ایرنا نوشت:

مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در شهر وین اتریش درحالی ادامه دارد که روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اوباما برنامه های چند روز آینده اش را سبک نگه داشته است.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز نوشت: خالی بودن برنامه های اوباما، نشان از آن دارد که کاخ سفید در حالت انتظار برای دریافت پیامی از وین قرار دارد.

نکات اصلی رسانه های غربی درباره مذاکرات وین به شرح زیر است:

**نیویورک تایمز- دوشنبه ششم جولای: ایران به دنبال برداشته شدن تحریم های واردات و صادرات تسلیحات است

یک مقام ارشد ایرانی روز دوشنبه گفت که تهران خواستار آن است که تمامی تحریم های سازمان ملل علیه کشورش از جمله در زمینه صادرات و واردات جنگ افزارهای متعارف بعنوان بخشی از یک توافق لغو شوند.

مقامات آمریکایی می گویند که روس ها و چینی ها که از لغو این بخش از تحریم ها منتفع خواهند شد، احتمالا مشوق رفع آنها هستند.

یک مذاکره کننده اروپایی می گوید 'من فکر می کنم ایرانی ها فرصتی یافته اند تا اتحاد میان مخالفانشان در گفتگوها را بشکنند.'

 

** فارین پالیسی- ششم جولای: ایران خواهان برداشته شدن تحریم علیه توسعه موشک های بالستیک است.

بخش هایی از توافق بر سر کاهش تحریم ها، که ماهها نقطه دشوار گفتگوها بوده ، در روزهای آخر هفته پیش نویس شده است. هرچند این جزییات هنوز باید نهایی شوند.

همچنین ایران به دنبال برداشته شدن تحریم هایی است که علیه توسعه موشک های بالستیک وضع شده اما یک مقام غربی به رویترز گفته که ما هیچ علاقه ای به این بخش نداریم.

بخش های مربوط به نظارت ها و راستی آزمایی ها هم نزدیک به تکمیل شدن است و سازمان بین المللی انرژی هسته ای در حال آماده ساختن ابزارهای فنی بسیار پیشرفته برای نظارت بر مواد هسته ای ایران می باشد.

یک مقام این سازمان به نیویورک تایمز گفته است که یک نظارت آنلاین و مستقیم مطرح بوده و اگر قرار است اطمینان حاصل شود که ایران به تعهدات تازه اش پایبند خواهد ماند، نظارت های ما در ایران باید فراتر از دنیای فیلم و مهر و موم های کوچک سیمی برود.

 

**فارین پالیسی- 5 جولای: در حالی که کاخ سفید آماده می شود تا یک توافق بالقوه با ایران را به واشنگتن بیاورد، یک جنگ افکار عمومی تمام عیار را به راه انداخته است. حتی اگر اوباما بتواند به یک توافق هسته ای دست یابد، آیا می تواند آن را در داخل کشور به کرسی بنشاند؟

در شرایطی که مذاکرات وین به مرحله حساسی در آستانه مهلت هفتم جولای رسیده است، مقامات دولت اوباما آماده آخرین دور نبرد افکار عمومی برای فروش این قرارداد به آمریکایی ها در داخل کشور و نیز به کنگره ای می شوند که عمیقا دچار شکاف است.

منتقدان مذاکرات هم در یک تقلای به همان اندازه شدید افکار عمومی درگیر هستند و روزانه دیدگاههای خود را از طریق رسانه ها منتشر می کنند.

مفسران محافظه کار به طور منظم دیپلماسی آمریکا در قبال ایران را با کوتاه آمدن 'نویل چامبرلاین' نخست وزیر وقت انگلیس در مقابل خواسته های 'آدولف هیتلر' در مونیخ مقایسه می کنند.

'جیمز جفری' یک دیپلمات باسابقه و سفیر آمریکا در دوران اوباما، با انتقاد از لحن آمرانه دولت اوباما می گوید که این مقامات برای دفاع از چارچوب توافقی که در ماه آوریل به دست آمد، گاهی اوقات آنقدر از مسیر خارج می شوند که به دفاع از ایران می پردازند و پافشاری می کنند که ایران به تعهداتش پایبند است.

 

**المانیتور: مجلس نمایندگان آمریکا کار بررسی توافق ایران را آغاز می کند.

مجلس نمایندگان آمریکا، آماده می شود تا یک توافق نهایی با ایران را این هفته و در پی یک ماه فعالیت موازی در مجلس سنا، آغاز کند.

کمیته روابط خارجی در تاریخ نهم جولای گزارشی را از 'استفان رادمیکر' از مقامات پیشین کنترل تسلیحات در زمان جرج بوش و نیز برخی دیگر از کارشناسان درباره پیامدهای یک توافق هسته ای خواهد شنید.

'اد رویس' نماینده جمهوریخواه، بدگمانی های بسیار جدی ای را درباره این توافق مطرح کرده است.

وی در یک بیانیه گفت: 'در شرایطی که ما در انتظار بررسی توافق احتمالی در کنگره هستیم، گزارش کارشناسان در روز نهم جولای نخستین نمونه از سلسله بررسی هایی است که کمیته روابط خارجی برگزار خواهد کرد.'

'الیوت انگل' دمکرات از نیویورک تمایلی به نومیدی از گفتگوها ندارد. جایگزین مذاکرات این است که از توافق صرفنظر کنیم که بی گمان به این معنی است که باید به نوعی اقدام نظامی روی آوریم و سایت های هسته ای را بمباران کنیم و تحریم های سخت تری علیه ایران وضع کنیم. شما باید آن گزینه ای را انتخاب کنید که نسبت به بقیه کمتر بد باشد.'

 

**آسوشیتدپرس- 6 جولای: فکت شیت آمریکا به لغو همه تحریم ها اشاره داشت که می تواند تحریم های جنگ افزاری را هم شامل شود اما آمریکا گفته بود که محدودیت هایی بر جنگ افزارهای متعارف و موشک های بالستیک ایران برقرار خواهد ماند.

آسوشیتدپرس می گوید: تصمیم ایران به علنی کردن مسئله لغو تحریم صادرات و واردات جنگ افزار نشان می دهد که اختلاف نظرها عمیق تر است و به چند موضوعی که بیشتر رسانه ای شده بود، محدود نمی شود.

توافق اولیه ای که در ماه آوریل به دست آمد مشخصا نامی از تحریم تسلیحاتی ایران بعنوان بخشی از توافق درازمدت به میان نمی آورد اما فکت شیتی که آن زمان توسط آمریکا منتشره شد، می گوید که توافقی که روی آن کار می شود، منجر به برداشته شدن جامع همه تحریم های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی می شود. می توان از این عبارت این برداشت را داشت که لغو تحریم ها، شامل تحریم جنگ افزار هم می شود.

با این همه، آمریکا در آن زمان این را هم گفت که 'محدودیت های مهمی بر جنگ افزارهای متعارف و موشک های بالستیک در هرگونه چارچوب تازه سازمان ملل برای ایران گنجانده خواهد شد.'

هم روسیه و هم چین دست کم از رفع بخشی از تحریم های تسلیحاتی حمایت کرده اند. مسکو بویژه مایل به همکاری نظامی و فروش تسلیحات روسی به تهران است که انتقال سامانه اس 300 که تحویل آن مدتها به تاخیر افتاده را نیز شامل می شود. واشنگتن از گذشته با واگذاری این سامانه مخالفت کرده است.

اما آمریکا مایل به پایان تحریم های تسلیحاتی نیست چرا که نگران است که تهران حمایت های نظامی خود از بشار اسد در سوریه، انقلابیون یمن که سرگرم جنگ علیه یک ائتلاف عربی متحد آمریکا هستند، حزب الله لبنان را که مخالف اسراییل (رژیم صهیونیستی) است، گسترش دهد. برداشتن تحریم ها، همچنین مخالفت کنگره و اسراییل با این توافق را تشدید خواهد کرد.

یک راه حل احتمالی این است که برای تامین نظر مسکو، تنها واردات سلاح توسط ایران آزاد شود و صادرات همچنان تحریم باشد.

به گفته این مقام ایرانی، این کشور همچنین می خواهد که دستی هم در شکل دهی به قطعنامه شورای امنیت داشته باشد که قرار است یک توافق هسته ای فراگیر را تایید کند.

وی هیچ جزییاتی ارائه نکرد اما به خبرنگاران گفت که ایران و اعضای شورای امنیت که در گفتگوها حضور دارند، در حال (نگارش) پیش نویس زبان یک قطعنامه پیشنهادی برای شورای امنیت هستند و تهران خواهان تغییر زبان انتقادی قطعنامه های قبلی نسبت به برنامه هسته ای اش است.

یک مقام آمریکایی تایید کرد که متن یک قطعنامه در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است. مقامات ایرانی و آمریکایی هردو، به شرط ناشناس ماندن سخن می گفتند. مقام ایرانی از پیشرفت خوب در برخی از موضوعات اختلافی پیشین سخن گفت و در همین حال وی گفت که برخی اختلاف نظرها ممکن است در جلسه وزرای خارجه پنج بعلاوه یک و ایران حل و فصل شود.

 

**نیویورک تایمز- ششم جولای: اوباما برنامه های چند روز آینده اش را سبک نگه داشته است

خالی بودن برنامه های اوباما، نشان از آن دارد که کاخ سفید در حالت انتظار قرار دارد. رییس جمهوری و تیم اش منتظر خبرهای وین هستند تا ببینند که آیا جان کری وزیر امور خارجه و مذاکره کنندگان اطراف جهان خواهند توانست به توافقی با ایران بر سر محدودسازی برنامه هسته ای دست یابند یا خیر.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =