرد اصلاحات اجتناب کند مذاکرات جدید دیگر هیچ مفهومی ندارد.
"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان نیز قبل از برگزاری نشست ویژه منطقه یورو در بروکسل شب گذشته همراه با همتای فرانسوی خود در پاریس از آتن خواست که پیشنهادات سریعی را ارائه دهد.
مرکل در دیدار خود با رئیس جمهوری فرانسه در پاریس گفت: ما بسیار آشکارمی گوییم که در گفتگوها باز باقی می ماند. البته نخست وزیر یونان باید در نشست ویژه منطقه یورو که سه شنبه شب برگزار می شود پیشنهادات دقیق و مشخصی را ارائه دهد. پیش شرط هایی برای مذاکرات درباره یک برنامه کمکی دقیق و مشخص در حال حاضر داده نشده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =