۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

تسنیم نوشت:

در سال‌های اخیر تغییر شیوه‌های همسریابی، افزایش توقعات زوجین، عدم‌شناخت، افزایش مشغله‌های شغلی و حتی تفریح افراطی افراد به این منجر شده است که طلاق توافقی بیش از بیش بر سر زندگی مشترک افراد سایه سنگینی بیفکند... .

 این‌روزها حرف از مشکلاتی از جمله اعتیاد، طلاق، به تأخیر افتادن ازدواج محافل را پر کرده است ولی موضوعی مانند طلاق عاطفی و طلاق توافقی که امروز بحرانی پنهان است از چشم همه دور مانده و ریشه خانواده‌ها را متزلزل می‌کند. درواقع برخی افراد برای رهایی از مسئولیت زندگی و راحت طلبی و جدایی آسان از واژه" طلاق توافقی" در دادگاه‌های خانواده استفاده کرده و زندگی خود را بدون هیچ گذشتی زیر پا له می‌کنند.

این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری نیز شب گذشته در دیدار با مسئولان عالی قضایی بر اهمیت مبارزه با این پدیده تاکید کردند.

آمارهای رسمی بدون در نظرگرفتن طلاق عاطفی و توافقی روند صعودی طلاق را در جامعه نشان می‌دهند؛ در واقع طبق آمار رسمی از هر 7 ازدواج، یک طلاق رخ می‌دهد که این امر نگران کننده است. بنابراین با وجود افزایش روز افزون طلاق در کشور راهی جز ورود تمام دستگاه‌ها برای حل مشکل اساسی " طلاق" در جامعه کوچک و مهمی تحت عنوان خانواده نیست.

حال در این میان، عباس پوریانی، رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران مطرح کرده است که طلاق توافقی با 27هزار و 320 مورد، مطالبه مهریه با 16هزار و 228 فقره و طلاق به‌خواسته زوجه با 10هزار و 180 فقره بیشترین پرونده‌های مربوط به دعاوی خانوادگی در سال گذشته بود.

این آمار و ارقام باعث می‌شود که مسئولان همه به هوش بیایند و بدانند این معضلی که آن را دسته کم گرفته‌اند ریشه خانواده را متزلزل و تهدید می‌کند...

برخی مددکاران و روانشناسان در این زمینه صحبت از راحت‌گیری قضات در این خصوص می‌کنند و اینکه " قضات طلاق توافقی را راحت نگیرند، قوانین جدید برای جلوگیری از رواج طلاق توافقی در کشور وضع شود و ضرورت اعمال قوانین سختگیرانه در خصوص طلاق توافقی در دادگاه‌های خانواده " را مورد تاکید قرار می دهند.

تشکیل کارگروه حل مشکلات زوجین در جامعه باشیم

در این میان مهدی لبیبی، جامعه‌شناس  با بیان این‌که به بحران طلاق توافقی بیش از بیش باید توجه کنیم، گفت: طلاق توافقی برگرفته از فرهنگ غربی است که این امر راه را برای طلاق راحت کرده است و این موضوع باعث افزایش طلاق و مدگرایی می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که باید دلایل طلاق آسیب‌شناسی و راهکار‌های کاهش طلاق در جامعه مطرح شود، افزود: رسانه‌ها باید با مطالبی در خصوص ازدواج آسان و مهارت‌های زندگی بتوانند در کاهش طلاق مؤثر واقع شوند همچنین صدا و سیما با پخش سریال‌های متفاوت زندگی بدون اختلاف و تنش را در جامعه رواج دهد و حس گذشت و انسان‌دوستی را برای مردم فرهنگ‌سازی کند.

لبیبی با بیان این‌که باید به دنبال کارگروه حل مشکلات زوجین در جامعه باشیم، اظهار داشت: نباید در بین زوج‌ها خلأ عاطفی وجود داشته باشد. همه رفتارهای انسانی باید لذت و بار عاطفی داشته باشد؛ هنوز جامعه ما نسبت به دنیای غرب در وضعیت بهتری از نظر طلاق قرار دارد ولی این میزان هم زیاد است.

قضات در دادگاه‌ها در زمینه طلاق توافقی سخت‌گیری بیش‌تری در نظر گیرند

وی ادامه داد: باید زوجین و هر یک از اعضای خانواده به مشاوره روی آورند و بدانند که مشاوره در کاهش اختلافات نقش به سزایی دارد و می‌تواند به عنوان راهنما در کاهش اختلافات و طلاق برای زن و مرد محسوب شوند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: نباید بگذارند طلاق توافقی در کشور به یک مد تبدیل شود. در واقع قضات در دادگاه‌ها و همچنین مشاوران دادگاه باید در این زمینه سخت‌گیری بیش‌تری در نظر گیرند چراکه امروزه زن و مرد به سوی طلاق توافقی روی می‌آورند.

لبیبی بیان کرد: قوانین مربوط به دادگاه‌‌های خانواده باید در تمام امور به خصوص طلاق توافقی قانون و موادی در راستای جلوگیری و مد شدن این امر وضع کنند.

برخی دیگر از مسئولان فرهنگی و مجلسی نیز در این راستا در خصوص نبود مهارت زندگی مشترک در میان زوجین و اجرا نشدن قوانین و عدم استفاده از داوری و مشاوره در دادگاه‌های خانواده را گوشزد می‌کنند.

طلاق توافقی برای جدایی بدون مخالفت قضات

همچنین سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران  در خصوص دلایل طلاق و راهکار‌های کاهش آن در جامعه اظهار داشت: درباره راهکار اصلی در کاهش طلاق باید بگویم که مشاوره می‌تواند در تمام مراحل زندگی راهگشا باشد و حتی در دادگاه‌های خانواده مشاوران می‌توانند با راهنمایی مانع از طلاق شوند.

وی ادامه داد: گاهی در دادگاه‌های خانواده شاهد طلاق‌های توافقی هستیم که خود امروز به یک معضل تبدیل شده است و همه از کنارش به راحتی رد می‌شوند و برای رسیدن به موضوع طلاق این راه را انتخاب می‌کنند تا بدون نزاع و بدون مخالفت جدا شوند ولی در جامعه دینی ما نباید به این شکل باشد بلکه قوانین در این خصوص باید سختگیرانه بوده یا دیگر طلاق توافقی وجود نداشته باشد.

موسوی چلک با بیان این‌که ارائه آموزش‌های جنسی به طرفین در استحکام زندگی مشترک بسیار مؤثر است، عنوان کرد: نباید به موضوع طلاق به صورت جزیره‌ای نگاه کرد همچنین باید مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج را جدی گرفت تا مشاروان در راستای شناسایی اخلاق زن و مرد و آگاهی در خصوص زندگی هدایتگر باشند.

دسترسی مردم به خدمات مشاوره می‌تواند در کاهش طلاق مؤثر باشد

وی ادامه داد: با بیان این‌که فرهنگ مشاوره در جامعه ما کمرنگ است، گفت: دسترسی مردم به خدمات مشاوره می‌تواند در کاهش طلاق مؤثر باشد و مشاوران باید تحصیلکرده و آگاه به مسائل باشند.

موسوی چلک با بیان این‌که متخصصان رشته‌های یاورانه باید افزایش یابند و هر خانواده دارای یک مشاوره خانواده باشند و حتماً نباید مشاوران تنها مشاور باشند بلکه مددکاران و روان‌شناسان در این زمینه می‌توانند به کار گرفته شوند.

وی افزود: طلاق از پدیده‌هایی است که باید در جامعه جدی گرفته شود و در زمینه کاهش آن گام مؤثری برداریم و راهکار‌های مدنظر از جمله مشاوره ازدواج و آموزش‌های مهارت زندگی و همسرداری را مدنظر قرار دهیم.

همچنین بسیاری از کارشناسان نیز در این زمینه از نبود کارشناسان و مشاروران خبره در دادگاه‌های خانواده و راحت‌گیری قضات در بحث طلاق توافقی گلایه می‌کنند که در این جا باید کمی تأمل کرد و به دنبال ریشه این امر که امروز دوانده باشیم...

تشکیل گروه‌‌های پژوهشی برای ارائه راهکار به خانواده

در این راستا، فرشاد جابری، یک مشاور و محقق اظهار داشت: برای کاهش طلاق به خصوص طلاق توافقی پیشنهاد می‌شود، گروه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مبتنی بر روانشناسان و مشاوران تشکیل شود تا راهکارهای مساعد مبتنی بر فرهنگ ایرانی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد همچنین نظارت یک قسمت تخصصی در کشور مانند سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بر مسائل خانواده باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: کنترل بر روی برنامه‌های با محوریت خانواده در صدا و سیما از مسائلی است که امروز باید در جامعه شکل گیرد درواقع برنامه‌هایی تحت نظر افراد کارشناس و مبنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی باید باشد.

این مشاور بیان کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد برنامه‌های ارائه شده در صدا و سیما توسط افرادی متخصص که دارای مفاهیم علمی مبنی بر فرهنگ ایران ارائه نمی‌شود.

در بحث طلاق توافقی نقش مشاوره در دادگاه پررنگ است

همچنین زهره طبیب‌زاده، یک نماینده مردم در مجلس  افزود: باید در سیستم قضایی کشور مشاوران در دادگاه‌های خانواده مستقر باشند و مشاوره درست و کارساز به زنان و مردان که قصد طلاق دارند، ارائه کند همچنین در بحث طلاق توافقی باید به طور حتم نقش مشاوره پررنگ باشد.

طبیب‌زاده بیان کرد: درست است که ما مشکل قانونی نداریم و باید تمام تمرکز در بحث کاهش طلاق روی فرهنگ عمومی باشد ولی ارائه لایحه کاهش طلاق می‌تواند در این بحث به خصوص کاهش طلاق توافقی کارساز باشد.

آموزش مهارت‌های زندگی و آسیب‌شناسی طلاق به ویژه طلاق توافقی در مدارس

وی افزود: باید از ابتدا در مدارس آموزش مهارت‌های زندگی و آسیب‌شناسی طلاق و تاثیر آن بر فرزندان برای دانش‌آموزان تبیین شود. همچنین با وجود سهل کردن طلاق با عنوان طلاق توافقی نگرانی‌ها بیشتر شده است.

تأثیر ماهواره در جایگزینی فرهنگ غربی و طلاق توافقی

رضا ببری در این راستا گفت: امروز ماهواره‌ها و فضای مجازی در افزایش طلاق به ویژه طلاق توافقی بی‌تقصیر نیستند درواقع از طریق ابزار ماهواره طلاق توافقی و فرهنگ غربی در این میان زوجین رواج پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: راهکار این است که از پخش‌ فیلم‌هایی که منجر به متزلزل شدن خانواده می‌شود به طور جد جلوگیری شود و همچنین برنامه‌هایی در راستای تحکیم بنیان خانواده در جامعه ایرانی ساخته شود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    10 0
    وقتی کار شیفتی حقوق کم بی ارزش بودن مدرک تحصیلی و توقعات بالا وجود دار چطور میشه به زندگی ادامه داد ؟طلاق توافقی بهترین راه حل هست واسه پایان زندگی های سخت
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    7 14
    امان از انتخاب عجولانه و نادرست همسر و شناخت ناکافی قبل از عقد و... امان از دختران جوان و بدحجاب کدل مردان متاهل را هم میلرزانند و ب خانواده اسیب میرسانند و.... مردی مشهدی
    • خانم A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
      1 1
      باز خانمها مقصر شدن