شمشیر زهرآگین و کینه توزانه ابن ملجم مرادی، نماد و نماینده عدالت ستیزانی است که از ابتدا تا انتها هرگز نتوانستند انقطاع منافع شخصی خود را برتافته و خودشان را با سایر شهروندان یکسان فرض کنند و از این رو می توان گفت که تمام جریانات عدالت ستیز، شمشیر ابن ملجم را تیز کرده و با زخم زبان ها و زهرهای کشنده صیقل داده اند و به عبارتی همه آنها شریک قتل مولی الموحدین امام علی(ع) محسوب می شوند!

صادقعلی رنجبر-کوفه، پادگان و متعاقب آن شهرک و سپس شهر سرداران و جنگجویان نامداری است که بسیاری از فتوحات بزرگ زمان خلفای اسلام و ترجیحاً در زمان خلیفه دوم بنام آنها ثبت شده و یکی از معروفترین آنها که فاتح ایران بوده، فردی بنام سعد ابی وقاص ملقب به سردار قادسیه  و پدر ابن سعد یعنی فرمانده سپاه یزید در کربلاست و اگر بخواهیم به دو استحقاق تاریخی کوفه اشاره کنیم یکی مربوط به دعوتی است که از امام علی (ع) جهت تشکیل حکومت علوی به مرکزیت کوفه است که منجر به تغییر مرکز حکومت اسلامی توسط آن امام همام از مدینه به کوفه شد و دیگری دعوتی است که از امام حسین(ع) جهت تشکیل جکومت حسینی به عمل آوردند که باز هم مورد قبول واقع شد و آنچه که تأسف بار است، مربوط به روحیه پیمان شکنی و خیانت پیشگی غالب اهالی کوفه به این خاندان شریف است که نهایتاً کوفه را در تاریخ ملعون و مستحق این شعار ایرانی ها کرده است که: ما اهل کوفه نیستیم   علی تنها بماند!

بارزترین دلایل تغییر مواضع و سقوط آزاد کوفیان را می توان در این عناوین خلاصه کرد:

1-باورهای سطحی، ساده لوحی و فقدان بصیرت دینی و ولایی

2-استفاده ابزاری در دعوت از ائمه اطهار(ع) به کوفه

3-منافع جویی و رفاه طلبی

4-اعتماد به خواص بی بصیرت و غیر قابل اعتماد

5-عدم لحظه شناسی

6-ولایت گریزی و ولایت ستیزی

7-اعتماد به دشمن و دشمن نوازی

8-برداشت های باطل، توجیهات نادرست و تحلیل های غلط

9-شایعه پذیری و تأثیرپذیری از شایعات و جریان سازی های دشمنان

10-اخلال گری و مانمع تراشی در سیاست های جاریه جکومت اسلامی

بی تردید ریشه این نافرمانی ها در کوفه مربوط به غفلت و غرور ناشی از احساس هم اندازه بودن خود با ولی امر مسلمین و حتی ادعای فهم برتر از فهم ناقص خویش است و از این رو نه تنها اهتمامی برای پیروی فراگیر از امام خویش در بحران ها متجلی نمی شود، بلکه با تکیه بر صحت برداشت خویش، حتی امام را نیز به تبعیت از خود فراخوانی کرده و زورآزمایی های جمعیتی و نیز کیفیت افراد حاضر در اردوگاه خود را به نمایش می گذارند!

داستان های غم انگیز زندگی سیاسی اجتماعی امام علی(ع) در غریبستان مدینه و کوفه، در همه ابعاد می توانند سریالی از پندها و عبرت هایی محسوب گردند که در هر جلوه، قادر به راهنمایی افکار عمومی در همه عصرها و برای همه نسل ها می باشند و کسانی که تاریخ را درست مطالعه می کنند و نیز از قدرت کافی علمی برای فهم و تفسیر درست خطبه ها و نامه های نهج البلاغه برخوردارند، به خوبی می توانند وقایع روز را با اتفاقات تاریخی صدر اسلام انطباق داده و از آن حوادث برای این مسائل و سایر مسائل پیش رو، راهکارهای ارزشمندی را طراحی کنند تا خدای ناکرده، مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نشود!

شهادت تدریجی و مظلومانه امام علی(ع)، از نشست های انتخاباتی سقیفه نشینان بنی ساعده رقم می خورد که با اجماع خواص انصار و مهاجر، قرآن و ابلاغ الهی پیامبر گرامی اسلام(ص) در غدیر، پایمال شده و داستان غم انگیز غصب جانشینی آن امام همام شکل می گیرد و با شهادت جانکاه اولین شهیده ولایت حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز در جریان سکوت آتشین 25 ساله امیرالمؤمنین علی (ع) جاری می گردد!

شهادت طراحی شده امام علی(ع) زمانی اجرایی می شود که حتی پس از اعتراف امت اسلام به اشتباه تاریخی خود و رویکرد قاطع و قاطبه مردم به امام مبنی بر به دست گرفتن زمام خلافت، نه تنها مدینه مستند به همان ادعای معروف خونخواهی با کت خونین عثمان و نیز سکوت و دو پهلو رفتاری بسیاری از خواص، مستعد استقرار حکومت ایشان نمی گردد، بلکه حتی با انتقال آن به کوفه نیز مشکل حل نشده و بالاخره در تاریخ، عده ای از صحابه زیاده خواه، با همراه ساختن یکی از همسران پیامبر اکرم(ص)، جنگی را بنام جنگ جمل در ذی قار بصره بر امام و حکومت نوپای ایشان تحمیل کرده تا امام را متهم به جنگ قدرت با خانواده، اقوام و صحابه نام آور پیامبر گرامی اسلام(ص) نمایند!

شهادت غریبانه مولی الموجدین امام علی(ع) زمانی اتفاق افتاد که این اسطوره عظیم قرآنی و اسوه اخلاق الهی اولاً با معاویه و عمروعاص قیاس شد و ثانیاً در جنگی بنام صفین، نهایتاً با دیدن ورق پاره های قرآن بر نیزه ها، تسلیم مکر آنها شده و رأی به اسلامخواهی آنها  ونهایتاً تحمیل حکمیت و انتصاب ساده لوح مدعی اما بی بصیرتی همانند ابوموسی اشعری داده شد و آن نتیجه تلخ رقم خورد!

شهادت مولای متقیان امام علی(ع) در نهروان و انحراف هزاران نفری خوارجی اتفاق افتاد که بزرگترین ریزش را در چبهه اسلام بنام خود ثبت کرده و نه تنها خیمه ولایت را ترک کرده بودند، بلکه علم مبارزه با ولایت را نیز برافراشته و جنگ داخلی دیگری را بر امام خویش تحمیل کردند!

شمشیر زهرآگین و کینه توزانه ابن ملجم مرادی، نماد و نماینده عدالت ستیزانی است که از ابتدا تا انتها هرگز نتوانستند انقطاع منافع شخصی خود را برتافته و خودشان را با سایر شهروندان یکسان فرض کنند و از این رو می توان گفت که تمام جریانات عدالت ستیز، شمشیر ابن ملجم را تیز کرده و با زخم زبان ها و زهرهای کشنده صیقل داده اند و به عبارتی همه آنها شریک قتل مولی الموحدین امام علی(ع) محسوب می شوند!

کینه ورزان، قدرت طلبان، زیاده خواهان، منفعت جویان، نیمه راهان، ولایت ستیزان، کج فهمان، دشمن نوازان، مدعیان، منحرفان، فاسدان، تن پروران، رفاه طلبان، دنیا طلبان و خلاصه همه اهالی جبهه حق ستیزان نتوانستند عدالت و ادبیات قاطع و سیاست های عدالت گستر امام علی(ع) را تحمل کنند و می توان گفت که قتل امام علی(ع)، توافق ائتلافی همه مخالفان با هر گرایشی بوده و به عبارتی گویا آن امام همام، قربانی چنگ احراب دیگری در تاریخ شده است که نه بلحاظ جغرافیایی، بلکه به شکا محتوایی در جبهه واحدی قرار گرفته بودند!

هنر ما مطالعه خشک و بی روح تاریخ نیست، بلکه هنر آن است که ما مطالعه تاریخ را در متن مسائل مستحدثه امروز مورد استفاده قرار داده و اصطلاحاً مطالعه تاریخ را نیز کاربردی کنیم و از این رو بطور مثال باید ریشه های مظلومیت رهبری معظم انقلاب را در مواضع انقلابی، حوادث مختلف و فتنه های ریز و درشت، رصد کرده و و مبتنی بر همان توافق ضمنی و جمعی تاریخی، علت بسیاری از اجماع های دیروز و امروز را که متأسفانه بین طیف های نامأنوس در دنیای سیاست شکل می گیرد، ریشه یابی کرد!

پیدا کردن مصادیق سه جبهه قاسطین، مارقین و ناکثین در زمانه ما با استفاده از بصیرت ولایی، نمی تواند کار آنچنان سختی باشد و فقط کافی است که ما نسبت به جمع آوری مطالب، دسته بندی اطلاعات گردآوری شده و فهم مواضع و عملکرد مخالفان، هشیارتر رفتار کنیم و با نیت خوانی هوشمندانه از آنها، دست های پشت پرده را شناسایی کرده و نگذاریم اهداف شوم معاندان تحقق پیدا کند.

رویش قارچ گونه اسلام وهابی، اسلام طالبانی، اسلام القاعده، اسلام داعشی، اسلام تکفیری، اسلام سلفی، اسلام لندنی، اسلام درویشی، اسلام بهایی، اسلام التقاطی، اسلام  روشنفکری و دهها اسلام انحرافی که به تعبیر امام راحل مصادیق همان اسلام امریکایی اند و به بیان مقام معظم رهبری همان ادبیات جاهلیت مدرن در برابر گفتمان انقلاب اسلامی اند، باید در نوع نگاه ما به شهادت مظلومانه امام علی(ع) مورد توجه و تحلیل ویژه قرار بگیرد تا بدانیم که ریشه مشترک اسلام جملی، اسلام صفینی و اسلام نهروانی با این اسلام های امریکایی وابسته به چه اصولی است؟!

شکل گیری فتنه های متعدد داخلی و خارجی امروز با توجه به اشتراک و شباهت مواضع آنها در ولایت ستیزی، تا چه اندازه می تواند با فتنه هایی که به غربت، مظلومیت و شهادت امام علی(ع) منجر شد، دارای قرابت و هم ماهیتی باشند؟!

روشنفکران بیماری که مأموریت رقیق کردن مواضع نظام و نزدیک سازی انقلاب اسلامی را با انتظارات و مطالبات نظام سلطه جهانی به عهده گرفته و به بهانه جهانی سازی، پروژه غربی کردن جامعه ما را تعقیب می کنند، تا چه اندازه با دارندگان مواضع دو پهلو در زمان امام علی(ع) شباهت فکری و عملی دارند؟!

البته به تعبیر مقام معظم رهبری در این رابطه آزاداندیشان و دلواپسان دلسوز را باید استثناء و حتی مفید و لازم ارزیابی کرد و تعمداً نگذاریم که جامعه حتی در یک برهه کوتاه از منتقدان منصف و متخلق به اخلاق الهی تهی باشد و اتفاقاً باید در مراکز علمی و سایر مراکز فکری دنبال آنها بگردیم و حتی با ایجاد اتاق فکر و جلسات هم اندیشی، بسترهای لازم را برای شنیدن نقدها و راهکارهای این عزیزان فراهم آوریم.

به هر حال تأکید می شود که مرور تطبیقی پروسه مظلومیت و شهادت مظلومانه امیر مومنان علی (ع)، می تواند یکی از بهترین رویکردها به این واقعه تلخ تاریخی برای رهروان و پیروان واقعی آن حضرت و آن هم در حکومتی که منتسب به ایشان است، تلقی گردد تا بتوانیم بیشترین بهره فکری و عملی را از این جریانی که غالباً ابتکار عمل در دست دشمنان ماست، نصیب جبهه عدالت گستر ولایی نماییم.

در پایان از واعظان و مداحان و نیز برنامه سازان صدا و سیما و همه کارشناسان و مؤلفان انتظار می رود که بجای مصیبت پردازی محض در رسانه، منابر، تریبون ها و مراسم متنوع، از این غلیان احساسات و شور علوی، برای ترویج بصیرت و شعور علوی نیز بهره برداری  کافی را به عمل آورده و کمک کنند تا در ایام و لیالی قدر، نسبت به درک همه جانبه این گنجینه معتبر الهی و تاریخی توسط آحاد مردم و  ترجیحاً جوانان و نوجوانان، اهتمام بیشتری مصروف گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =