خیز یاران مصباح و احمدی‌نژاد برای مجلس/ "یکتا" صورت جدیدی از "پایداری"

آفتاب نوشت:

محمود احمدی‌نژاد، روز 13 تیرماه مراسم افطاری در ساختمان ولنجک ترتیب داد. براساس گزارش‌ها؛ برخی وزرای دولت‌های نهم و دهم و به گفته برخی اعضای حاضر، محمد عباسی وزیر ورزش دولت دهم، عضو جبهه "یکتا" نیز در این مراسم شرکت کرده است. محمدرضا میرتاج‌الدینی هم که در مراسم افطاری احمدی‌نژاد حضور داشته، در اولین همایش جبهه یکتا نیز شرکت کرده بود. این در حالی است که وزرای احمدی‌نژاد که به عضویت یکتا در ژآمده‌اند ارتباط خود با احمدی‌نژاد را تکذیب می‌کنند.

عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران  در پاسخ به این پرسش که چرا یاران احمدی‌نژاد برای سازماندهی نیروهای خود در عرصه سیاسی تشکیل جبهه را به تاسیس و راه‌اندازی حزب ترجیح می‌دهند، گفت: به نظر می‌رسد جبهه «یکتا» که به شکل مبنایی و فکری با تحزب ناسازگاری و با توجه به رویکرد پوپولیستی و منابع مالی که در اختیار دارد، تشکیل شده است و اهداف خود را در مناطق توسعه‌نیافته و غیرشهری پیش می‌برد، شکل می‌دهد و تثبیت می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جبهه «یکتا» یا جبهه «پایداری» و به صورت کلی جریانات اصولگرایان بیشتر رویکرد غیر‌حزبی دارند، متذکر شد: مبتنی بر این تحلیل جبهه «یکتا» متشکل از جریان طرد شده و طرد‌نشده نزدیک به احمدی‌نژاد، صورت جدیدی از جبهه «پایداری» است چراکه جبهه پایداری نتوانست جایگاه خود بین اصولگرایان سنتی را حفظ کند.

او در ادامه به تشریح عوامل افول جایگاه سیاسی جبهه پایداری پرداخت و افزود: جبهه پایداری حوزه معنوی و ایدوئوژیک خود را با فردی گره زد که اندیشه او ضد‌دموکراسی بود و از سویی برخی کانون‌های قدرت این تلقی را نسبت به ایشان پیدا کردند که اوج‌گیری‌ها و بلند‌پروازی‌هایی را برای کسب جایگاه‌های مهم قدرت پیش گرفته است.

ناصری تصریح کرد: دوم اینکه در انتخابات سال 1392 جریان جبهه پایداری با حمایت رهبر معنوی خود از چهره‌هایی حمایت کردند که پایگاه اجتماعی چندانی نداشتند و سوم در مجلس فعلی، بسیار ناهماهنگ و ناهمراه با جریان اصولگرایی سنتی عمل کردند به طوری که رئیس مجلس از آنها به عنوان «اقلیت مستبد» در مجلس یاد کرد.

او افزود: بنابراین جبهه پایداری از این پس چندان کارکردی در عرصه سیاسی نخواهد داشت و طبیعتا جبهه یکتا خواهد توانست در کنار اصولگرایان برنامه‌ها و منویات پس‌ذهن حلقه اول احمدی‌نژاد را پیش ببرد اگرچه ظاهرا جریانی است که از او در دولت گذشته عدول کرده است.

ناصری با تاکید بر اینکه جبهه «یکتا» اگرچه به ظاهر از احمدی‌نژاد جدا شده، اما در نهایت منتسب به جریان رئیس دولت مهرورز است، عنوان کرد: بخش قابل توجهی از وزیران و مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد که ظاهرا از ایشان بریده‌اند، جبهه‌ای تشکیل دادند. این افراد چون از پشتیبانی مالی برخوردار هستند جبهه «فراگیر» تشکیل داده و از طرف دیگر نهادهای حاکمیتی که مایل نیستند اصلاح‌طلبان و نیروهای خط امام در انتخابات فعال باشند، از این تنوع و تکثر به طور طبیعی حمایت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که استراتژی این جبهه برای حضور در انتخابات چیست، گفت: این جبهه الزاما به دنبال چهره‌های شناخته شده اصولگرا نخواهد رفت و حتی در برخی مناطق انتخاباتی به ظاهر به دنبال چهره های اصلاح‌طلبان هم می‌رود.

میرتاج الدینی: خط فکری «یکتا»، دیدگاه معنوی جامعه روحانیت مبارز است

اما معاون پارلمانی دولت سابق معتقد است که جبهه "یکتا"، "بیش از همه با جریان روحانیت مبارز تهران و همچینین طیف سنتی جریان اصولگرا نزدیکی فکری دارند وخط مشی این تشکیلات دیدگاه معنوی جامعه روحانیت مبارز تهران است.

محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی دولت سابق نیز در پاسخ به این سوال که رابطه شما با جبهه یکتا به چه صورت است، گفت: بنده با مجموعه یکتا ارتباط تشکیلاتی ندارم اما در همایش اولیه این جبهه شرکت کردم.

او ادامه داد: تا این حد اطلاع دارم که تعدادی از وزرا و مدیران ارشد دولت نهم و دهم دور یک دیگر جمع شده و این جبهه را تشکیل داده و بنا دارند تجربیات خود را در حوزه‌های تخصصی جمع‌بندی کنند و در عرصه سیاسی و اجتماعی فعالیت داشته باشند و به عنوان یک ظرفیت در راستای برنامه‌های نظام حرکت کنند.

میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه یکتا یکی از طیف‌های جریان اصولگرایی و در جریان اصولگرایی تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: همانطور که در افتتاحیه آن دبیر و قائم مقام جامعه روحانیت مبارز تهران حضور داشتند و همچنین بعضی از تشکل‌های اصولگرا در سطح دبیر و رده‌های دیگر در این همایش شرکت کردند. بنابریان از نظر سیاسی این مجموعه داخل جریان اصولگرایی تعریف می‌شود.

او در پاسخ به اینکه ارتباط این جبهه با دیگر جریان‌های اصولگرا چگونه است، گفت: در رابطه با نزدیکی فکری این مجموعه با سایر مجموعه‌های اصولگرا اما به نظر می‌رسد این مجموعه بیش از همه با جریان روحانیت مبارز تهران و همچینین طیف سنتی جریان اصولگرا نزدیکی فکری دارند وخط مشی این تشکیلات دیدگاه معنوی جامعه روحانیت مبارز تهران است.

این نماینده مجلس هشتم اضافه کرد: اعضای این تشکیلات با سران جامعه مبارزین تهران و جامعه مدرسین قم و همچینین آیت‌الله مصباح یزدی دیدار داشته‌اند اما هدایت معنوی و نه تشکیلاتی این مجموعه بیشتر با جامعه روحانیت مبارز تهران خواهد بود و بیشتر به جنابان موحدی کرمانی و تقوی نزدیک هستند.

او در پاسخ به این سوال که رابطه جبهه پایداری با جبهه یکتا چیست، گفت: جبهه پایداری طیفی معتقد به حرکت در مسیر خط ولایت و رهبری است و درون جریان اصولگرایی تعریف می‌شود. خارج از این ساز و کار اما مجموعه «پایداری» ارتباط تشکیلاتی با جبهه «یکتا» ندارد.البته این مجموعه تازه تاسیس مشارکت و مقاربت‌های ویژه ای با مجموعه اصولگرایی و همچنین جبهه پایداری نیز دارند.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سوال که آیا جبهه یکتا با حلقه یاران احمدی‌نژاد در ارتباط است، افزود: از سوی دیگر این تشکیلات همانطور که اعلام کرده، رابطه‌ای تشکیلاتی با آقای احمدی‌نژاد ندارد و دکتر احمدی‌نژاد از ابتدا حرکتی این چنین تحزبی نداشته است و شیوه سیاسی ایشان به‌گونه‌ای دیگری است و به همین دلیل دوستان ایشان نیز به شکل مستقل در این رابطه عمل می‌کنند.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =