اقتصادنیوز نوشت:

چند هفته از اعلام خبر راه اندازی بورس مسکن می گذرد. در حالی که بعضی ناظران مخالف و بعضی موافق راه‌اندازی بورس مسکن هستند، برخی مسئولان درباره راه‌اندازی این بورس اظهاراتی داشتند و برخی مسئولان نسبت به موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.
به گزارش اقتصادنیوز، هفته گذشته یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، به راه‌اندازی بازار سرمایه‌ای مسکن همچون بورس مسکن اشاره کرده است.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، ایجاد این بازار سرمایه ای می‌تواند هم شفافیت قیمت را در پی داشته باشد و هم تعادل عرضه و تقاضای مسکن را مدیریت کند؛ اما از آنجایی که مسکن کالایی منحصر به فرد و یگانه است، احتمالا ایجاد چنین بازاری تا حدودی سخت است.

وی با بیان اینکه ایجاد بورس مسکن با هدف تشکیل بازار سرمایه رسمی برای حذف بازار غیر رسمی فعلی مسکن در دستور کار قرار دارد، اعلام کرده که طراحی مکانیزم بورس مسکن در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

این درحالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی بورس مسکن و این خبر اظهار بی اطلاعی کرده است. به گفته حامد مظاهریان در مورد بورس مسکن مشورتی با وزارت راه و شهرسازی نشده است. او در خصوص موضوع راه‌اندازی بورس مسکن که به تازگی از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان بورس کالا مطرح شده، گفته است که ما هم در جریان این طرح نیستیم و ظاهرا موضوعی است که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای بورس مسکن نیاز به کار کارشناسی دارد، گفته که فعلا این طرح در حد یک ایده است و مشورتی هم با وزارت راه و شهرسازی نشده است؛ اما باید با یک کار کارشناسی و بررسی، این طرح به اجرا برسد تا دچار مشکل نشود.

در این باره دبیر انجمن انبوه سازان نیز گفته است که به نظرش بورس، تجربه ورود به بخش مسکن را ندارد و در واقع ساختار بورس ورود به تولید نیست.

علیرضا قهاری بر این باور است: اینکه بورس درگیر ساخت و ساز شود شبیه زمانی می شود که پزشکان وارد ساخت و ساز می شوند. ممکن است در شرایطی گفته شود سرمایه این افراد در حال گردش ساخت و ساز است، اما باید بدانیم که ورود آن ها به ساخت و ساز اصولی نیست و بهتر است که هرکسی کار خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا راه اندازی بورس مسکن کمکی به خروج از رکود مسکن می کند یا خیر، اظهار کرد: شاید راه اندازی بورس مسکن در بخش سرمایه ای بتواند به خروج از رکود کمک کند، اما اینکه کار ساخت و ساز و معاملات به عهده بورس گذاشته شود کار درستی نیست.

به گفته قهاری، در این شرایط ورود مسکن در بورس می تواند به صورت صندوق های سرمایه‌ای باشد. البته اگر صندوق و منابع پولی وارد بورس شود بهتر است. این فرقی ندارد که این صندوق ها مسکن را عرضه کنند یا پتروشیمی. هدف ورود به بورس است و به ماهیت کالا ارتباطی ندارد.

وی افزود: باید شرایط راه اندازی بورس مسکن به گونه ای باشد که ساخت و ساز به صورت مستقیم وارد ماهیت بورس نشود و به صورت صندوق سرمایه ای ورود کند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تاکید کرد: بهتر است این صندوق های سرمایه ای به بورس عرضه شوند تا اینکه خود مسکن وارد عرضه و تقاضا و تولید شود. چراکه این کار نه عملی است و نه شدنی.

قهاری افزود: البته این مشخص است که باید ابتدا سازمان های پولی وارد بورس شوند و این سازمان ها در بورس، بازار را به کار اندازند و این عملکرد همانند مابقی سازمان ها خواهد شد که نظارت و کنترل دارد اما خودش به تولید و ماهیت آن کالا کاری ندارد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =